آموزش کشاورزی
شیدا یوسفی برهانی؛ سید مهدی میردامادی
چکیده
مطالعه کنونی با هدف بررسی نیازهای آموزشی مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای ایلام و خوزستان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت در سال 1402 انجام گرفته است. جامعه آماری این مطالعه شامل 749 نفر از مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی تحت پوشش طرح توانمندسازی تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای خوزستان ...
بیشتر
مطالعه کنونی با هدف بررسی نیازهای آموزشی مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای ایلام و خوزستان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت در سال 1402 انجام گرفته است. جامعه آماری این مطالعه شامل 749 نفر از مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی تحت پوشش طرح توانمندسازی تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای خوزستان و ایلام و 51 نفر از مدیران سازمان تعاون روستایی کشور و کارشناسان پهنه مدیریت تعاون روستایی استانهای خوزستان و ایلام بوده است که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای ساده 256 نفر از مدیران عامل و اعضای تعاونیها و 45 نفر از مدیران تعاون روستایی و کارشناسان پهنه به عنوان جامعه نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مبتنی بر مدل بوریچ بود. روایی ابزار تحقیق با استفاده از نظر متخصصین دفتر آموزش سازمان تعاون روستایی تأیید شد، روایی تشخیصی و پایایی ترکیبی آن با برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال نظرهای فنی و تتای ترکیبی بالای 7/0 تأمین شد. ابتدا نیازهای آموزشی از نگاه مدیران عامل مشخص شد. سپس با توجه به تحلیل کوادرانت و تطابق دیدگاه مدیران عامل و کارشناسان پهنه، دورههای آموزشی عمومی آییننامههای معاملاتی، مدیریت مالی در شرکتهای تعاونی تولید و دورههای آموزشی تخصصی اصول تجهیز و یکپارچهسازی اراضی، آشنایی با شبکهها و سامانههای نوین آبیاری، آشنایی با قوانین و مقررات آب، قانون و آییننامههای اجرایی تعاونینمودن تولید، مبانی کشاورزی هوشمند و توزیع عادلانه آب به عنوان دورههای آموزشی دارای اولویت تعیین شدند. با توجه به همسانی حاصل از دو مدل، میتوان نتیجه گرفت بین مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید و کارشناسان پهنه در مورد اولویتهای آموزشی توافق نظر وجود دارد.