آموزش کشاورزی
ناصر ناصری؛ شهپر گراوندی؛ فرحناز رستمی
چکیده
رفتار نامناسب با بقایای زراعی میتواند پیامدهای جبران ناپذیری بر محیط زیست به همراه داشته باشد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر مدیریت بقایای زراعی در گندمکاران شهرستان روانسر در سال زراعی 1401-1402 انجام شد. به منظور بررسی تصمیمات و رفتارهای کشاورزان در طی مراحل آموزش، از الگو فراتئوری تغییر (TTM ) به عنوان ...
بیشتر
رفتار نامناسب با بقایای زراعی میتواند پیامدهای جبران ناپذیری بر محیط زیست به همراه داشته باشد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر مدیریت بقایای زراعی در گندمکاران شهرستان روانسر در سال زراعی 1401-1402 انجام شد. به منظور بررسی تصمیمات و رفتارهای کشاورزان در طی مراحل آموزش، از الگو فراتئوری تغییر (TTM ) به عنوان الگویی جامع استفاده شد. هم چنین در این پژوهش از طرح شبه آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بهره گرفته شد. جامعه آماری 400 نفر از بهره برداران گندم کار شهرستان روانسر بودند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 180 نفر از آنها از طریق نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از جدول اعداد تصادفی انتخاب شدند و تحت سه گروه 60 نفره (دو گروه آزمودنی حضوری و غیرحضوری و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای بود که سازه های مورد سنجش در پرسشنامه عبارتند از: خودکارآمدی (16گویه)، مراحل تغییر (18 گویه)، تعادل تصمیم گیری (22گویه) و رفتار (6گویه) بودند. دادههای جمعآوری شده با نرم افزار18 SPSS و آزمون آماری t همبسته و مستقل، آزمون F , HSD و آزمون کولموگروف اسمیرونف تحلیل شدند. بر اساس یافته ها، آموزش غیرحضوری بر اساس الگوی فراتئوری تغییر در دو سازه خودکارآمدی و مراحل تغییر عمل بهتری داشته و در سازه تعادل تصمیم گیری، آموزش حضوری نتایج بهتری ارائه کرده است اما در خصوص سازه رفتار هر دو گروه نتایج مشابهی داشتند. بر اساس نتایج به دست آمده، روش آموزش غیرحضوری مدیریت بقایای زراعی در شرایط همه گیری می تواند به دلیل افزایش خودکارآمدی و ارتقای رفتار یادگیرندگان از حالت تئوری به عملی، راهکاری کارآمد برای کاهش رفتار آتش زدن بقایای زراعی در بین کشاورزان باشد.
آموزش کشاورزی
محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ فاطمه رجبیان غریب
چکیده
چکیده این پژوهش با بهرهگیری از دو روش تحقیق در قالب یک طرح تحقیق متوالی به انجام رسید. در ابتدا، با تشکیل گروه کانونی متشکل از گروهی از دستاندرکاران زیستبوم کارآفرینی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان (N=22)، نسبت به عارضهیابی کارآفرینی دانشجویی به عنوان یک موقعیت مسئلهمند اقدام شد. در گام تحلیلی از رویکرد توسعه و تحلیل ...
بیشتر
چکیده این پژوهش با بهرهگیری از دو روش تحقیق در قالب یک طرح تحقیق متوالی به انجام رسید. در ابتدا، با تشکیل گروه کانونی متشکل از گروهی از دستاندرکاران زیستبوم کارآفرینی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان (N=22)، نسبت به عارضهیابی کارآفرینی دانشجویی به عنوان یک موقعیت مسئلهمند اقدام شد. در گام تحلیلی از رویکرد توسعه و تحلیل گزینههای راهبردی با رویکرد ساختدهی مسئله و تحقیق عملیات نرم به منظور نگاشت شناختی ابعاد زیستبوم کارآفرینی دانشجویی بهره گرفته شد. در این مرحله، بهبود زیستبوم کارآفرینی دانشجویی به عنوان هدف کلی تحلیل راهبردی تعریف شد. در نتیجهی نگاشت شناختی و تحلیلهای مرکزی و دامنهای با کمک نرمافزار Decision Explorer سه نقشه راهبردی برای هر یک از ابعاد سهگانه زیستبوم کارآفرینی دانشجویی ترسیم شد. با توجه به نتایج پژوهش در نگاشت شناختی غنابخشی محتوایی فعالیتهای کارآفرینی دانشجویی، ضعف محتوایی و ساختاری طرح کسبوکار مبتنی بر الگوها/ بومهای کسبوکار جدید با امتیاز دامنهای 10 و مرکزی ۲۱/۱۵، در نگاشت شناختی بهبود ساختار فرآیندی کارآفرینی دانشجویی، نقشآفرینی ناکارآمد مشاوران کارآفرینی با امتیاز دامنهای 15 و مرکزی ۲۱/۱۸ و در نگاشت شناختی ساماندهی محیط توانمندساز برای کارآفرینی دانشجویی، عدم تکامل ماموریت کارآفرینی دانشگاه همپای آموزش و پژوهش با امتیاز دامنهای 13 و مرکزی ۲۲/۱۶، به عنوان موضوعات مهم و کلیدی در نظر گرفته میشوند.
آموزش کشاورزی
خدیجه سلیمانی؛ بهمن خسروی پور؛ مسعود یزدان پناه؛ کاترین لوهر؛ اشتفان سیبر؛ مسلم سواری
چکیده
شبکههای پیامرسان از جمله دستاوردهای عصر پرشتاب پیشرفتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، پسندیدهترین رسانه اجتماعی تلقی شده و به طور چشمگیری مورد اقبال واقع شدهاند. شبکههای پیامرسان با پراکنش گسترده و شتاب بالا ابزار مناسبی برای این هدف بویژه دستیابی به هدفهای آموزشی ـ ترویجی برای کشاورزان هستند. این پژوهش با هدف بررسی ...
بیشتر
شبکههای پیامرسان از جمله دستاوردهای عصر پرشتاب پیشرفتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، پسندیدهترین رسانه اجتماعی تلقی شده و به طور چشمگیری مورد اقبال واقع شدهاند. شبکههای پیامرسان با پراکنش گسترده و شتاب بالا ابزار مناسبی برای این هدف بویژه دستیابی به هدفهای آموزشی ـ ترویجی برای کشاورزان هستند. این پژوهش با هدف بررسی این موضوع در سال 1401 در استان خوزستان انجام گرفت. در راستای افزایش توان و کارایی شاخص آمادگی فناوری، متغیر نفوذ اجتماعی نیز به شاخص اضافه شد. دادههای مورد نیاز این تحقیق بوسیله یک پرسشنامه محقق ساخت که روایی آن با نظر کارشناسان آموزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی و استادان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی خوزستان و پایایی آن با ضریب تتای ترتیبی تأیید شده بود، گردآوری شد. از میان کشاورزان کل استان خوزستان (165703)، شمار پرسشنامه تکمیل شده قابل استفاده که از طریق نمونهگیری تصادفی از 377 کشاورز به عنوان نمونه تحقیق گردآوری شد، تحلیل انجام گرفت. دادههای گردآوری شده نیز با نرم افزار Smart PLSv3 و SPSSv26 تحلیل شد. نتایج مدل معادلههای ساختاری نشان داد متغیرهای خوش بینی و نوآور بودن اثر مثبت و معنی دار بر آمادگی پذیرش فناوری کشاورزان در رابطه با استفاده از شبکههای پیام رسان برای فعالیتهای آموزشی ترویجی داشتهاند. در حالی که متغیرهای ناراحتی و ناامنی اثر معنی داری بر آمادگی پذیرش فناوری نداشتند. همچنین متغیر نفوذ اجتماعی به عنوان متغیر افزوده شده به این شاخص اثر معنی داری بر آمادگی پذیرش فناوری کشاورزان داشت. نتایج این پژوهش راهگشای برنامهریزان و کارشناسان بخش کشاورزی برای استفاده از این شبکههای پیامرسان برای گسترش سریع و آسان فعالیتهای آموزشی ـ ترویجی خواهد بود.
آموزش کشاورزی
علی پیرامون؛ مسعود برادران؛ مسلم سواری
چکیده
هدف آموزش فنون کشاورزی در هنرستان های کشاورزی تربیت نیروی فنی کشاورزی و ایجاد علاقه در آن ها برای تولید محصولات کشاورزی میباشد. اما، در این مسیر هنرستانهای کشاورزی در مقایسه با دبیرستانهای دیگر از وضعیت آموزشی مطلوبی برخوردار نیستند و در تعلیم و تربیت با مشکلهای پرشماری روبرو هستند. عمده این چالش ها و مسالهها در سویگان آموزشی، ...
بیشتر
هدف آموزش فنون کشاورزی در هنرستان های کشاورزی تربیت نیروی فنی کشاورزی و ایجاد علاقه در آن ها برای تولید محصولات کشاورزی میباشد. اما، در این مسیر هنرستانهای کشاورزی در مقایسه با دبیرستانهای دیگر از وضعیت آموزشی مطلوبی برخوردار نیستند و در تعلیم و تربیت با مشکلهای پرشماری روبرو هستند. عمده این چالش ها و مسالهها در سویگان آموزشی، پژوهشی، نهادی و ساختاری است. هدف این پژوهش طراحی مدل افرازش کیفیت هنرستانهای کشاورزی استان خوزستان بود. این پژوهش از جنبه ماهیتی کاربردی و از جهت گردآوری دادهها میدانی بوده است. برای دستیابی به هدفهای تحقیق از تلفیق تحلیل شبکه و مدل تعالی کیفیت بنیاد اروپایی استفاده گردید. سپس، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 28 نفر هنرآموز از پنج هنرستان کشاورزی استان خوزستان در گرایشهای کشاورزی انتخاب شدند. پردازش دادهها با استفاده از نرم افزار سوپردسیژن انجام شد. یافتهها گویای آن بود که از دیدگاه هنرآموزان جهت دستیابی به تعالی کیفیت آموزشی به ترتیب معیارهای منابع و شرکا(وزن نرمال شده 267/0)، منابع انسانی(وزن نرمال شده 241/0) و رهبری(وزن نرمال شده 172/0) بالاترین اولویت را دارا میباشند. همچنین، از دیدگاه هنرآموزان در زیرمعیارهای رهبری؛ راهکار نظارت بر پذیرش هنرجویان با کیفیت علمی بالا؛ خطمشی و راهبرد، راهکار تمرکززدایی و اعطای اختیارات به مدیران؛ منابع انسانی، راهکار استخدام نیروی انسانی کارآمد در بخشهای آموزشی، حراست و تکنسینهای کشاورزی؛ منابع و شرکا، راهکار توجه به عوامل معیشتی هنرآموزان و کارکنان و در زیرمعیارهای فرآیندها، راهکار بالا بردن کیفیت کارگاههای آموزشی بیشترین اهمیت را دارند.
آموزش کشاورزی
فاطمه سلیمانی؛ مسعود بیژنی؛ فاطمه سپهوند
چکیده
یکی از چالشهای اصلی در حوزه آموزش عالی کشاورزی، چگونگی تعادل میان دو عرصه آموزش و پژوهش است. هدف اصلی این مطالعه، تحلیل محتوای تعادل میان آموزش و پژوهش در عرصه کشاورزی بود. به منظور دستیابی به این هدف، از روش مرور نظاممند در قالب تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شد. پس از جستجو و ارزیابی مطالعات مرتبط، 125 مطالعه به عنوان نمونه ...
بیشتر
یکی از چالشهای اصلی در حوزه آموزش عالی کشاورزی، چگونگی تعادل میان دو عرصه آموزش و پژوهش است. هدف اصلی این مطالعه، تحلیل محتوای تعادل میان آموزش و پژوهش در عرصه کشاورزی بود. به منظور دستیابی به این هدف، از روش مرور نظاممند در قالب تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شد. پس از جستجو و ارزیابی مطالعات مرتبط، 125 مطالعه به عنوان نمونه نهایی در نظر گرفته شد. شواهد پژوهشی مرتبط در پایگاه های اطلاعاتی معتبر (ساینس دایرکت، گوگل اسکولار، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، سیویلیکا و مگیران) شناسایی و استخراج شدند. تحلیل نتایج نشان داد که مؤلفههای تعادل آموزش و پژوهش در آموزش عالی کشاورزی شامل فعالیتهای جاری در کلاس، فرآیندهای فعلی در ساختار نظام آموزش عالی، زیرساختهای موجود در نظام آموزش عالی، تعامل دانشکدههای کشاورزی با محیط اطراف، منابع و زمان، همکاری و تعامل، ارزیابی و اعتبارسنجی و فرهنگ سازمانی عوامل تشکیلدهنده توازن یا عدم توزان میان آموزش و پژوهش هستند. در این راستا، برای حفظ تعادل میان آموزش و پژوهش لازم است که سه عامل اساسی یعنی برنامه درسی مرتبط با مسایل روز بخش کشاورزی، اعضای هیأت علمی و دانشجویان به این مسأله توجه کنند؛ همچنین، توجه سیاستگذاران نیز برای ایجاد تعادل مناسب در این زمینه ضروری است.
آموزش کشاورزی
مجید رضا خداوردیان؛ زید اله حشمتی؛ رحیم میرزایی ملااحمد
چکیده
هدف این پژوهش تعیین عامل های مؤثر برانگیزش مدیران و کارشناسان ستادی برای شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان ستادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده و بهمنظور شناسایی و رتبهبندی عامل های انگیزشی شرکت کنندگان در دورههای آموزشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تعداد 365 تن از مدیران و کارشناسان بود که بر اساس جدول نمونه ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین عامل های مؤثر برانگیزش مدیران و کارشناسان ستادی برای شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان ستادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده و بهمنظور شناسایی و رتبهبندی عامل های انگیزشی شرکت کنندگان در دورههای آموزشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تعداد 365 تن از مدیران و کارشناسان بود که بر اساس جدول نمونه گیری مورگان 190 تن از آن ها به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. نوع تحقیق با توجه به هدف کاربردی به لحاظ روش تحلیل داده به جهت بررسی رابطه بین متغیر ها ازنوع تحقیقات علّی ـ ارتباطی بوده و ازنظر اجرا پیمایشی بود.. روش جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامهها انجام شده است. برای تعیین روایی ابزار بر پایه محاسبه میانگین واریانس استخراج شده (862/0< AVE < 500 /0 ) و پایایی ترکیبی (947/0< CR < 852/0)، پرسشنامه دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود برای پایایی پرسشنامهها از تتای ترتیبی استفاده شد که تتای کل متغیرها 93/0 گزارش شد داده آماری در نرم افزار SPSSwin26 محاسبه گردید نتایج آزمونهای ناپارامتری کروسکال والیس نشان داد که بین دیدگاه گروههای با سابقه کار مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد. اما درباره متغیرهای سطوح تحصیلی، گروههای سنّی و جنسیت، کارشناس و مدیران در ارتباط با انگیزش شرکتکنندگان در دورههای آموزش کشاورزی ضمن خدمت تفاوت معناداری وجود ندارد. یافته های تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS نشان داد متغیرهای، افزایش دانش و مهارت، قوانین ومقررات آموزشی و ارتقای شغلی از متغیرهای تأثیرگذار در انگیزش شرکتکنندگان در دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان میباشند و سه فرضیه تایید شد. و فرضیات تاثیر تعهد سازمانی، بهبود معیشت و امنیت شغلی برانگیزش شرکت کنندگان در دورههای آموزش کشاورزی ضمن خدمت کارکنان، مورد تایید قرار نگرفت.
آموزش کشاورزی
محسن ملک لی؛ امیر علم بیگی؛ یوسف حجازی؛ سید محمود حسینی
چکیده
ترویج کشاورزی به دلیل ماهیت حیاتی که در فقرزدایی و افزایش امنیت غذایی دارد، ضروری است تا طی رویکرد تکثرگرایی در ترویج کشاورزی ورود و مانایی کنشگران جدید را به جد مورد توجه قرار دهد. یکی از این کنشگران بخش خصوصی است که موضوع کیفیت ارائه خدمات آموزشی به این بخش توسط ارائهدهندگان خدمات فنی کشاورزی اهمیتی مضاعف دارد. در این رابطه کارایی ...
بیشتر
ترویج کشاورزی به دلیل ماهیت حیاتی که در فقرزدایی و افزایش امنیت غذایی دارد، ضروری است تا طی رویکرد تکثرگرایی در ترویج کشاورزی ورود و مانایی کنشگران جدید را به جد مورد توجه قرار دهد. یکی از این کنشگران بخش خصوصی است که موضوع کیفیت ارائه خدمات آموزشی به این بخش توسط ارائهدهندگان خدمات فنی کشاورزی اهمیتی مضاعف دارد. در این رابطه کارایی مدل سروکوال در قالب یک مدل علّی در ساختار شرکتهای ارائهدهنده خدمات مشاورهای فنی و مهندسی کشاورزی به شیوه مدل بندی معادله ساختاری مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش 422 کشاورز بودند که تجربه استفاده از مشاوره شرکتهای خدمات، فنی و مهندسی کشاورزی استان تهران را طی 5 سال گذشته داشتند که از بین آنها از جامعه آماری تحقیق 201 تن به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که برای تعیین روایی آن، از مقدار میانگین واریانس استخراج شده(82/0= AVE) و به منظور تعیین پایایی ابزار پژوهش نیز از مقدار پایایی ترکیبی(95/0= CR) استفاده شد.یافتههای کاربرد مدل سوکوال نشان دادند که شاخصهای مدل با عنوان:کیفیت پاسخگویی(84/0)، ملموس بودن(79/0)، تضمین(77/0)، قابلیت اطمینان(56/0)، همدلی(74/0)، وفاداری(65/0)، سازمان شرکت(65/0)، خدمات مشتریان(55/0) و کنترل درونی(44/0) قابل مدلسازی است. بر این پایه، مشخص شد مدل سوکوال برای کیفی سنجی خدمات ارائهشده به کشاورزان و ارائه خدمات با سطح کیفیت بالاتر توسط شرکتهای مشاورهای خدمات فنی و مهندسی کشاورزی، از اعتبار لازم برخوردار است.