آموزش کشاورزی
زهرا اطهری؛ بهروز مرادی
چکیده
به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آنها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل ...
بیشتر
به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آنها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ بود. جامعه تحقیق نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در استان کرمانشاه بودند (N=112) که به صورت تمام شماری مورد مطالعه قرارگرفتند و در نهایت 105پرسشنامه تکمیل شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که برای پایایی و روایی آن به ترتیب از ضریب تتای ترتیبی (0/86=Ө) و نظرسنجی (پانل) متخصصان استفاده شد. بر پایه نتایج پژوهش، نیازهای آموزشی نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری به ترتیب اولویت شامل آشنایی با نرم افزار GIS، آشنایی با قوانین آئین دادرسی کیفری و دعاوی حقوقی و آشنایی با قوانین حمل سلاح بود. بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی به ترتیب اهمیت، نیازهای فنی- تخصصی، نیازهای حقوقی، نیازهای حفاظتی- حمایتی، نیازهای پیشگیری و اطفاء حریق و نیازهای گیاهپزشکی حدود 79 درصد از واریانس مربوط به نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت را تبیین میکنند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که 32 درصد از احتمال متغیر ملاک (نیازهای آموزشی) توسط متغیرهای سن و پیشینه (سابقه) کار تبیین می شود. بنابر یافته های پژوهش، میتوان عنوان کرد که بهبود عملکرد نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مستلزم توجه به نیازهای آموزشی و توانمندسازی آنها در ابعاد مختلفی است. دورههای آموزشی مهارت نقشه-خوانی، استفاده بهینه از سیستمهای اطلاعات جغرافیایی و موقعیت یابی مکانی جهت بهبود نظارت بر عرصههای منابع طبیعی باید در اولویت قرار گیرند.
آموزش کشاورزی
محسن سلمان؛ قدیر فیروزنیا؛ بهروز قرنی آرانی
چکیده
پژوهش حاضر در راستای پاسخ به سنجش نیازهای آموزشی تخصصی کشاورزی، شیوه اجرا و سنجش اثربخشی آموزشهای تخصصی کشاورزی مورد نیاز رئیسان هیئتمدیره و مدیران عامل تعاونیهای تولید روستایی بود. نمونه آماری در بخش نیازسنجی آموزشی مشتمل بر 67 نفر رییس هیئتمدیره و 67 نفر مدیرعامل به شیوه تصادفی ساده، و 56 نفر کارشناس(شامل 28 نفر کارشناس مسئول ...
بیشتر
پژوهش حاضر در راستای پاسخ به سنجش نیازهای آموزشی تخصصی کشاورزی، شیوه اجرا و سنجش اثربخشی آموزشهای تخصصی کشاورزی مورد نیاز رئیسان هیئتمدیره و مدیران عامل تعاونیهای تولید روستایی بود. نمونه آماری در بخش نیازسنجی آموزشی مشتمل بر 67 نفر رییس هیئتمدیره و 67 نفر مدیرعامل به شیوه تصادفی ساده، و 56 نفر کارشناس(شامل 28 نفر کارشناس مسئول نظامهای بهرهبرداری و 28 نفر کارشناس اداره آموزش) انتخاب شدند که دورههای آموزشی تخصصی بر اساس تقویم مصوب سازمان مرکزی تعاون روستایی انتخاب و بهمنظور تعیین نیازهای آموزشی، از توافقسنجی استفاده شد. جهت اجرای دورههای آموزشی از مدل آموزش الگوی تدریس ساختگرایی 5e (فعالسازی، اکتشاف، شرحدادن، شرح و بسط، و ارزشیابی) استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مبتنی بر مـدل ارزیابی اثربخشـی کـرکپاتریـک میباشد که پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب تتای ترتیبی و پایایی مرکب و روایی نیز به استناد شاخص روایی سازه در سطح مطلوب برآورد گردید. نتایج یافتههای توصیفی مشخص نمود که در بخش نیازسنجی آموزشی بین نظر کارشناسان، رئیسان هیئتمدیره و مدیران عامل در ارتباط با نیازهای آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات آب، نحوه تشکیل گروههای همآب و مدیریت آبیاری در مزرعه، تبدیل و فراوری محصولات کشاورزی و دامی، مدیریت مصرف کودهای شیمیایی و ریز مغذیها، آشنایی با سموم کشاورزی و کاربرد آنها در زراعت و باغبانی، آشنایی با سامانههای نوین آبیاری و اصول حفاظت و بهره برداری و نگهداری آن، آشنایی با مشاغل خرد کشاورزی، تغذیه و اصلاح نژاد دام، آشنایی با مبانی و الزامات تحویل حجمی آب، آشنایی با طرحهای زیستمحیطی، بومگردی، دانش بومی و صنایع دستی، مدیریت و توسعه فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی بخش کشاورزی، آشنایی با نحوه تولید و بازاریابی گیاهان دارویی، و کنترل تلفیقی آفات گیاهی و باغی اتفاق نظر وجود داشته و گویهها دارای توافق بالایی میباشند.
مرجان واحدی؛ شهربانو حاجیانی؛ محمد باقر آرایش
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین نیاز آموزشی کشاورزان در مرحلههای گونهگون کاشت، داشت و برداشت گوجهفرنگی ارگانیک به انجام رسید. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع کمّی بوده، نوع تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری دادهها میدانی بود. جامعهی آماری شامل 31 تن کارشناس و 550 تن از گوجهفرنگیکاران شهرستان دشتی بود که از طریق روش نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین نیاز آموزشی کشاورزان در مرحلههای گونهگون کاشت، داشت و برداشت گوجهفرنگی ارگانیک به انجام رسید. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع کمّی بوده، نوع تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری دادهها میدانی بود. جامعهی آماری شامل 31 تن کارشناس و 550 تن از گوجهفرنگیکاران شهرستان دشتی بود که از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب و استفاده از فرمول کوکران، شمار 226 کشاورز بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن توسط نظرخواهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارشناسان جهاد کشاورزی، و روایی همگرا از طریق محاسبهی CR=0.81 و AVE=0.73 تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار R و محاسبهی ضریب تتای ترتیبی برای بخشهای مختلف پرسشنامه(82/0 -75/0 Ө= ) به دست آمد. پردازش نیازهای آموزشی بر مبنای مدل بوریچ صورت گرفت و مهمترین نیازهای تولید محصول ارگانیک مشخص شدند. بر این اساس، مدیریت صحیح خاک و آماده سازی زمین زیر کشت، شناسایی و از بین بردن محلهای تکثیر و زمستان گذرانی آفتها، و کاشت رقمهای جدید محصول که به آفتها و بیماریها مقاوم هستند، از مهمترین نیازهای آموزشی در هر دو گروه کشاورزان و کارشناسان شناسایی شدند. توافقسنجی بین دیدگاه این دو گروه، با استفاده از آزمون من ویت نی صورت گرفت و یافتهها نشان دادند که این دو گروه در مورد بیشتر نیازهای آموزشی دیدگاه یکسانی دارند. نتایج تحلیل رگرسیون ترتیبی برای بررسی نقش متغیرهای اثرگذار بر نیازهای آموزشی، نشان داد که از بین متغیرهای پژوهش، تنها سه متغیر میزان تحصیلات، میزان عملکرد محصول و سطح زیر کشت بر احتمال برآورد نیازهای آموزشی گوجهفرنگیکاران تأثیر داشتهاند. بدین ترتیب هر چه سطح تحصیل کشاورزان و عملکرد محصول گوجهفرنگی آنان بیشتر باشد، احساس نیاز آموزشی در آنها بالاتر است.
نوذر منفرد؛ مهسا فاطمی؛ کورش رضائی مقدم؛ شهرام مقدس فریمانی؛ پرویز بیات؛ مهناز امیر امینی خلف لو
چکیده
کشاورزی ارگانیک نوعی کشاورزی پایدار است که هدف آن ایجاد سیستم های تولیدی کشاورزی یکپارچه، نظام یافته و انسانی است که تضادی با منافع زیست محیطی و اقتصادی نداشته باشد. بدین منظور برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با شیوه های کشاورزی ارگانیک در معرفی و تسهیل فرآیند پذیرش و ترویج بکارگیری این نوع کشاورزی توسط بهره برداران امری تأثیرگذار ...
بیشتر
کشاورزی ارگانیک نوعی کشاورزی پایدار است که هدف آن ایجاد سیستم های تولیدی کشاورزی یکپارچه، نظام یافته و انسانی است که تضادی با منافع زیست محیطی و اقتصادی نداشته باشد. بدین منظور برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با شیوه های کشاورزی ارگانیک در معرفی و تسهیل فرآیند پذیرش و ترویج بکارگیری این نوع کشاورزی توسط بهره برداران امری تأثیرگذار است. اولین گام در طراحی هر برنامه، شناسایی نیازهاست. از این رو هدف کلی پژوهش، نیازسنجی آموزشی کشاورزان استان بوشهر برای اجرا و توسعه کشاورزی ارگانیک می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل سه گروه شامل (1) کل کشاورزان استان در زمینههای زراعت و باغبانی (24345 نفر)، (2) کارشناسان و مدیران بخش اجرایی کشاورزی (359 نفر) و (3) متخصصین کشاورزی استان شامل اساتید و اعضاء هیأت علمی دانشکده کشاورزی استان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر (120 نفر) هستند. با توجه به حجم جامعه آماری و استفاده از جدول تعیین حجم مورگان، 200 کشاورز، 90 نفر کارشناس و مدیر اجرایی و 30 نفر از متخصصین به عنوان نمونه های موردمطالعه به طور تصادفی انتخاب شدند. پژوهش حاضر با استفاده از پیمایش و ابزار پرسشنامه در بخش کمی و همچنین مصاحبه های متمرکز بر گروه و تحلیل محتوا در بخش کیفی انجام گرفت. روایی صوری و پایایی پرسشنامه از طریق گروهی از متخصصان کشاورزی و اجرای یک مطالعه راهنما خارج از نمونه اصلی موردتأیید قرار گرفت. طبق یافته های بخش کیفی، 32 نیاز آموزشی برای کشاورزی ارگانیک استخراج گردیده و اولویت بندی شد. در بخش کمی نیز "میزان اهمیت فعالیتهای ارگانیک"، "میزان دانش کشاورزان در خصوص فعالیتها" و"میزان بکارگیری فعالیتها توسط کشاورزان" موردسنجش قرار گرفت. در پایان، پیشنهادهای کاربردی به هدف ارتقای سطح دانش و مهارتهای کشاورزان استان برای اجرا و توسعه کشاورزی ارگانیک، و کاهش موانع و مشکلات آن ارائه شده است.
عادل زارع؛ نعیمه زلالی
چکیده
کمبود آب شیرین، افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی و گسترش صنعت، به همراه مدیریت نامناسب مصرف آب درکشاورزی و تغییر الگوی کشت به منظور کسب درآمد بیشتر، تهدیدی جدی برای منابع آب کشور به شمار می-آیند.این تحقیق با هدف تعیین نیازهای آموزشی بهر هبرداران و کشاورزان در زمینه ی آب و مدیریت آبیاری انجام شده است.منطقه مورد بررسی ناحیه عمرانی یک از ...
بیشتر
کمبود آب شیرین، افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی و گسترش صنعت، به همراه مدیریت نامناسب مصرف آب درکشاورزی و تغییر الگوی کشت به منظور کسب درآمد بیشتر، تهدیدی جدی برای منابع آب کشور به شمار می-آیند.این تحقیق با هدف تعیین نیازهای آموزشی بهر هبرداران و کشاورزان در زمینه ی آب و مدیریت آبیاری انجام شده است.منطقه مورد بررسی ناحیه عمرانی یک از ساحل راست شهرستان رامشیر به وسعت 5422 هکتار می باشد. این تحقیق بهلحاظ دیدمان از نوع کمی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از جهت امکان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی است. همهجامعه آماری تحقیق را تشکیل دادند. حجم نمونه آماری بر پایه فرمول کوکران ،)N= ی کشاورزان محدوده طرح ) 382110 تن برآورد شد که برای بالا بردن دقت اندازه گیری، 124 تن به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری گزینش شدند.یافته های تحقیق نشان داد که مهم ترین نیاز آموزشی کشاورزان عبارتند از: رو شهای کنترل و پخش سیلاب، رو شهایتغذیه آ بهای زیر زمینی، آشنایی با کاربرد وسایل ساده هوا و اقلی مشناسی و رو شهای آبیاری تحت فشار. یافته هایاین تحقیق همچنین نشان داد که شرکت در دوره های آموزشی و ترویجی در افزایش سطح دانش حرفه ای کشاورزان تأثیربه سزایی دارد و دانش حرفه ای کشاورزان رابطه ی مستقیمی با میزان سن و پیشینه کار کشاورزی دارد.
محمد صادق اللهیاری؛ معصومه محمد زاده؛ محمد حسین انصاری
چکیده
هدف از این تحقیق توصیفی- تحلیلی، یافتن نیازهای آموزشی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در اجرای کشاورزی دقیق است. جامعه آماری شامل همهی 234 کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در رشتههای (زراعت، باغبانی، ترویج، مکانیزاسیون و فنی مهندسی) استان گیلان بود. حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران، 133 تن تعیین ...
بیشتر
هدف از این تحقیق توصیفی- تحلیلی، یافتن نیازهای آموزشی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در اجرای کشاورزی دقیق است. جامعه آماری شامل همهی 234 کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در رشتههای (زراعت، باغبانی، ترویج، مکانیزاسیون و فنی مهندسی) استان گیلان بود. حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران، 133 تن تعیین شد، که این شمار با روش نمونهگیری خوشهای متناسب، انتخاب شدند. هریک از مدیریتهای جهاد کشاورزی شهرستانهای استان گیلان به عنوان یک خوشه در نظر گرفته شدند که ترکیبی از کارکنان با تخصصها و گرایشهای شغلی متفاوت بودند. بهمنظور سنجش نیازهای آموزشی پاسخگویان از پرسشنامه مبتنی بر مدل نیازسنجی بوریچ استفاده شد. برای بررسی روایی محتوایی، پرسشنامه اولیه در اختیار چند تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دانشگاه گیلان و کارشناسان کشاورزی قرار داده شد و نظرهای اصلاحی در پرسشنامه لحاظ شد. بهمنظور بررسی پایایی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد (89/0=α). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 انجام شد. نتایج نشان دادند که اطلاعات و بهکارگیری فناوریهای مرتبط با سامانه اطلاعات جغرافیاییGIS ، آگاهی و بهکارگیری فناوریهای مرتبط با نقشههای عملکرد محصول و آگاهی و بهکارگیری فناوریهای مرتبط با نقشههای خاکشناسی کشتزار بهترتیب بهعنوان مهمترین موضوعهای اولویتدار برای آموزش کارشناسان برای اجرای کشاورزی دقیق مورد توجه قرار گرفتند. همچنین، آگاهی و بهکارگیری فناوریهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در آخرین اولویت آموزشی قرار گرفت. نمرهها اولویت محاسبهشده نشان میدهد که همهی هفده موضوع مورد بررسی در نیازسنجی آموزشی در زمینهی دانش و مهارت کشاورزی دقیق در سطح بالای نیاز قرار دارند. آزمونهای منویتنی و کروسکال والیس نشان دادند که به غیر از متغیر رشته تحصیلی، سایر متغیرها بر نیاز آموزشی کارشناسان تأثیر معنیداری در سطح خطای 05/0 نداشتند. پس درخصوص نیازهای آموزشی اتفاقنظر وجود داشت.
علی اکبر عباسی رستمی؛ ناصر ذبیح اله نژاد؛ مهدی چرمچیان لنگرودی
چکیده
این تحقیق به منظور بررسی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج شرکتهای خدمات مشاورهای فنی مهندسی کشاورزی استان مازندران انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده که به روش علی - ارتباطی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 186 تن از مهندسان ناظر کشت و تولید برنج استان مازندران با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر بوده که بر اساس فرمول ...
بیشتر
این تحقیق به منظور بررسی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج شرکتهای خدمات مشاورهای فنی مهندسی کشاورزی استان مازندران انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده که به روش علی - ارتباطی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 186 تن از مهندسان ناظر کشت و تولید برنج استان مازندران با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر بوده که بر اساس فرمول کوکران شمار 113 تن از مهندسان ناظر با روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن توسط گروهی از هیأت علمی صاحبنظر و پایایی آن با کمک ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. دامنه ضریب آلفای کرونباخ متغیرها از 75/0 تا 96/0 بود. برای ارزیابی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج از مدل نیازسنجی بوریچ استفاده شده است که در این مدل نیازهای آموزشی با توجه به میانگین وزنی نمره های تفاوت (MWDS) رتبه بندی شدند .نتایج توصیفی، نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج را به ترتیب اولویت نوع و میزان مصرف کودهای شیمیایی، دامی و سموم گیاهی ، مبارزه با آفات و بیماری های برنج و شناسایی علف های هرز و مبارزه با آنها نشان داد. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون لجستیک ترتیبی برای مدل سازی نشان داد که 3/22 درصد از احتمال متغیر ملاک (نیازهای آموزشی) توسط متغیرهای اقتصادی، منبعهای اطلاعاتی و ویژگیهای شغلی شامل; تأمین نهاده های مورد نیاز، بستن به موقع قرارداد از سوی وزارت جهاد کشاورزی، زمینه سازی دولت در تأمین نهاده، ارتباط با اداره جهاد کشاورزی، ارتباط با کارشناسان مرکز تحقیقات، ارتباط با دوستان و دیگر ناظران، بحث و گفتگو باهم و با متخصصان، استفاده از فیلم ها و اسلایدهای آموزشی، حقوق و مزایای درخور و شایسته، ماهیت کار، وجود همکاران خوب، کارهای تکراری و یکنواخت، نداشتن آزادی عمل و خودمختاری در انجام کار و بارهای بازدید از شالیزارهای تحت پوشش تبیین میشود.