آموزش کشاورزی
تحلیل نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه

زهرا اطهری؛ بهروز مرادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368515.2051

چکیده
  به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه ‎های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آن‏ها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نیازسنجی آموزشی، اجرا و سنجش اثربخشی آموز ش های کشاورزی مورد نیاز رئیسان هیئت مدیره و مدیران عامل تعاونی های تولید روستایی

محسن سلمان؛ قدیر فیروزنیا؛ بهروز قرنی آرانی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 124-141

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.367833.2043

چکیده
  پژوهش حاضر در راستای پاسخ به سنجش نیازهای آموزشی تخصصی کشاورزی، شیوه اجرا و سنجش اثربخشی آموزش‌های تخصصی کشاورزی مورد نیاز رئیسان هیئت‌مدیره و مدیران عامل تعاونی‌های تولید روستایی بود. نمونه آماری در بخش نیازسنجی آموزشی مشتمل بر 67 نفر رییس هیئت‌مدیره و 67 نفر مدیرعامل به شیوه تصادفی ساده، و 56 نفر کارشناس(شامل 28 نفر کارشناس مسئول ...  بیشتر

نیاز آموزشی کشاورزان شهرستان دشتی در تولید گوجه‌فرنگی ارگانیک

مرجان واحدی؛ شهربانو حاجیانی؛ محمد باقر آرایش

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، ، صفحه 138-156

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.342580.1717

چکیده
  این پژوهش با هدف تعیین نیاز آموزشی کشاورزان در مرحله‌های گونه‌گون کاشت، داشت و برداشت گوجه‌فرنگی ارگانیک به انجام رسید. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع کمّی بوده، نوع تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری داده‌ها میدانی بود. جامعه‌ی آماری شامل 31 تن کارشناس و 550 تن از گوجه‌فرنگی‌کاران شهرستان دشتی بود که از طریق روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

نیازسنجی آموزشی دوره‌های مهارت‌آموزی کشاورزی ارگانیک برای بهره‌برداران استان بوشهر

نوذر منفرد؛ مهسا فاطمی؛ کورش رضائی مقدم؛ شهرام مقدس فریمانی؛ پرویز بیات؛ مهناز امیر امینی خلف لو

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، ، صفحه 83-108

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.128818.1675

چکیده
  کشاورزی ارگانیک نوعی کشاورزی پایدار است که هدف آن ایجاد سیستم های تولیدی کشاورزی یکپارچه، نظام یافته و انسانی است که تضادی با منافع زیست محیطی و اقتصادی نداشته باشد. بدین منظور برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با شیوه های کشاورزی ارگانیک در معرفی و تسهیل فرآیند پذیرش و ترویج بکارگیری این نوع کشاورزی توسط بهره برداران امری تأثیرگذار ...  بیشتر

نیاز آموزشی مدیریت بهینه آبیاری در بین کشاورزان رامشیر

عادل زارع؛ نعیمه زلالی

دوره 7، شماره 33 ، شهریور 1394، ، صفحه 84-96

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.105840

چکیده
  کمبود آب شیرین، افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی و گسترش صنعت، به همراه مدیریت نامناسب مصرف آب درکشاورزی و تغییر الگوی کشت به منظور کسب درآمد بیشتر، تهدیدی جدی برای منابع آب کشور به شمار می-آیند.این تحقیق با هدف تعیین نیازهای آموزشی بهر هبرداران و کشاورزان در زمینه ی آب و مدیریت آبیاری انجام شده است.منطقه مورد بررسی ناحیه عمرانی یک از ...  بیشتر

نیازهای آموزشی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی گیلان در اجرای کشاورزی دقیق

محمد صادق اللهیاری؛ معصومه محمد زاده؛ محمد حسین انصاری

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، ، صفحه 5-13

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102951

چکیده
  هدف از این تحقیق توصیفی- تحلیلی، یافتن نیازهای آموزشی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در اجرای کشاورزی دقیق است. جامعه آماری شامل همه­ی 234 کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در رشته‌های (زراعت، باغبانی، ترویج، مکانیزاسیون و فنی مهندسی) استان گیلان بود. حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران، 133 تن تعیین ...  بیشتر

مدل یابی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج شرکت های خدمات مشاوره ای فنی مهندسی کشاورزی استان مازندران

علی اکبر عباسی رستمی؛ ناصر ذبیح اله نژاد؛ مهدی چرمچیان لنگرودی

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، ، صفحه 18-28

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101379

چکیده
  این تحقیق به منظور بررسی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج شرکت­های خدمات مشاوره­ای فنی مهندسی کشاورزی استان مازندران انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده که به روش علی - ارتباطی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 186 تن از مهندسان ناظر کشت و تولید برنج استان مازندران با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر بوده که بر اساس فرمول ...  بیشتر