موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115020191221Strategies for Physical Environment Improvement of Horticultural Education for Students with Special Needsراهبردهای اصلاح محیط فیزیکی آموزش باغبانی برای هنرجویان با نیازهای ویژه31812136310.22092/jaear.2020.116354.1452FAمهدی علیخانی دادوکلاییدانشآموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.محمد چیذریاستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.مسعود بیژنیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-2659-6386عنایت عباسیدانشیار گروه ترویج وآموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-5238-718Journal Article20171118This study aimed to identify and assess classrooms’ physical environment improvement strategies by horticultural education teachers to work with students with special needs in Iran. This first phase was conducted used a modified Delphi technique. The specialized Delphi team consisted of gardening education teachers in the Special Education Organization of Iran (31 teachers). The outcome of this phase of the study was 27 strategies to improve the physical environment of classes. Results showed that all respondents agree that these strategies include: repeat and practice of the teaching procedure (two or three times orally) ; more practical training, putting disabled students beside students of the border, assignment of students to small practical projects meant to be fully accomplished. It seems that, before starting any teaching course, the agriculture teacher must comprehend the field of exceptional teaching and understand the needs of students with special needs in order to be able of providing proper feedbacks and a good strategy. The second phase was conducted a survey study. The population consisted of 80 horticultural teachers in Special Education Organization of Iran. According to finding, 34.8% of gardening education teachers evaluated their strategies at a very high level, 45.5% at a high level, and 19.7% at a moderate level. In addition, comprehension of the classrooms’ physical environment improvement strategies by the teachers brings about long-term consistency of agricultural teaching programs in exceptional schools.این پژوهش، به دنبال شناسایی و ارزیابی راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی آموزش، توسط آموزشگران باغبانی، برای کار با هنرجویان با نیازهای ویژه در ایران بود. مرحلهی نخست این پژوهش، با استفاده از فن دلفی اصلاح شده انجام گرفت. جامعه آماری شامل 31 نفر از آموزشگران باغبانی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران بود. نتیجه این مرحله از مطالعه شناسایی 27 راهبرد اصلاح محیط فیزیکی آموزش بود که با نیازهای ویژه هر هنرآموز متناسب میشود. تکرار و تمرین در محیطهای اصلاح شدهی آموزشی، آموزش عملی بیشتر در محیطهای متناسب شده (مانند گلخانه)، ساخت میز کاشت و میز کار برای هنرجویان با معلولیتهای جسمی حرکتی، از مهمترین راهبردهایی بودند که پاسخگویان با آنها موافق بودند. همچنین، یافتهها گویای آن بودند که پیش از آغاز آموزش، یک آموزشگر باغبانی باید دربارهی هنرجویان با نیازهای ویژه شناخت کاملی داشته باشد تا بتواند بازخورد و راهبرد مناسبی ارایه کند. مرحلهی دوم تحقیق، یک بررسی پیمایشی بود. جامعه آماری این مرحله، 80 نفر از آموزشگران باغبانی بودند. یافتههای این مرحله از تحقیق نشان داد که 8/34 درصد آموزشگران باغبانی، راهبردهای مورد استفاده خود را در سطح بسیار زیاد، 5/45 درصد در سطح زیاد و 7/19 درصد در سطح متوسط ارزیابی کردند. همچنین شناسایی راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی کلاس درس توسط آموزشگران باغبانی، پایداری درازمدت برنامههای آموزش باغبانی در مدرسههای استثنایی را رقم میزند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121363_e3de1f3a6c10c91eb0bbf030be8bd40c.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115020191221Desired Characteristics of the University Teacher from the Viewpoints of Students of Khuzestan University of Agricultural Sciences and Natural Resourcesویژگیهای مطلوب مدرس دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان193812136610.22092/jaear.2019.125759.1610FAبهمن خسروی پوراستاد و عضو هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.زهرا تیموری کوهساردانشجوی دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.مریم عامریکارشناس ارشد مدیریت اطلاعات و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.Journal Article20190404The research is applied to the target and has been surveyed and the statistical population of the university students mentioned is 840 people. The sample size was determined by Krjesian and Morgan tables of 162 individuals and selected by proportional allocation method. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by a group of faculty members and its reliability was determined by using an alpha-factor of 0.09. The results showed that the most important criterion for the observance of the coherence of the taught content was the provision of appropriate psycho-psychological atmosphere and friendly environment in the classroom, the faculty and the mastery of the course, as well as the faculty's executive positions and the teacher's attention to the regular presence of students in low class The most important priorities were categorized in the form of five factors of communication skills, teaching methodology, knowledge science, personality and individuality and evaluation, and in total, 976/54 of the total corresponding changes Explained. Based on the t-test, it was found that there is a significant difference between the students' gender with the knowledge of scholarship and the faculty personality and faculty, as well as between marital status and facial personality. The results of the test by Croswell Calvolis showed that there is a significant difference between the faculty type with the skill of the teaching method and the field of study with the knowledge of faculty scholarshipآموزشگر اساسیترین عامل برای ایجاد موفقیت مطلوب در تحقق هدفهای آموزشی است. به یقین شناخت ویژگیهای مدرس نمونه و عمل کردن مدرسان به آنها، کیفیت آموزش را رشد خواهد داد. از این رو این بررسی با هدف تعیین ویژگیهای مطلوب مدرس دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان انجام شد. این پژوهش، کاربردی است که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل 280 تن از دانشجویان بود، حجـم نمونـه آمـاری با اسـتفاده از جدول کرجسی و مـورگان 162 تن تعیین شد که به شـیوه نمونهگیری طبقـهای با انتساب متناسـب انتخاب شدند. ابـزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقـق ساخته بود که روایی آن توسط گروهی از اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تأیید شد و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفا ترتیبی 93/0 تعیین شد. بر مبنای اولویتبندی گویهها، مهمترین ویژگیهای مطلوب یک مدرس دانشگاهی از نظر دانشجویان به ترتیب: رعایت پیوستگی مطالب تدریس شده، مرتبط بودن رشته تحصیلی مدرس با واحد درسی و فراهمسازی جو روحی- روانی مناسب و محیط دوستانه درکلاس درس بوده، همچنین رتبه دانشگاهی مدرسان و توجه مدرس به حضور منظم دانشجویان در کلاس کمترین اولویت را به خود اختصاص دادند. بنا بر یافتههای تحلیل عاملی، ویژگیهای مزبور در قالب پنج عامل مهارتهای ارتباطی، روش تدریس، دانش پژوهی، شخصیت ظاهری و فردی و ارزشیابی دستهبندی شدند که در مجموع 97/54 درصد از کل تغییر واریانس متغیرها را تبیین کردند. در بخش توافق سنجی، یافتههای آزمون من ویتنی برای مقایسه دیدگاه پاسخگویان بین متغیرهای سن، معدل، دورهی تحصیلی و وضعیت تأهل، با حیطههای پنجگانه تفاوت معناداری نشان نداد. به عبارتی مهارتهای مورد بررسی تحت تأثیر این ویژگیهای دانشجویان نبودهاند. بر مبنای آزمون کروسکال والیس مشخص شد بین متغیر مقطع تحصیلی و وضعیت سکونت دانشجو با مهارتهای پنجگانه مدرسان تفاوت معنادار وجود ندارد. نتایج آزمون کروسکال والیس همچنین نشان داد بین متغیر نوع دانشکده با توانایی مدرس در برقراری ارتباط تفاوت معنا داری وجود ندارد. به عبارتی دانشجویان در موارد یاد شده توافق نظر داشتند. بنا بر نتایج موارد یاد شده باید در جذب و تأمین نیروی انسانی برای آموزش دانشجویان در دانشگاهها مد نظر مسئولان قرار گیرد. اولویت دادن به حیطه توانایی برقراری ارتباط و روش تدریس، بیانگر اهمیتی است که دانشجویان برای دریافت آموزش مناسب و با کیفیت، قدرت مدرسان در ایجاد ارتباط مناسب و انتخاب روشهای تدریس صحیح در دانشگاه را به عنوان پیش زمینه آموزش میدانستند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121366_3ed5b7990e387ace896c18015650e83b.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115020191221The Accelerating Model for Academic Agricultural Entrepreneurial Ecosystem Growth from the Viewpoints of Startups Expertsمدل سرعت بخش رشد بوم سامانه کارآفرینی کشاورزی دانشگاهی از دیدگاه خبرگان کسب و کارهای نوپا395912137410.22092/jaear.2019.126679.1625FAحمید موحد محمدیاستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهرانزهره معتمدی نیادانشجوی دکترای آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهراناحمد رضوانفراستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.امیر علم بیگیاستادیار گروه ترویج و آموزش دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهرانحسین مهدی زادهاستادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی دانشگاه ایلامJournal Article20190614The importance of startups in the field of agriculture is more evident than ever. Nevertheless, in order for this important matter to be realized, providing the environment and conditions or ecosystem for startups is essential. Considering the lack of experience of the agriculture sector of Iran for creating such ecosystems, it is necessary to build on the experiences of pioneering entrepreneurial sectors and identify the components of agricultural startup ecosystems. This paper aims to present the accelerating model for academic entrepreneurial ecosystem growth based on Isenberg’s model, with an emphasis on the agricultural higher education from the viewpoints of startups experts. This applied research was carried out using survey method. The statistical population of the study consisted of 1800 startup experts in Iran. Using the Cochran formula, a sample comprising 286 individuals was selected by simple random sampling. To assess the validity of the research tool a divergent validity method was utilized, the amount of which for the constructs under study was above AVE<strong> ≥</strong> 0.5 and acceptable. In order to determine the reliability, the combined reliability method was used, the amount of which for the constructs under study was above CR <strong>≥</strong> 0.6 and acceptable. The amount of the ordinal theta coefficient for the constructs was calculated to be above θ <strong>≥</strong> 0.7. In order to analyze the data, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were used. Then according to the measurement model, the factors of the accelerating model for academic entrepreneurial ecosystem growth include enhancing the private sector, supporting productive entrepreneurship, developing entrepreneurship culture, entrepreneurial thinking, paying attention the role of consultants, providing the physical space, the ecosystem of training agricultural business skills, network building, the political image of the country’s market, and access to financial resources.اهمیت کسب و کارهای نوپا در بخش کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مشخص است. لیکن، برای رسیدن به این مهم فراهم ساختن محیط و شرایط مناسب یا بوم سامانه کسب و کارهای نوپا مورد نیاز است. نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی کشور برای ایجاد چنین بوم سامانهای باید با استفاده از آموزههای بخشهای پیشگام کارآفرینی، اجزای بوم سامانهی کسب و کارهای نوپای کشاورزی را شناسایی کرد. این تحقیق با هدف اریهی مدل سرعت بخش رشد بوم سامانهی کارآفرینی دانشگاهی بر پایه مدل آیزنبرگ و با تأکید بر آموزش عالی کشاورزی کشور از دیدگاه خبرگان کسب و کارهای نوپا انجام شد که به لحاظ هدف، کاربردی بود و با استفاده از پرسشنامه اجرا شد. جامعهی آماری مورد بررسی 1800 تن خبرگان کسب و کارهای نوپای کشور بودند. با استفاده از فرمول کوکران نمونهای به حجم 286 تن به صورت تصادفی انتخاب شد. برای سنجش روایی ابزار تحقیق از روش روایی تشخیصی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر از 5/0 ≤ AVE و قابل قبول بود. به منظور تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر از 6/0 ≤ CR و قابل قبول بود. مقدار ضریب تتای ترتیبی نیز برای سازهها بالاتر از 7/0 ≤ θ محاسبه شد. به منظور پردازش دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. سپس مدل اندازهگیری نشان داد که عاملهای مدل سرعت بخش رشد بوم سامانه کارآفرینی دانشگاهی آموزش عالی کشاورزی کشور، شامل تقویت بخش خصوصی، حمایت از کارآفرینی مولد، توسعه فرهنگ کارآفرینی، تفکر کارآفرینانه، توجه به نقش مشاوران، تأمین فضای فیزیکی، بوم سامانه آموزش مهارتهای کسب و کار کشاورزی، شبکه سازی، چهره سیاسی بازار کشور و دسترسی به منبعهای مالی میشود.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121374_362eede268ea05ed3bf18eacde6a6fa4.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115020191221Determinants Impacting The Interest of Agriculture Students of Razi University towards Occupation in Rural Areasعاملهای مؤثر در علاقهمندی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی به اشتغال در روستا607312137510.22092/jaear.2019.126902.1629FAفاطمه جوانبختدانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی.امیرحسین علی بیگیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی.Journal Article20190703Increase the employments is one of the largest apprehension of scholars and governments. The main purpose of this study is to analyze the determinants affecting Razi University agricultural students’ interest to work in rural areas. This research has used the cause-correlation method. The population of the study includes all the students in all levels studying at Razi University in the year 2018 (N=1287). The strafied random sample size was determined to be 114 people based on Cochran formula. The survey instrument was a questionnaire with questions based on a Likert format. Teta test coefficient (Ө=0/88) represents the reliability of the research instrument questions. Factor analysis was used to analyze the data. The result showed four elements; namely, training- politicy, choose the field, support and attitude make up for some 51/06 % of the variances that define the interest to get a job in rural areas. CFI factor analysis is fit with data. The result showed the containing oflessons, training class in the village and financial supports are helpful to towards Occupation in Rural areas.بزرگترین دغدغه دانشآموختگان رشتههای کشاورزی و دولت مردان کشور افزایش فرصتهای شغلی است. هدف این پژوهش، تحلیل عاملهای موثر در علاقهمندی دانشجویان کشاورزی به اشتغال در منطقههای روستایی از دیدگاه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی است. روش این تحقیق از نوع پژوهشهای علی- ارتباطی است. جامعه آماری آن، ۱۲۸۷ تن از دانشجویان همهی مقطعهای تحصیلی در گرایشهای کشاورزی دانشگاه رازی در سال تحصیلی ۱۳۹۷ بودند (۱۲۸۷=N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، ۱۱۴ نفر برآورد شد. نمونهگیری در این تحقیق به روش طبقهای – تصادفی از میان گروههای آموزشی اجرا شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه با پرسشهای بسته در قالب طیف لیکرت و ضریب تتای ترتیبی (88/0=Ө) نیز نشاندهنده ی پایایی ابزار تحقیق بود. برای پردازش دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافته های تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد چهار عامل آموزشی- سیاستی، انتخاب رشته، حمایتی و عامل نگرشی در حدود 06/51 درصد از واریانس متغیرهای علاقمندی به اشتغال دانشجویان در منطقههای روستایی را تبیین میکنند. تحلیل عاملی تأییدی نیز گویای برازش مطلوب با دادهها بود. بنابر نتایج، تناسب محتوای درسها، برگزاری برخی کلاسهای آموزشی در محیط روستا و حمایتهای مالی میتواند در علاقمندی دانشجویان کشاورزی به اشتغال در روستا مؤثر واقع شوند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121375_6a1bedd87509828960049fc3198a7b17.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115020191221Viewpoint of Experts of East Azarbaijan Agriculture Jihad on Problems of Using Low Pressure Irrigation System by Usersنظر کارشناسان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نسبت به مشکلات به کارگیری سامانه آبیاری کم فشار توسط بهرهبرداران749012137310.22092/jaear.2019.127371.1638FAآرزو مختاری حصاریدانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان.روح اله رضاییدانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان.حسین شعبانعلی فمیاستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.Journal Article20190807One of the main mechanisms in the optimal management of water consumption is the selection of appropriate irrigation methods. In recent years, low pressure irrigation technology has been considered to improve surface irrigation efficiency in areas with poor water quality. Therefore, this study aimed to qualitatively determine and analyze the problems of using low pressure irrigation system in East Azarbaijan province. The statistical population consisted of experts in water and soil sectors and agricultural extension management of Agricultural Jihad (68 persons) in East Azarbaijan province. The sample was selected from thematic experts (17 persons) by purposeful sampling method. Data were collected using semi-structured interview technique. Data were processed in open, oriented and selective coding stages based on Grounded Theory and using MAXQDA10 software. The result indicates that based on there were 7 main categories, 30 sub-categories as well as 201 conceptual units. The result shows that farmers mostly faced with barriers including financial problems, cognitive -educational, the process of administrative bureaucracy, restrictions of low-pressure irrigation, inappropriate support and monitor, lack of ownership of water and land, and social barriers. According to respondents, Problems in getting of licenses, Proof of land ownership, lack of initial capital, the complex a process of requesting and approving the plan and the insufficient amount of facilities had the most frequency.یکی از سازوکارهای اصلی در مدیریت بهینه مصرف آب، انتخاب شیوه آبیاری مناسب میباشد که در این زمینه، در سالهای اخیر فناوری آبیاری کم فشار در راستای بهبود راندمان آبیاری سطحی در مناطق با کیفیت نامناسب آب مورد توجه قرار گرفته است. لذا این پژوهش، با هدف کیفی تعیین و تحلیل مشکلات به کارگیری سامانه آبیاری کم فشار در استان آذربایجان شرقی انجام گرفت. جامعه آماری، دربرگیرنده کارشناسان بخشهای آب و خاک و ترویج کشاورزی مدیریت جهاد کشاورزی (68 تن) در استان آذربایجان شرقی بود. نمونه مورد مطالعه از بین خبرگان موضوعی (17 تن) با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید. دادههای تحقیق با استفاده از فن مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. دادهها بر پایه نظریه پایه ور و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا 10، در مرحلههای کدگذاری باز، محوری و انتخابی پردازش شدند. بر مبنای تحلیلهای صورت گرفته، شمار هفت مقوله اصلی، 30 مقوله فرعی و 201 واحد مفهومی معنادار به دست آمد. نتایج این تحقیق نشان داد که مشکلات چندی در استفاده از سامانه آبیاری کم فشار توسط بهرهبرداران وجود دارد که به ترتیب اولویت شامل؛ بازدارندههای اقتصادی (5 مقوله فرعی)، نبود زمینههای حمایت و نظارت کافی (6 مقوله فرعی)، فرایند دیوان سالاری (بروکراسی) اداری (3 مقوله فرعی)، نبود مالکیت آب و زمین (2 مقوله فرعی)، موانع شناختی- آموزشی (4 مقوله فرعی)، موانع اجتماعی (5 مقوله فرعی) و محدودیتهای مربوط به فناوری آبیاری کم فشار (5 مقوله فرعی) میباشد. از نظر پاسخگویان، مقولههای مشکلات مربوط به گرفتن مجوزها، اثبات مالکیت زمین، نبود یا کمبود سرمایه اولیه، روند پیچیده اداری برای تقاضا و تصویب طرح و کافی نبودن میزان تسهیلات در مقابل افزایش هزینه اجرا، بیشترین فراوانی را داشتند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121373_8e1a0266e78b10322661aa763861b1c4.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115020191221The Influence of Preventive and Deterrent Factors on the Orientation of Khoramabad Rural Youth to Agricultural Occupationتأثیر عاملهای پیشبرنده و بازدارندهی گرایش جوانان روستایی خرم آباد به شغل کشاورزی9010612137010.22092/jaear.2020.127927.1654FAفرشته حافظیدانش آموخته کارشناسیارشد توسعه روستایی، گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.حسین میخکدانش آموخته کارشناسیارشد توسعه روستایی، گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.Journal Article20190930The agricultural sector, from one side, plays a central role in economic growth and rural development through the provision of needed food and job opportunities in developed countries, on the other side, the future development of agriculture in any country relies on rural youth. So agriculture and youth are not completely separate, but they are complementary, and they must work together to survive. The main purpose of this study was the influence of preventive and deterrent factors on the orientation of Khoramabad rural youth to agricultural occupation. This study is applied and descriptive-correlational and statistical population of this study are 15 to 24 years old youth (N = 24160). The sample size was determined 210 by Cochran's formula. The reaserch tool was questionnaire and its content validity was confirmed by survey of faculty members of economics and rural development section in Lorestan University and the agricultural jihad experts approved. Sequential theta coefficient of reliability and pretest was used for measuring reliability. Data analysis was done by SPSS software. In this study, the results of the Mann-Whitney test are shown that tendency of two groups married youth and Men to the agricultural occupation was significantly higher than the single youth and Women. Also the ranking of deterrent factors shows that the most important deterrent factors affecting the rural youth's tendency to employment in agricultural section are: The low income of the agricultural profession, the attractiveness of non-agricultural jobs and the multiple droughts and damage to agricultural produce. According to the results of exploratory factor analysis, deterrent factors affecting the rural youth's attitude to agricultural Jobs in Khorramabad were categoriezed into 6categories: economic, natural, socio-cultural, occupational, service and skills.بخش کشاورزی از یک سو نقش محوری در رشد اقتصادی و توسعه روستایی از طریق ارائه مواد غذایی مورد نیاز و فرصتهای شغلی در کشورهای توسعه یافته ایفا میکند. از سوی دیگر توسعه آینده کشاورزی در هر کشوری متکی به جوانان روستایی است. از این رو کشاورزی و جوانان نه به طور کاملأ جداگانه بلکه مکمل یکدیگرند و باید برای بقای آینده خود دست در دست هم دهند. هدف از این پژوهش بررسی عاملهای پیشبرنده و بازدارندهی گرایش جوانان روستایی خرم آباد به شغل کشاورزی میباشد. این پژوهش کاربردی، از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن جوانان روستایی 15 تا 24 ساله خرم آباد میباشد (24160=N). با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 210 تن برآورد شد. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی شکلی و محتوایی آن با استفاده از نظرسنجی از اعضای هیئت علمی گروه اقتصاد و توسعه روستایی دانشگاه لرستان و کارشناسان جهاد کشاورزی تأیید شد. برای سنجش پایایی از پیشآزمون و محاسبه ضریب پایایی تتای ترتیبی استفاده شد. پردازش دادهها با نرمافزار (SPSS) انجام گرفت. در این پژوهش نتایج آزمون من ویتنی نشان داد که گرایش جوانان متأهل به نسبت مجرد و مردان به نسبت زنان به شغل کشاورزی بهطور معنیداری بالاتر میباشد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد عاملهای بازدارندهی گرایش جوانان روستایی به اشتغال در بخش کشاورزی در شهرستان خرم آباد به ترتیب اهمیت در شش دسته؛ اقتصادی، طبیعی، اجتماعی-فرهنگی، شغلی، خدماتی و مهارتی دستهبندی شدند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121370_27238d984578734b28b920b7c1aeb1bb.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115020191221Knowledge Mapping of Water Governance: Introduction of a New Approach for Managing Agricultural Researchنقشه دانش حکمرانی درحوزه آب: معرفی گزیداری نوین برای مدیریت پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی10612612136710.22092/jaear.2020.128026.1657FAموسی اعظمیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.مهرداد پویادانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.0000-0002-6883-4103Journal Article20191008Although publications of water governance reports have rapidly been increasing recently, no researches utilized knowledge and word co-occurrence mapping as a novel methodology. The Knowledge map reveals major scientific nodes and trends of the study area with its strengths and weaknesses; so it was conducted through focusing on the topic of water governance as a new area of knowledge. After extracting and processing documents, retrieved by searching water AND governance, and indexed in the Scopus site- as the most comprehensive indexing site- the data were analyzed using the VOSwiever-1.6.9 software including network, overlay and density visualizations. Out of over 7000 documents and 14000 authors who published on the subject matter up to 2019, the US, the Netherlands and Australia were found to have published the highest number of the documents. Meanwhile, China and India ranked to the end of the ten-nation list. Not only Claudia Pahl-Wostl and Joyeeta Gupta received the most citations; but also their clusters showed to have the highest density scores as well. The word co-occurrence network revealed the following five research clusters: collective action, adaptation, groundwater, experience; capacity, agriculture, climate, drought, and resilience; evidence, participation, integrated management, technology, and implementation; human rights, energy, sanitation, solutions, and environment; and conflicts, collaboration, evaluation, politics, and power. Knowledge mapping is recommended for offering a holistic insight regarding the subject matter under study to future agricultural extension education researchers.در سالهای اخیر بررسیهای گستردهای در زمینهی حکمرانی آب انجام شده؛ اما ترسیم نقشه دانش و شبکه هم رخدادی واژگان آن برای نحستین بار در این بررسی مورد توجه واقع شده است. نقشهی دانش میتواند منبعها و روندهای دانش و کم بودهای آن را مشخص کند. این موضوع با تمرکز بر حکمرانی آب به عنوان حوزهای نوین از دانش انجام شده است. برای انجام این تحقیق، درآغاز، دادهها از پایگاه اطلاعرسانی اسکوپوس سفارش داده شدند. آن گاه، مرحلههای داده آمایی انجام و بر پایهی هدفهای تحقیق، دادههای نهایی با استفاده از الگوریتمهای مبتنی بر تحلیل شبکهی اجتماعی در نرمافزار VOSviewer ارزیابی شد. یافتهها نشان دادند که از میان بیش از هفت هزار مقاله و 14 هزار نویسنده، کشورهای آمریکا، هلند و استرالیا بیشترین انتشارها و نویسندگانی چون کلاودیا پول-وستل و جوییتا گوپتا بالاترین ارجاعها را داشتهاند. خوشهی فکری پول-وستل، بیشترین تراکم شبکه را دارا بود. از آسیا چین و هند در پایان فهرست بودند. تحلیل هم رخدادی واژگان، پنج خوشهی پژوهشی در حکمرانی آب را آشکار ساخت که: شامل اقدام جمعی، سازگاری، آب زیرزمینی و تجربهها؛ ظرفیت سازی، کشاورزی، تغییر اقلیم، خشکسالی و تاب آوری؛ شواهد، مشارکت، مدیریت یکپارچه، فناوری و اجرا؛ حقوق بشر، انرژی، بهداشت، راهحلها و محیط زیست؛ و تعارضها، همکاریها، ارزیابی، سیاست و قدرت میشود. کاربست رویکرد نقشه دانش برای دستیابی به یک دیدگاه کل نگر در مسیر پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی آینده پیشنهاد میشود.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121367_247e4a0f8963ec432ba57a8575a1ddd2.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115020191221Ranking Extension and Training Methods Used in Climate Change Adaptation Programs from the Perspective of Farmers and Agricultural Experts: Application of Promethee Methodاولویتبندی روشهای آموزشی ترویجی مورد استفاده در برنامههای سازگاری با تغییرپذیریهای اقلیم از دیدگاه کشاورزان و کارشناسان کشاورزی: کاربرد روش PROMETHEE12614412136910.22092/jaear.2020.128158.1659FAمجتبی دهقانپوردانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران.مسعود یزدان پناهدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران.معصومه فروزانیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران.غلامحسین عبدالله زادهدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.Journal Article20191021In order to identify the most effective educational-promotion methods, this study evaluated different extension training methods in climate change adaptation programs using different criteria. For this purpose, individual, group, and mass extension training methods consisting of 26 options were evaluated through six criteria of effectiveness, efficiency, acceptance, participation, gender fit and usefulness, and 12 sub-criteria through multi-criteria decision-making technique of PROMETHEE. Samples were selected using purposive sampling and included extension and education experts from Ministry of Agriculture Jihad (6 persons), extension and education experts from Jihad-Agricultural Organization of Fars Province (10 persons) and farmers of Fars Province (10 persons). Based on the findings of the study, the sub criteria of usefulness in behavior change has the highest weight percent and importance. Also the results of ranking of extension training methods showed that in terms of farmers and agricultural experts, among the individual methods of meeting with eminent farmer and meeting with experts and extension agents were higher. In addition, among the group-based training methods, specialized training workshops have been effective extension training techniques to improve adaptation to climate change. In addition, mass media, especially radio and television, have been most effective methods of mass training methods in adaptation training.این تحقیق، به بررسی تأثیر روشهای مختلف آموزشی ترویجی در برنامههای سازگاری با تغییر پذیریهای اقلیمی پرداخته است. برای این منظور روشهای آموزشی ترویجی انفرادی، گروهی و انبوهی مشتمل بر 26 گزینه با شش معیار اثربخشی، کارآیی، پذیرش، مشارکت، تناسب جنسیتی و سودمندی و 12 ریز معیار با روش و فن تصمیمگیری چند معیاره پرامتی (PROMETHEE) مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از کارشناسان آموزش و ترویج ستاد مرکزی وزارت جهاد کشاورزی (6 تن)، کارشناسان آموزش و ترویج سازمان جهاد کشاورزی (10 تن) و کشاورزان (10 تن) استان فارس انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخت بود و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای رتبهبندی جزئی و کامل با استفاده از نرم افزار پرامتی بهره گرفته شد. بنا بر یافتههای حاصل از AHP، ریز معیار سودمندی در تغییر رفتار کشاورزان دارای بیشترین درصد وزنی و اهمیت است. همچنین نتایج رتبهبندی روشهای آموزشی ترویجی نشان داد که از نظر کشاورزان و کارشناسان کشاورزی از میان روشهای انفرادی دیدار با کشاورزان برتر و دیدار با کارشناسان و مروجان رتبههای بالاتری داشتهاند. همچنین از میان روشهای آموزشی ترویجی گروهی، برگزاری کارگاههای تخصصی آموزشی از شیوههای مؤثر آموزشی-ترویجی در بهبود سازگاری با تغییر پذیریهای اقلیم بودهاند. افزون بر این، رسانههای انبوهی به ویژه رادیو و تلویزیون موثرترین روش از میان روشهای آموزش انبوهی در آموزش روشهای سازگاری بوده است.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121369_38513c0aedc07edf7ddeceab74ad6395.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115020191221Factors Influencing the Job Performance of Promoters Responsible for Area in Golestan Provinceعاملهای مؤثر بر عملکرد شغلی مروجان مسئول پهنه در استان گلستان14515912136810.22092/jaear.2020.128127.1660FAمحمد سبزهدانشجوی دکترای حرفه ای مدیریت کسب و کار سازمان مدیریت صنعتی، نمایندگی استان گلستانمحمودرضا چراغعلیاستادیار دانشگاه گلستان، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه اقتصاد و مدیریتمختار مهاجراستادیار عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزیغلامرضا خوش فردانشیار دانشگاه گلستان، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه جامعهشناسی و ارتباطات0000-0002-8381-7061Journal Article20191022The purpose of this study was to identify and introduce factors affecting the job performance of promoters responsible for production zones. The research method was survey and the data were collected using questionnaire (Paterson standard, Herzberg standard and researcher made questionnaire). Formal content and face validity methods were used to determine the validity of the measuring instrument, respectively, and sequential theta coefficient (θ = 0.797 - 0.966) was used to determine the reliability. The population of the study was 549 tons of promoters responsible for production zones in Golestan province and the sample size in three regions north, center and south of the province was 344 tons which was determined using Cochran formula. Descriptive results showed that the average job performance of the promoters was 3.89 out of 5 in Golestan province. Analytic results using correlation coefficients showed that variables and factors such as professional technical abilities, formal participation, interpersonal and institutional trust, social capital, motivational and health factors, organizational factors and educational level, with the job performance of responsible promoters. There was a significant relationship between production zones. The results of ordinal regression analysis showed that the importance of factors such as presence of promoters in the area, social interaction, informal participation, facilities and equipment, motivational and health factors, and finally education level are influenced by job performance. It is recommended that agricultural jihad organizations incorporate the aforementioned factors into their future plans to enhance the job performance of the promoters.هدف این تحقیق، شناسایی و معرفی عاملهای مؤثر بر عملکرد شغلی مروجان مسئول پهنههای تولیدی میباشد. روش تحقیق از نوع پیمایشی بوده و دادهها، با استفاده از ابزار پرسشنامه (استاندارد پاترسون، استاندار هرزبرگ و پرسشنامه محقق ساخته) گردآوری شد. برای تعیین روایی ابزار اندازهگیری، از روش اعتبار شکلی و محتوایی از نوع صوری و برای تعیین میزان پایایی از ضریب تتای ترتیبی (966/0 - 797/0 θ=) استفاده شد. جامعهی آماری تحقیق 549 تن مروجان مسئول پهنههای تولیدی در استان گلستان و حجم نمونه در سه منطقهی شمال، مرکز و جنوب استان برابر با 344 تن بود که با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. نتایج توصیفی نشان داد میانگین میزان عملکرد شغلی مروجان مسئول پهنههای تولیدی استان گلستان 89/3 از 5 در حد زیاد بوده است. نتایج تحلیلی با استفاده از ضرایب همبستگی نشان داد که متغیرها و عاملهایی نظیر، توانمندیهای فنی حرفهای، مشارکت رسمی، اعتماد بین شخصی و نهادی، سرمایه اجتماعی، عوامل انگیزشی و بهداشتی، عوامل سازمانی و میزان تحصیلات، با میزان عملکرد شغلی مروجان مسئول پهنههای تولیدی ارتباط معنیداری داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که به ترتیب اهمیت عاملهای حضور مروجان در پهنه، تعامل اجتماعی، مشارکت غیر رسمی، امکانات و تجهیزات، عوامل انگیزشی و بهداشتی و سرانجام سطح تحصیلات بر میزان عملکرد شغلی مروجان موثرند. پیشنهاد میشود سازمانهای جهاد کشاورزی برای افزایش عملکرد شغلی مروجان، تقویت عاملهای ذکر شده را در برنامههای آتی خود قرار دهند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121368_9b597f26590b300d4c0a5cf3d4c05b8f.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115020191221The Relationship between Individual Personality type and Job Burnout of Zahedan and Khash Agriculture Organization Staffتحلیل رابطه بین نوع شخصیت فردی و فرسودگی شغلی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی شهرستانهای زاهدان و خاش16017112137110.22092/jaear.2020.128429.1664FAیاسر شهنوازیدانش آموخته کارشناس ارشد توسعه روستایی، دانشگاه یاسوج.مهدی نوری پوردانشیار ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، گروه مدیریت توسعه روستایی، دانشگاه یاسوج.0000-0003-0315-2141Journal Article20191112The aim of this research was to compare the relationship between personality type and job burnout of agricultural extension staff in Zahedan and Khash Counties. According to the Krejcie and Morgan sampling table, 166 agricultural extension agents were selected as sample. The sampling technique was stratified random sampling. To collect data, standard questionnaires of Maslach's Burnout and five-factor Costa and McCrae personality factors were used. The findings showed that respondents in both studied cities had a statistically significant job burnout. One-sample t-test showed that respondents were conscientious, incompatible, unacceptance about experiences and emotional instable. Also, burnout rate of respondents in Khash County was higher than Zahedan County. Regression results showed that neuroticism, incompatibility, conscientiousness and receptivity were able to explain 62.1% of the variance of job burnout in Zahedan employees. The variables of incompatibility, conscientiousness, and receptivity could account for 60.1% of the change in the variance of burnout of employees. In addition, the most important factor affecting burnout was conscientiousness.هدف این پژوهش، تحلیل رابطه بین نوع شخصیت فردی و فرسودگی شغلی کارکنان کشاورزی شهرستانهای زاهدان و خاش بود. با توجه به جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان از 212 نفر، 166 نفر به عنوان نمونه پژوهش تعیین شدند. تکنیک نمونهگیری از نوع طبقهبندی تصادفی بود. برای گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد فرسودگی شغلی مسلج و پنج عاملی شخصیتی کاستا و مک کری استفاده شد که روایی صوری به وسیله پنل متخصصان و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. یافتههای پژوهش نشان داد کارکنان جهاد کشاورزی هر دو شهرستان مورد ارزیابی از نظر آماری دچار فرسودگی شغلی بودند. آزمون تی تک نمونهای نشان داد که پاسخگویان افراد وظیفهشناس، توافق ناپذیر، ناپذیرا در تجربهها و دارای ثبات احساسی بودند. همچنین، نتایج رگرسیون ترتیبی نشان داد، متغیرهای روانرنجوری، وظیفهشناسی و پذیرا بودن توانایی تببین 4/35 درصد از تغییرهای واریانس متغیر فرسودگی شغلی کارمندان جهاد کشاورزی را تبیین کنند. افزون بر آن، از بین مؤلفه تأثیرگذار بر فرسودگی شغلی متغیر وظیفهشناسی دارای بیشترین اهمیت بود.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121371_182d574e0ae52da339e2b6443ba30b7e.pdf