آموزش کشاورزی
الگوی سویگانی نگاشتِ شناختی زیست‌بوم کارآفرینی دانشجویی در آموزش عالی کشاورزی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ فاطمه رجبیان غریب

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 22-47

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365320.2003

چکیده
  چکیده این پژوهش با بهره‌گیری از دو روش تحقیق در قالب یک طرح تحقیق متوالی به انجام رسید. در ابتدا، با تشکیل گروه کانونی متشکل از گروهی از دست‌اندرکاران زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان (N=22)، نسبت به عارضه‌یابی کارآفرینی دانشجویی به عنوان یک موقعیت مسئله‌مند اقدام شد. در گام تحلیلی از رویکرد توسعه و تحلیل ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل رفتاری دانشجویان نسبت به سامانه مدیریت یادگیری آموزش کشاورزی

سید محمد جواد سبحانی؛ امید جمشیدی؛ زهرا فزونی اردکانی

دوره 15، شماره 67 ، اسفند 1402، ، صفحه 94-116

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.364436.1990

چکیده
  در سال‌های اخیر، همه‌گیری کووید19 اهمیت آموزش مجازی را در تغییر الگوهای آموزش عالی افزایش داده است. از این رو، نظام آموزش عالی کشاورزی که بر فعالیت‌های عملگرا متکی است، نیاز خاصی به درک رفتار مخاطبان خود برای بهبود نتایج یادگیری دارد. این پژوهش با دیدمان کمی و روش علّی-معلولی به تحلیل رفتار دانشجویان نسبت به نظام‌های مدیریت یادگیری ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
شناسایی و تبیین مهم ترین راهکارهای بهبود آموزش عالی کشاورزی در دانشکده کشاورزی زنجان

فاطمه کریمی اعتماد؛ جعفر یعقوبی؛ عبدالحمید پاپ زن

دوره 14، شماره 62 ، آذر 1401، ، صفحه 144-170

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.360695.1924

چکیده
  نظام آموزش عالی به عنوان بارزترین نمود سرمایه‌گذاری نیروی انسانی، نقش اصلی در تربیت و تأمین منابع انسانی اثربخش را بر عهده دارد. بنابراین توسعه آموزش عالی به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه هر کشور، از اهمیت فراوانی برخوردار است. در همین راستا توسعه آموزش عالی کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در رشد کشاورزی ایفا نموده و دستیابی به توسعه ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تأثیر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر ادراک و انتظار آنان از کیفیت خدمات آموزشی

محمد رضا محبوبی؛ عطیه یاورزاده؛ محمدشریف شریف زاده

دوره 13، شماره 59 ، اسفند 1400، ، صفحه 58-78

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.356864.1866

چکیده
  در شرایط کنونی مدیریت دانشگاه‌ها با چالش جذب دانشجویان و لزوم برخورداری آنان از داشتن تصویر ذهنی متمایز از دانشگاه در بازار رقابت آموزش عالی رو به رو هستند. این تحقیق کاربردی با هدف بررسی تأثیر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر ادراک و انتظار آنان از کیفیت خدمات آموزشی و با استفاده از دیدمان ...  بیشتر

مؤلفه‌های نهادینه سازی نسل چهارم دانشگاه‌ها درآموزش عالی کشاورزی ایران

سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور؛ امیرحسین علی بیگی

دوره 12، شماره 55 ، اسفند 1399، ، صفحه 170-186

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.124304

چکیده
  دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی در مسیر پیشرفت خود با تغییرات بی­شماری چون تحولات سریع تکنولوژیکی، تغییرات عمده در بازار کار، انتظارات ذینفعان، بودجه، رقابت­های ملی و بین المللی و ... مواجه هستند که تهدیدی برای شیوه­های سنتی در دانشگاه­ها محسوب شده و نیاز به انجام بهتر، سریع­تر و کم­هزینه­تر فعالیت­ها را ضرورت ...  بیشتر

بازدارنده‌های استفاده اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی

سید ابوالقاسم برآبادی؛ علی شمس؛ نیکلایس وایس

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، ، صفحه 184-204

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.351571.1750

چکیده
  شناسایی عامل‌های محدودکننده سطح استفاده ذینفعان نظام آموزشی از شبکه‌های اجتماعی در آموزش و یادگیری، می‌تواند به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های آگاهانه در این زمینه کمک کند. این پژوهش با هدف شناسایی بازدارنده‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان انجام شد. جامعه آماری شامل ...  بیشتر

دیدگاه اعضای هیئت علمی کشاورزی یزد نسبت به تأثیر آموزش عالی کشاورزی بر توسعه انسانی

نگین فلاح‌حقیقی؛ مسعود بیژنی؛ مریم محمودی

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، ، صفحه 74-93

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.342218.1702

چکیده
  نظام آموزش عالی به عنوان بارزترین نمود سرمایه‌گذاری نیروی انسانی، نقش اصلی در تربیت و تأمین منابع انسانی اثربخش را بر عهده دارد. نظام آموزش عالی کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما پرسش این است که چنین نظامی برای تأثیرگذاری بهینه بر توسعه منابع انسانی، چگونه باید باشد؟ این پژوهش با هدف تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب عامل‌های ...  بیشتر

تأثیر قابلیت فرهنگی بر سرمایه فرهنگی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان

امیر نعیمی؛ بهزاد رنجبر؛ فرنوش نهاوندیان

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، ، صفحه 69-82

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.128233.1662

چکیده
  با توجه به دگرگونی‌های سریع در این قرن، نظام آموزش کشاورزی، علاوه بر جنبه‌های آموزشی و تخصصی بایستی دانشجویان و سایر ذینفعان را در راستای دست‌یابی به مهارت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی و اجتماعی یاری نماید. بنابراین، هدف این تحقیق کاربردی ، تحلیل اثر قابلیت فرهنگی بر سرمایه فرهنگی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان بود. این تحقیق کمی ...  بیشتر

الگوی مفهومی گسترش نمانام دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ لقمان عباسی؛ مهنوش شریفی

دوره 11، شماره 48 ، خرداد 1398، ، صفحه 104-123

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.125796.1612

چکیده
  این تحقیق با هدف تبیین کیفی الگویی مفهومی برای توسعه برند دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی صورت گرفت. مورد مطالعه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. این تحقیق کیفی به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه ژرفانگر نیمه‌ساختارمند صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان، اعضای هیات علمی، ...  بیشتر

تبیین سازوکارهای قابلیت ها و پیامدهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران

سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور؛ امیرحسین علی بیگی

دوره 10، شماره 47 ، اسفند 1397، ، صفحه 36-51

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.122659.1528

چکیده
  این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی تبیین سازوکارهای قابلیت‌ها و پیامدهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران انجام شد. جامعه‌آماری این تحقیق را همه‌ی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشاورزی و منابع طبیعی دولتی کشور (خوزستان، گرگان و ساری) تشکیل دادند(305=N). حجم نمونه با استفاده از جدول نمونه‌گیری بارتلت و همکاران، 130 نفر تعیین شد ...  بیشتر

عنصرهای یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه دانشجویان

جواد قاسمی؛ سید محمود حسینی؛ یوسف حجازی؛ حمید موحد محمدی

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، ، صفحه 76-91

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117902

چکیده
  یادگیری تجربی به­ عنوان یک الگوی بنیادی از آموزش و یادگیری در آموزش کشاورزی به­ شمار می‌رود. هدف این تحقیق پیمایشی، تحلیل عنصرهای یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی بود. جامعه­ی آماری آن­را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های کشاورزی ایران (20518 = N) تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران شمار 380 تن از آنان به‌عنوان نمونه ...  بیشتر

ویژگی‌های محیط یادگیری در نظام آموزش عالی کشاورزی صلاحیت محور

عنایت عباسی؛ مهسا سعدوندی؛ همایون فرهادیان

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، ، صفحه 109-122

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117907

چکیده
  پژوهشهای انجام شده در سالهای گذشته، نشان دادهاند که کیفیت محیط یادگیری تأثیر انکارناپذیریبر دستیابی به هدفهای آموزشی دارد. یکی از هدفهای اساسی آموزش در نظام آموزش صلاحیت محور،ایجاد پیوند بین نظام آموزشی و بازار کار است. برای تحقق این رهیافت آموزشی، تعیین ویژگیهای محیطیادگیری بسیار اهمیت دارد. در این تحقیق توصیفی- تحلیلی، اسناد و ...  بیشتر

عامل های موثر درچابک سازی مدیریت آموزش عالی کشاورزی ایران

سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور؛ امیرحسین علی بیگی

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، ، صفحه 109-126

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.120151.1467

چکیده
  دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی به مثابه نهادهای عمده تولید دانش کشاورزی به دلیل تغییر در ماهیت تولید علم و تولید اقتصادی، علاوه بر پژوهش و آموزش، نقش و رسالت جدیدی در توسعه اقتصادی و منطقه‌ای یافته‌اند و لذا به فرم‌هایی از چابکی نیاز دارند. هدف این پژوهش کیفی تبیین ساز و کارهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران بود. ...  بیشتر

آینده نگاری کاربرد مهارت و فناوری مورد نیاز بازار از دیدگاه دانشجویان دکتری کشاورزی دانشگاه رازی

شهره کرمی

دوره 9، شماره 43 ، اسفند 1396، ، صفحه 118-131

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.116185.1446

چکیده
  بر اساس عرضه و تقاضای دانش آموختگان و دگرگونی های بازار کار در سال های پیش رو، برنامه ریزی های هدفمند و آینده مدار، به منظور پرورش شایستگی های حرفه ای و افزایش بهره وری در آموزش عالی کشاورزی، امری گریز ناپذیر است. از این رو این پژوهش، با هدف آینده نگاری کاربرد مهارت و فناوری مورد نیاز بازار کار در آموزش عالی کشاورزی انجام شد که به لحاظ ...  بیشتر

بررسی شایستگی های مورد نیاز توسعه کارآفرینی پایدار در آموزش عالی کشاورزی

پریسا پای خسته؛ امیر علم بیگی؛ سیده سمیه بطحایی

دوره 9، شماره 40 ، خرداد 1396، ، صفحه 32-43

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.107329.1271

چکیده
  امروزه موضوع پایداری کارآفرینی به اندازه خود موضوع کارآفرینی اهمیت یافته است. در واقع در آموزش های کارآفرینی با انتقال صلاحیت هایی در قالب چارچوب کارآفرینی پایدار می توان به اثر بخشی کسب و کارها به ویژه برای کارآفرینان نوپا کمک شایان توجهی نمود. از اینرو تحقیق حاضر به بررسی و تحلیل شایستگی های ضروری دانشجویان در خصوص توسعه کارآفرینی ...  بیشتر

رابطه‌ی مولفه‌های سرمایه‌ی‌ روان‌شناختی و ویژگی‌های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

محمدشریف شریف زاده؛ محمدهادی پهلوانی؛ غلامحسین عبدالله زاده

دوره 9، شماره 40 ، خرداد 1396، ، صفحه 68-83

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.107628.1283

چکیده
  هدف عمده‌ی این پژوهش بررسی رابطه بین مولفه‌های سرمایه‌ی روان‌شناختی و ویژگی‌های کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی بود. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق 2265 تن دانشجویان کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در سال تحصیلی 1395-1394بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 225 نفر تعیین شد و نمونه‌ها به ...  بیشتر

سازوکارها و معیارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه خبرگان کارآفرینی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده

دوره 8، شماره 38 ، آذر 1395، ، صفحه 3-17

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.107202

چکیده
  از آنجا که کارآفرینی دانشگاهی برای بسیاری از موسسه‌های آموزش عالی کشاورزی در ایران پدیده به نسبت جدیدی به شمار می‌آید، این فرآیند به خوبی برای آن‌ها تبیین نشده است. این تحقیق در دو مرحله‌ و با هدف شناسایی و اولویت‌بندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی به انجام رسیده است. جامعه‌ی آماری شامل 24 تن از خبرگان با تجربه‌ی ...  بیشتر

بازدارنده های تأثیرگذار بر سطح مهارت های کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران

روح اله رضایی؛ فرشته میری کرم

دوره 7، شماره 34 ، آذر 1394، ، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106012

چکیده
  هدف این تحقیق بررسی بازدارنده­های تأثیرگذار بر سطح مهارت­های کارآفرینانه دانشجویان بود. جامعه آماری آن 1188 تن دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایش­های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود که بر پایه جدول کرجسی- مورگان، 291 تن از آنان با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه ...  بیشتر

تأثیر درس های عملی کشاورزی درعملکرد دانشجویان علوم زراعی دانشگاه پیام نور دهلران

فاطمه قربانی پیرعلی دهی؛ اقدس ولی زاده

دوره 7، شماره 34 ، آذر 1394، ، صفحه 28-39

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106002

چکیده
     بی­کاری پرشمار دانش­آموختگان گرایش­های مختلف کشاورزی تا حدی گویای آن است که این گروه در دوران دانشجویی  نتوانسته­اند مهارت­های لازم برای ورود به بخش کشاورزی و انجام فعالیت­های تولیدی، تبدیلی و یا توزیعی را کسب کنند. در نتیجه، یکی از راهکارهای عملی، چیرگی بر این چالش توجه بیشتر به برنامه­های درسی آموزش عالی کشاورزی، ...  بیشتر

نقش مؤلفه های تاثیر گذار بر تحول آفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران

ندا علیزاده؛ حسن صدیقی؛ غلامرضا پزشکی راد؛ مقصود فراست خواه

دوره 7، شماره 33 ، شهریور 1394، ، صفحه 122-136

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.105842

چکیده
  هدف از این تحقیق تحلیل مؤلفه های تحول آفرین آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران بود. در این تحقیقاز روش تحقیق ترکیبی )کیفی+ کمی( استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق 361 نفر از اعضای هیات علمی شاغل بهتدریس در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، دانشکده های کشاورزی دانشگاه های تربیت مدرس و شیرازبه روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان ...  بیشتر

دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی نسبت به بسترهای ضروری یادگیری‌تجربی

ندا میرزایی؛ امیر حسین علی بیگی

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، ، صفحه 14-25

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102954

چکیده
  آموزش عالی کشاورزی در کشور ما بهره‌وری لازم را ندارد و دانشجویان را برای سازگاری با شرایط دگرگون جهان آماده نمی‌سازد. علّت آن‌ را می‌توان نبود توجه کافی به یادگیری مبتنی بر تجربه دانست زیرا که یادگیری‌تجربی می‌تواند منشأ پایداری یادگیری و تبلور استعدادهای آدمی شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به وضعیت بسترهای ...  بیشتر

دیدگاه دانشجویان کارشناسی کشاورزی نسبت به تکلیف‌های درسی گروهی

ناصر زمانی؛ سمانه ابراهیمی؛ فریده بهرامی

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، ، صفحه 56-69

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102958

چکیده
  ضعف دانش، مهارت و شایستگی­های کار گروهی یکی از بازدارنده‌های اصلی اشتغال پایدار دانش­آموختگان کشاورزی در کشور می­باشد. یکی از روش­های توسعه­ی مهارت­های کار گروهی در بین دانشجویان، تکلیف­های درسی گروهی است. هدف اصلی این تحقیق، ارزیابی نگرش دانشجویان کارشناسی کشاورزی نسبت به تکلیف­های درسی گروهی، و بررسی تعیین­کننده­های ...  بیشتر

مولفه‌های توسعه‌ی آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی

محمد شریف شریف زاده؛ غلامحسین عبداله زاده

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، ، صفحه 96-112

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102960

چکیده
  کارآفرینی نیروی عمده‌ای برای پیشبرد توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به‌شمار می‌رود. نظام آموزش عالی می‌تواند به‌طور غیرمستقیم با آموزش کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی (تدریس کارآفرینی به دانشجویان)، نیز به‌طور مستقیم با کارآفرینی دانشگاهی و تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی کشاورزی (بهره‌برداری تجاری از دانش و فناوری دانشگاهی و ...  بیشتر

عامل‌های مؤثر بر علاقه و استعداد تحصیلی دانشجویان رشته‌های کشاورزی

منصور شاه‌ولی؛ احمد عابدی سروستانی

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، ، صفحه 16-30

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100983

چکیده
  علاقمندی و استعداد تحصیلی لازمه­ی موفقیت تحصیلات دانشگاهی است، ولی هر سال شمار زیادی از داوطلبان واردِ برخی رشته‌های دانشگاهی می‌شوند که با علاقه و استعداد آنان تناسب چندانی ندارد. از این رو، تحقیق حاضر با هدف بررسی علاقه و استعداد تحصیلی دانشجویان رشته‌های کشاورزی و عامل­های مؤثر بر آن انجام شد. این تحقیق پیمایشی، با نمونه‌گیری ...  بیشتر

رابطه ی مهارت‌ های ارتباطی با عملکرد آموزشی - پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

فاطمه اسکوهی؛ سید حمید موحدمحمدی؛ احمد رضوانفر

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، ، صفحه 89-100

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100990

چکیده
  نظام آموزش عالی کشاورزی برای بقای خود، به ارتباطات نیاز دارد و درک و شناخت بهتر از مهارت­های ارتباطات انسانی، موجب ارتقای سازمانی می­شود. این تحقیق از نوع علی- معلولی است و با هدف تعیین رابطه­ی مهارت‌های ارتباطی با عملکرد آموزشی- پژوهشی اعضای هیأت علمی انجام شده است. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری ...  بیشتر