@article { author = {Kheirkhahan, Morteza and Charmchian Langerodi, Mehdi}, title = {Factors Affecting Professional Competencies of Educators in Agricultural Engineering Consulting Firms in Golestan, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {42}, pages = {74-87}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.110922.1401}, abstract = {Consulting educators must have professional skills and competencies required to do their job properly. The purpose of this research was to investigate factors affecting professional competencies of agricultural engineering consultants in the East Golestan Province. Methodologically, this research is a causal-relation and applied study. The statistical population consisted of 180 agricultural consultants. According to the Cochran formula, a sample size of 110 was selected using stratified random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, with content validity approved by agricultural extension experts at Sari Islamic Azad University and reliability estimated to be 0.94, using ordinal theta coefficient. Data processing was conducted using SPSSWin16. The analysed results showed that, 33.6% of respondents ranked their professional competencies at intermediate level, while 16.4% considered it at the weak level. The results also indicated that variables management, educational, communication and environmental factors had a significant positive correlation with professional competencies. Based on the ordinal regression findings, two factors namely management and education influenced the probability of estimating the level of professional competence of the consulting educators.}, keywords = {Agricultural educator,professional competency,Educational factor,management factor}, title_fa = {سازه های مؤثر بر صلاحیت حرفه ای آموزشگران شرکت های خدمات مشاوره ای فنی و مهندسی کشاورزی شرق استان گلستان}, abstract_fa = {آموزشگران باید مهارت‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای لازم را برای انجام شغل و حرفه‌شان داشته باشند. این تحقیق که به منظور بررسی عامل‌های مؤثر بر صلاحیت حرفه‌ای آموزشگران شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای فنی و مهندسی کشاورزی شرق استان گلستان انجام گرفته است، از نوع علّی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی می‌باشد. جامعه‌ی آماری، 180 مشاور کشاورزی بود که بر پایه‌ی فرمول کوکران 110 تن از آنان به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شده‌اند. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ محقق ساخته بود که روایی شکلی آن، بنابر نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برابر با 0/94 θ=محاسبه شد. به منظور پردازش داده‌ها از نرم‌افزار SPSSWin16 استفاده شد. نتیجه‌ی تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق گویای آن بود که 33/6درصد از آموزشگران میزان صلاحیت حرفه‌ای خود را در حد متوسط و 16/4درصد در حد ضعیف گزارش کردند. با توجه به دست‌آوردهای تحقیق، بین عامل‌های مدیریتی، آموزشی، ارتباطی و محیطی با میزان صلاحیت حرفه‌ای آموزشگران همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که دو عامل؛ مدیریتی و آموزشی احتمال تغییر سطح صلاحیت حرفه‌ای آموزشگران را تحت تأثیر قرار می‌دهند.}, keywords_fa = {آموزشگر کشاورزی,صلاحیت حرفه‌ای,عامل آموزشی,عامل مدیریتی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_115126.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_115126_e5bc8e244ce2ff9d5d1aee600f08ef95.pdf} }