%0 Journal Article %T اثربخشی خدمات آموزشی ترویج در تعاونی‌های کشاورزی استانهای تهران و البرز %J پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی %I موسسه آموزش و ترویج کشاورزی %Z 2717-1205 %A هاشمی, فائزه %A ملک محمدی, ایرج %A موحد محمدی, حمید %D 2015 %\ 05/22/2015 %V 7 %N 32 %P 56-69 %! اثربخشی خدمات آموزشی ترویج در تعاونی‌های کشاورزی استانهای تهران و البرز %K دوره‌ آموزش ترویج %K مدیران تعاونی‌های کشاورزی %K اثربخشی آموزشی ترویج %K تعاونی‌ کشاورزی %R 10.22092/jaear.2015.102957 %X هدف این تحقیق تبیین اثرگذاری‌های خدمات آموزشی ترویج در تعاونی‌های کشاورزی استان‌های تهران و البرز است. این تحقیق از نوع علی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق 498 نفر از مدیران تعاونی‌های کشاورزی استان تهران و البرز است که بر پایه فرمول کوکران 72 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شده‌اند. روایی محتوایی پرسشنامه مورد استفاده برای گردآوری داده‎ها با کسب نظر اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و برخی از کارشناسان وزارت تعاون بررسی شد و اصلاح‌های لازم صورت گرفت. برای تعیین پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم‌افزار R ضریب آلفای ترتیبی محاسبه شد و مقدار آن 90/0 به دست آمد. نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی نشان داد که بین متغیر میزان بهره‌مندی از خدمات آموزشیِ ترویج کشاورزی با متغیر آگاهی نسبت به بخش تعاون، انگیزه عضویت در تعاونی‌های کشاورزی و میزان تحصیلات رابطه مثبت و معنی‎دار وجود دارد. هم‌چنین یافته‌های به دست آمده از آزمون من‌ویتنی در این بررسی بیانگر آن بود که شرکت در دوره‌های آموزشی ترویج کشاورزی در انگیزه فعالیت در تعاونی‌های کشاورزی و میزان آگاهی مدیران نسبت به بخش تعاون به لحاظ آماری اثر معنی‌داری داشته است. %U https://itvhe.areeo.ac.ir/article_102957_a3df9eb634dbd7639d3b1134e6cb6428.pdf