آموزش کشاورزی
نصیبه پورفاتح؛ بهمن خسروی پور
چکیده
این تحقیق با هدف توافق سنجی وضعیت موجود و مطلوب مولفههای مدیریت دانش در نظام ترویج کشاورزی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل سه گروه مدیران و مسئولان گروه های موسسه آموزش و ترویج کشاورزی(67 تن)، پژوهشگر مروجان ارشد(100 تن) و مدیران و مسئولان ادارههای جهاد کشاورزی استان ها (192 تن) بود. که از هرکدام به ترتیب 58 تن، 36 تن و 108 تن به روش نمونه ...
بیشتر
این تحقیق با هدف توافق سنجی وضعیت موجود و مطلوب مولفههای مدیریت دانش در نظام ترویج کشاورزی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل سه گروه مدیران و مسئولان گروه های موسسه آموزش و ترویج کشاورزی(67 تن)، پژوهشگر مروجان ارشد(100 تن) و مدیران و مسئولان ادارههای جهاد کشاورزی استان ها (192 تن) بود. که از هرکدام به ترتیب 58 تن، 36 تن و 108 تن به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برای داده ها (92/0= (θ تعیین شد. روایی شکلی پرسشنامه توسط گروهی از اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تائید شد برای بررسی توافق گروه های آزمودنی طرف بررسی ازنرم افزار Spss 20از آزمون فراسنجهای(پارامتریک) تحلیل واریانس یکطرفه )آزمون F مستقل( بهره گرفته شده است. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد که گروه های پاسخگوی مورد بررسی پیرامون وضعیت موجود و مطلوب درباره مولفههای تشخیص نیاز شاخص تشکیل جلسات، کنفرانس ها و غیره در سطح استان ها برای دریافت نیازهای دانشی در زمینه مولفه ممیزی دانش بومی و صریح شاخص استفاده از مصاحبه و یا برگزاری نشستها هم اندیشی برای استخراج و اکتساب دانش ضمنی کارکنان کلیدی، در خصوص مولفه اشتراک دانش شاخص ایجاد فضای های مجازی میتنی بر اینترنت برای ارتباط مستقیم کشاورزان با تولید کنندگان دانش، در زمینه ثبت و مستندسازی دانش شاخص وجود گروه های محلی برای ثبت و مستند سازی دانش بومی در رویارویی با بحران های کشاورزی و در زمینه بازخورد و ارزیابی دانش شاخص ایجاد سامانه های الکترونیکی برای ثبت نظرهای حاصل از استفاده دانش توسط کشاورزان و مروجان کشاورزی با یکدیگر توافق داشته اند.
آموزش کشاورزی
رویا بازیاری؛ بهمن خسروی پور؛ مسلم سواری؛ نوذر منفرد
چکیده
سازمان جهاد کشاورزی می تواند نقشی اساسی در توسعه بخش کشاورزی و تحقق امنیت غذایی جامعه داشته باشد. اما به دلیل عدم پویایی لازم عملکرد آن همواره پایین تر از اهداف کمی مندرج در برنامه توسعه بوده است بنابراین، بر عملکرد آن نقدی جدی وارد است، در این راستا بررسی عواملی که میتواند این سازمان را از رکود و ایستایی خارج نماید و ...
بیشتر
سازمان جهاد کشاورزی می تواند نقشی اساسی در توسعه بخش کشاورزی و تحقق امنیت غذایی جامعه داشته باشد. اما به دلیل عدم پویایی لازم عملکرد آن همواره پایین تر از اهداف کمی مندرج در برنامه توسعه بوده است بنابراین، بر عملکرد آن نقدی جدی وارد است، در این راستا بررسی عواملی که میتواند این سازمان را از رکود و ایستایی خارج نماید و عملکرد آن را بهبود ببخشد از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا این پژوهش با دیدمان کمی و با روش علّی - ارتباطی با هدف بررسی نقش مدیریت دانش و اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی جهاد کشاورزی انجام شد. جامعه ی آماری، همه ی کارشناسان جهاد کشاورزی استان بوشهر به تعداد 400 تن بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 210 تن از آنان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه ای بود که روایی شکلی آن توسط نظرسنجی از اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و روایی محتوایی آن با محاسبه AVE و پایایی آن با استفاده از تتای ترتیبی تایید شد. مقیاس پرسشنامه مورد استفاده برای بررسی دیدگاه پاسخگویان براساس طیف لیکرت (1- خیلی کم تا 5- خیلی زیاد) بود. پردازش داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSwin18 و Lisrel8.54 انجام شد. نتایج ماتریس همبستگی نشان داد که ارتباط معنی داری بین مدیریت دانش، اقدامات راهبردی منابع انسانی و عملکرد سازمانی وجود دارد. یافته های مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد سویگان مدیریت دانش قادر است 75 درصد از واریانس عملکرد سازمانی کارشناسان جهاد کشاورزی استان بوشهر را تبیین نماید. علاوه بر این نتایج مدل ساختاری پژوهش، نتایج نشان داد مدیریت دانش می تواند از طریق اقدامات راهبردی منابع انسانی بر روی عملکرد سازمانی اثرگذار باشد.
آموزش کشاورزی
نصیبه پورفاتح؛ علی رضا سید اسحاقی؛ نرگس عظیمی
چکیده
رسانه های ترویجی باعث توسعه فعالیتهای ترویجی و تاثیرگذاری بالا بر مخاطبان در گروههای مختلف هدف میشود. رسانه ها می توانند متناسب با سطح سواد، سن، ویژگی های اقلیمی، ویژگی های محصول و همچنین فرهنگ و ارزش های دینی و اعتقادی در ساختارهای مختلف تولید و مورد استفاده جمعی و انبوهی و انفرادی قرارگیرند با توجه به این ویژگی ها پس از استقرار ...
بیشتر
رسانه های ترویجی باعث توسعه فعالیتهای ترویجی و تاثیرگذاری بالا بر مخاطبان در گروههای مختلف هدف میشود. رسانه ها می توانند متناسب با سطح سواد، سن، ویژگی های اقلیمی، ویژگی های محصول و همچنین فرهنگ و ارزش های دینی و اعتقادی در ساختارهای مختلف تولید و مورد استفاده جمعی و انبوهی و انفرادی قرارگیرند با توجه به این ویژگی ها پس از استقرار نظام نوین ترویج کشاورزی، نگاهها به رسانه عمیق و کاربردیتر شد به گونهای که ضمن تلاش برای توسعه کمی و کیفی رسانه های موجود، حرکت به سمت بهره گیری از رسانه های جدید و فن آوری های نوین رسانه ای شتاب دو چندان گرفت. این مقاله مروری روایتی با هدف تبیین نقش نظام نوین ترویج در توسعه رسانههای ترویجی نگارش شد. در این مقاله به مرور و بررسی وضعیت رسانههای ترویجی قبل و بعد از پیادهسازی نظام نوین ترویج با تاکید بر عناصر سیستم مدیریت دانش در دفتر شبکه دانش و رسانه های ترویجی پرداخته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد پس از پیادهسازی نظام نوین ترویج تحولات مناسبی در تولید برخی از رسانه هایی که از قبل مورد استفاده قرار گرفتند ایجاد شد از این دسته رسانه ها میتوان به رسانه های نوشتاری و رسانههای دیداری شنیداری اشاره کرد علاوه بر آن رسانه های جدیدی مانند رسانه های مبتنی بر it و ict اپلیکیشن های کشاورزی، تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی، پیامرسان آموزش و ترویج کشاورزی، سامانه اپساز کشاورزی، شبکه برکت ملی و استانی به عنوان بزرگترین شبکه مجازی ترویجی شکل گرفتند.
یاسر فیض آبادی؛ نیلوفر مولایی
چکیده
برای اینکه سازمانها بتوانند کارایی لازم را داشته باشند، باید حول محور علم و دانش فعالیت کنند. دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمانها بهشمار میآید و شرط موفقیت سازمانها دستیابی به دانش جدید در همهی سطوح و حرکت به سمت سازمانی دانش بنیان است. هدف این پژوهش نیز بررسی وضعیت فرایند مدیریت دانش کشاورزی و رتبه بندی مولفههای ...
بیشتر
برای اینکه سازمانها بتوانند کارایی لازم را داشته باشند، باید حول محور علم و دانش فعالیت کنند. دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمانها بهشمار میآید و شرط موفقیت سازمانها دستیابی به دانش جدید در همهی سطوح و حرکت به سمت سازمانی دانش بنیان است. هدف این پژوهش نیز بررسی وضعیت فرایند مدیریت دانش کشاورزی و رتبه بندی مولفههای آن (تولید دانش، ذخیره و بازیابی دانش، انتقال و تسهیم دانش، کاربرد دانش) در سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران است. این پژوهش از نظر نوع جزو تحقیقات کاربردی و از نظر روش جزء تحقیقات توصیفی- تحلیلی است. جامعهی آماری پژوهش همهی مدیران و کارشناسان جهادکشاورزی استان مازندران در بخشهای مختلف شامل زراعت و باغبانی، دام و طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع به شمار 65 تن میباشد. درآغاز، اطلاعات مربوط به مولفههای چهارگانه مدیریت دانش کشاورزی با استفاده از پرسشنامهای با طیف پنج قسمتی لیکرت گردآوری و آنگاه وجود تفاوت معنیدار در فرآیند مدیریت دانش کشاورزی بین چهار زیربخش اصلی سازمان با استفاده از آزمون کروسکال والیس مورد آزمون قرار گرفت. نتایج بهدست آمده از آزمونها نشان داد که تفاوت معنیداری در میانگین فرایند مدیریت دانش کشاورزی بین سه زیر بخش زراعت و باغبانی، دام و طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل و جنگل و مرتع وجود دارد ولی در زیر بخش شیلات و آبزیان تفاوت معنی داری با دیگر بخشها ندارد. در نهایت بهمنظور اولویتبندی مولفههای مدیریت دانش کشاورزی از روش تاپسیس استفاده شد. نتایج حاصل از تاپسیس نشان دادند که در فرآیند مدیریت دانش کشاورزی هرچه سازمان جهاد کشاورزی از حلقه تولید دانش به سمت کاربرد آن پیش رفته است این فرآیند ضعیف تر عمل کرده است. لذا اتخاذ تدابیری برای درونی کردن سودمندیهای ناشی از تولید دانش در سازمان و کل بخش کشاورزی استان ضروری بنظر میرسد.