آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
کاوش در ادبیات اشتغالپذیری نشان می دهد که شواهد تجربی در زمینه بر همکنش مهارتهای نرم اندک بوده و به همین سبب بررسی این موضوع دارای اهمیت است؛ زیرا، می تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه مهارتهای نرم داشته باشد. در این پژوهش علّی ارتباطی با دیدمان کمّی، تأثیر مهارتهای نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارتهای نرم هوش هیجانی ...
بیشتر
کاوش در ادبیات اشتغالپذیری نشان می دهد که شواهد تجربی در زمینه بر همکنش مهارتهای نرم اندک بوده و به همین سبب بررسی این موضوع دارای اهمیت است؛ زیرا، می تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه مهارتهای نرم داشته باشد. در این پژوهش علّی ارتباطی با دیدمان کمّی، تأثیر مهارتهای نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارتهای نرم هوش هیجانی در دانشجویان کشاورزی بررسی شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی همه ی گرایشهای کشاورزی در دانشگاههای دولتی، تشکیل دادند. نمونه آماری پژوهش مشتمل بر 384 تن است که با بهره گیری از روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ابـزار تحقیق پرسشـنامهای با مقیـاس لیکـرت پنـج سـطحی بـود که روایی شکلی آن بــا نظرخواهــی از متخصصــان و نیز سنجش بار عاملی و انجـام آزمونهای روایی تشـخیصی و روایی واگرا و پایایی آن نیز با سنجش تتای ترتیبی و پایایی ترکیبی بررسـی و تایید شـد(61/0- 53/0= AVEو 84/0- 78/0= CR). دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی، آزمونهای کروسکال والیس، من ویتنی و مدلبندی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM)، در نرم افزارهای SPSS و Smart Pls پردازش شدند. یافتههای مدلبندی معادله های ساختاری نشان دادند که مهارتهای نرم ارتباطی و مهارتهای نرم یادگیری اثر قابل توجهی در پیش بینی مهارتهای نرم هوش هیجانی دانشجویان دارند. این یافته، بخشی از معمّای (پازل) اثرگذاری مهارتهای نرم بر دیگر مهارتهای نرم دانشجویان کشاورزی را روشن میکند. آشکارسازی سازوکار اثرگذاری مهارتهای نرم ارتباطی و یادگیری بر مهارتهای نرم هوش هیجانی، به سبب آنکه دلیلی منطقی را برای تمرکز بر روی معدودی از مهارتهای نرم ارائه میدهد، میتواند توسعه مهارتهای نرم را در آموزش عالی کشاورزی آسان کند.
آموزش کشاورزی
شهرام مقدس فریمانی؛ سید سهیل قائم مقامی؛ محمدرضا اسدی
چکیده
هدف این تحقیق همخوانسنجی آموزشهای تخصصی ضمن خدمت مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی در جهت بهبود فرآیند تولید فرآوردههای بیولوژیک برگزار شده در این مؤسسه میباشد. این تحقیق یک مطالعه با دیدمان کمی با الگوی شبه آزمایشی است و ابزار گردآوری دادههای پرسشنامه ساختارمند محققساخت بود که در آن در بخش اول، ویژگیهای فردی فراگیران ...
بیشتر
هدف این تحقیق همخوانسنجی آموزشهای تخصصی ضمن خدمت مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی در جهت بهبود فرآیند تولید فرآوردههای بیولوژیک برگزار شده در این مؤسسه میباشد. این تحقیق یک مطالعه با دیدمان کمی با الگوی شبه آزمایشی است و ابزار گردآوری دادههای پرسشنامه ساختارمند محققساخت بود که در آن در بخش اول، ویژگیهای فردی فراگیران از جمله جنس، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و ویژگیهای شغلی شامل پست سازمانی، سابقه کار و سابقه همکاری در مؤسسه رازی مورد بررسی قرار گرفتند. هم چنین، عناوین دورههای آموزشی گذرانده شده توسط فرد پاسخگو و میزان رضایت آنان از دورهها در مؤلفههای آموزشی شامل نیازسنجی و اطلاعرسانی، محتوا و سرفصل، مدرسان، زمان و مکان اجرای دوره آموزشی، رسانه و کمک آموزشی، اموررفاهی، شیوه ارزشیابی پایان دوره و در بخش سوم پرسشنامه میزان بهبود عملکرد شغلی و میزان ارتقای دانش و مهارت در انجام وظایف شغلی مورد سنجش قرار گرفت. در مورد هر کدام از مؤلفهها سؤالاتی متناسب با موضوع مؤلفه های آموزشی مطرح و میزان رضایت فراگیر با استفاده از بازه لیکرت شامل خیلی کم تا خیلی زیاد مورد سنجش قرار گرفتند. نمونه آماری شامل کلیهی شرکتکنندگان در هشت دوره تخصصی در راستای عملیات مطلوب تولید که در سه سال منتهی به سال 1402 برگزار شده بودند و طبق نمونهگیری تصادفی طبقهای، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 166 تن بودند. روایی شکلی ابزار گردآوری دادهها با بررسی نظرات کارشناسان و پایایی آن پس از آزمون پیشاهنگ با محاسبه ضرایب پایایی آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی تأیید شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و ضریب تغییرها) و استنباطی (آزمونهای من وایتنی و رگرسیون ترتیبی) تحلیل شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که72 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته اثربخشی آموزش را متغیرهای نیازسنجی و اطلاعرسانی، محتوا و سرفصل تبیین نمودند.
آموزش کشاورزی
زهرا خوشنودی فر؛ غلامرضا گودرزی؛ علی اکبر داودی راد؛ مجیدرضا خداوردیان؛ سعیده نظری نوقابی؛ سیروس بهادری
چکیده
آموزش های حرفه آموزی کشاورزی در برنامههای بازپروری مددجویان زندان به شیوه های آموزش سنتی از کیفیت و اثربخشی مناسبی برخوردار نبوده در صورتیکه آموزش مشارکتی و از طریق فعالیت تیمی موجب افزایش انگیزه و تعمیق یادگیری می شود بنابراین این مطالعه با هدف بکارگیری حرفه آموزی کشاورزی تیمی با استفاده از الگوی طرح تدریس اعضای تیم (Team member ...
بیشتر
آموزش های حرفه آموزی کشاورزی در برنامههای بازپروری مددجویان زندان به شیوه های آموزش سنتی از کیفیت و اثربخشی مناسبی برخوردار نبوده در صورتیکه آموزش مشارکتی و از طریق فعالیت تیمی موجب افزایش انگیزه و تعمیق یادگیری می شود بنابراین این مطالعه با هدف بکارگیری حرفه آموزی کشاورزی تیمی با استفاده از الگوی طرح تدریس اعضای تیم (Team member Teaching Design-TMTD) در زندان اراک انجام شده است.
این پژوهـش از نظر هدف کاربردی و علی - ارتباطی و نیمهتجربی می باشد که از طرح تحقیق پیش آزمون- پس-آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن با بررسی نظرات کارشناسان خبـره آموزش و حرفهآموزی کشاورزی و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد (0.92= α). جامعه آماری این پژوهش همهی مددجویان در زندان شهرستان اراک، استان مرکزی به شمار 2500 نفر بودند. دو دوره حرفهآموزی کشاورزی (آموزش کاشت، داشت و برداشت زعفران و دوره آموزشی پرورش زنبورعسل) به تعداد 108 نفر بهعنوان نمونه در سال 1402 بهمنظور مقایسه روشهای آموزش سنتی(مرسوم) و طرح تدریس اعضای تیم (TMTD) تعیین شد. نتایج تحقیق نشان داد در گروههای مورد مقایسه، اثر روش تدریس طرح تدریس اعضای تیم (TMTD) بر پیشرفت حرفهای مددجویان معنیدار است. نتایج آزمونهای مقایسه میانگین نیز حکایت از تفاوت معنیدار دو روش تدریس سنتی و تیمی در انگیزه مددجویان جهت شرکت در دورههای آموزشی در هر دو دوره پرورش زعفران و زنبور عسل دارد. این مقاله در مورد استفاده از آموزش تیمی در دورههای آموزش کشاورزی در زندان و اثرات آن در انگیزه و مشارکت مددجویان در دورههای آموزشی و پیشرفت حرفهای آنان در دورههای آموزش کشاورزی بحث کرده و مسیری برای استفاده مؤثر از روشهای تدریس نوین از نوع مشارکتی و تیمی در کلاسهای آموزش کشاورزی فراهم نموده است.