@article { author = {Aliabadi, vahid and Gholamrazai, Saeed}, title = {The Role of Entrepreneurial Competencies to Tendency for SMEs startup by the Students of Agricultural Extension and Education at Bu Ali Sina University, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {41}, pages = {41-52}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.105507.1318}, abstract = {Considering the importance of SMEs in economic development many of developed and developing countries prioritize the establishment and supporting of them. For emerging entrepreneurial activities the related competencies are necessity. Purpose of this study is predicting variables affecting to students’ tendency to SMEs startup with focusing the required Competencies. Statistical population the study consisted of 198 Agricultural extension and education student at Bu Ali Sina University. According to the Patton’s table, a sample size of 164 was selected using a Quota sampling method. The questionnaires were used to collect the data. Questionnaire’s reliability was confirmed by calculating Cronbach’s alpha formula and its coefficient is (α=0.88).Data were analyzed by ordinal regression equation with SPSS software. Using logistic regression, it was found that 26% of changes in the tendency to launch small and medium businesses are the most important influential variable on the tendency of students to set up small and medium enterprises, are strategic competencies. Results of U test (Mann Whitney test) showed that there are significant differences between girls and boys students in opportunity, communicative and mental competenciesOnly 17 percent of high-end students are in the of attitude small businesses.}, keywords = {Entrepreneurial Tendencies,Competencies,SMEs,Bu Ali Sina University Students}, title_fa = {نقش شایستگی های کار آفرینانه درپیش بینی گرایش راه اندازی کسب و کارهای کوچک دربین دانشجویان ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه بو علی سینا}, abstract_fa = {با توجه به اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط و نقش بی بدیل آن ها در توسعه ی اقتصادی، بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، ایجاد و حمایت از این بنگا‌ه‌ها را یکی از اولویت های اساسی خود قرار داده اند. برای پیدایش فعالیت‌های کارآفرینانه، وجود زمینه‌ها و شایستگی‌های مناسب ضروری هستند. این تحقیق با‌‌ هدف اصلی بررسی وشناسایی متغیرهای موثربر گرایش به راه اندازی بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs)با تمرکز بر شایستگی های کارافرینانه مورد نیاز دانشجویان انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 198 تن از دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان بود، که با استفاده از جدول پتن، 164 تن از آنان به روش نمونه گیری سهمیه ای انجام شد. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بود، پایایی پرسشنامه با محاسبه‌ی‌ضریب آلفای ترتیبی به کمک نرم افزارR )88%=α) محاسبه شد. گردآوری شده با نرم افزارهای SPSS مورد تجزیه ‌و‌ تحلیل قرار گرفتند. با استفاده از رگرسیون لجستیک مشخص شد 26 درصد از تغییرات گرایش به راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط را تبیین می کند مهم ترین متغیر اثرگذار بر گرایش دانشجویان به راه اندازی بنگاه‌های کوچک و متوسط، شایستگی‌های راهبردی است. نتایج آزمون من ویت نی برای بررسی تاثیر جنس بر شایستگی های کارافرینانه نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر و پسر در شایستگی‌ فرصت‌جویانه، شایستگی‌ ارتباطی و شایستگی‌ ذهنی وجود دارد وتنها 17درصد از دانشجویان دارای گرایش بالا در راه اندازی کسب و کارهای کوچک می باشند.}, keywords_fa = {گرایش کارآفرینی,شایستگی های,بنگاه های کوچک و متوسط(SMEs),دانشگاه بوعلی سینا}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113246.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_113246_06f5615cdc04edd5ac5e00c875f84f8f.pdf} }