@article { author = {Khosravipour, bahman and baradaran, masoud and Rahimi Feyzabad, Fatemeh}, title = {Factors Affecting Educational Satisfaction of Agricultural Master Students of Khuzestan Agriculture Sciences and Natural Resources University, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {10}, number = {45}, pages = {21-40}, year = {2018}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2018.115657.1432}, abstract = {This study was designed to investigate agriculture students’ satisfaction regarding teaching-learning process. To achieve these goals, The European Customer Satisfaction Model (ECSM) was used, as one of the most widely used model for investigating the relationship between perceived quality, value, and satisfaction. The study was designed as a cross-sectional survey. The population of interest consists of 320 MSc students from Khuzestan agriculture sciences and natural resources university based on Krejcie and Morgan sampling table 175 students selected through a simple random sampling method. The data were collected through a structured questionnaire which was developed. The validity of the questionnaire was approved by a panel of experts from related disciplines. To determine the reliability of the various sections of the questionnaire, the ordinal theta coefficient was used (θ= %87- %95). Descriptive analysis revealed that students' satisfaction regarding university teaching and learning process was moderate to high. Structural Equation modelling using Amos24 showed that perceived value was most important predictor of student satisfaction while student’ expectations had most indirect predictor of the student’ satisfaction, The findings yield educational policy and recommendations for stimulating high educational quality among universities.}, keywords = {European Customer Satisfaction Model,educational satisfaction,Master students of agriculture,student satisfaction,perceived value}, title_fa = {عامل‌های مؤثر بر رضامندی آموزشی دانش‌جویان کارشناسی‌ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی رضامندی آموزشی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های کشاورزی از فرایند تدریس-یادگیری دانشگاه انجام شد. برای دست یابی به این هدف از مدل رضامندی اروپایی مشتری استفاده شد که یکی از متداول‌ترین مدل‌های مورد استفاده برای بررسی رابطه‌ی بین کیفیت، ارزش و رضامندی درک شده می‌باشد. این مطالعه به روش پیمایش مقطعی انجام شد. جامعه‌ی آماری این پژوهش 320 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونه‌ای 175 نفری از آن‌ها از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده گزینش شدند. گرد‌آوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت انجام شد. روایی پرسشنامه مورد استفاده از سوی گروهی از متخصصان موضوعی بررسی و تایید شد. علاوه براین، برای تعیین میزان پایایی بخش‌های مختلف پرسشنامه، از ضریب پایایی تتا استفاده شد (95%- 87% =θ). تجزیه و تحلیل بخش توصیفی نشان داد، میزان رضامندی دانشجویان از فرایند تدریس-یادگیری دانشگاه در حد متوسط به بالا بود. مدل معادله‌های ساختاری با استفاده از نرم افزار اموس 24 نشان داد، متغیر ارزش درک شده مهم‌ترین پیش‌بینی کننده‌ی رضامندی دانشجویان است، درحالیکه انتظارهای درک شده دارای بالاترین تأثیر غیرمستقیم بر رضامندی دانشجویان می‌باشد، یافته‌های مذکور، ارایه کننده‌ی سیاست‌های‌ آموزشی و پیشنهاداتی برای ارتقاء کیفیت آموزشی در بین دانشگاه‌ها می‌باشند.}, keywords_fa = {مدل اروپایی سنجش رضامندی مشتری,رضامندی آموزشی,کارشناسی ارشد کشاورزی,رضامندی دانشجو,ارزش درک شده}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_117463.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_117463_88d6ef28cb470df7baf3bc6d949c9608.pdf} }