@article { author = {هوشمندان مقدم فرد, زهرا and شمس, علی}, title = {Educational Factors Related to Entrepreneurship Capacity Improvement of Graduate Students in Faculty of Agriculture/University of Zanjan}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {7}, number = {35}, pages = {3-15}, year = {2016}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2016.106341}, abstract = {Due to high rate of unemployment among agricultural graduates, improving students' entrepreneurial capacity plays an important role in solving mentioned problem and also would improve economic condition of the society. The purpose of this cause- correlational study was to investigate factors related to M.Sc. students' entrepreneurship capacity. The statistical population consisted of 482 M.Sc. agricultural students at the University of Zanjan, from those 200 students were selected based on Krejcie and Morgan sampling table and applying randomized stratified sampling method. The research tool was a researcher-made questionnaire which its validity was verified by a panel of experts. A pilot study was conducted to determine the reliability of the research instrument, and calculated ordinal coefficient theta was at the appropriate level (CR= 0.85). The finding revealed that majority of students (76.5%) had an average level of entrepreneurship capacity. Analysis of data revealed that there is a positive significant relationship between students’ entrepreneurship capacity and their B.Sc. GPA, M.Sc. GPA and their interest toward agricultural major. Mann Whitney test applied revealed that students with job occupation had higher entrepreneurship capacity in comparison with students of no job occupation. Also, male students had a high entrepreneurship capacity in comparison with female students. Ordinal regression analysis showed that the interest towards major explained 24.2 percent of probability of the entrepreneurship capacity variance.}, keywords = {Agricultural education,entrepreneurship capacity,M.Sc. Student of agriculture}, title_fa = {عامل های آموزشی مرتبط با ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان}, abstract_fa = {با توجه به نرخ بالای بی‏کاری دانش‏آموختگان کشاورزی، ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان نقش مهمی در حل این چالش اجتماعی و توسعه‏ی اقتصادی جامعه خواهد داشت. این تحقیق علی- ارتباطی با هدف بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد و عامل‌های آموزشی مرتبط با آن انجام شد. جامعه‏ی آماری تحقیق همه‌ی دانشجویان کارشناسی ارشد (482 دانشجو) شاغل به تحصیل در دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال 1394 بودند که برپایه جدول کرجسی و مورگان 200 نفر از آنان به عنوان نمونه و با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب گزینش شدند. روایی ابزار تحقیق با نظرخواهی از متخصصان مورد تایید و پایایی آن نیز با انجام بررسی مقدماتی و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی (0/85 CR=) برای شاخص‌ ظرفیت کارآفرینانه تایید شد. داده‌ها نیز با نرم‌افزار SPSS21 پردازش شدند. نتایج نشان داد که ظرفیت کارآفرینی بیشتر دانشجویان (76/5 درصد) در حد متوسط است. تحلیل همبستگی نشان داد بین معدل کارشناسی، معدل کارشناسی ارشد و میزان علاقه به رشته تحصیلی با ظرفیت کارآفرینی دانشجویان همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. هم‏چنین از نظر ظرفیت کارآفرینی بین دانشجویان دختر و پسر، دانشجویان شاغل و غیر شاغل تفاوت معنی‌داری مشاهده شد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که علاقه به رشته تحصیلی 24/2 درصد از احتمال واریانس ظرفیت کارآفرینانه دانشجویان را تبیین می‌کند.}, keywords_fa = {آموزش کشاورزی,ظرفیت کارآفرینی,دانشجویان کارشناسی ارشد کشاورزی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106341.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106341_7cb283cb969167be2c1b932b9c3581c0.pdf} } @article { author = {میرزایی, ندا and علی بیگی, امیر حسین}, title = {Professional Skills of Agricultutral Faculty Members at Razi University from the Viewpoint of the Students}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {7}, number = {35}, pages = {16-29}, year = {2016}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2016.106339}, abstract = {The purpose of this descriptive study was to analyze the professional skills agricultutral of facultiy members and natural resources in Razi University from the students perspectives and non-effectiveness analysis This method. The statistical population consisted of senior undergraduate students at the Campus of Agriculture and Natural Resourses (N=300). Samples were selected using stratified random sampling method (n=170). A questionnaire was developed and used to collect data. Face validity of the questionnaire was established by a panel of experts. Ordinal theta was calculated to measure reliability of items of instrument (θ = 0.76 - 0.87). The results showed that the level of communication skills was moderate, but the level of teaching skills, personal, evaluation, and information technology skills was inappropriate. Kruskal-Wallis test applied revealed that there was a significant difference between professional faculty skills of different agricultural departments. So that faculty members of Water Engineering, Agricultural Extension and Education and Plant Protection Department were better than of the other Departments. Mann Whitney test applied revealed that between male and female students in the field of teaching and individual skills showed significant difference on their perspectives toward professional faculty skills condition. Based on ordinal regression analysis, five variables including average, number of probation semesters, coursed cancelation due to the student's absence, removal courses, and argument between teacher and student, were influencing on professional skills evaluation of faculty members.}, keywords = {Teaching Skill,communication skill,information technology skill,faculty member skill}, title_fa = {مهارت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از دیدگاه دانشجویان}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی وضعیّت مهارت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از دیدگاه دانشجویان و تحلیل عامل‌های مؤثر بر دیدگاه دانشجویان در این زمینه می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، 300 تن از دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشکده کشاورزی بود که 170 تن از آن‌ها به عنوان نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن را جمعی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید کردند. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب تتای ترتیبی تأیید شد(0/87-0/76 =θ). تحلیل آمار توصیفی نشان داد که از بین مهارت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی، تنها، وضعیّت مهارت ارتباطی آنان در حدّ متوسط بود و مهارت‌های تدریس، فردی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات دارای وضعیّت نامناسبی بودند. نتایج آزمون کروسکال والیس، تفاوت معناداری بین میزان مهارت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی گروه‌های مختلف کشاورزی را نشان داد که بر پایه این آزمون، وضعیّت مهارت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی گروه‌های ترویج و آموزش کشاورزی، گیاهپزشکی و مهندسی آب از سایر گروه‌ها بهتر بود. از طرفی بر پایه آزمون من ویت نی، بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر در زمینه مهارت‌های تدریس و مهارت‌های فردی اعضای هیأت علمی تفاوت معناداری وجود داشت و در ارزیابی سایر مهارت‌ها چنین تفاوتی وجود نداشت. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که پنج متغیر معدل، شمار نیم‌سال‌های مشروطی، شمار درس‌های حذف شده به دلیل غیبت، شمار درس‌های تجدید دوره شده و شمار درگیری لفظی دانشجو با استاد سنجش احتمال برآورد مهارت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی را از دیدگاه دانشجویان تحت تأثیر قرار می‌دهد.}, keywords_fa = {مهارت‌ تدریس,مهارت‌ ارتباطی,مهارت‌های فناورری اطلاعات,مهارت‌های اعضای هیأت علمی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106339.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106339_6872831e4efd1309729beb26176a3684.pdf} } @article { author = {khusravipour, bahman and baradaran, masoud and abedi, bahareh}, title = {Relationship between Psychological Entrepreneurial Characteristic and Entrepreneurial Spirit of Ramin Agriculture Students, Khuzestan}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {7}, number = {35}, pages = {30-41}, year = {2016}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2016.106346}, abstract = {To develop entrepreneurship in agricultural sector, it is essential to improve entrepreneurship spirit among its students. This study is aimed to investigate the relationship between psychological entrepreneurial features and entrepreneurial spirit of agriculture students. This study was a descriptive- correlation research. The statistical population consisted of 182 agricultural graduate students in 2014 at Ramin Agricultural and Natural resource university. Randomly stratified sample consists of 123 students.Standard questionnaire of Shahid Chamran University along with a researcher-made questionnaire with numerical range of zero to ten were used to collect data. Data processing soft wares were SPSS20 and LISREL8/5. The correlation and confirmatory factor analysis test were used. Results showed that the mean of all psychological features except the need to autonomy were above the average. Also, there was statistically significant relationship between entrepreneurial features and entrepreneurial spirit. Confirmatory factor analysis showed that the highest loadings were the need to achievement, responsibility, internal locus of control and endurance features. These features were the most important features to form the entrepreneurial spirit of students. The above average level of entrepreneurship spirit implies that graduate students at Khuzestan Ramin Agriculture and Natural Resources University are psychologically potential to become entrepreneurs}, keywords = {Entrepreneurial psychology,entrepreneurial spirit,Agricultural students,achievement need}, title_fa = {رابطه ی ویژگی های روانشناختی کارآفرینانه با روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان}, abstract_fa = {لازمه­ی توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی بهبود روحیه­ی کارآفرینی در بین دانشجویان است، هدف این پژوهش تبیین رابطه­ی ویژگی­های روانشناختی کارآفرینانه با روحیه­ی کارآفرینی دانشجویان کشاورزی می­باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری 182 تن دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی سال تحصیلی 93-1392 بود که بر پایه­ی روش نمونه­گیری طبقه­ای متناسب با حجم طبقه، 123 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه­ای محقق ساخت با طیف عددی صفر تا ده، و آزمون استاندارد شده­ی سنجش روحیه کارآفرینی مرکز کارآفرینی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم افزارهای 20spss و5/8LISREL انجام شد. از آزمون­های آماری همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دادند که میانگین همه­ی ویژگی­های روانشناختی به جز استقلال طلبی بالاتر از میانگین آزمون استاندارد بوده است. بین روحیه کارآفرینی دانشجویان تنها با سه ویژگی کانون کنترل درونی، تحمل ابهام و مسئولیت­پذیری رابطه آماری معنی­داری وجود داشت. روحیه­ی کارآفرینی دانشجویان نیز بالاتر از حد میانگین آزمون استاندارد می­باشد. تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که به ترتیب بیشترین بار عاملی مربوط به ویژگی­های توفیق طلبی، مسؤلیت­پذیری، کانون کنترل درونی و اراده و پشتکار می­باشد. این ویژگی­ها مهم­ترین ویژگی­ها برای تشکیل روحیه کارآفرینی دانشجویان هستند­. به میانگین بالاتر از میانگین آزمون استاندارد روحیه کارآفرینی نمایانگر آمادگی بالقوه دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در جهت کارآفرین شدن از جنبه روانشناختی می­باشد.}, keywords_fa = {روانشناختی کارآفرینانه,روحیه کارآفرینی,دانشجویان کشاورزی,توفیق طلبی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106346.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106346_0d00c79ebe1dc5e3b4655a2e3e145bfa.pdf} } @article { author = {yaghoubi, jafar and najafloo, parisa and safari, milad}, title = {Factors due to the Low Level of Basic Agricultural Knowledge among the Agricultural Students at University of Zanjan}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {7}, number = {35}, pages = {42-53}, year = {2016}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2016.106347}, abstract = {Purpose of this study was measuring students' basic agriculture knowledge at the University of Zanjan.Survey method was implemented in this applied research. The statistical population consisted of allthe students at College of Agriculture, University of Zanjan in 2012-2013 academic years (N= 709). Thesample size was estimated using Cochran's formula (n=109). Samples were selected applying stratifiedrandom method. The research tool was a questionnaire. Validity of the instrument confirmed by a panelof agricultural faculty members and information science experts. To determine the reliability of thequestionnaire, theta reliability coefficient was calculated (θ= 0.79). Results showed that the mean rankof basic agriculture knowledge score of respondents was 10.33 on a scale of 0-20. There was significantdifference between the level of agriculture basic knowledge of students with different major in highschool as well as type of undergraduate university degree. Using exploratory factor analysis of reasonsfor lowness of basic knowledge summarized them into nine factors including: negative attitude the fieldof agriculture and unsuitable training, unhealthy environment science and trivial general informationof agricultural on university, the low level of general knowledge faculty, lack of appropriate curriculum,trivial faculty in public agriculture, lack of basic agriculture courses, Negative mentality about agricultural,weak relationship between university with the agricultural environment, poor student motivationand Lacking awareness of academic disciplines before entering the university. These factors explained67.04% of reasons for lowness of general knowledge of agriculture among the students}, keywords = {Agricultural students,agriculture knowledge,job skill,agricultural basic knowledge}, title_fa = {علل ضعف دانش کشاورزی پایه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان}, abstract_fa = {هدف کلی این تحقیق سنجش سطح دانش دانشجویان گرایش های کشاورزی دانشگاه زنجان در زمینه ی کشاورزیپایه و تحلیل علل ضعف آن بود. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش پیماشی انجام شد. جامعه تحقیق،1392 بودند - دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 93نمونه ها با روش نمون هگیری طبق های تصادفی .)n = حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد ) 109 .)N=709(گزینش شدند. پرسشنامه ابزار اصلی گر دآوری داد هها بود که روایی آن با نظرخواهی اعضای هیأ تعلمی تائید شد. براینتایج نشان دادند که میانگین .)Ө = 0/ تعیین پایایی بخش های مختلف پرسشنامه، از ضریب پایایی تتا استفاده شد ) 793 ) از 20 ( بود. مقایسه نشان داد، نمره دانش پایه / 10 با انحراف معیار 22 / نمره ی دانش کشاورزی پایه دانشجویان 33کشاورزی دانشجویان با دیپلم علوم تجربی و دانشجویان کارشناسی ارشد با محل تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاهدولتی به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان با دیپلم ریاضی و دانشجویان با محل تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاهغیردولتی بود. برای کاهش شمار متغیرها و تشکیل ساختار جدیدی برای آنها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.ضعف دانش عمومی کشاورزی دانشجویان در نه عامل نگرش منفی دانشجویان به کشاورزی و آموز شهای نامتناسب ،فضای ناسالم علمی در دانشگاه و ب یاهمیتی اطلاعات عمومی کشاورزی، ضعف دانشگاه در ارتباط با محی طهای کشاورزیو ایجاد انگیزش در دانشجو، ذهنیت منفی جامعه به رشته کشاورزی، کم توجهی هیأت علمی و بی اهمیت شمردناطلاعات عمومی کشاورزی، کمبود در سهای پایه کشاورزی، مناسب نبودن سرفص لها، سطح پایین دانش عمومی هیأت67/ علمی و عدم آگاهی افراد از رشته های دانشگاهی پیش از ورود به رشته خلاصه شدند که این عام لها درمجموع 04درصد از کل واریانس علل ضعف دانش عمومی دانشجویان را تبیین کردند.}, keywords_fa = {دانشجویان کشاورزی,دانش کشاورزی,مهارت شغلی,دانش کشاورزی پایه}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106347.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106347_b25d066666017380a1d95347213a8570.pdf} } @article { author = {آرایش, باقر and sabouri, Mohammad sadegh}, title = {Educational Requirements of using Precision Agriculture from the view point of Agricultural Researchers of Ilam Province}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {7}, number = {35}, pages = {54-70}, year = {2016}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2016.106340}, abstract = {The main objective of the present research was to study the requirements of Training application of precision agriculture from Ilam province Agriculture Jihad Organization researchers’ perspective. The statistical Population of the Current research have formed 136 people of Agricultural Researchers of Agriculture Jihad Organization of Ilam Province and Researcher at agriculture research, natural resources and veterinary affairs centers of Ilam province who all of them were selected. The main tool for collecting data has been the researcher made questionnaire, whose superficial and content reliability was confirmed by the expert groups of Agricultural Extension and education, agricultural management and agronomy of Islamic Azad University, Ilam branch. The Reliability of the research tool was also determined through calculation of ordinal’s Theta with helping R Statistical Software (Ɵ =0.87). The relationship between variables using the Spearman correlation coefficient showed that there were positive significant relationship between economic and policies requirements with training requirements at the level of 99%, and educational, Social, management and cultural requirements with training requirements using precision agriculture at the level of 95%. According to the results of the ordinal regression, educational, Management, economic and technical requirements have been effective in training requirements using precision agriculture. The results of the explatory factor analysis of research indicated that with an eigenvalue of 16.54, the first factor (training requirements) has explained 28.039% of the total variance alone. Generally, 7 training factors of management, economic, technical, policy making, social and cultural have been able to explain in total 72.78% of total variance}, keywords = {"Precision agriculture"," Agriculture Researchers","Training Requirements "}, title_fa = {الزام های آموزش به کارگیری کشاورزی دقیق از دیدگاه محققان کشاورزی استان ایلام}, abstract_fa = {هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی الزامات آموزش به کارگیری کشاورزی دقیق از دیدگاه محققان کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام بوده است. جامعه آماری این پژوهش را136نفراز محققان کشاورزی شاغل در سازمان جهادکشاورزی و محققان مراکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی و امور دام استان ایلام تشکیل دادند که همه آنها به دلیل محدود بودن تعداد اعضاء سرشماری شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی شکلی و محتوایی آن ها از طریق گروه متخصصین ترویج و آموزش کشاورزی، مدیریت کشاورزی و زراعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام تایید گردید. پایایی ابزار تحقیق نیز از طریق محاسبه تتای ترتیبی به کمک نرم افزار آماری R تعیین شد (87/.= Ɵ).نتایج همبستگی میان متغیرهای تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن نشان داد که بین الزامات اقتصادی، الزامات سیاستگزاری و آموزش به کارگیری کشاورزی دقیق درسطح 99٪ والزامات آموزشی، اجتماعی، مدیریتی، فرهنگی و آموزش به کارگیری کشاورزی دقیق درسطح 95٪ رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشته است. بر اساس نتایج به دست آمده از رگرسیون ترتیبی، متغیرهای آموزشی، مدیریتی، اقتصادی و فنی در آموزش به کارگیری کشاورزی دقیق تاثیرگذار بوده اند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی تحقیق نشان داد که الزامات آموزشی با مقدار ویژه 54/16 به تنهایی تببین کننده 039/28 درصد واریانس کل بوده است. و 7 عامل آموزشی، مدیریتی، اقتصادی، فنی، سیاست گذاری، اجتماعی و فرهنگی به طور مجموع توانسته اند که 78/72 درصد واریانس کل را تببین نمایند.}, keywords_fa = {"کشاورزی دقیق","محققین کشاورزی"," الزامات آموزشی "}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106340.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106340_75834f6460f0ffce5e75fef1d6552aa2.pdf} } @article { author = {norouzi, shabanali and najafihezarjaribi, habibollah and farajullahi, mehran and Sarmadi, . Mohammad Reza}, title = {Designing structural equation model of knowledge transfer in agriculture research institute and centers through modernEducational technolody}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {7}, number = {35}, pages = {71-81}, year = {2016}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2016.106343}, abstract = {Abstract :The main objective of the research is to design the suitable knowledge transfer in agricultural research centers through distance education. The research method was a combinational one. The primary information was collected through Delphi method by knowledge transfer experts. After extraction of main criteria’s and determination of validity and reliability, the questionnaire was given to test givers. The data collection method was a field (questionnaire) and documentary one. The statistical population included 1930 people ; scientific staff ,the educators ,the educational trainers of agriculture research institutions and centers.According to Morgan table the sample volume was calculated on groups separation and to their population were 641 people ,which were selected as random classification.The data analysis was performed by descriptive and interventional statistics (the subjective /explorative analysis of first Bartlett and approval analysis )through application of SPSS and LISREL software .The results of the variance of each of the index and average variance of 37/61 percent indicator of knowledge production, technology, distance education, financial resources, technological content production. Information and communication, psychological, organizational culture and policies have a significant positive impact on knowledge transfer. And the explanatory model of knowledge transfer. Analysis of the rating factors indicator more effective knowledge creation in knowledge transfer. In addition Goodness of fit test results indicate the model is}, keywords = {Knowledge Transfer,Distance education,Information and communication technology,research results}, title_fa = {مدل اندازه گیری ساختاری انتقال دانش موسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی با آموزش از راه دور}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش طراحی مدل مطلوب انتقال دانش مراکز تحقیقات کشاورزی از طریق اموزش از دور می باشد روش تحقیق ترکیبی است اطلاعات اولیه از روش دلفی توسط متخصصین انتقال دانش جمع آوری ،پس از استخراج شاخص های اصلی وتعیین روایی و پایایی آن، پرسش نامه در اختیار آزمون شوندگان قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات بصورت میدانی (پرسشنامه )و اسنادی است جامعه آماری 1930نفر شامل اعضای هیئت علمی ،مروجان و مربیان اموزشی موسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی بوده اند . براساس جدول مورگان حجم نمونه به تفکیک گروه ها به نسبت جمعیت شان تعداد 641 نفر برآورد و بصورت طبقه ای تصادفی انتخاب شده اند. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق امار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی آزمون بارتلت و تائیدی نوع اول) با نرم افزار SPSS ،LISREL انجام گرفت . نتایج بدست آمده از واریانس هر یک از شاخص ها و میانگین واریانس37/61درصدی آنها نشان می دهد شاخص های خلق دانش، فناوری آموزش از راه دور، منابع مالی، تولید محتوا فناوری. اطلاعات و ارتباطات، روانشناختی، فرهنگ سازمانی و سیاستگذاری بر انتقال دانش تاثیر مثبت و معنادار دارند. و قابلیت تبیین کنندگی مدل انتقال دانش را دارند. تحلیل اولویت بندی عوامل نشان می دهد شاخص خلق دانش تاثیر بیشتری در انتقال دانش دارد. علاوه بر این نتایج بدست آمده از آزمون نیکویی برازش بیانگر برازش مدل می باشد}, keywords_fa = {انتقال دانش,آموزش از دور,فناوری اطلاعات و ارتباطات,موسسات و مراکز تحقیقات,نتایج پژوهش}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106343.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106343_d33765ae673e08b1bf31991aeb47fdd8.pdf} } @article { author = {Gheyassi, Abdolrahim and Tayyari, Mahdieh and saboori, hadi}, title = {Relationship between Emotional Intelligence and Entrepreneurship Willingness among Agricultural and Natural Resource Students at University of Zabol, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {7}, number = {35}, pages = {82-93}, year = {2016}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2016.106349}, abstract = {     The main purpose of this study was to investigate relationship between emotional intelligence and entrepreneurship willingness among agricultural and natural resource students, of Agricultural and Natural Resources University of Zabol. The statistical population consisted of 2500 agricultural and natural resources students in 2013-2014 academic year from that 178 students were randomly selected. Data were collected through the application of an instrument consisted of two parts including; Wong and low Emotional Intelligence Inventory and entrepreneurship willingness measurement tool. The research instrument was given to the academic staff of the department of agricultural extension and education to test its content validity. Ordinal theta was calculated to measure reliability of research tools (θ= 0.82-0.88). Data were analyzed using SPSS21. Results showed that there were positive relationship between emotional intelligence and all its components (self emotion appraisal, utilization of emotion, other’s emotion appraisal, regulation of emotion) with entrepreneurship willingness among agricultural and natural resources students. Also, based on ordinal regression analysis, variables: other’s emotion appraisal (OEA) and utilization of emotion (UOE), were able to predict entrepreneurship willingness changes among agricultural and natural resources students.}, keywords = {Agricultural antrepreneurship,entrepreneurship willingness,Emotional intelligence,agricultural and natural resources students}, title_fa = {رابطه‏ ی هوش هیجانی و گرایش به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی رابطه‏ی هوش هیجانی و گرایش به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل بود. جامعه‏ی آماری پژوهش، کلیه‏ی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 94 - 1393 بودند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه‌گیری تصادفی 178 تن تعیین شدند. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامه‏ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش نخست، پرسشنامه‏ی استاندارد هوش هیجانی وانگ و لاو (2002) و بخش دوم پرسشنامه‏ی سنجش گرایش به کارآفرینی دانشجویان. روایی ابزار اندازه‌گیری بر پایه‏ی نظر شماری از اعضای هیات‌علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید شد و برای تعیین پایایی بخش‌های مختلف پیش آزمون، از تتای ترتیبی استفاده شد (88/0-82/0= θ). داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSSwin21 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که همبستگی مثبت و معنی‌داری بین هوش هیجانی و همه‏ی مؤلفه‌های آن (ارزیابی خود ادراکی، استفاده از احساسات، ارزیابی احساسات دیگران و تنظیم احساسات) با گرایش به کارآفرینی دانشجویان مورد نظر در سطح 001/0= p وجود دارد. نیز، بر پایه‏ی تحلیل رگرسیون ترتیبی، دو مؤلفه‌ی ارزیابی احساسات دیگران و استفاده از احساسات قادر به تبیین سطح احتمال گرایش به کارآفرینی هستند که سهم مؤلفه‌ی ارزیابی احساسات دیگران بیش از مؤلفه‌ی استفاده از احساسات است.}, keywords_fa = {کارآفرینی کشاورزی,گرایش به کارآفرینی,هوش هیجانی,دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106349.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106349_e7c891730111fa63a6e0f6ad883d5b52.pdf} } @article { author = {eskandari, azar and sharifzadeh, maryam and zare, aboozar}, title = {Quality of Teaching and Training Needs in Fars Agricultural Vocational Schools, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {7}, number = {35}, pages = {94-106}, year = {2016}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2016.106345}, abstract = {Analysis of practical agricultural competencies based on training needs assessment plays a vital role in improving educational quality in agricultural vocational schools, which are responsible for training competent human resources in agricultural sector. This research project aimed to investigate factors affecting the effectiveness of practical courses in agricultural vocational schools in Fars province. The statistical population consisted of 258 junior students of Fars agricultural vocational schools during 2013-2014. Based on Cochran’s sample size formula, 154 junior students were selected through simple random sampling method. The data was collected using structured questionnaires which were validated by a group of experts and the reliability as measured by ordinal alpha was (0.91), Results revealed that, general, professional and technical domains played a vital role in training practical courses in the agricultural vocational schools. It was also concluded that general domain of training skills in vocational schools posses deals with effectiveness of practical agricultural vocational courses. Analysing the educational needs of students the Revealed the gap between the present status and the state quo of the main determinants of effectiveness in agricultural vocational schools. According to the results of ordinal regression, variables such as age, grade point average (GPA) and residence location affect the quality of teaching in schools of agriculture.}, keywords = {teaching quality,vocational agricultural schools,Agricultural training needs,Fars province}, title_fa = {کیفیت تدریس و نیازهای آموزشی هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان فارس}, abstract_fa = { واکاوی کیفیت تدریس بر مبنای نیازسنجی آموزشی نقشی محوری در بهبود کیفیت آموزش در هنرستان­های کشاورزی و فرآیند تربیت نیروی کارآزموده بخش کشاورزی دارد. از این روی، این پژوهش به ارزیابی کیفیت تدریس و نیازهای آموزشی هنرجویان در هنرستان‌های کشاورزی استان فارس پرداخته است. جامعه­ی آماری این پیمایش را هنرجویان سال سومی هنرستان‌های کشاورزی استان فارس (شهرستان­های شیراز، اقلید، آباده، داراب، فسا و فیروزآباد) تشکیل داده­اند که شمار آنان در سال­تحصیلی 93-1392، 258 هنرجو بود. حجم نمونه­ی آماری با استفاده از فرمول کوکران 154 تن تعیین شد و نمونه­گیری به­صورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­ای بود که روایی شکلی آن در گروهی از متخصصان موضوعی تأیید شد. برای انجام پایایی­ آن، بررسی راهنما بیرون از نمونه­ی آماری انجام شد. اعتبار ابزار سنجش با محاسبه ضریب آلفای ترتیبی (91/0= θ) مورد تأیید قرار گرفت. یافته­های پژوهش نشان دادند که سه حیطه­ی عمومی، فنی، و حرفه­ای از مهم‌ترین حیطه‌های آموزش درس‌های عملی در هنرستان­های کشاورزی به شمار می‌آیند. در این میان، حیطه‌ی عمومی در هنرستان‌های کشاورزی اهمیت بیشتری در آموزش درس‌های عملی هنرستان­های کشاورزی داشتند. بررسی نیازهای آموزشی هنرجویان هنرستان­های کشاورزی نیز نشان داد که وضعیت کنونی هر یک از حیطه­های سه­گانه بالا در حد نامطلوبی بوده و فاصله بسیاری تا دستیابی به کیفیت آموزشی استاندارد در هنرستان­های کشاوزی مورد ارزیابی وجود دارد. همچنین، بنابر پیش‌بینی رگرسیون ترتیبی، متغیرهای سن، معدل و محل سکونت از عامل‌های تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در هنرستان‌های کشاورزی به شمار می‌آیند.}, keywords_fa = {کیفیت تدریس,هنرستان کشاورزی,نیاز آموزشی,هنرجویان}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106345.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106345_12ca589f6863733a715ec2ad15b36058.pdf} } @article { author = {علم بیگی, امیر and پای خسته, پریسا and حجازی, سید یوسف}, title = {Teaching Self-Efficacy of Agriculture Trainers as an Antecedent of Teaching Positive affects Variability Using Partial Least Square Modeling}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {7}, number = {35}, pages = {107-124}, year = {2016}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2016.106342}, abstract = {Drawing on self-efficacy theory this applied study, which its data were collected through a survey, was aimed to investigate variability of positive affects using dimensions of teaching self-efficacy among agriculture trainers. Statistical population was consisted of 210 agriculture thinners of applied scientific centers of higher education in Tehran and Alborz Province which 130 cases randomly was selected according to finite correction population formula. Research instrument was a standard questionnaire which its face, construct and discriminant validity was confirmed and amount of Cronbach's alpha and composite reliability was satisfied. Statistical dominant structural equation modeling method which employing was partial least squares (PLS) method, the results showed that self-efficacy in motivate students and Maintain Discipline could result in positive affect while teaching and at situations which is called as a teacher. Also it was clarified that having self-efficacy in education could result in positive affect at situations which is called as a teacher.}, keywords = {Teaching self-efficacy dimensions,Teaching positive affect,Agricultural trainers,Agriculture trainers,Applied Science Higher Education institute}, title_fa = {سطح احساس مثبت از تدریس آموزشگران کشاورزی بر پایه احساس خودکارآمدی تدریس آنها}, abstract_fa = {این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و داده‌ها به روش پیمایشی گردآوری شد. به لحاظ تحلیل داده‌ها نیز پژوهش‌ علّی - ارتباطی به‌شمار می‌آید. هدف این پژوهش پیش بینی سطح متغیر احساس مثبت از تدریس ناشی از ابعاد خودکارآمدی تدریس آموزشگران کشاورزی بود. جامعه آماری متشکل از 210 نفر از آموزشگران دو مرکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی واقع در استانهای تهران و البرز بود که با استفاده از فرمول تصحیح جامعه معین 130 نفر به روش نمونه‏گیری طبقه‌ای تصادفی گزینش شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای استاندارد بود که وضعیت روایی آن به سه صورت صوری، سازه و تشخیصی تأیید شد و وضعیت پایایی آن با محاسبه مقادیر پایایی ترکیبی و تتای ترتیبی صورت گرفت. روش غالب آماری مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی بود که نتایج نشان داد احساس مثبت از تدریس آموزشگران در هنگام تدریس و بیرون کلاس به دو بعد از احساس خودکارآمدی شامل انگیزش بخشی به فراگیران و حفظ منزلت آموزشگری وابسته است. این در حالی است که احساس خودکارآمدی در آموزش تنها سبب تقویت احساس مثبت در بیرون کلاس می‌شود.}, keywords_fa = {ابعاد خودکارآمدی تدریس,احساس مثبت از تدریس,آموزشگران کشاورزی,موسسه آموزش عالی علمی کاربردی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106342.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106342_50d8d573db5af2f88f1a17d03c918532.pdf} } @article { author = {akbari, mourteza and ghulamzadeh, reza and shamanian, maryam}, title = {Identifying rural youth competencies in the field of handicrafts businesses in Varamin}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {7}, number = {35}, pages = {125-139}, year = {2016}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2016.106344}, abstract = {In the past few decades, experiences of rural development in different countries showed that the injection of capital and technology are not the only drivers of rural development but several other factors are also involved. Focusing on competencies and capabilities of rural residents is one of such factors that is currently being regarded as a fundamental solution for rural development. The present study implements a qualitative paradigm and a case study method.  By purposive sampling technique, 10 rural nascent entrepreneurs in the field of handicrafts were interviewed in the town of Varamin. The study aimed to identify the competencies of rural youth in the field of handicrafts business and resulted in 23 general categories that were classified in three dimensions of knowledge, skills and attitudes. Study results indicates that in educating competencies to rural youth, paying attention to the specific business contingencies and conditions of rural areas is essential, and the goals of educational programs must be set accordingly. As a result, activities with limited resources, creativity and diversity in production, awareness of the cultural heritage, as well as the initial interest and clear career path were the most important factor in designing and executing local entrepreneurship education programs.}, keywords = {Rural Youth Competency,Handicrafts,Business,Production Creativity}, title_fa = {شناسایی شایستگی‌های جوانان روستایی در زمینه کسب‌و‌کارهای صنایع‌دستی شهرستان ورامین}, abstract_fa = {آموزههای توسعه روستایی در کشورهای مختلف جهان، در چند دهه‌ی گذشته نشان می‌‍‍‍‍‍‍‍دهند که توسعه‌ی ‌روستایی تنها با تزریق سرمایه و فناوری محقق نمی‌شود، بلکه عاملهای زیادی در این زمینه نقش ایفا می‌کنند. یکی از این عاملها توجه به بالابردن شایستگی‌ها و قابلیت‌های ساکنان روستا می‌باشد. این تحقیق، از نظر دیدمان جزو پژوهش‌های کیفی است و از نوع بررسی ‌موردی است که با توجه به روش نمونه‌گیری هدفمند از 10 نفر از کارآفرینان نوپای روستایی در حوزه‌ی صنایع‌دستی در شهر ورامین انجام‌شده است. تحقیق با هدف شناسایی شایستگی­های جوانان روستایی در زمینه­­ی کسب­وکارهای صنایع‌دستی انجام گرفت و در نتیجه 23 مقوله کلی استخراج شدند که در سه بعد دانش، نگرش و مهارت دسته‌بندی شدند. نتیجه‌ی تحقیق نشان داد که در زمینه­ی آموزش شایستگی­­ها به جوانان روستایی باید به شرایط زمینه‌ی کاری و حوزه‌ی کسب‌وکار و شرایط ویژه‌ی روستا توجه نمود و با در نظر داشتن آن شرایط هدف‌های دوره‌های آموزشی را سامان داد. در همین زمینه موردهایی چون فعالیت با منبع‌های محدود، خلاقیت و تنوع در تولید، آگاهی از اهمیت وجود میراث فرهنگی و علاقه‌ی اولیه و مشخص‌بودن مسیر شغلی از مهم­ترین موردهای بیان­شده توسط مصاحبه­شوندگان بودند که نشان‌دهنده‌ی ضرورت طراحی و اجرای دوره‌های بومی آموزش کارآفرینی می‌باشند.}, keywords_fa = {شایستگی جوانان روستایی,کسب‌وکار,صنایع‌دستی,خلاقیت تولید}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106344.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106344_fc0d9aaca77b300395476282853589ef.pdf} }