موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583820161121Criteria and Mechanisms of Academic Entrepreneurship in Higher Agricultural Education from the View of Entrepreneurship Expertsسازوکارها و معیارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه خبرگان کارآفرینی31710720210.22092/jaear.2016.107202FAمحمدشریف شریف زادهعضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-7923-0225غلامحسین عبدالله زادهعضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانJournal Article20150606This two-phase research was done to identify and prioritize mechanisms of academic entrepreneurship in agricultural higher education. According to the research purpose, criteria to select key expert participants were identified as: actual experience in academic entrepreneurship, managerial experience in policy making and institutional supporting for academic entrepreneurship, and professional experience as lecturer or researcher in academic entrepreneurship. A total of 24 experts participated in this Delphi technique. By a three-round Delphi study, the first phase was conducted in order to identify alternative mechanisms and criteria of academic entrepreneurship in higher agricultural education. As findings of the first phase, 5 alternatives and 7 criterion were extracted. Using Analytical Hierarchical Process (AHP), extracted alternative mechanisms and criteria of academic entrepreneurship were prioritized in the second phase. Required data was collected through pair-wise comparison and Expert Choice software used to analysis data. Finally, five methods of academic entrepreneurship ranked based on the seven criterion as: set up spin-off and start-up firms by agricultural faculty members for commercialization of research and supplying scientific services has the highest rank (relative weight of 0.242). Then set up a university academic cooperative, with relative weight of 0.242, licensing or selling patents, with relative weight of 0.213, contract research, with relative weight 0.182 and providing education and consulting services out of university, with relative weight of 0.099 got the next rank. Each mechanism of academic entrepreneurship has a different impact and specific implication.از آنجا که کارآفرینی دانشگاهی برای بسیاری از موسسههای آموزش عالی کشاورزی در ایران پدیده به نسبت جدیدی به شمار میآید، این فرآیند به خوبی برای آنها تبیین نشده است. این تحقیق در دو مرحله و با هدف شناسایی و اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی به انجام رسیده است. جامعهی آماری شامل 24 تن از خبرگان با تجربهی عملی، تجربهی مدیریتی در سیاستگزاری و پشتیبانی نهادی و تجربهی حرفهای به شکل آموزش و پژوهش در زمینهی کارآفرینی دانشگاهی برای مشارکت در بررسی دلفی بود. بررسی دلفی در سه دور انجام شد و در نتیجه، 5 گزیدار و 7 معیار برای اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی شناسایی شدند. در مرحلهی دوم تحقیق، با استفاده از فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی، گزیدارها و معیارهای استخراج شده برای اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی اولویتبندی شدند. دادههای مورد نیاز از راه تکمیل 21 پرسشنامه توسط نمونهای از خبرگان بر مبنای مقایسههای زوجی، گردآوری و از نرمافزارExpert Choice برای تحلیل دادههای گردآوری شده بهره گرفته شد. در نتیجه، پنج شیوهی کارآفرینی دانشگاهی از منظر همهی هفت معیار مورد مطالعه رتبهبندی شدند. بر این پایه؛ تاسیس شرکتهای دانشبنیان، با وزن نسبی 264/0، بالاترین رتبه را احراز کرد. تاسیس شرکت تعاونی دانشگاهی، با وزن نسبی 242/0، و واگذاری یا فروش امتیاز اختراعها، با وزن نسبی 213/0، در رتبهی دوم و سوم و انجام طرح تحقیقاتی بروندانشگاهی، با وزن نسبی 182/0، در رتبه چهارم قرار گرفت. سرانجام، ارایه خدمات مشاورهای، با وزن نسبی 099/0، در رتبهی آخر قرار گرفتند. هر سازوکار پیامد و بایستههای ویژه خود را دارد. در نتیجهی این تحقیق، مجموعهای از ملزومات نهادی، حرفهای و زیرساختی مورد نیاز برای پرداختن موسسههای آموزش عالی کشاورزی به کارآفرینی دانشگاهی معرفی شده است.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_107202_d427d7b6def4888d80d26a5a4159027e.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583820161121Attitudes of Graduate and post Graduate Students of Agricultural Education and Rural Development at Razi University, Iran towards their prospective employmentنگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی ترویج وآموزش کشاورزی و توسعه روستایی دانشگاه رازی کرمانشاه نسبت به آینده شغلی خود182910720110.22092/jaear.2016.107201FAسمیه خسرویدانشگاه رازیسمیه شهبازیدانشگاه رازیعلی اصغر میرک زادهدانشگاه رازیمصیب غلامیدانشگاه رازیحسین مهدی زادهدانشگاه ایلامJournal Article20150616One of the biggest challenges facing the youth, especially students career in field of study. The future also depends on the type of attitude and their willingness that if there is no appropriate attitude in field of study can not be expected to develop and improve his skills. This study, is conducted to graduate students of Agricultural Education and Rural Development at Razi University towards their prospective employment by using Q tecknique. Statistical population of this reearch consisted to graduate and post Graduates student of agriculture education and rural development majors at Razi University, 29 of whom were selected purposively with Snowball sampling. their prospective employment. Thirty five Phrases were extracted based on the interviews with selected this students in focus groups. A questionnaire consisting of 35 cards and an answer sheet(Q diagram) to graduate students of Agricultural Education and Rural Development was the extent of their agreement or disagreement. Data analyzed by Q exploratory factor. SPSSWin20software applied to process data. According to the results obtained from Q factor analysis, the mentality of the students participating were claified in mentality, entrepreneurial, passive and disappointed, Hopefully and searching for opportunity, Perspective discrimination and realistic, revealing the attitudes of students towards their career disciplines and the most important is the attitude of the students entrepreneurial attitude towards their future employment.یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی جوانان مخصوصا دانشجویان بحث آیندهی شغلی در رشتهی تحصیلی است که این آینده نیز به نوع نگرش و علاقهی آنان نیز بستگی دارد که اگر نگرش مناسبی به رشتهی تحصیلی وجود نداشته باشد نمیتوان انتظار توسعه و افزایش مهارتها را داشت. این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی دانشگاه رازی کرمانشاه نسبت به آینده شغلی با استفاده از روش کیو انجام شد که به صورت هدفمند و با روش نمونهگیری گلوله برفی تعداد 29 نفر از آنان برای بررسی انتخاب شدند. براساس مصاحبههای انجام شده با این دانشجویان در قالب گروههای بحث متمرکز، تعداد 35 عبارت استخراج شد که در قالب یک پرسشنامه متشکل از 35 کارت و یک پاسخنامه (نمودار کیو) در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی قرار گرفت که میزان موافقت یا مخالفت خود را با آنان مشخص کنند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با انجام تحلیل عاملی اکتشافی نوع کیو با استفاده از نرمافزار SPSSWin20 انجام شد. بنا بر یافتههای به دست آمده از تحلیل عاملی کیو؛ ذهنیت دانشجویان مشارکت کننده در پنج ذهنیت کارآفرینانه، منفعل و ناامید، امیدوارانه و در جستجوی فرصت، تبعیض نگر و واقع نگر، دسته بندی شدند که نتیجهی آن آشکار ساختن نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی خود بود. مهمترین نگرش شناخته شده در این پژوهش نگرش کارآفرینانهی دانشجویان نسبت به آیندهی شغلی خود بود.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_107201_98af1e10a44e2c8b0d5e07fdb94d2aa0.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583820161121Investigation Factors Affecting the decisions career of graduates of agricultural colleges in Ilam Townshipبررسی عامل های تأثیرگذار بر تصمیمگیری شغلی دانش آموختگان کشاورزی دانشگاه های شهرستان ایلام303910720810.22092/jaear.2016.107208FAعلیرضا پورسعیددانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلامرسول باباییدانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلامرویا اشراقی سامانیدانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلامJournal Article20160131In recent years, career decision-making has always been considered one of the main challenges students in universities and educational centers. Uncertainty in decision making and subsequent career in the future concerns the issue of obtaining a job after graduating, intellectual concern for many students, especially in the last years has education. The purpose of this study was to examine factors influencing career decision making Graduate Agricultural of Universities in Ilam Township. All graduated students of Universities in Ilam Township as the Statistical population(N=2000). The sample size if 400 graduated students based on Morgan table was taken randomly. After designing and validating the questionnaire, it was pilot- test among 30 graduated students by Cronbach's alpha. Data processing and statistical analysis was performed using SPSS19. Based on the results, Factor analysis revealed five factors with eigenvalues greater than 1 were extracted. In total, 57.564 % of the total variance was explained by factors And 42.436 of the remainder of the factors that were identified in the analysis. The results of ordinal regression models showed that age, structural and political factors, economic factors and personality traits have the most influence on decision-making graduates job.ددر سالهای اخیر، تصمیمگیری شغلی همواره به عنوان یکی از چالشهای اساسی پیشروی دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزشی مطرح بوده است. نبود قطعیت در تصمیمگیری شغلی و در پی آن نگرانی در کسب شغل در آینده پس از دانش آموختگی، دغدغهی فکری بسیاری از دانشجویان به ویژه در سالهای آخر تحصیلات است. هدف از این تحقیق شناخت عامل های تأثیرگذار بر تصمیم-گیری شغلی دانش آموختگان کشاورزی دانشگاههای شهرستان ایلام میباشد. جامعه آماری این تحقیق را 2000 تن از دانش آموختگان رشته کشاورزی در گرایشهای مختلف تشکیل دادند. حجم نمونه بر پایه جدول مورگان 400 نفر به روش طبقهبندی با انتساب متناسب انتخاب شد. روایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spsswin19 انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پنج عامل با مقدار ویژه بالاتر از 1 استخراج شدند که در مجموع 564/57 درصد از واریانس کل متغیرها را تبیین کردند. نتایج مدل رگرسیونی ترتیبی نشان داد که متغیرهای سن، ساختاری و سیاسی، اقتصادی و ویژگیهای شخصیتی بیشترین تأثیر را بر احتمال تصمیمگیری شغلی دانش آموختگان دارند و 58 درصد از تغییرات آن را پیشبینی میکنند. لذا پیشنهاد میشود سیاستگذاری ها در بخش کشاورزی برای اشتغال دانش آموختگان بر مبنای عاملهای مشخص شده این تحقیق مساعد شوند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_107208_5eda959f5c483c2edeacac9c65936ed6.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583820161121Factors Influencing the Adoption of Information Technology by Students Agricultural and Natural Resources at Nahavand Payame Noor University, Iranعامل های تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند405010720910.22092/jaear.2016.107209FAسهیلا پورجاویددانشگاه رامین خوزستانبهمن خسروی پوردانشیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستانJournal Article20160222This descriptive-correlation study was comdmcted to investigate factors influencing the statistical information technology by agricultural and natural resources students of Nahavand Payame Noor University. the population study was 318, from whom 175 students were selected by stratified random sampling Technique. Data were collected by questionnaire That’s validity was confirmed by a panel of experts and its reliability was measured through ordinal alpha coefficient (α=0.86).According to findings, agricultural student had Medium attitudes towards the adoption of information technology in general. The result of path analysis showed that the variable of students’ attitudes towards using information technology had the most significant effect on the adoption of information technology (β= 0.56).<br /> Furthermore, the other variables like: working experience with internet and computers (β= 0.53), Participate in training courses(β=0.46), students’ perception of easy application (β=0.39), usefulness (β=0.28) and their proficiency in English language (β= 0.20), had the most effects on the adoption of information technology and respectively ranked in other priorities.<br /> It suggested that necessary condition to provid positive attitudes for the students and more use of information enhancing literacy and experience using of computers and other information in students through their participation in computer training classes and courses.اگرچه فناوریهای اطلاعات دارای قابلیت لازم برای بهبود روشهای آموزشیاند، اما پذیرش آن در دانشگاهها بسیار ناچیز بوده است. لذا این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی بررسی عاملهای تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند تشکیل دادند که 175 تن از آنان بر پایه انتساب متناسب، به عنوان حجم نمونه تعیین و نمونهها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی ظاهری و محتوایی آن، توسط گروه متخصصان تأیید و برآورد پایایی پرسشنامه نیز با محاسبهی آلفای ترتیبی تأمین شد(86/0= α). بنا بر یافتهها، دانشجویان کشاورزی نگرش متوسطی نسبت به پذیرش فناوری اطلاعات داشتند. تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS نشان داد که متغیر نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات (56/0=β)، بیشترین تأثیر را بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان داشته است. پس از آن نیز به ترتیب متغیرهایی چون تجربه کار با اینترنت و رایانه (53/0=β)، شرکت در کلاسها و دورههای آموزشی (46/0=β)، برداشت ذهنی دانشجویان از آسانی استفاده (39/0=β)، برداشت ذهنی از سودمند بودن (28/0=β) و میزان تسلط دانشجویان به زبان انگلیسی (20/0=β)، بیشترین تأثیر را بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط آنان داشته است. از این رو، پیشنهاد میشود با ارتقای دانش و تجربهی به کار گیری رایانه و دیگر فناوریهای اطلاعاتی در دانشجویان از طریق مشارکت آنان در کلاسها و دورههای آموزش رایانهای، شرایط لازم برای رشد نگرش مثبت و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات فراهم شود.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_107209_83390c37fece930b17ef04b975e6de14.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583820161121The Impact of Entrepreneurship Education and Its Benefits on Entrepreneurial Intentions of Agricultural Students in West Iran Universitiesتاثیر آموزش کارآفرینی و سودمندی آن بر قصد کارآفرینانهی دانشجویان کشاورزی دانشگاههای غرب کشور516510720310.22092/jaear.2016.107203FAسعید کریمیاستادیارگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینافرشید ملامیرزاییدانشگاه بوعلی سینارضا موحدیدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20160306Entrepreneurship education is a fast growing area and a hot topic in colleges and universities all around the world, and its supposed benefits have been much praised by researchers and educators; nevertheless, the outcomes and effectiveness of entrepreneurship education programs have remained largely untested. Building on the theory of planned behavior, an ex-ante and ex-post survey was used to assess the impact of entrepreneurship education programs on students’ entrepreneurial intentions and also to explore the benefits of these programs. Data were collected by a questionnaire from a sample of 109 participants in entrepreneurship courses at four universities (Bu-Ali Sina, Kordestan, Shahrekord, Ilam). Entrepreneurship education had significant positive impacts on motivational factors (i.e., subjective norms, attitudes and perceived behavioral control) and students’ entrepreneurial intentions. Moreover, from the three entrepreneurship education-related benefits (i.e., learning, inspiration and resources) learning proved to be associated with the increase in perceived behavioral control, entrepreneurial attitudes intentions. In total, this study shows the theory of planned behavior can provide a useful framework to assess the effectiveness of entrepreneurship education.آموزش کارآفرینی یک موضوع مهم و مورد توجه در دانشگاههای کشورهای مختلف جهان میباشد و سودمندیهای آن مورد ستایش محققان و آموزشگران قرار گرفته است، ولی اثربخشی واقعی این نوع آموزش به طور جامع بررسی نشده است. بنابراین هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، تاثیر آموزش کارآفرینی مشخص شود و سودمندیهای ناشی از این گونه برنامهها تعیین گردد. روش پژوهش، شبه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون میباشد. به منظور انجام این پژوهش، 109 تن دانشجویان کشاورزی شرکت کننده در درسهای آموزش کارآفرینی در چهار دانشگاه غرب کشور (بوعلی سینا، کردستان، شهرکرد و ایلام) به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه در آغاز و پس از پایان درسهای کارآفرینی تکمیل و گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی تایید شد (71/0 تا 88/0). بنا بر نتایج، تاثیر آموزش کارآفرینی بر عاملهای انگیزشی (نگرش، کنترل رفتاری درک شده، هنجارهای ذهنی) و قصد کارآفرینانهی دانشجویان مثبت و معنیداری بود. همچنین نتایج بیانگر آن بودند که در بخش سودمندیهای برنامه (یادگیری، الهامبخش بودن و منابع رشد)، تنها یادگیری با تغییر نگرش و قصد کارآفرینانه رابطه مثبت و معنیداری داشت. در مجموع، یافتههای این پژوهش نشان داد که "نظریه رفتار برنامه ریزی شده" میتواند چارچوب مناسبی برای بررسی اثربخشی برنامههای آموزش کارآفرینی فراهم کند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_107203_d26ba9046b81506b694c77f70f6d7aa8.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583820161121Factors Affecting the Satisfaction of Agricultural Extension and Education Graduates Employed in Agricultural Sector in Northern Provinces from learned Field of Studyعاملهای موثر در رضامندی دانشآموختگان ترویج و آموزش کشاورزی شاغل در بخش کشاورزی استانهای شمالی از آموخته های گرایش تحصیلی667710720410.22092/jaear.2016.107204FAامیر احمدپورعضو هیات علمی- دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20160308The aim of this study was to identify factors influencing the satisfaction of graduates employed in the agricultural sector. The research is a cause-correlational .Statistical population consisted of all alumni of agricultural extension and education working related to their field in agricultural sector in the Northern provinces (Mazandaran, Golestan and Gilan). Due to the limited size of the population, the census was done (N=51). The research tool was a questionnaire, the validity of which was approved by agricultural extension experts and faculty of agricultural extension and education in Islamic Azad University of Sari and its reliability was estimated to be =θ0.89. Data analysis in two descriptive and analytical statistics was done by applying SPSSWin21. The research showed that 56.9 percent of the graduates, were assessed the alignment and compatibility of their learned with their job duty as good. Graduates obtained capabilities in the areas of communication, management, evaluation, planning, research and teaching at the intermediate level. Graduates had a good and positive attitude toward their field of study. Based on the opinion of graduates, employed in operational level of agricultural activities, the importance and priority of the main courses to electives was emphasized. There was a significant and positive relationship among alignment and compatibility of learned (with their job duties) and graduates’ attitude (toward agricultural extension and education fields) with graduates’ satisfaction .The ordinal regression showed that alignment and compatibility of learned and attitude can estimate 64 percent of the possibility of changing the dependent variableهدف این تحقیق، شناخت نقش عاملهای موثر در رضامندی دانش آموختگان شاغل در بخش کشاورزی است. تحقیق از نوع علی-ارتباطی است. جامعه آماری تحقیق شامل همهی دانش آموختگان ترویج و آموزش کشاورزی شاغل در بخش کشاورزی (دولتی و غیردولتی) در استانهای شمالی کشور(مازندران، گلستان و گیلان) بود که مرتبط با رشته ترویج فعالیت میکردند (51=N). با توجه به حجم محدود جامعه آماری، سرشماری صورت گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامه ای بود که روایی شکلی آن بر پایه نظرسنجی از متخصصان و اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تایید شد و پایایی آن از طریق تتای ترتیبی 89/0=θ محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و تحلیلی از نرمافزار SPSSWin21 استفاده شد. تحقیق نشان داد که 9/56 درصد از دانش آموختگان، میزان همسویی و سازگاری آموخته های ترویجی و آموزش کشاورزیشان با انجام وظیفه شغلی خود را در سطح خوب ارزیابی کردند. همچنین، توانمندی کسب شدهی دانش آموختگان در زمینه های ارتباطات، مدیریت، ارزشیابی، برنامه ریزی، تحقیق و تدریس در سطح متوسط قرار داشت. دانش آموختگان شاغل، نگرش خوب و مثبتی نسبت به رشته تحصیلی خود داشتند. بر پایه نظر دانش آموختگان شاغل در سطح عملیاتی کشاورزی، اهمیت کاربرد و اولویت درسهای اصلی نسبت به درسهای اختیاری تاکید شده است. بین میزان همسویی و سازگاری آموخته ها و نگرش دانش آموختگان نسبت به رشته ترویج و آموزش کشاورزی با میزان رضایت از آموخته های آنان، رابطهی مثبت و معناداری وجود داشت. اجرای رگرسیون ترتیبی نشان داد که دو متغیر همسویی و سازگاری آموخته ها و نگرش 64 درصد احتمال تغییر سطح متغیر وابستهی میزان رضایت دانش آموختگان از آموخته های کسب شده را تبیین کردند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_107204_aa8a147c8d84bbfcd3aa281d649ff746.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583820161121رابطة سرمایة اجتماعی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران788910720510.22092/jaear.2016.107205FAحجت شکیبامدرس مرکز آموزش عالی امام خمینی رهسید یوسف حجازیاستاد دانشگاه تهرانسید محمود حسینیاستاد دانشگاه تهرانJournal Article20160517The aim of this study is to present a model which links social capital to entrepreneurship intentions. Statistical sample is consisting of 201 last-year juniors of agri-science from two agriculture collages at University of TEHRAN (Karaj’s agricultural and natural resources and Aboreihan Paradise). Instrument of this research was a questionnaire. Model parameter estimation is supported by Structural Equation Modeling (SEM). Results of the SEM indicate that there is no relation between the two dimensions of social capital (relational and cognitive) and entrepreneurship intentions, but between structural social capital and entrepreneurship intentions through perceived feasibility variable. The results also indicate that the value of determination coefficient (R2) is 0.42 for entrepreneurship intentions showing that %42 of changes in the variance of entrepreneurship intentions is explained by the student’s social capital. Some recommendations are suggested besed on research results at the end of the paper. , but between structural social capital and entrepreneurship intentions through perceived feasibility variable. The results also indicate that the value of determination coefficient (R2) is 0.42 for entrepreneurship intentions showing that %42 of changes in the variance of entrepreneurship intentions is explained by the student’s social capital. Some recommendations are suggested besed on research results at the end of the paperپژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر ابعاد مختلف سرمایة اجتماعی بر نیت کارآفرینانة دانشجویان کشاورزی و توسعة مدلی در جهت تقویت آن انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر امکان کنترل متغیرها شبه آزمایشی، است. جامعه آماری تمام دانشجویان سال آخر کارشناسی کشاورزی پردیس کرج و پردیس ابوریحان دانشگاه تهران به تعداد (N=420) بود. نمونه آماری به تعداد 201 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. برای آزمون فرضیات پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که از بین ابعاد ساختاری، رابطهای و شناختی سرمایة اجتماعی، سرمایة اجتماعی ساختاری از طریق متغیر میانجی امکانپذیری درک شده تأثیر مثبت و معنیداری بر قصد کارآفرینی دانشجویان دارد. همچنین مقدار ضریب تبیین (R2) برای متغیر قصد کارآفرینی 42/0 بود. در پایان پیشنهاداتی با توجه به نتایج تحقیق بیان شده است. همچنین مقدار ضریب تبیین (R2) برای متغیر قصد کارآفرینی 42/0 بود. در پایان پیشنهاداتی با توجه به نتایج تحقیق بیان شده است.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_107205_5904d0d172eb77600382020690571729.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583820161121Job Satisfaction of Tobacco Extension Agents Based on Motivational and Environmental Factors in Mazandaran and Golestan Provinces, Iranرضامندی شغلی مروجان توسعه کشت توتون براساس عامل های انگیزشی و محیطی موثر در استان های مازندران و گلستان9010110720610.22092/jaear.2016.107206FAعلی اکبر عباسیدانشجوی دکتری دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی رامین خوزستانمنصور غنیاندانشیار دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی رامین خوزستانبهمن خسروی پوردانشیار دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی رامین خوزستانJournal Article20160612Optimal management of human resources by establishing job satisfaction causes the elevation of organization productivity. This study aimed to structural equation modeling of tobacco extension agents’ job satisfaction by motivational and environmental factors. The statistical population of this research consisted of 46 tobacco extension agents in Mazandaran and Golestan Provinces. The data collection tool was a questionnaire that its validity was confirmed by a panel of experts, and its reliability was measured through composite reliability (CR) ranging from 0.82 to 0.96. The findings showed that 9% of the agricultural extension agents job satisfaction was at very high, 22.7% was at high, 38.6% was at medium, 20.5% was at low and 9% was at very low level. The most effective factor on extension agents job satisfaction was the environmental factor with path coefficient of 0.53 explaining 0.58 % of changes related to extension agents’ job satisfaction. Motivational factor also affected with path coefficient of 0.35 on extension agents job satisfaction. Also environmental factor affected on motivational factor with path coefficient of 0.47.مدیریت بهینهی منبعهای انسانی با تامین رضایت شغلی کارکنان موجب افزایش بهرهوری سازمان میشود به همین سبب این تحقیق در پی مـدل یـابی معادله ساختاری رضایت شغلی مروجان توسعه کشت توتون بر پایه عاملهای انگیزشی و محیطی در استانهای مازندران و گلستان انجام شده. تحقیق از نوع علّی- ارتباطی است و جامعه آماری آن را 46 نفر، مروجان توسعه کشت توتون استانهای مازندران و گلستان تشکیل دادند که با سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقـق ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظرسنجی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و پایایی آن با کمک اعتبار ترکیبی سازه ها تایید شد )96/0-82/0 = (CR. به منظور تجریه و تحلیل داده ها از PLS استفاده شد. نتایج تجزیه تحلیل دادههای تحقیق گویایی آن بود کـه میـزان رضـایت شـغلی1/9 درصـد از مروجان توسعه کشت توتون در حـد خیلی پایین، 5/20 درصـد در حـد پایین، 6/38 درصد متوسـط، 7/22 درصـد در حـد بـالا و 1/9 درصـد در حـد خیلی بـالا بـود. همچنین با توجه به دست آورد مدل یابی معادلـه سـاختاری، مهمترین عامل مؤثر بـر رضـایت شـغلی مروجان توسعه کشت توتون، عامـل محیطـی است که ضریب مسیر آن 53/0میباشد. عامل انگیزشی نیز به میزان 35/0 در رضایت شغلی مروجان توسعه کشت توتون تأثیر دارد. همچنین عامل محیطی بر عامـل انگیزشـی، بـا ضریب مسیر 47/0 تأثیر دارد.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_107206_b37fc9c500ce7cf0cb2b1794481abf88.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583820161121Factors Affecting Wheat Farmers Willingness to Pay for Agricultural Education Extension Services in Ilam, Iranعاملهای موثر بر گرایش گندمکاران استان ایلام به مشارکت در تامین هزینههای خدمات آموزش ترویج کشاورزی10211110720710.22092/jaear.2016.107207FAرویا اشراقی سامانیاستادیار اقتصاد کشاورزی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام0000000272754552Journal Article20160703To encourage farmers contribution in extension training expenses requires special treatment. This article dealing with factors affecting wheat farmers willing to pay for agriculture extension services in Ilam Province. The statistical population consisted of 57,262 wheat farmers, out of which 381 farmers were selected as research sample through stratified random sampling method according to the Morgan table. Data collection tool was a researcher-designed questionnaire. Face and content validity of the questionnaire were confirmed by a panel of agriculture extension and education experts at Ilam Islamic Azad University. The construct validity was also confirmed by two-criterion convergent validity (AVE=0.79, CR = 0.85). Reliability of the questionnaire was estimated by ordinal alpha coefficient (α=0.84). Logistic regression model applied through Eviews8 software. It was found that, only 28.08% of respondents expressed their willingness to pay for agriculture extension services. According to the regression estimation, factors influencing wheat growers’ willingness to pay for agriculture extension services in Ilam, included farmers’ educational background, income from non-agricultural sources, wheat cultivation area, experience in wheat growing, satisfaction with extension services, and willingness to use extension services. Except the factor ‘having income from non-agricultural sources, all other factors had positive impact on wheat growers’ willingness.یکی از رهیافتهای ترویجی، مشارکت کشاورزان در تامین هزینههای مورد نیاز برای آموزشهای ترویجی آنان است که پذیرش آن بهوسیله کشاورزان شرطها و بایستههای ویژهای دارد. این پژوهش با هدف بررسی عاملهای موثر بر گرایش گندمکاران استان ایلام برای مشارکت در تامین هزینههای خدمات آموزش ترویج کشاورزی انجام شد تا مشخص شود آیا میتوان به سوی ترویج خصوصی رفت یا نه. جامعهی آماری پژوهش را گندمکاران استان ایلام تشکیل دادند (57262=N) که با استفاده از جدول مورگان و روش تصادفی طبقهای، با انتساب متناسب، 381 تن از آنان به عنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی شکلی و محتوایی آن با نظرسنجی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام تایید شد. روایی سازه نیز با استفاده از روایی همگرا بر پایه دومعیار (79/0= AVEو 85/0= CR) تایید شد. پایایی ابزار اندازهگیری با استفاده از آزمون آلفای ترتیبی(84/0=α) نیز تایید شد. برای دستیابی به هدف بررسی از مدل رگرسیون لاجیت و نرمافزار 8Eviews استفاده شد. بنابر نتیجهی تحقیق، تنها 08/28 درصد از پاسخگویان گرایش به مشارکت در تامین هزینه خدمات آموزش ترویج کشاورزی داشتند. برآورد رگرسیون نیز نشانداد که عاملهای سطح تحصیلات کشاورزان، دارا بودن درآمد غیر کشاورزی، سطح زیرکشت گندم، پیشینهی کشت گندم، رضایت از خدمات ترویجی و گرایش به استفاده از خدمات ترویجی بر احتمال گرایش گندمکاران استان ایلام به مشارکت در تامین هزینههای خدمات ترویجی دریافتی تاثیرگذار هستند. بهجز عامل دارا بودن درآمد غیر کشاورزی دیگر عاملها بر احتمال گرایش گندمکاران به مشارکت در تامین هزینهها اثر مثبت داشتند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_107207_120cc96769b4fc271102865ed4b8fbfe.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583820161121Role of Socio-economic Factors on Tehran Wheat Growers,Sustainable Agriculture Knowledge, Iranنقش متغیرهای اجتماعی و اقتصادی بر دانش کشاورزی پایدار گندم کار استان تهران11212110721010.22092/jaear.2016.107210FAمهرناز خیاطیدانشجوی دکتری آموزش وترویج کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدانوحید علی آبادیدانشجوی دکتری آموزش وترویج کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدانحسن صدیقیدانشیاردانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20150602
To achieve sustainable agriculture and appropriate, should be between socio-economic factors and environmental factors, individual, personal and spiritual balance This study aims to distinguish knowledge of wheat farmers in sustainable agriculture was based on socio-economic variables. 8532 is the population size. According to Cochran formula, the sample size of 130 was determined and the data were collected from them.this study was causal-way communication to field conducted by way of a questionnaire survey and the validity of professors of agricultural extension and education at Tarbiat Modarres University confirmed And alpha coefficient was calculated by using the R software and its value is equal to (89 = α) was confirmed was confirmed. Data analysis in two parts: descriptive and inferential statistics(Regression) were performed using SPSS software SPSS19. Results showed that the More of farmers in the area of sustainable agriculture farmers 'medium' Of socio-economic variables (age, yield the amount of land irrigated farming, the number of the company's promotional periods) high power levels24 based on environmental concerns are ruralبرای دست یابی به کشاورزی پایدار و مناسب، باید بین عاملهای اقتصادی، اجتماعی، زیستی و فردی، غیر فردی و معنوی تعادل برقرار شود. این پژوهش با هدف تفکیک سطح دانشکشاورزان گندمکار استان تهران درزمینه کشاورزی پایدار، براساس متغیرهای اقتصادی اجتماعی بود. حجم جامعه آماری8532 گندمکار استان تهران بودند که براساس فرمول کوکران، حجم نمونه 130 تن تعیین شد و اطلاعات لازم از آنها گردآوری شد. این تحقیق علی-قیاسی به شیوه میدانی با ابزار پرسشنامه انجام شده است. روایی پرسشنامه را اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تأیید کردند و پایایی آن با انجام مطالعهی راهنما و محاسبه ضریب آلفای ترتیبی با استفاده از نرم افزارR محاسبه شد و مقدار آن برابر با (89=α) تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی(رگرسیون ترتیبی) با استفاده از نرم افزارهای SPSS<sub>19</sub> انجام شد. یافتهها نشان دادند که دانش گندامکاران در حیطهی کشاورزی پایدار بیشتر گندم کاران در سطح متوسط است. متغیرهای (سن، عملکرد گندم، میزان زمین زیر کشت آبی و شمار دورههای ترویجی شرکت کرده) توان برآورد احتمال رشد دانش زیست محیطی گندم کاران را در حد24درصد دارند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_107210_f30940c0b65e8d20b7df73d813fd92d8.pdf