@article { author = {safari, nooshafarin and ghasemipour, maryam and Taheri, zahra}, title = {The Effect of Educational Technology-based Teaching, Cognitive and Metacognitive Learning Strategies on Agriculture Students Academic Achievement and Self-efficacy at Lorestan Payame Noor University, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {41}, pages = {3-15}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.104558.1124}, abstract = {Technology-based methods of teaching and learning strategies along with cognitive and metacognitive are among active methods that affect academic achievement and self-efficacy. This experimental research was conducted to investigate this impact with pre-test, post-test design and control group. The course population was 110 agricultural students of Payame Noor University attending course research method in Agricultural Economics in the first semester of 2014-2015 academic year. The statistical samples were determined using the Cochran formula (n=60) and selected by simple random method and randomly assigned equally to three groups (two experimental group and one control group). All of them filled the teacher's educational test for academic achievement and self-efficacy Sherer questionnaire (Sherer, et al. 1982) at the pre-test, post-test and follow-up stage. The experimental groups individually trained 10 sessions of 80 minutes with educational technology and cognitive and metacognitive learning strategies, studying the methods of research in agricultural economics, course research methods in Agricultural Economics was randomly selected to study from the public courses held semi-face to face at Payame Noor University. Data were processed using SPSS version 19 software. Findings showed that there was a significant difference between the mean scores of post-test and follow-up of the experimental and control groups in both the academic achievement and self-efficacy variables. Both educational methods, in addition to improving academic achievement and self-efficacy of students, improved the students' ability to conduct research in practical terms, removed classrooms from the traditional way and in addition to theoretical learning of course research method, students familiarized with}, keywords = {educational technology-based,cognitive and metacognitive,academic,achievement,self-efficacy}, title_fa = {تأثیر فناوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی دانشگاه پیام نور لرستان}, abstract_fa = {روش‌های آموزش مبتنی بر فنآوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، از روش‌های فعال آموزشی هستند که در پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تأثیر دارند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر این آموزش‌ها انجام شد که به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه آزمودنی و گواه انجام شد. جامعه‌ی آماری 110 تن دانشجویان رشته کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی دانشگاه‌های پیام نور لرستان بود که در نیم سال اول سال تحصیلی 94- 1393 درس روش‌های تحقیق در اقتصاد کشاورزی را داشتند. شمار نمونه با استفاده از فرمول کوکران 60 تن تعیین شد و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای تحقیق انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمودنی و یک گروه گواه) گمارش شدند که در هر کدام از گروه‌های آزمودنی و گواه 20 دانشجو گنجانده شد. همه‌ی گروهها آزمون مدرس ساخته‌ی پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه‌ی خودکارآمدی شرر و همکاران(1982) را به عنوان پیش آزمون، پس آزمون و پی-گیری تکمیل کردند. گروه‌های آزمودنی به طور جداگانه 10 نشست 80 دقیقه‌ای با فنآوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، درس روشهای تحقیق در اقتصاد کشاورزی را آموزش دیدند، درس روشهای تحقیق در کشاورزی به صورت تصادفی از بین درسهای همگانی نظری که به صورت نیمه حضوری در دانشگاه پیام نور برگزار می‌شود برای مطالعه انتخاب شد. داده‌ها با نرم افزار SPSS نسخه 19 پردازش شدند. یافته‌ها نشان دادند که بین میانگین رتبه‌ی نمره‌های پس آزمون و پی‌گیری گروه‌های آزمودنی و گواه در هر دو متغیر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود داشت. هر دو روش آموزشی توانستند افزون بر ارتقای پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان، توانایی دانشجویان را در انجام پژوهش به صورت عملی بیشتر کرده و کلاس‌های این درس را از حالت سنتی معمول خارج کرده و یادگیری نظری درس روش تحقیق، دانشجویان را با مرحله‌های عملی آشنا کند.}, keywords_fa = {فناوری آموزشی,شناختی و فراشناختی,یادگیری,پیشرفت تحصیلی,خودکارآمدی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113243.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113243_dea3013724f3e2dd9cd31149f3480e6f.pdf} } @article { author = {shiri, Ardeshir and mohammadyar, somayeh and Akbari, Peyman and ارجی, عیسی}, title = {To Investing the Role of Human Sources Training and Extension in Thymus Vulgaris Performance Improving in West Part of Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {41}, pages = {16-27}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.107611.1282}, abstract = {To promote agriculture and to train human sources has significant role in realizing self-reliance in agricultural products and very unique role in the national development. This study aiming to determine the role of promoting and teaching the human source in improving the productivity and function of Thymus Vulgaris, an herbal medicine, in 2016 in west region of Iran. Regarding the objective this study is applied one and regarding the method is (causal- communicative). The sample population includes 115 persons of (70 farmers and 45 office workers) in the west of the country. The number of samples is determined as 100 persons by using the Cochran method and sampling by the method of classified-accidental has been done as 60-40 for farmers and office workers, respectively. To collect the deleted data regarding the effect of agriculture office extension courses in 2015 the Ghavami and Hosseini Nia questionnaire (2004) with the Likert spectrum 5-choice scale was used. To measure its validity, the ideas of Kermanshah agriculture office workers and also related Faculty were used and its reliability for the farmer’s questionnaire is 0.93 and for office workers is 0.92 by using order alpha. The results of ranked regression analysis in SPSS software Showed that human resource learning components including the evaluation of awareness, market assessment and education are for the farmer (0.46,0.83,0.5) and for the agriculture office worker (0.06,0.31,0.80) has the efficiency quotient and productivity on the thyme medicine herb.}, keywords = {Promotion and education of agriculture,Human resources agriculture Improve the performance of thyme,Thyme productivity}, title_fa = {نقش ترویج مفاهیم کشاورزی وآموزش منابع انسانی در بهبود عملکرد تولید و بهره‌وری گیاه دارویی آویشن thymus vulgaris در غرب کشور}, abstract_fa = {چکیده ترویج کشاورزی و آموزش منابع انسانی، نقش اساسی در تحقق خودکفایی، در محصولات کشاورزی و نقش بی بدیلی در توسعه ملی دارد. این پژوهش با هدف تعیین نقش ترویج کشاورزی و آموزش منابع انسانی در بهبود عملکرد و بهره‌وری گیاه دارویی آویشن thymus vulgaris اجرا شده است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش علی - ارتباطی است. جامعه آماری مشتمل بر 115 تن (45 تن کارشناس و 70 تن کشاورز) در غرب کشور بود، شمار نمونه با استفاده از فرمول کوکران 100 تن تعیین شد و نمونه‌گیری به روش تصادفی طبقه‌ای برای کارشناس و کشاورز به ترتیب (40 تن و60تن) به عمل آمد. برای گرد‌آوری داده‌ها حذف شده پیرامون تاثیر دوره‌های آموزشی ترویج کشاورزی در سال 1394، از پرسشنامه استاندارد قایدی و حسینی نیا با مقیاس پنج گزینه‌ای طیف لیکرت استفاده شد. برای سنجش روایی آن، از دیدگاه کارشناس ارشد معاونت ترویج و نظام بهره‌برداری جهاد کشاورزی و همچنین هئیت علمی مرتبط استفاده شده و پایایی آن با استفاده از آلفای ترتیبی برای پرسشنامه کشاورز (903/α1=0) پرسشنامه کارشناس (92/α2=0) به تایید رسید. نتایج تحلیل رگرسیون رتبه‌ای در نرم افزار SPSS نشان داد که مولفه‌های آموزش منابع انسانی مشتمل بر سنجش آگاهی، سنجش بازار و آموزش به ترتیب برای کشاورز 5/.، 83/0و 46/0 و کارشناس 80/.، 31/0و 06/0 بر عملکرد و بهره‌وری گیاه‌دارویی آویشن دارای تاثیر می‌باشد. می‌توان نتیجه گرفت برای بالابردن بهره‌وری این گیاه دارویی توجه به آموزش منابع انسانی ضرورت دارد.}, keywords_fa = {ترویج و آموزش کشاورزی,منابع انسانی کشاورزی,بهبود عملکرد اویشن,بهره‌وری آویشن}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113244.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113244_f1442299faaf6292ba86053e0aa369ee.pdf} } @article { author = {خیراللهی, محبوبه and حیدری, نسترن and علی بیگی, امیر حسین}, title = {The Impact of Socio - Psychological Variables Influencing Adoption of Chickpea Pod Borer Biological control in Kermanshah}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {41}, pages = {17-27}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.108231.1306}, abstract = {One of the products that are abundant in the area under cultivation, is chickpea The highest area under cultivation and production of chickpea in Kermanshah province is allocated. Since the Damage to farms chickpea, lowers the performance of this product And the use of chemical pesticides does not guarantee success pest control Therefore, use of non-chemical control methods, including using biological control by pea growers seem wise. The overall aim of this descriptive correlational study and Factors effect the acceptation of biological control chickpea pod borer in the Kermanshah township. The population in this study comprised chickpea growers in Kermanshah township(N = 3000) in which 341 according to Morgan table And were selected using simple random sampling techniques. Data were collected using a structured interview questionnaire was made, was to gather information And using spss software were processed and analyzed. Based on the findings, size of family, the area under and cultivation experience chickpea growers in a pea-fed two groups of chickpea pod borer accept or refuse biological control was significant. According to the results of logistic regression, Attitudes, subjective norms, and perceived behavioral control were influential in the acceptation of biological control chickpea pod borer The greatest influence on the acceptation of biological control chickpea pod borer is created by changing attitude.}, keywords = {Factors effect,Acceptation,biological control,Attitude,Chickpea growers}, title_fa = {عامل‌های مؤثر بر پذیرش مبارزه زیستی با کرم پیله‌خوار نخود در شهرستان کرمانشاه}, abstract_fa = {نخود یکی از گیاهان زراعی است که در ایران سطح زیر کشت بالایی داشته و استان کرمانشاه نیز بالاترین سطح زیر کشت و تولید آن را به خود اختصاص داده است. ازآنجاکه آسیب و زیان آفات به کشتزارهای نخود، عملکرد این محصول را پایین می‌آورد و استفاده از سموم شیمیایی به‌هیچ‌وجه تضمین‌کننده‌ی موفقیت کنترل آفات آن نیست، لذا کاربرد روش‌های کنترل غیر شیمیایی ازجمله کاربرد کنترل زیستی (بیولوژیک) توسط نخودکاران، عاقلانه به نظر می‌رسد. این بررسی به‌صورت توصیفی‌- همبستگی و باهدف کلی تبیین عامل‌های مؤثر بر پذیرش کنترل بیولوژیک کرم پیله‌خوار نخود در شهرستان کرمانشاه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش نخودکاران دیم شهرستان کرمانشاه به شمار 3000 نفر بودند که 341 نفر آنان بر پایه جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که با روش مصاحبه ساختارمند، اقدام به گردآوری اطلاعات موردنظر شد و با استفاده از نرم‌افزار Spss پردازش و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. بنا بر یافته‌ها شمار اعضای خانوار، پیشینه‌ی فعالیت کشاورزی و سطح زیر کشت نخود در دو گروه پذیرنده و نپذیرنده کنترل بیولوژیک کرم پیله‌خوار نخود اختلاف معنادار داشت. بنا بر یافته‌های به‌دست‌آمده از رگرسیون لجستیک، نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراک‌شده بر پذیرش کنترل بیولوژیک کرم پیله‌خوار نخود تأثیرگذار بودند که بیشترین تأثیرگذاری بر پذیرش کنترل بیولوژیک کرم پیله‌خوار نخود توسط متغیر نگرش ایجادشده است.}, keywords_fa = {عامل‌های مؤثر,پذیرش,مبارزه زیستی,نگرش,نخودکاران}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113248.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113248_69b888404cde0837c0f8ee88f3375d25.pdf} } @article { author = {Aliabadi, vahid and Gholamrazai, Saeed}, title = {The Role of Entrepreneurial Competencies to Tendency for SMEs startup by the Students of Agricultural Extension and Education at Bu Ali Sina University, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {41}, pages = {41-52}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.105507.1318}, abstract = {Considering the importance of SMEs in economic development many of developed and developing countries prioritize the establishment and supporting of them. For emerging entrepreneurial activities the related competencies are necessity. Purpose of this study is predicting variables affecting to students’ tendency to SMEs startup with focusing the required Competencies. Statistical population the study consisted of 198 Agricultural extension and education student at Bu Ali Sina University. According to the Patton’s table, a sample size of 164 was selected using a Quota sampling method. The questionnaires were used to collect the data. Questionnaire’s reliability was confirmed by calculating Cronbach’s alpha formula and its coefficient is (α=0.88).Data were analyzed by ordinal regression equation with SPSS software. Using logistic regression, it was found that 26% of changes in the tendency to launch small and medium businesses are the most important influential variable on the tendency of students to set up small and medium enterprises, are strategic competencies. Results of U test (Mann Whitney test) showed that there are significant differences between girls and boys students in opportunity, communicative and mental competenciesOnly 17 percent of high-end students are in the of attitude small businesses.}, keywords = {Entrepreneurial Tendencies,Competencies,SMEs,Bu Ali Sina University Students}, title_fa = {نقش شایستگی های کار آفرینانه درپیش بینی گرایش راه اندازی کسب و کارهای کوچک دربین دانشجویان ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه بو علی سینا}, abstract_fa = {با توجه به اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط و نقش بی بدیل آن ها در توسعه ی اقتصادی، بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، ایجاد و حمایت از این بنگا‌ه‌ها را یکی از اولویت های اساسی خود قرار داده اند. برای پیدایش فعالیت‌های کارآفرینانه، وجود زمینه‌ها و شایستگی‌های مناسب ضروری هستند. این تحقیق با‌‌ هدف اصلی بررسی وشناسایی متغیرهای موثربر گرایش به راه اندازی بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs)با تمرکز بر شایستگی های کارافرینانه مورد نیاز دانشجویان انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 198 تن از دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان بود، که با استفاده از جدول پتن، 164 تن از آنان به روش نمونه گیری سهمیه ای انجام شد. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بود، پایایی پرسشنامه با محاسبه‌ی‌ضریب آلفای ترتیبی به کمک نرم افزارR )88%=α) محاسبه شد. گردآوری شده با نرم افزارهای SPSS مورد تجزیه ‌و‌ تحلیل قرار گرفتند. با استفاده از رگرسیون لجستیک مشخص شد 26 درصد از تغییرات گرایش به راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط را تبیین می کند مهم ترین متغیر اثرگذار بر گرایش دانشجویان به راه اندازی بنگاه‌های کوچک و متوسط، شایستگی‌های راهبردی است. نتایج آزمون من ویت نی برای بررسی تاثیر جنس بر شایستگی های کارافرینانه نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر و پسر در شایستگی‌ فرصت‌جویانه، شایستگی‌ ارتباطی و شایستگی‌ ذهنی وجود دارد وتنها 17درصد از دانشجویان دارای گرایش بالا در راه اندازی کسب و کارهای کوچک می باشند.}, keywords_fa = {گرایش کارآفرینی,شایستگی های,بنگاه های کوچک و متوسط(SMEs),دانشگاه بوعلی سینا}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113246.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113246_06f5615cdc04edd5ac5e00c875f84f8f.pdf} } @article { author = {رساییان, محمود and شمس, علی and بیات, حسن and رزمی, حلیمه and هوشمندان مقدم فرد, زهرا}, title = {Communication and Information Componenets Affecting on Educational Needs of Fruit Growers in Shazand Township, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {41}, pages = {53-67}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.108934.1337}, abstract = {The purpose of this cause- correlational study was to investigate effective factors on the educational needs of friute growers. The statistical population consists all 1575 fruit growers in Shazand Township as one of the poles of garden production in Markazi province in 1395, which 150 of them were selected based on Cochran sampling formula and applying randomized stratified sampling method. The research tool had several sections which its validity was confirmed by a panel of related experts. A pilot study was conducted and calculated ordinal coefficient thetas were at the appropriate level (θ= 0.9). Data were analyzed with Spsswin21 by using descriptive and inferential statistics. The results revealed that educational needs of 86.7 percent of fruit growers were high and correct time for chemical control of pests and diseases, identification of suitable pesticides to control and combat pests and diseases and diagnosis of types of harmful and unharmful pests and insects to the garden were ranked first to third respectively in terms of their needs. There was a negative significant correlation between education level, number of participated classes, number of trees, social trust, social participation, social status, using extent of information resources, using extent of media with educational needs of fruit growers but the correlation for two variables of age and family size were positive. Ordinal regression analysis showed that three variables named as education level, using extent of information resources, using extent of media affect on the level of probability of the training needs of fruit growers.}, keywords = {Educational Need,Information Resources,Communication Media,Horticulture,Empowerment}, title_fa = {سازه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی اثرگذار بر نیازهای آموزشی باغ‌داران شهرستان شازند}, abstract_fa = {یکی از راه‌های توانمندسازی باغداران و ارتقای بهره‌وری بخش باغی کشور، طراحی و اجرای آموزش‌های موردنیاز باغداران این بخش می‌باشد و برای این کار شناسایی نیازهای آموزشی آن‌ها ضرورت دارد. هدف این تحقیق علی- رابطه‌ای سنجش نیازهای آموزشی باغ‌داران و عامل‌های اثرگذار بر آن بود. جامعه‏ی آماری تحقیق را 1575 نفر از باغ‌داران شهرستان شازند به عنوان یکی از قطب‌های تولیدات باغی در استان مرکزی در سال 1395 تشکیل ‌دادند که با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‏ای تصادفی، 150 باغدار گزینش و بررسی شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ای چندبخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تأیید شد و با انجام آزمون پیش‌آهنگ با ۳۰ باغدار و محاسبه ضریب تتای ترتیبی (9/0=Ө) برای بخش سنجش نیاز پایایی آن تأیید شد. داده‏ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS21 پردازش شدند و از آمار توصیفی و تحلیلی برای دستیابی به هدف‏های تحقیق استفاده شد. نتیجه نشان داد که سطح نیاز آموزشی 7/86 درصد از باغ‌داران در حد زیاد بود و تشخیص زمان مناسب مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری‌ها، تشخیص نوع سم مناسب برای مدیریت مبارزه با آفات و بیماری‌ها و شناخت انواع آفات و حشرات زیان‌آور و غیر زیان‌آور باغی به ترتیب اهمیت در رتبه‏های اول تا سوم نیازهای آنان قرار داشتند. متغیرهای تحصیلات، شمار کارگاه‌های شرکت کرده، شمار درختان باغ (سیب، هلو و انگور)، ویژگی‌های اجتماعی (میزان مشارکت، اعتماد و رهبری اجتماعی)، میزان دریافت اطلاعات از منبع‌های اطلاعاتی و از رسانه‌های ارتباطی دارای همبستگی منفی معنی‌دار و متغیرهای سن و اندازه خانوار دارای همبستگی مثبت معنی‌دار با نیاز آموزشی بودند. برپایه تحلیل رگرسیون ترتیبی، سه متغیر تحصیلات، میزان دریافت اطلاعات از منابع اطلاعاتی و میزان دریافت اطلاعات از رسانه‌های ارتباطی سطح احتمال نیاز آموزشی باغ‌داران را تحت تأثیر قرار می‌دهند.}, keywords_fa = {نیاز آموزشی,منبع ‏های اطلاعاتی,سازه‏ های ارتباطی‌,باغداری,توانمندسازی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113249.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113249_29fd1ac39c5fe1da19e7951ef1d8ef9d.pdf} } @article { author = {آزادی, یوسف and یزدان پناه, مسعود and خسروی پور, بهمن}, title = {Factors influencing Self-Employment Intention among Students of Ramin Agriculture and Natural Resources University of Khuzestan}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {41}, pages = {68-78}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.109244.1345}, abstract = {One of the most important social issues in developing countries, especially Iran, Unemployment University graduates in all academic disciplines, especially in agriculture there. Study aimed to identify factors affecting the students to self-employment is in the agricultural sector. The research was applied, and it was descriptive- correlation, in terms of controlling the variables, in which used a survey method. Study population was all undergraduate students of Khuzestan Ramin Agriculture and Natural Resources University (N=942). Statistical sample was 304 students that determined by Krejcie and Morgan table and a random sampling method was used to collect data from students using questionnaire. The face validity of the questionnaire was confirmed by a panel of agricultural extension and education experts. The reliability of the main scales of the questionnaires was examined by teta coefficients, which ranged from 0.70 to 0.90, indicating the tool of study is reliable. SPSS24 and AMOS22 software were used to analyze data. The results indicated that there was a significant positive correlation between Outcome Expectation, Self-efficacy, Perception of other behavior and Social structural factors (support and barriers) with intention towards self-employment in the agricultural sector. The results also showed that the variables of Outcome Expectation, Self-efficacy, Perception of other behavior and Social structural factors (support and barriers) has direct effects on the variable positive intention towards self-employment in the agricultural sector. Collectively, these variables are capable predict 85 percent of the variability intention towards self-employment in the agricultural sector.}, keywords = {intention towards self-employment,Unemployment,Agriculture students,social cognitive career theory}, title_fa = {عامل های اثرگذار بر نیت خود اشتغالی در میان دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رامین خوزستان}, abstract_fa = {امروزه بیکاری دانش‌‌آموختگان دانشگاهی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران است که در همه رشته‌های دانشگاهی به ویژه رشته کشاورزی وجود دارد. هدف این پژوهش شناسایی سازه‌های مؤثر بر گرایش دانشجویان کشاورزی نسبت به خوداشتغالی می‌باشد. این بررسی به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ کنترل متغیرها از نوع توصیفی‌ـ همبستگی بوده که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش، همه‌ی دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی سال‌های 1391 تا 1394 به شمار 942 نفر بودند که 304 نفر از آنان بر پایه جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و از روش نمونه‌گیری تصادفی برای انتخاب نمونه بهره گرفته شد. ابزار گرد‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای محقق ساخت بود که روایی صوری آن توسط متخصصان تأیید شد. پایایی پرسشنامه‌ها با ضریب‌های تتا بررسی شد که بین 70/0 و 90/0 بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS24 و AMOS22 بهره برده شد. نتایج پژوهش گویای همبستگی مثبت و معنی‌دار بین متغیرهای انتظارهای نتیجه، خودکارآمدی، درک رفتار دیگران و عامل‌های ساختار اجتماعی (حمایت‌ها‌ و بازدارنده‌ها) با متغیر گرایش نسبت به خوداشتغالی در بخش کشاورزی بود. همچنین نتایج مدل معادله‌های ساختاری نشان داد، متغیرهای انتظارهای نتیجه، خودکارآمدی، درک رفتار دیگران و عامل‌های ساختار اجتماعی (حمایت‌ها‌ و بازدارنده‌ها) دارای تأثیر مستقیم مثبت و معنی‌داری بر متغیر گرایش نسبت به خوداشتغالی می‌باشند. در مجموع این متغیرها می‌توانند، 85 درصد از تغییرپذیری متغیر گرایش نسبت به خوداشتغالی در بخش کشاورزی را پیش‌بینی کنند.}, keywords_fa = {گرایش به خوداشتغالی,بیکاری,دانشجویان کشاورزی,نظریه شغلی شناختی- اجتماعی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113256.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113256_aab1329cc0bb1e0fa110d72b390c02f8.pdf} } @article { author = {موحدی, رضا}, title = {Analysis of Barriers to Agricultural Graduates' Employment}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {41}, pages = {79-95}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.109251.1346}, abstract = {The current study is a qualitative research in which a grounded theory has been used. To collect data an interview tool through in-depth interviews was used. A theoretical purposeful sampling method was used to select samples during the snowball procedures. Data were theoretically saturated by interviewing with 21 agricultural graduates and 9 employers and agricultural faculty members. For selecting the graduates to participate in interviewing the most important criteria were their willingness to cooperate, having good experience and adequate information about the research objectives, two years unemployment status after the graduation as well as their attempt to find a job. Data analyzing was proceed during open coding, axial coding and selective coding processes, then to identify themes a Strauss and Corbin (1998) paradigm was used by establishing relationships between themes and casual conditions, contextual conditions, intervention/ intermediate conditions, strategies and consequences. Results showed that the most important barriers and problems faced to the agricultural graduates were: low quality and inappropriate syllabus in universities, lack of university teachers' skills, unawareness to entrepreneurship skills during education, lack of advisory services and supports for the graduates, no enough infrastructures, individual problems like low self-confidence, interest to work, and insufficient skills among the agricultural students and graduates, not enough financial and banking facilities, not strong linkage and coordination between organizations related to agriculture, no appropriate administrative regulations and laws, socio- cultural problems, structural problems in the country's agricultural economy.}, keywords = {Grounded Theory,Graduates' Employment,Higher Education,Agricultural Field,Unemployment}, title_fa = {بازدارنده‌های اشتغال دانش آموختگان کشاورزی}, abstract_fa = {این پژوهش از نوع کیفی بوده که در آن از رویکرد نظریه پایه ور بهره گرفته شده است. برای گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه به صورت عمیق استفاده شد. روش نمونه گیری تحقیق از نوع هدفمند نظری بوده که به شیوه گلوله برفی انجام پذیرفت. بر همین مبنا با انجام مصاحبه با 21 نفر از دانش‌آموختگان کشاورزی و 9 نفر از کارفرمایان و استادان بخش کشاورزی داده ها به اشباع نظری رسید. ملاک انتخاب دانش‌آموختگان گرایش به شرکت در مصاحبه، داشتن اطلاعات کافی نسبت به موضوع تحقیق، دست‌کم دو سال بیکار بودن پس از دانش آموختگی و همچنین جویای کار بودن در نظر گرفته شده است.تحلیل داده ها در فرایندهای کدگذاری باز، محوری و گزینشی برای شناسایی مقوله‌ها و بر پایه الگوی اشتراوس و کوربن (1998) با برقراری ارتباط میان مقوله‌ها با شرایط علّی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر یا واسطه‌ای، راهبردها و پیامدها انجام شدند. بر پایه یافته‌های تحقیق مهم‌ترین چالش‌ها و بازدارنده‌های دانش‌آموختگان کشاورزی در زمینه اشتغال عبارت بودند از: کیفیت پایین و محتواهای نامناسب برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها، نبود مهارت مدرسان دانشگاه، نداشتن آشنایی کافی با کارآفرینی در دوران تحصیل، کمبود خدمات و حمایت‌های مشاوره‌ای به دانش‌آموختگان، نبود زیرساخت‌های کافی، چالش‌های فردی و مهارتی مانند نداشتن اعتماد به نفس و روحیه کار و مهارت‌های لازم بین دانشجویان و دانش‌آموختگان، نبود اعتبارات و امکانات مالی کافی، نبود زمینه ارتباط و هماهنگی بین سازمان‌های مرتبط با کشاورزی، نبود قوانین مناسب اداری، چالش‌های فرهنگی – اجتماعی و چالش‌های ساختاری اقتصاد کشاورزی کشور.}, keywords_fa = {نظریه بنیادی (پایه ور),اشتغال دانش آموختگان,آموزش عالی,رشته کشاورزی,بیکاری}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113257.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113257_59da973ecf7e57c2a04f5b98be9f177d.pdf} } @article { author = {Mardanshahi, Mohammad Mehdi}, title = {Factors Affecting Agricultural Graduates' Business Startup Competencies. Membering the Agricultural and Natural Resources Engineering Organization at Mazandaran Province}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {41}, pages = {96-109}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.110185.1377}, abstract = {Raising agricultural graduates' unemployment and their inability to startup business and entrepreneurship is a crucial problem in Iran. The purpose of this study was to analyzing factors affecting agricultural graduates' business startup competencies. The statistical population consisted of all agriculture and natural resources, graduats during 2013-2016 in Mazandaran Province (N= 2550), among them 364 were randomaly selected based on Cochran Formula. The research instrument used was a questionnaire. Its validity was confirmed by a panel of experts and also its reliability was estimated to be θ= 0.912 using ordinal theta coeficient. In order to analyze the data, SPSSwin20 was used. The correlation tests, mann-whitney U and ordinal regression were used for data analysis. The results showed that, approximately 59 as percont of respondents ranked their business startup competencies at high and very high level. Appliying ordinal regression showed that, three variables including gender, education and character can estimate 67 percent of possibility of changing the dependent variable.}, keywords = {Competencies,Business Startup,Agricultural Graduate,Unemployment}, title_fa = {عامل های تاثیرگذار بر صلاحیت راه اندازی کسب و کار دانش آموختگان رشته های کشاورزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران}, abstract_fa = {افزایش شمار دانش آموختگان بی کار به ویژه در رشته ی کشاورزی و ناتوانی آنان در راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی به یکی از چالش های اساسی کشور تبدیل شده است. این تحقیق با هدف تحلیل عامل های مؤثر بر شایستگی راه اندازی کسب و کار در دانش آموختگان رشته های کشاورزی شکل گرفت. جامعه ی آماری شامل دانش آموختگان گرایش های کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران در طی سال های 1392 تا 1395 می باشند (2550 تن)، که بر پایه فرمول کوکران، 364 تن از آنان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن با کسب نظر هیئت علمی تخصصی دانشگاه مازندران و کارشناسان مربوطه و پایایی آن با استفاده از آزمون تتای ترتیبی (912/0 θ= ) تائید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS20 استفاده شد. از آزمون های همبستگی، من‌ ویت‌نی و رگرسیون ترتیبی برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج سطح بندی میزان شایستگی راه اندازی کسب وکار گویای آن بود که حدود 59 درصد از پاسخگویان از شایستگی راه اندازی کسب و کار، در سطح زیاد و خیلی زیاد برخوردار بودند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که سه متغیر جنس، آموزش و ویژگی شخصیتی 67 درصد شایستگی راه اندازی کسب و کار را برآورد می کند.}, keywords_fa = {شایستگی,راه اندازی کسب و کار,دانش آموختگان کشاورزی,بی کار}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113258.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113258_6fb070550b49af6073e88b387570dfd4.pdf} } @article { author = {حاجی میررحیمی, سید داود and Mokhber, Abdollah and Alipoor, hasan}, title = {Improvement Factors of Staff Training Courses and Motivational Methods for Employees Participation Development in These Courses “Case Study: Ministry of Agriculture Jihad”}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {41}, pages = {110-129}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.110215.1378}, abstract = {This research aimed to determine the improvement factors of short term in-service educational programs and motivational methods for employee’s participation development in these courses. Quantity and quality research methods applied in this study. In qualify methods was used the In-depth interview and was used the survey methods in quantity sector. A research-made questionnaire was used as research instrument which its validity confirmed by a panel of experts and Average Variance Extracted (AVE) and reliability was evaluated by Cronbach’s Alpha and Composite Reliability (CR). Statistical population in qualify sector was included personnel education experts that were selected by snowball sampling. The 10 participants were selected. Statistical population in quantity sector were experts of ministry of agriculture jihad (N=280) and staff managers (N=1075). Sample size of experts was determined by Cochran formula (n=160) and Sample size of staff managers were determined by Cochran formula (n=162). The random sampling was used for sampling. The result showed that the effectiveness of staff training courses less than average in improving the effectiveness of job (12.64 from 20). The result of confirmatory analysis showed that in variables related to design factors, “Designation teachers Authorization in changing curriculum and course content”, variable related to selection factor “using direct personals point of view”, variables related to implementation, “implement forecasts made in the action plan” and in variables related to Monitoring, evaluation and modification factor, “monitoring technical and vocational teachers qualification” had the highest share in explaining the latent factors.}, keywords = {Personnel Education,Motivational Methods,Improvement Factors,Ministry of Agriculture Jihad}, title_fa = {عامل های موثر بر بهبود دوره های آموزش تخصصی کشاورزی کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی}, abstract_fa = {تحقیق با هدف تعیین عوامل بهبود دورههای آموزش ضمن خدمت تخصصی کارشناسان و شناخت راهکارهای انگیزشی توسعه مشارکت مؤثر آنان در این دورهها انجام شد. برای این منظور از دو روش «کمی» و «کیفی» استفاده شد. در بخش کیفی از مصاحبه عمیق و در بخش کمی از روش پیمایشی و دو نوع پرسشنامه استفاده گردید. روایی ابزار سنجش با بهره گیری از دیدگاه خبرگان آموزش کارکنان و پایایی آن نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) مورد تایید قرار گرفت . جامعه آماری در بخش کیفی متشکل از تعداد 10 نفر از "خبرگان آموزش کارکنان" از میان مدیران سابق و فعلی دفتر آموزش کارکنان و دفتر تحول و نوسازی وزارت جهادکشاورزی بود که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل کارشناسان ستادی شرکت کننده در حداقل دو دوره آموزش ضمن خدمت تخصصی در سالهای90 تا 94(1075N=) و مدیران ستاد وزارت جهادکشاورزی(280N=) بود. حجم نمونه آماری از طریق فرمول کوکران برای گروه کارشناسان (153n1=) و با کاربرد جدول برآورد کرسی و مورگان برای مدیران (162n2 =) تعیین شد. نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. یافته ها نشان داد که میزان تأثیر دورههای آموزشی در بهبود اثربخشی شغلی کارکنان کمتر از حد متوسط است(12/64 از 20). نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که در بین متغیرهای عامل طراحی "تعیین میزان اختیار مدرسین در تغییر سرفصل و محتوای دوره‌ها در هنگام تدریس"، در بین متغیرهای عامل انتخاب "استفاده از دیدگاه مدیران مستقیم کارکنان"، در بین متغیرهای عامل اجرا "پیاده سازی پیش بینی های صورت گرفته در برنامه اجرایی؛ (مانند کیفیت ورودی کارکنان و ...)" و در بین متغیرهای عامل نظارت، ارزشیابی و اصلاح "نظارت بر کیفیت و توانایی فنی و حرفه ای مدرسین" اثرگذارترین نشانگرها شناخته شدند. کلمات کلیدی: آموزش کارکنان، راهکارهای انگیزشی، عوامل بهبود، وزارت جهادکشاورزی}, keywords_fa = {آموزش کارکنان,راهکارهای انگیزشی,عوامل بهبود,وزارت جهادکشاورزی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113259.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113259_2a79c858c4d9a41399ce1f9c005442d9.pdf} } @article { author = {صفا, لیلا and azarnejad, karim}, title = {Effect of Professional Competence Components on Agriculture High Schools Educators' Job Performance in the North West Provinces of Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {41}, pages = {130-146}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.110699.1396}, abstract = {Given the vital importance of job performance and the key role of educators as one of the main foundations of education, recognizing the effective variables on improving the job performance of the educators is essential particularly professional competencies. Therefore, the main purpose of this research was to study the effect of professional competence components on agriculture high schools educators' job performance in the north west provincces. The statistical population consisted of all educators of agriculture high schools in the four provincces of Iran, including West Azerbaijan, East Azerbaijan, Ardebil and Zanjan (N=295), of which a sample size of 210 person was selected using stratified random sampling method. Data were collected using the research-made questionnaire. Content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. Furthermore, based on the values of Average Variance Extracted (0.525