محمدرضا شاهپسند؛ حسن علی پور؛ عادل نعمتی؛ آرمان بخشی جهرمی؛ وحید یعقوبی؛ باقر حسین پور
چکیده
این پژوهش با هدف سنجش دیدگاه مروجان نسبت به شایستگی های موردنیاز در پهنه ی عملیاتی ترویج کشاورزی با روش توصیفی همبستگی تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 8000 تن از مروجان مسئول پهنه کشور بودند که بر مبنای قطب بندی وزارت جهاد کشاورزی ) 5 قطب( از هر قطب یک استان شامل، استا ن های آذربایجان غربی، تهران، فارس، خوزستان و کرمانشاه انتخاب ...
بیشتر
این پژوهش با هدف سنجش دیدگاه مروجان نسبت به شایستگی های موردنیاز در پهنه ی عملیاتی ترویج کشاورزی با روش توصیفی همبستگی تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 8000 تن از مروجان مسئول پهنه کشور بودند که بر مبنای قطب بندی وزارت جهاد کشاورزی ) 5 قطب( از هر قطب یک استان شامل، استا ن های آذربایجان غربی، تهران، فارس، خوزستان و کرمانشاه انتخاب شدند. در استان های انتخاب شده نیز نمونه های آماری بر اساس پراکنش مروجان در مراکز دهستان هر شهرستان و به روش تصادفی متناسب با بزرگی تعیین شدند، که 448 پرسشنامه تکمیل شده مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه بهره گیری شد که، بخش اول ویژگی های جمعیت شناختی همچون، جنسیت، سن و میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه فعالیت در بخش ترویج کشاورزی، بخش دوم ویژگی های اجتماعی و بخش سوم نیز ویژگی های آموزشی مروجان را مورد سنجش قرار میدهد، بخش چهارم نیز میزان اطلاعات پاسخگویان از قابلیت های ترویجی را مورد سنجش قرار میدهد، برای سنجش ویژگی های حرفه ای و دموگرافیک از 12 سوال و برای سنجش صلاحیت های حرفه ای 45 گویه )طیف 5 مرحله ای لیکرت( مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تعیین روایی پرسشنامه تحقیق از روایی شکلی توسط پانل متخصصان و روایی تشخیصی AVE( ( و به منظور محاسبه قابلیت پایایی نیز از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی ) CR ( استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که در حوزه آشنایی با صلاحیت های حرفه ای مروجان دانشی در حد متوسط به بالا داشتند ولی دانش به نسبت بالایی در زمینه تخصصی زراعت، انجام و هدایت نیازسنجی، سازماندهی روزهای مزرعه، اولویت بندی نیازها و مسئله ها و هدایت مشاهد ه های شرکت کنندگان داشتند. همچنین آشنایی مروجان با حوزه های مدیریت تعارض، انجام روش گروه اسمی، ایجاد انجمن های اجتماعی، اجرای تمرین های طوفان مغزی و حوزه تخصصی شیلات بسیار کم است و این موارد باید در اولویت نخست توانمندسازی قرار گیرد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که متغیرهای مرتبط با صلاحیت های حرفه ای برمبنای مقدار ویژه در 7 عامل)برنامه ریزی، اجرا، ارزشیابی، تخصصی فنی، عمومی، تخصصی تولیدی و ارتباطی- اجتماعی(، طبقه بندی شدند، که در مجموع حدود 200 / 62 درصد از کل واریانس را تبیین کردند. نتیجه رگرسیون همزمان نیز نشان داد که متغیرهای میزان تحصیلات، میزان تماس با کارشناسان شهرستان، میزان تماس با محققان و علاقه به حرفه مروجی به صورت معناداری صلاحیت های مروجان را پیش بینی می کنند.
ملیحه صالحی؛ عنایت عباسی؛ مسعود بیژنی؛ محمدرضا شاهپسند
چکیده
یکی از فعالیتهای ترویجی به منظور بالا بودن دانش علمی و توانمندسازی کشاورزان، اجرای برنامههای کشتزارهای نمونه (به عنوان پایگاه الگوی ترویجی) با هدف افزایش کمّی و کیفی و تولید پایدار محصولات کشاورزی است. این پژوهش به منظور مقایسه میزان کاربرد نهادهها در پنج محصول زراعی گندم آبی، گندم دیم، کلزا، چغندرقند و سیبزمینی توسط کشاورزان ...
بیشتر
یکی از فعالیتهای ترویجی به منظور بالا بودن دانش علمی و توانمندسازی کشاورزان، اجرای برنامههای کشتزارهای نمونه (به عنوان پایگاه الگوی ترویجی) با هدف افزایش کمّی و کیفی و تولید پایدار محصولات کشاورزی است. این پژوهش به منظور مقایسه میزان کاربرد نهادهها در پنج محصول زراعی گندم آبی، گندم دیم، کلزا، چغندرقند و سیبزمینی توسط کشاورزان در دو زمان پیش و پس از اجرای پایگاه الگوی ترویجی در فاصله سالهای 97ـ1396 در استان همدان انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوهی گردآوری دادهها میدانی، از نظر امکان و توان کنترل متغیرها شبهآزمایشی و از نظر آماری، علّی ـ مقایسهای است. جامعه آماری 78 پایگاه الگوی ترویجی در استان همدان بود. برای انتخاب نمونهها در ابتدا از موقعیتهای مختلف جغرافیایی استان، پنج شهرستان کبودرآهنگ (شمال)، همدان (مرکز)، نهاوند (جنوب)، فامنین (شرق) و اسدآباد (غرب) انتخاب شدند. شمار پایگاههای الگوی ترویجی در این شهرستانها 43 مورد بود. با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان، 36 پایگاه الگوی ترویجی به عنوان نمونه و واحد تحلیل انتخاب شدند. در ادامه، 142 تن از کشاورزان اصلی و تابعی (پیرو) عضو این پایگاهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از آزمون t نشان داد که میزان کاربرد نهادهها، بهجز نیروی کار انسانی، پس از اجرای این مدل ترویجی کاهش پیدا کرده و تفاوت بین کاربرد نهادهها در دو زمان پیش و پس از اجرای الگوی ترویجی معنیدار میباشد. افزون بر این، درآمد و عملکرد در واحد سطح کشاورزان پس از اجرای الگوی ترویجی افزایش پیدا کرده است.
محمدرضا شاهپسند؛ مسلم سواری
چکیده
این پژوهش علی- ارتباطی با هدف بررسی عاملهای موثر برسطح دانش فنی تولیدکنندگان انار استان مرکزی انجام شد. جامعهی آماری، همهی باغداران انارکار استان مرکزی بود (N=6320). با استفاده فرمول نمونهگیری کوکران 240 تن از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن ...
بیشتر
این پژوهش علی- ارتباطی با هدف بررسی عاملهای موثر برسطح دانش فنی تولیدکنندگان انار استان مرکزی انجام شد. جامعهی آماری، همهی باغداران انارکار استان مرکزی بود (N=6320). با استفاده فرمول نمونهگیری کوکران 240 تن از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن توسط نظرسنجی از اعضای هیات علمی وزرات جهاد کشاورزی و دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای ترتیبی و از طریق نرمافزار R محاسبه شد (89/0 – 75/0=α). تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSSwin18 انجام شد. تحلیل همبستگی اسپیرمن نشان داد، بین متغیرهای، تجربه کشت انار، مشارکت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، دسترسی به اعتبارات، میزان درآمد، میزان تولید، شمار تماسهای ترویجی، میزان استفاده از راههای ارتباطی و اطلاعاتی و فاصله با مراکز خدمات ترویج رابطه معنیداری با سطح دانش فنی انارکاران داشت. در این راستا تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد، متغیرهای عضویت در تشکلها و شبکههای اجتماعی، میزان استفاده از منابع و راههای ارتباطی، درآمد سالیانه و شمار تماسهای ترویجی بیشترین تاثیر را بر احتمال بهبود سطح دانش فنی انارکاران دارند. همچنین، حیطههای دانش فنی (شناختی، دانشی و مهارتی) نیز تاثیر شایان توجهی بر احتمال بهبود سطح عملکرد انار دارند به طوری که میتوانند 5/48 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته عملکرد انار را پیشگویی کنند.