آموزش کشاورزی
مجید رضا خداوردیان؛ زید اله حشمتی؛ رحیم میرزایی ملااحمد
چکیده
هدف این پژوهش تعیین عامل های مؤثر برانگیزش مدیران و کارشناسان ستادی برای شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان ستادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده و بهمنظور شناسایی و رتبهبندی عامل های انگیزشی شرکت کنندگان در دورههای آموزشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تعداد 365 تن از مدیران و کارشناسان بود که بر اساس جدول نمونه ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین عامل های مؤثر برانگیزش مدیران و کارشناسان ستادی برای شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان ستادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده و بهمنظور شناسایی و رتبهبندی عامل های انگیزشی شرکت کنندگان در دورههای آموزشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تعداد 365 تن از مدیران و کارشناسان بود که بر اساس جدول نمونه گیری مورگان 190 تن از آن ها به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. نوع تحقیق با توجه به هدف کاربردی به لحاظ روش تحلیل داده به جهت بررسی رابطه بین متغیر ها ازنوع تحقیقات علّی ـ ارتباطی بوده و ازنظر اجرا پیمایشی بود.. روش جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامهها انجام شده است. برای تعیین روایی ابزار بر پایه محاسبه میانگین واریانس استخراج شده (862/0< AVE < 500 /0 ) و پایایی ترکیبی (947/0< CR < 852/0)، پرسشنامه دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود برای پایایی پرسشنامهها از تتای ترتیبی استفاده شد که تتای کل متغیرها 93/0 گزارش شد داده آماری در نرم افزار SPSSwin26 محاسبه گردید نتایج آزمونهای ناپارامتری کروسکال والیس نشان داد که بین دیدگاه گروههای با سابقه کار مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد. اما درباره متغیرهای سطوح تحصیلی، گروههای سنّی و جنسیت، کارشناس و مدیران در ارتباط با انگیزش شرکتکنندگان در دورههای آموزش کشاورزی ضمن خدمت تفاوت معناداری وجود ندارد. یافته های تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS نشان داد متغیرهای، افزایش دانش و مهارت، قوانین ومقررات آموزشی و ارتقای شغلی از متغیرهای تأثیرگذار در انگیزش شرکتکنندگان در دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان میباشند و سه فرضیه تایید شد. و فرضیات تاثیر تعهد سازمانی، بهبود معیشت و امنیت شغلی برانگیزش شرکت کنندگان در دورههای آموزش کشاورزی ضمن خدمت کارکنان، مورد تایید قرار نگرفت.
مهناز امیر امینی خلف لو؛ علی اکبر خسروی بابادی؛ حمیدرضا رضازاده بهادران؛ پرویز بیات؛ علیرضا حسنی بافرانی
چکیده
یکی از ابزارهای افزایش توانمندی زنان تسهیلگر، آموزش است. به این دلیل این پژوهش برای بررسی عاملهای آموزشی موثر بر توانمندسازی زنان تسهیلگر روستایی در استانهای بوشهر و هرمزگان انجام گردید. این تحقیق به لحاظ گردآوری و تحلیل دادهها، میدانی و از نظر امکان و توان کنترل متغیرها، علی ـ همبستگی است. این تحقیق در سال 1398 انجام و محل اجرای ...
بیشتر
یکی از ابزارهای افزایش توانمندی زنان تسهیلگر، آموزش است. به این دلیل این پژوهش برای بررسی عاملهای آموزشی موثر بر توانمندسازی زنان تسهیلگر روستایی در استانهای بوشهر و هرمزگان انجام گردید. این تحقیق به لحاظ گردآوری و تحلیل دادهها، میدانی و از نظر امکان و توان کنترل متغیرها، علی ـ همبستگی است. این تحقیق در سال 1398 انجام و محل اجرای آن استانهای بوشهر و هرمزگان بود. جامعه آماری تحقیق850 نفر از زنان تسهیلگر روستایی ساکن در دو استان بوشهر و هرمزگان (850N=) و حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی ـ مورگان، 285 نفر به دست آمد (285n= ). روایی شکلی پرسشنامه توسط نظرخواهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه در رشته های توسعه و ترویج کشاورزی و کارشناسان جهاد کشاورزی، و روایی همگرا از طریق محاسبه ی CR=0.60 و AVE=0.73 تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار R و محاسبهی ضریب تتای ترتیبی برای بخشهای مختلف پرسشنامه (Ө =0/73-0/88) بدست آمد. برای پردازش دادهها از روش تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تائیدی، گویای آن است که عواملی زمینه ای هم چون اعتقاد مسئولان به توانایی های علمی زنان تسهیلگر روستایی، نگرش مثبت به امر آموزش و توانمند سازی زنان روستایی، وجود برنامه مشخص و مدون آموزشی طبق نیاز سنجی و اقلیم شناسی منطقه مورد هدف زنان تسهیلگر و وجود تشکل های کارآمد آموزشی زنان تسهیلگر روستایی به عنوان بستر های مهم در افزایش توانمندی زنان تسهیلگر هستند و موقعیت علی و شرایط زمینه ای آموزش میتوانند تا 43 درصد از تغییر پذیری های توانمندی زنان تسهیلگر ترویج کشاورزی را تبیین کنند که در این بین در ارتقایی توانمندی زنان تسهیلگر روستایی، مولفه های روش های آموزش و شرایط زمینه ای آموزش بیشترین تاثیر مثبت را دارند.
زهرا کرانی
چکیده
شمار آمده که می تواند انگیزه تحصیل و یادگیری دانشجویان را کاهش دهد. از این رو، این پژوهش با هدف ارایه ی الگویتوانمندسازی دانشجویان کشاورزی برای ورود به بازار کار با دیدمان آمیخته )کیفی-کمّی( اکتشافی انجام شد. در بخشکیفی از نظریه پایه ور استفاده شد و روش پژوهش در بخش کمّی علیّ-ارتباطی بود. جامع هی آماری بخش کیفی پژوهش،اعضای هیئت علمی ...
بیشتر
شمار آمده که می تواند انگیزه تحصیل و یادگیری دانشجویان را کاهش دهد. از این رو، این پژوهش با هدف ارایه ی الگویتوانمندسازی دانشجویان کشاورزی برای ورود به بازار کار با دیدمان آمیخته )کیفی-کمّی( اکتشافی انجام شد. در بخشکیفی از نظریه پایه ور استفاده شد و روش پژوهش در بخش کمّی علیّ-ارتباطی بود. جامع هی آماری بخش کیفی پژوهش،اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی ) N=108 ( بودند که پس از مصاحبه با 21 نفر از آنان آستانه سودمندی به دست آمد،جامعه آماری بخش کمّی پژوهش نیز همه ی دانشجویان کارشناسی رشته های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعیدانشگاه رازی در سال 1400 - 1399 به شمار 644 تن بودند که بر مبنای جدول کرجسی و مورگان شمار 238 تن بهعنوان نمونه به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تناسبی انتخاب شدند. گردآوری داد هها به روش مصاحبه در بخشکیفی انجام شد که به طراحی الگوی توانمندسازی دانشجویان رسید. در بخش کمّی نیز از طریق پرسشنامه اطلاعاتاز دانشجویان گردآوری شد که روایی محتوایی پرسشنامه توسط نظرخواهی از صاحب نظران و روایی همگرا از طریقمحاسبه ی 82 / CR=0 و 77 / AVE=0 تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار R و محاسبه ی ضریب تتایترتیبی برای بخش های مختلف پرسشنامه ) 91 / 0- 75 / Ө= 0 ( تعیین شد و الگوی طراحی شده اعتبارسنجی شد.تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از طریق سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزارMAXQDA16 انجام شد، در بخش کمّی نیز از نرم افزار SPSSWin16 برای بررسی ویژگی های فردی و از روش حداقلمربعات جزئی با استفاده از نرم افزار SMARTPLS3 به منظور بررسی مدل اندازه گیری، ساختاری و آزمون فرضیه هااستفاده شد. یافته های پژوهش در بخش کیفی به شناسایی 65 نشانگر در قالب 7 دسته عامل کارآفرینی، آموزشی وپژوهشی، روانشناختی، نهادی، محیطی، فردی و دولتی انجامید، یافته های بخش کمّی پژوهش نشان داد که همه ی 7فرضیه پژوهش مورد تأیید می باشند. همچنین میزان ضریب چندگانه برای معادله ساختاری بالای 90 / 0 شده که نشانمی دهد متغیرهای مستقل برون زای مرتبط با توانمندسازی توانسته اند بیش از 90 / 0 از تغییرهای متغیر وابسته را تبیینمی کنند. با توجه به اهمیت توانمندسازی دانشجویان در دوره تحصیل برای ورود به بازار کار و همسویی اظهار نظر اعضایهیئت علمی و دانشجویان در ارتباط با مؤلفه ها و نشانگرهای مرتبط با توانمندی، می توان از یافته های پژوهش به منظورارتقا توانمندی دانشجویان استفاده کرد.
محمدرضا شاهپسند؛ مسلم سواری
چکیده
این پژوهش علی- ارتباطی با هدف بررسی عاملهای موثر برسطح دانش فنی تولیدکنندگان انار استان مرکزی انجام شد. جامعهی آماری، همهی باغداران انارکار استان مرکزی بود (N=6320). با استفاده فرمول نمونهگیری کوکران 240 تن از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن ...
بیشتر
این پژوهش علی- ارتباطی با هدف بررسی عاملهای موثر برسطح دانش فنی تولیدکنندگان انار استان مرکزی انجام شد. جامعهی آماری، همهی باغداران انارکار استان مرکزی بود (N=6320). با استفاده فرمول نمونهگیری کوکران 240 تن از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن توسط نظرسنجی از اعضای هیات علمی وزرات جهاد کشاورزی و دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای ترتیبی و از طریق نرمافزار R محاسبه شد (89/0 – 75/0=α). تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSSwin18 انجام شد. تحلیل همبستگی اسپیرمن نشان داد، بین متغیرهای، تجربه کشت انار، مشارکت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، دسترسی به اعتبارات، میزان درآمد، میزان تولید، شمار تماسهای ترویجی، میزان استفاده از راههای ارتباطی و اطلاعاتی و فاصله با مراکز خدمات ترویج رابطه معنیداری با سطح دانش فنی انارکاران داشت. در این راستا تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد، متغیرهای عضویت در تشکلها و شبکههای اجتماعی، میزان استفاده از منابع و راههای ارتباطی، درآمد سالیانه و شمار تماسهای ترویجی بیشترین تاثیر را بر احتمال بهبود سطح دانش فنی انارکاران دارند. همچنین، حیطههای دانش فنی (شناختی، دانشی و مهارتی) نیز تاثیر شایان توجهی بر احتمال بهبود سطح عملکرد انار دارند به طوری که میتوانند 5/48 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته عملکرد انار را پیشگویی کنند.
محمود رساییان؛ علی شمس؛ حسن بیات؛ حلیمه رزمی؛ زهرا هوشمندان مقدم فرد
چکیده
یکی از راههای توانمندسازی باغداران و ارتقای بهرهوری بخش باغی کشور، طراحی و اجرای آموزشهای موردنیاز باغداران این بخش میباشد و برای این کار شناسایی نیازهای آموزشی آنها ضرورت دارد. هدف این تحقیق علی- رابطهای سنجش نیازهای آموزشی باغداران و عاملهای اثرگذار بر آن بود. جامعهی آماری تحقیق را 1575 نفر از باغداران شهرستان شازند ...
بیشتر
یکی از راههای توانمندسازی باغداران و ارتقای بهرهوری بخش باغی کشور، طراحی و اجرای آموزشهای موردنیاز باغداران این بخش میباشد و برای این کار شناسایی نیازهای آموزشی آنها ضرورت دارد. هدف این تحقیق علی- رابطهای سنجش نیازهای آموزشی باغداران و عاملهای اثرگذار بر آن بود. جامعهی آماری تحقیق را 1575 نفر از باغداران شهرستان شازند به عنوان یکی از قطبهای تولیدات باغی در استان مرکزی در سال 1395 تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی، 150 باغدار گزینش و بررسی شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای چندبخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تأیید شد و با انجام آزمون پیشآهنگ با ۳۰ باغدار و محاسبه ضریب تتای ترتیبی (9/0=Ө) برای بخش سنجش نیاز پایایی آن تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 پردازش شدند و از آمار توصیفی و تحلیلی برای دستیابی به هدفهای تحقیق استفاده شد. نتیجه نشان داد که سطح نیاز آموزشی 7/86 درصد از باغداران در حد زیاد بود و تشخیص زمان مناسب مبارزه شیمیایی با آفات و بیماریها، تشخیص نوع سم مناسب برای مدیریت مبارزه با آفات و بیماریها و شناخت انواع آفات و حشرات زیانآور و غیر زیانآور باغی به ترتیب اهمیت در رتبههای اول تا سوم نیازهای آنان قرار داشتند. متغیرهای تحصیلات، شمار کارگاههای شرکت کرده، شمار درختان باغ (سیب، هلو و انگور)، ویژگیهای اجتماعی (میزان مشارکت، اعتماد و رهبری اجتماعی)، میزان دریافت اطلاعات از منبعهای اطلاعاتی و از رسانههای ارتباطی دارای همبستگی منفی معنیدار و متغیرهای سن و اندازه خانوار دارای همبستگی مثبت معنیدار با نیاز آموزشی بودند. برپایه تحلیل رگرسیون ترتیبی، سه متغیر تحصیلات، میزان دریافت اطلاعات از منابع اطلاعاتی و میزان دریافت اطلاعات از رسانههای ارتباطی سطح احتمال نیاز آموزشی باغداران را تحت تأثیر قرار میدهند.