TY - JOUR ID - 119655 TI - عامل‌های اثرگذار بر توسعه‌ی آموزش عالی پایدار از دیدگاه دانشجویان دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا JO - پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی JA - JAEAR LA - fa SN - 2717-1205 AU - محمدی, یاسر AU - منوری فرد, فیض الله AU - صالحی, لاله AU - موحدی, رضا AD - استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. AD - دکتری آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران. AD - استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. AD - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 48 SP - 57 EP - 74 KW - آموزش عالی پایدار KW - تعهد مدیریت دانشگاه KW - آموزش برای توسعه‌ی پایدار KW - نگرش پایداری DO - 10.22092/jaear.2019.125101.1592 N2 - دانشگاه‌ها در قبال افزایش سطح آگاهی‌ها، دانش، مهارت‌ها و ارزش‌های مورد نیاز دانشجویان و جامعه برای ایجاد آینده‌ای پایدار مسئول هستند. با این وجود، تلفیق توسعه‌ی پایدار در آموزش عالی هنوز در گام‌های ابتدایی خود ‌مانده و با چالش‌های بسیاری روبه‌روست. از این‌رو، شناسایی عامل‌های اثرگذار بر آموزش توسعه‌ی پایدار در ساختار دانشگاهی به منظور چیره شدن بر این چالش‌ها ضرورتی انکارناپذیر است. از 1810 تن جامعه‌ی آماری، شمار 182 دانشجو به عنوان نمونه‌ی آماری با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب (جنس و مقطع تحصیلی) انتخاب شدند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای محقق ساخته بود که روایی آن با نظر متخصصان موضوعیِ دارای اثر پژوهشیِ مرتبط با آموزش عالی پایدار و پایایی آن با محاسبه‌ی ضریب تتای ترتیبی (91/0 – 83/0 =θ) تأیید شد. داده‌ها در محیط نرم‌افزارهای SPSSWin20 و R پردازش شدند. یافته‌های آمار توصیفی (تحلیل عاملی تشخیصی) نشان دادند که عامل‌های اثرگذار بر توسعه‌ی آموزش عالی پایدار در هفت عامل تعهد مدیریت دانشگاه، داشتن دانش در زمینه‌ی آموزش عالی پایدار، آموزش‌‌های پایداری‌محور، همکاری و مشارکت، نگرش نسبت به پایداری، حمایت مدیریت و زیرساخت‌ها، و فرهنگ دانشگاهی شناسایی شدند. برونداد رگرسیون ترتیبی گویای آن بود که عامل‌های شناسایی شده در مجموع 1/52 درصد از احتمال واریانس آموزش توسعه‌ی پایدار را تبیین می‌کنند (521/0 =R2 ناگلکرک). UR - https://itvhe.areeo.ac.ir/article_119655.html L1 - https://itvhe.areeo.ac.ir/article_119655_cc66cefb21959d7800ef66b6b1748e44.pdf ER -