@article { author = {زردویی, سمیرا and papzan, Abdulhamid}, title = {The effect of multimedia training on urban agriculture education in Kermanshah}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {10}, number = {47}, pages = {3-14}, year = {2019}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2019.110644.1393}, abstract = {The agricultural sector is the largest consumer of natural resources and at the same time plays a big role in preserving them as well. Urban agriculture is a method for decreasing the vulnerability of the urban population of the world against ecological changes.This study investigates multimedia measurement of the effectiveness of urban agriculture for the purpose of home agricultural education using empirical research model Pretest-posttest control group without the use of random selection. The population of the study is 110 urban families in the city of Kermanshah who have had the experience of planting and growing plants at home and participated in Green Domestic Spaces Competition in 2014. The sample included 60 families which were divided in two 30 member groups, control and test groups. Sampling was conducted in the form accessibility and pre- and post-test questionnaires were used to collect the data. The reliability of the test was reported to be 85% using Cronbach's alpha and its validity was confirmed by supervisor Committee. SPSS 21.0 and t-test were used for the analysis of the data. Since any change in views takes a lot of time, this study has only focused on the areas of knowledge and skill. The results indicated that there is a significant difference between knowledge and Skills of test groups after the implementation of multimedia training methods and those of the control group.}, keywords = {Urban agriculture,Educational impact,Multimedia,Empirical research pattern}, title_fa = {تاثیر آموزش های چندرسانه ای در آموزش کشاورزی شهری کرمانشاه}, abstract_fa = {بخش کشاورزی، بزرگترین مصرف کننده ی منابع طبیعی و در عین حال بیشترین نقش را در حفظ آن بر عهده دارد. کشاورزی شهری شیوه ای برای کاهش آسیب پذیری جمعیت های شهری جهان در برابر تغییرات اکولوژیکی است .در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزشی چندرسانه ای کشاورزی شهری به منظور آموزش کشاورزی خانگی با استفاده از الگوی تحقیقات تجربی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد و بدون استفاده از گزینش تصادفی استفاده گردید. جامعه آماری را 110 خانواده شهری کرمانشاه که دارای تجربه کاشت و پرورش گیاهان در خانه را داشته و در مسابقه ی فضای سبز خانگی در سال 1393شرکت کرده بودند، تشکیل دادند. حجم نمونه 60 خانواده بود که به دو گروه 30 نفری تقسیم شدند، گروه کنترل و آزمودنی. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد و از پرسشنامه پیش آزمون- پس آزمون جهت جمع آوری داد ه ها استفاده شد، پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ 85 درصد و روایی آن با استفاده از نظر کمیته راهنما تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss21 و از آماره ی t student استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری از نظر دانش و مهارت گروه آزمودنی پس از اجرای روش آموزشی چند رسانه ای نسبت به گروه گواه حاصل شد. پیشنهاد می گردد در راستای تهیه نرم افزارهای دیداری کشاورزی در شهرها مسولین ذی ربط از جمله سازمان جهاد کشاورزی، پارک ها و فضای سبز، دانشگاه ها و موسسات و... اهتمام بیشتری در رابطه با کشاورزی شهری در جهت آگاهی شهرنشینان داشته باشند.}, keywords_fa = {کشاورزی شهری,تاثیر آموزشی,چند رسانه ای,الگوی تحقیق تجربی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_118704.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_118704_003b7f3c4543a1cfae0ff2fc4e6a7663.pdf} }