@article { author = {خالدی, خوشقدم and آگهی, حسین and اسکندری, فرزاد}, title = {Entrepreneurship Management Educational Needs of Agricultural Students at Faculties of Agriculture, West of Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {30}, pages = {3-15}, year = {2014}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2014.100981}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نیازهای آموزشی مدیریت کارآفرینی دانشجویان دانشکده های کشاورزی غرب ایران}, abstract_fa = {مهارت ها و دانشی که توسط آموزش رسمی کشاورزی عرضه می شود برای عملکرد موفقیت آمیز در بازارکار ناکافی به نظر می رسد. یکی از تغییرات اساسی در برنامه آموزشی دانشکده های کشاورزی، گنجاندن برنامه آموزش کارآفرینی در بین واحد های درسی می باشد. به منظور آموزش کارآفرینی، بایستی تلاش نمود تا نیازهای آموزشی دانشجویان در زمینه کارآفرینی شناسایی شود. نیازسنجی باعث می شود برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای دانشجویان باشد. هدف از این پژوهش، تعیین نیاز های آموزشی دانشجویان در زمینه مدیریت کارآفرینی با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ و مدل تجزیه وتحلیل کوادرانت بود. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده های کشاورزی غرب کشور بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه دانشجویان200  نفر و حجم نمونه استادان 50  نفر برآورد شد و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای،  اقدام به نمونه گیری شد.  این پژوهش در دو مرحله انجام شد، نخست نیاز های آموزشی دانشجویان از دیدگاه خود آنان با استفاده ازپرسشنامه تعیین شد. نتایج نشان داد 56 موضوع آموزشی با بالاترین اولویت نیازهای آموزشی را تشکیل دادند. سه اولویت اول به ترتیب شامل ایجاد تولید و خدمات جدید، تدوین طرح تجاری و تعیین بخش های مختلف بازار بود. در مرحله دوم با استفاده از مدل کوادرانت به تعیین نیاز های مشترک از هر دو دیدگاه اعضای هیات علمی  و دانشجویان پرداخته شد و نتایج نشان دادند که بیشتر نیازهای آموزشی ازدیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان با یکدیگر همخوانی دارد.}, keywords_fa = {کارآفرینی کشاورزی,آموزش کارآفرینی,نیازهای آموزشی,دانشجویان کشاورزی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100981.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100981_189a17f6b17d5e31e70d649186142509.pdf} } @article { author = {شاه‌ولی, منصور and عابدی سروستانی, احمد}, title = {Factors Affecting the Interest and Aptitude of Agricultural Students}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {30}, pages = {16-30}, year = {2014}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2014.100983}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عامل‌های مؤثر بر علاقه و استعداد تحصیلی دانشجویان رشته‌های کشاورزی}, abstract_fa = {علاقمندی و استعداد تحصیلی لازمه­ی موفقیت تحصیلات دانشگاهی است، ولی هر سال شمار زیادی از داوطلبان واردِ برخی رشته‌های دانشگاهی می‌شوند که با علاقه و استعداد آنان تناسب چندانی ندارد. از این رو، تحقیق حاضر با هدف بررسی علاقه و استعداد تحصیلی دانشجویان رشته‌های کشاورزی و عامل­های مؤثر بر آن انجام شد. این تحقیق پیمایشی، با نمونه‌گیری نظام­یافته (سیستماتیک)، 1720 دانشجوی کشاورزی در مقطع تحصیلی کارشناسی دانشگاه‌های دولتی را مورد بررسی قرار داد. یافته‌‌ها نشان دادند که حدود 12 درصد از دانشجویان کشاورزی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها، رشته‌های کشاورزی را به عنوان اولویت اول تا پنجم گزینش کرده‌اند. هم­چنین، علاقه­ی آنان به رشته­ی انتخابی پس از ورود به دانشگاه رشد معنی‌داری پیدا کرده است. عامل­های مؤثر بر این ارتقاء، نخست ناشی از محیط درونی دانشگاه، دوم، بازار کار و سوم، خانواده بوده است. علاوه بر این، یافته‌ها نشان داد که دانشجویان کشاورزی استعداد تحصیلی نسبی بالایی دارند و دختران نسبت به پسران از این نظر برتری دارند. مهم­ترین پیش‌بینی‌کننده‌ استعداد تحصیلی دانشجویان در آغاز، نوع دیپلم متوسطه و پس از آن سطح تحصیلات مادر آنان بوده است. بر پایه یافته‌های پژوهش و به منظور هدایت درست دانشجویان به گزینش رشته‌های کشاورزی، پیشنهادهایی ارایه شده است.}, keywords_fa = {آموزش عالی کشاورزی,استعداد و علاقه تحصیلی,دانشجویان ورودی کشاورزی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100983.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100983_94bdd44a44f0f43bee2a71bdb035e20c.pdf} } @article { author = {گلدوست, مسعود and اللهیاری, محمد صادق and عابدی, محمد}, title = {Fuzzy Screening of Educational Detternts for Rural Entrepreneurship Development in Guilan Province, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {30}, pages = {31-43}, year = {2014}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2014.100984}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {غربال گری فازی بازدارنده های آموزشی توسعه ی کارآفرینی روستایی در استان گیلان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل بازدارنده­های آموزشی توسعه کارآفرینی روستایی در استان گیلان است. داده ­های این پژوهش با استفاده از روش دلفی در دو مرحله، به بررسی بازدارنده­ های آموزشی موجود در مسیر توسعه کارآفرینی روستایی در استان گیلان پرداخته است. در دور نخست از پرسشنامه با پرسش­های بازپاسخ استفاده شد. در دور دوم برپایه نتایج مرحله نخست، از پرسشنامه­ی بسته­پاسخ در قالب طیف لیکرت هفت سطحی استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش 33 تن از کارشناسان خبره کارآفرینی و هیأت­علمی دانشگاهی استان گیلان بودند. محاسبه ضریب هماهنگی کندال در پایان مرحله دوم مبنای توافق­سنجی و اجماع نظر بین کارشناسان برای معرفی بازدارنده­های آموزشی توسعه کارآفرینی روستایی در استان گیلان بود. رتبه­بندی بازدارنده­ها برپایه اهمیت و با استفاده از روش غربالگری فازی انجام پذیرفت.نتایج نشان دادند که نداشتن شناخت مسئولان اجرایی استان از مفهوم کارآفرینی، نبود نظام آموزش کارآفرینی و ناآشنایی مردم روستایی با اصول طراحی و راه­اندازی کسب و کارهای جدید و کارآفرینانه بیشترین نقش را در توسعه نیافتن کارآفرینی روستایی در استان گیلان به عهده دارند. با تحلیل بازدارنده­های آموزشی موثر بر توسعه نیافتن کارآفرینی روستایی در استان گیلان، امکان دست­یابی به نقشه­ی راه کارآفرینی و برخورداری از فرصت­های کارآفرینانه فراهم خواهد شد.}, keywords_fa = {آموزش کارآفرینی,بازدارنده‌های کارآفرینی,توسعه روستایی,غربال‌گری فازی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100984.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100984_566bfda66f97e48ba26fd0231ee79315.pdf} } @article { author = {چهارسوقی امین, حامد and الیاسی, سمیه and حامدی اغولبیک, علی اشرف}, title = {Affecting factors on the effectiveness of pasture management training course in the protection of Mehran cities' pastures}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {30}, pages = {44-54}, year = {2014}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2014.100985}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی دوره های آموزشی مرتع‌داری در حفاظت از مرتع شهرستان مهران}, abstract_fa = {هدف این تحقیق پیمایشی بررسی عامل های موثر بر اثربخشی دوره­های آموزشی مرتع‌داری در حفاظت از مراتع شهرستان مهران بود. جامعه آماری این پژوهش را مرتع‌داران شهرستان مهران (187N=) تشکیل دادند که به روش سرشماری بررسی شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن توسط گروهی از کارشناسان تخصصی بررسی و تامین شد. برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه، ‌از ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد (94/0α=). به منظور تحلیل داده‌های به دست آمده از پژوهش از آمار توصیفی و آمار تحلیلی بهره گرفته شد. یافته های پژوهش نشان دادند که بین متغیرهای مستقل گستره مرتع زیر پوشش طرح مرتع‌داری، پیشینه مرتع‌داری، میزان درآمد سالیانه، گستره مرتع واگذار شده، شمار دام، بارهای شرکت در دوره­های آموزشی مرتع‌داری و میزان استفاده از راه­های ارتباطی، با اثربخشی‌ دوره های آموزشی مرتع‌داری رابطه مثبت و معنی­دار وجود دارد. هم‌چنین، بر پایه تحلیل رگرسیون ترتیبی، سهم متغیر مستقل میزان استفاده از راه­های ارتباطی در تبیین متغیر وابسته اثربخشی‌ آموزشی  بیش از سایر متغیرها است.}, keywords_fa = {اثربخشی آموزشی,دوره‌های آموزشی ترویج,مرتع‌داری,آموزش مرتع‌داری}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100985.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100985_2a0c0e52f18e1901df9b7b002ad68e90.pdf} } @article { author = {موسوی, مرضیه and محمدزاده, سعید and شبانی, کبری}, title = {Factors Affecting Quality of Internship Learning Environment at Ramin University of Agriculture and Natural Resources}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {30}, pages = {55-66}, year = {2014}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2014.100986}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کیفیت محیط یادگیری دوره های کارآموزی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان}, abstract_fa = {محیط یادگیری شامل همه ی امکان های فیزیکی، روانی، عاطفی و عامل های فرهنگی – اجتماعی ای است که بر رشد و تعالی یادگیرنده دریک موسسه آموزشی تاثیر می گذارند. این پژوهش با هدف شناسایی عامل های مؤثر بر کیفیت محیط یادگیریدوره های کارآموزی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان انجام شد. روش تحقیق توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی دانشگاه یاد شده به شمار 235 تن بود. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 145 نفر تعیین و به شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم طبقه گزینش شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته بودکه روایی آن توسط گروهی از اعضاء هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی تأیید شد و پایایی آن نیز با استفاده از آلفا کرونباخ (96/0=α) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان دادند که از دیدگاه پاسخگویان مؤلفه ی فرآیند دوره های کارآموزی کشاورزی درحد مطلوب، مؤلفه ی درونداد درحد نامطلوب و به طور کلی محیط یادگیری دوره کارآموزی به نسبت نامطلوب می باشد. با استفاده از تحلیل عاملی، متغیرهای مؤثر بر کیفیت محیط یادگیری دوره های کارآموزی در پنج عامل: شرایط و امکانات مرکز کارآموزی، عملکرد مربی دوره کارآموزی، تعامل دوسویه دانشگاه و مراکز دوره کارآموزی، محتوای آموزشی، و برنامه ریزی آموزشی دسته بندی شدند که از این میان، عامل شرایط و امکانات مرکز کارآموزی بیشترین واریانس را تبیین کرده و این پنج متغیر/ عامل 17/57 درصد از واریانس کل  متغیرها را تبیین می کنند.}, keywords_fa = {کارآموزی کشاورزی,محیط یادگیری}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100986.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100986_b83237afd95165ea58d08d7b03672edd.pdf} } @article { author = {رستمی, فرحناز and علی آبادی, وحید}, title = {Academic Motivation Achievement among Agricultural Students based on Cognitive and Meta Cognitive Strategies}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {30}, pages = {67-76}, year = {2014}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2014.100988}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تاثیر راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزه ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، ارزیابی نقش و تاثیر راهبرد های یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 92-91 است. روش تحقیق علّی - ارتباطی و جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی کشاورزی (970=N) بود. حجم نمونه بنا بر جدول مورگان و کرجسی (1970)، تعیین شد ( 254=n) و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای (بر حسب رشته تحصیلی )، از جامعه آماری انتخاب شد. ابزار گرد آوری داده ها برای سنجش انگیزه پیشرفت تحصیلی پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس (1990) و برای راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی پرسشنامه پنتریچ و دی گروت (1992)، بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‏ها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی از نرم‏افزار SPSSWin15 استفاده شد. نتایج گویای آن بود که، انگیزه پیشرفت تحصیلی بیشتر دانشجویان کشاورزی مورد نظر پایین­تر از حد متوسط بود. هم­چنین تحلیل مسیر نشان داد که از بین راهبردهای شناختی و فراشناختی تاثیرگذار بر انگیزه­ی پیشرفت تحصیلی؛ راهبردهای برنامه ریزی، سازماندهی و تکرار و تمرین در یادگیری بیشترین تاثیر و راهبرد کنترل و نظارت کمترین تاثیر را بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشته اند. دستاوردهای این تحقیق می توانند در راستای تقویت راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشجویان کشاورزی تاثیر به سزایی داشته باشد.    }, keywords_fa = {یادگیری شناختی,یادگیری فراشناختی,انگیزه پیشرفت تحصیلی,دانشجویان کشاورزی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100988.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100988_79b65ea3c68e11b4438790a3009b9708.pdf} } @article { author = {ملکی, طاهره and مرادی, خدیجه and حیدری, نسترن and متقی, مریم and نادری, نادر}, title = {Motivation factors of Vocational Agriculture trainees to attend Educational courses in Kermanshah,Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {30}, pages = {77-88}, year = {2014}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2014.100989}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {انگیزه های مهارت آموزان برای شرکت در دوره های فنی و حرفه ای کشاورزی شهرستان کرمانشاه}, abstract_fa = {دستیابی به کشاورزی پایدار، نیازمند توجه روزافزون به آموزش­های فنی و حرفه ای کشاورزی و تلاش برای ارتقای کیفی آن­ها است. از جمله راه های افزایش کیفیت این دوره­ها، توجه به انگیزه­­های مهارت­آموزان از شرکت در دوره های یادشده می­باشد که در ادبیات موضوع، کمتر مورد توجه قرار گرفته  است. این پژوهش، با هدف بررسی انگیزه های فردی و حرفه ای مهارت آموزان دوره های فنی و حرفه ای کشاورزی به اجرا درآمده است(300N=). نمونه آماری تحقیق، شامل 115 نفر از شرکت کنندگان در هفت دوره آموزشی کشاورزی سازمان فنی و حرفه ای شهرستان کرمانشاه در سال 1391 بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) و به روش نمونه­ گیری تصادفی نظام یافته گزینش شدند. برابر نتایج به­دست آمده، بالاترین انگیزه­ فردی مهارت آموزان، افزایش  حضور در اجتماع به جهت ارتقاء تجارب فردی و اثبات خود به دیگران پس از کسب مهارت­ بوده است. مواردی مانند: دستیابی به مهارت به منظور بدست آوردن شغل مناسب در آینده، پیشرفت و بهبود آینده­ی شغلی و کاربرد مهارت ­های به روز درمحیط کار، بالاترین رتبه را در میان انگیزه­های حرفه­ای مهارت آموزان به خود اختصاص دادند. طبقه بندی انگیزه های فردی و حرفه ای مهارت آموزان با بهره گیری از معیار ISDM صورت گرفت.}, keywords_fa = {آموزش‌ های فنی و حرفه‌ای کشاورزی,مهارت‌آموزان,انگیزه‌‌های فردی,انگیزه‌‌های حرفه‌ای}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100989.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100989_08b04bd2d73e5c65cd3ed2a58ec9e8ae.pdf} } @article { author = {اسکوهی, فاطمه and موحدمحمدی, سید حمید and رضوانفر, احمد}, title = {Relationship between Communication Skills of Faculty Members, Educational- Research Performance at Sari University of Agricultural and Natural Resources}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {30}, pages = {89-100}, year = {2014}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2014.100990}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطه ی مهارت‌ های ارتباطی با عملکرد آموزشی - پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری}, abstract_fa = {نظام آموزش عالی کشاورزی برای بقای خود، به ارتباطات نیاز دارد و درک و شناخت بهتر از مهارت­های ارتباطات انسانی، موجب ارتقای سازمانی می­شود. این تحقیق از نوع علی- معلولی است و با هدف تعیین رابطه­ی مهارت‌های ارتباطی با عملکرد آموزشی- پژوهشی اعضای هیأت علمی انجام شده است. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، 120تن اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع­طبیعی ساری بود(120N=) که با استفاده از روش نمونه­گیری عمدی ساده، 98 تن از اعضای هیأت علمی برای بررسی گزینش شدند(98n=). ابزار تحقیق از لحاظ روایی محتوایی برابر نظر شماری از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران در این زمینه تأیید شد و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (بین 87/0 - 77/0) تأیید شد. پردازش داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه 18 انجام شد. نتایج تحقیق نشان دادندکه میزان ضریب همبستگی بین مهارت­های ارتباطی ( مهارت گوش­دادن مؤثر، مهارت نوشتاری، مهارت ارتباط شفاهی و مهارت کار با همکاران)، با عملکرد آموزشی- پژوهشی نمونه آماری مورد بررسی، (511/0rs=) می­باشد که گویای ارتباط مثبت و معنادار بالا(01/0 P=)، بین مهارت­های ارتباطی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مورد بررسی با عملکرد علمی آنان است. بنابراین، مشخص شد که با افزایش مهارت­های ارتباطی اعضای هیأت علمی، عملکرد علمی آنان نیز افزایش می­یابد. در نهایت، به­منظورارتقای عملکرد علمی اعضای هیأت علمی کشاورزی و منابع طبیعی بر مبنای یافته­های به دست آمده از پژوهش، پیشنهادها و راهکارهایی در جهت کمک به سیاستگزاران، مدیران و برنامه­ریزان نظام آموزش عالی کشاورزی ارایه شده است.}, keywords_fa = {عملکرد آموزشی- پژوهشی,مهارت‌های ارتباطی,اعضای هیأت علمی,آموزش عالی کشاورزی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100990.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100990_2ae39a408d72eecbb905991fa592cd09.pdf} } @article { author = {حقی, صالح and ابراهیمی, محمدصادق}, title = {Educational Factors Affecting the Improvement of Greenhouse Owners Performance}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {30}, pages = {101-110}, year = {2014}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2014.100991}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عامل‌های آموزشی مؤثر در بهبود عمل‌کرد گل‌خانه‌داران براآنِ اصفهان}, abstract_fa = {کشت‌های گل‌خانه‌ای به‌دلیل تولید محصول‌های با کیفیت و خارج از فصلِ مصرف، دارای اهمیت بالایی است. بنابراین، آموزش هدف‌دار و منظم برای تولیدکنندگان این بخش ضروری می‌باشد. هدف این تحقیق تحلیل و طبقه‌بندی عامل‌های آموزشی مؤثر در بهبود عمل‌کرد گل‌خانه‌دارانِ شهرستان اصفهان می‌باشد. این تحقیق  از نوع کاربردی است که به صورت توصیفی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه‌ی آماری آن را 180 تن از گل‌خانه‌دارانِ دهستان براآن جنوبی به عنوان یکی از قطب‌های تولیدات گل‌خانه‌ای در شهرستان اصفهان تشکیل می‌دهند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران به شمار 72 گل‌خانه‌دار برآورد شد. نمونه‌گیری نیز به شیوه نظام‌مند و به شکل تصادفی صورت گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه‌ای بود که روایی آن براساس پایه نظر هیأت علمی تأیید شد و برای تعیین پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ (88/0 =α) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS صورت گرفت. بنا بر نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی، عامل‌های آموزشی تأثیرگذار در عمل‌کرد گل‌خانه‌داران در پنج عامل آموزش‌های: ارتباطی، فنی هنگام داشت، فنی پیش و حین کاشت، فنی پس از برداشت و اقتصادی دسته‌بندی شده‌اند که این عامل‌ها در مجموع 7/68 درصد از تغییرات واریانس کل متغیرها را تبیین کنند.}, keywords_fa = {عامل‌های آموزشی,آموزش‌های فنی,آموزش‌های اقتصادی,آموزش‌های ارتباطی,آموزش گل‌خانه‌داران}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100991.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_100991_2781e294ebb30ce4a89f0e70cc6919ae.pdf} }