%0 Journal Article %T رابطه‌ هوش هیجانی و توانایی کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی %J پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی %I موسسه آموزش و ترویج کشاورزی %Z 2717-1205 %A رضائی, مسعود %D 2017 %\ 02/19/2017 %V 8 %N 39 %P 28-40 %! رابطه‌ هوش هیجانی و توانایی کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی %K هوش هیجانی %K کارآفرینی %K دانشجوی کشاورزی %K توانایی کارآفرینانه %R 10.22092/jaear.2017.109270 %X هدف این پژوهش، بررسی رابطه‌ی بین هوش هیجانی و توانایی کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعه آماری آن را 500 تن دانشجوی کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند که 107 تن از آنان بر پایه جدول بارتلت و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و داده‌ها از طریق پرسشنامه گرداوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرسنجی از کارشناسان و قابلیت اعتماد آن از طریق محاسبه‌ی آلفای ترتیبی (85/0-80/0=α) تائید شد. نتیجه‌های تحقیق نشان دادند که وضعیت دانشجویان در دو مولفه‌ی خودانگیزشی و مدیریت هیجان‌ها نیازمند توجه بیشتری است. یافته‌های تحلیل همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین پنج مولفه‌ی خودآگاهی، مدیریت هیجان‌ها، خودانگیزشی، همدلی و مهارت‌های اجتماعی و هوش هیجانی با توانایی کارآفرینانه دانشجویان در سطح یک درصد رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که دو متغیر مدیریت هیجان‌ها و سابقه‌ی اعضای خانواده در راه‌اندازی کسب‌وکار بین 52 تا 79 درصد از احتمال واریانس توانایی کارآفرینانه دانشجویان را تبیین کردند %U https://itvhe.areeo.ac.ir/article_109270_d3beb351b3337f428311a994f1db07c4.pdf