TY - JOUR ID - 105814 TI - نقش عامل‌های مؤثر بر کیفیت آموزش‌های کاربردی فنی وحرفه‌ای کشاورزی از دیدگاه دانشجویان آموزشکده اهواز JO - پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی JA - JAEAR LA - fa SN - 2717-1205 AU - عمانی, احمد رضا AU - کمایی, عباس AU - نوراله نوری وندی, آزاده AD - دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر AD - استادیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 7 IS - 33 SP - 16 EP - 27 KW - آموزش‌ کاربردی KW - آموزشکده فنی وحرفه‌ای کشاورزی‌ KW - آموزش‌عالی کشاورزی KW - دانشجویان کشاورزی DO - 10.22092/jaear.2015.105814 N2 - کیفیت آموزشی از دغدغه‌های اصلی نظام‌های آموزش‌عالی در اغلب کشورهای جهان است. این تحقیق نیز با هدف تعیین نقش عامل‌های مؤثر بر کیفیت آموزش‌های کاربردی فنی وحرفه‌ای کشاورزی انجام شد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی که از طریق روش پیمایش و با بهره‌گیری از پرسشنامه به عنوان ابزار گرد‌آوری داده‌ها اجرا شد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از جهت الگوی تحقیق علی و ارتباطی است. در این تحقیق همه دانشجویان آموزشکده کشاورزی اهواز به شمار450  تن به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده شد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان شمار نمونه آماری 208 تن تعیین شد. ابزار این تحقیق پرسشنامه‌ای محقق ساخته بوده است که برای گردآوری داده‌های مورد نیاز استفاده شد. روایی پرسشنامه بر پایه نظر گروهی از اعضای هیات علمی و کارشناسان ترویج و آموزش کشاورزی تأمین و پایایی آن نیز با محاسبه‌ ضریب تتای ترتیبی از طریق نرم افزارR  برابر(θ=0.87 ) تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده از نرم افزارSPSS19  بهره‌گرفته شد. بنابر نتایج به دست آمده، 3/54 درصد از پاسخگویان، کیفیت آموزش‌های کاربردی را در حد  متوسط برآورد کردند و بین علاقه به رشته تحصیلی، انگیزه ادامه تحصیل، کیفیت محتوی و روش‌های آموزشی، کیفیت فعالیت و چگونگی روش تدریس آموزشگران، درآمد دانشجو، معدل، کیفیت امکانات و زیرساختها با کیفیت آموزش‌های کاربردی در سطح 1 درصد رابطه معنی‌داری مشاهده شد. بر پایه شاخص Nagelkerke R2 در رگرسیون ترتیبی  65 درصد از احتمال تغییرپذیری‌های متغیر وابسته از طریق متغیرهای پیشگو قابل تبیین خواهد بود. UR - https://itvhe.areeo.ac.ir/article_105814.html L1 - https://itvhe.areeo.ac.ir/article_105814_92e5ed054c5aef910fbc2c5b77bd35be.pdf ER -