%0 Journal Article %T تبیین روابط ساختاری بین مؤلفه‌های مهارت‌های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی: کاربردی از تحلیل دیمتل فازی %J پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی %I موسسه آموزش و ترویج کشاورزی %Z 2717-1205 %A غیاثی, عبدالرحیم %A علم بیگی, امیر %A رضوانفر, احمد %A حسینی, سید محمود %A پیش بین, سید احمدرضا %D 2022 %\ 06/21/2022 %V 14 %N 60 %P 33-47 %! تبیین روابط ساختاری بین مؤلفه‌های مهارت‌های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی: کاربردی از تحلیل دیمتل فازی %K مهارت‌های نرم %K های نرم بایسته %K دانشجویان کشاورزی %K دیمتل فازی %K مهارت&rlm %K های ارتباطی %R 10.22092/jaear.2022.357292.1873 %X هدف این تحقیق تبیین رابطه ‏های ساختاری بین مؤلفه‌های مهارت‌های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی (9 مهارت نرم) بود. در این راستا، از دانش خبرگان دانشگاهی بر مبنای فن دیمتل فازی استفاده شد. بر این مبنا، دیدگاه‌های 11 نفر از خبرگان دانشگاهی از طریق پرسشنامه‏ ای پنج گزینه‌ای، مبتنی بر طیف لیکرت، احصاء شد. نتایج تحقیق نشان داد که مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های یادگیری و مهارت‌های رهبری به ترتیب از بیشترین تأثیرگذاری و مهارت‌های انطباق‌پذیری از بیشترین تأثیرپذیری برخوردارند و مهارت‌های یادگیری نیز بیشترین تعامل را با دیگر مهارت‌های نرم بایسته دارد. همچنین نتایج به دست آمده، گویای آن است که پنج مؤلفه (مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های هوش هیجانی، مهارت‌های رهبری، مهارت‌های یادگیری، مهارت‌های اخلاقی) علّت بوده و چهار مؤلفه (مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری، مهارت‌های مدیریت زمان، مهارت‌های کار گروهی، مهارت‌های انطباق‌پذیری) معلول به شمار می‌روند. بنـابراین بایسته است در آموزش عالی کشاورزی، ضمن توجه به توسعه‏ ی همه‏ ی مهارت‌های نرم بایسته، تمرکز و سرمایه‌گذاری بیشتری به ترتیب بر توسعه ‏ی مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های یادگیری و مهارت‏های رهبری صورت گیرد. %U https://itvhe.areeo.ac.ir/article_127509_84aa77704e42c3d157d5830504a815e3.pdf