موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115120200220Comparing Theories of Planned Behavior and Social Cognitive Career Theory in Predicting Agricultural Students’ Intention towards Self-employment in Khuzestan Agricultural Sciences and Natural Resources Universityمقایسه توانایی دو نظریه رفتار برنامهریزی شده و نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی در پیشبینی گرایش به خوداشتغالی در بین دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان31912183410.22092/jaear.2019.127104.1634FAمسعود یزدان پناهدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان،
اهواز، ایران.بهمن خسروی پوراستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان،
اهواز، ایرانیوسف آزادیدانشجوی دکترا توسعه کشاورزی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده
کشاورزی، دانشگاه، زنجان، زنجان، ایران0000-0003-4816-3602Journal Article20190716The issue of unemployment and the increase in the number of university graduates is one of the most difficult challenges facing Iran. So that this issue has become one of the most significant problems mental for planners, policymakers, parents and young people, especially college graduates. Therefore, the purpose of this study was to compare the power of two theories of planned behavior and social cognitive career theory in predicting agricultural students’ intention towards self-employment in Khuzestan Agricultural Sciences and Natural Resources University. The study population was undergraduate students of Khuzestan Agricultural Sciences and Natural Resources University (N=2233). After a screening process 23 questionnaires had to be removed due to inconsistencies and missing data. The statistical sample was 304 students that determined by Krejcie and Morgan table, and a random sampling method was used to collect data from students using questionnaire. The face validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. The reliability of the main scales of the questionnaires was examined by teta coefficients, which ranged from 0.70 to 0.90, indicating the tool of study is reliable. The results of structural equation modeling showed that social cognitive career theory with 85 percent prediction of self-employment intention variable was more powerful than theory of planned behavior in predicting intention towards self-employment.بیکاری و افزایش شمار دانشآموختگان دانشگاهی از جمله مهمترین چالشهایی است که ایران با آن روبهرو است. به طوری که این مسئله جزء بزرگترین درگیریهای ذهنی برنامهریزان، سیاستگذاران، والدین و جوانان، بهویژه دانشآموختگان دانشگاهی شده است. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه توانایی پیشبینی دو نظریه رفتار برنامهریزی شده توسعهیافته و نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی در تبیین گرایش به خوداشتغالی در بین دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به شمار 2233 نفر بود که 327 نفر از آنان بر پایه جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و از روش نمونهگیری تصادفی برای انتخاب نمونه مورد بررسی بهره گرفته شد. با توجه به کمبود اطلاعات 23 پرسشنامه، در نهایت 304 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخت بود که روایی صوری آن به کمک صاحبنظران و متخصصان تأیید شد. به منظور تأیید پایایی پرسشنامه ضریبهای تتا محاسبه شد (70/0 تا 90/0). نتایج به دست آمده از مدل معادلههای ساختاری نشان داد، نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی با پیشبینی 85 درصدی متغیر گرایش نسبت به خوداشتغالی، توانمندتر از نظریه رفتار برنامهریزی شده توسعهیافته در پیشبینی گرایش نسبت به خوداشتغالی بود.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121834_19d0532aea2ae16fda81555a4cd46e2b.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115120200220Investigating the Educational Effectiveness of elite agricultural producers on increasing fruit growers efficiency in Kerman city.اثربخشی آموزشی تولیدکنندگان برتر باغی بر افزایش کارایی باغداران کرمان203712182510.22092/jaear.2020.127406.1640FAلادن شفیعیعضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان کرمانحسین مرادیعضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانآرمان بخشی جهرمیعضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان فارسJournal Article20190811information. The overall objective of this study is to evaluate the educational effectiveness of selection farmers in the province in improving production, unit yield, cost per unit area and technology utilization, and in general the effect of increasing quantitative and qualitative efficiency of agricultural products in Kerman province.The present study is a quantitative research in which a structured questionnaire was used as the main data collection tool. Document and library studies were also used to collect data.The statistical societyof the study includes the producers of horticultural products and the selection producers of horticultural products in Kerman province selected as top producers at the rural, county, provincial and national levels;this statistical population includes 4215 people. The statistical sample was estimated to be 229 according to Cochran formula.The face validity of the questionnaire was evaluated by several experts in the field and the Ordinal Teta method was used to assess its reliability statistical and inferential descriptive and inferential statistics statistics (T-test, Pearson correlation coefficient, Mann-Whitney and Spearman correlation coefficient). Data were analyzed using SPSS 23. The results showed that selection agricultural producers can be effective in different educational aspects.The highest impact of selection producers is on increasing yields and reducing costs, followed by the application of new technology (modern irrigation, new machines, etc.) and the least impact on environmental protection and optimal use of inputs.Therefore, it is recommended to use the selection producers as educational and extensionalworkers and to organize educatioval classes and field visits in the organization's programs.هدف کلی این تحقیق واکاوی اثربخشی آموزشی کشاورزان برتر استان کرمان در افزایش تولید و عملکرد، کاهش هزینه در واحد سطح و میزان بهکارگیری فناوریهای نوین درافزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی استان کرمان میباشد. در این از دیدمان استفادهشد. تحقیق حاضر یک پژوهش کمی است که در آن از پرسشنامه ساختارمند بهعنوان ابزار اصلی گردآوری اطلاعات استفاده شد. در کنار آن از مطالعه و مرور اسنادی و کتابخانهای برای گردآوری دادهها استفاده شد. جامعهی آماری تحقیق 4215تن تولیدکنندگان محصولات باغی و 45تن تولیدکنندگان برتر محصولات باغی استان کرمان بود. بر مبنای فرمول کوکران 229 تن از باغداران برآورد شد. برای تعیین روائی پرسشنامه از متخصصان رشته ترویج و برای سنجش پایایی از روش تتای ترتیبی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 و با بهکارگیری آمارههای آمار توصیفی و استنباطی پارامتری و ناپارامتری (تی تست، ضریب همبستگی پیرسون، من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن) انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بهرهبرداران برتر می-توانند در ابعاد مختلف آموزشی اثر بخش و تاثیرگذار باشند. بیشترین تاثیر بهره برداران برتر برافزایش عملکرد و کاهش هزینه ها و در رتبه بعدی بهکارگیری فناوری نوین و کمترین تاثیرگذاری در حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از نهادهها میباشد.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121825_5ef5b418be238d3ace568fa5841f0599.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115120200220The Model of Organizational Entrepreneurship Training from the Viewpoint of Teachers of Agricultural Jihad Training Centersمدل آموزش کارآفرینی سازمانی از دیدگاه مدرسان مرکزهای آموزش جهاد کشاورزی385312180110.22092/jaear.2019.127495.1642FAهادی رزقی شیرسوارگروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،
ایران0000-0003-2780-3332مژگان شاعریدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد
اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20190823The main purpose of this study is to present a model of organizational entrepreneurship training in agricultural Jihad training centers. This study is a descriptive survey in terms of purpose and method of data collection. The statistical population of this study consists of 296 experts of training and entrepreneurship in Agricultural Jihad Training Centers. Taking into account the size of the community and considering the use of structural quiz tests and the AMOS 24 software are used in their entirety. In this study, a 51-item researcher-made questionnaire (extracted from Azizi Research (2010)) was used. At first, the questionnaire was given to 5 experts of agricultural Jihad training centers and the main components and items related to each Component approved. Accordingly, the validity of the research instrument was confirmed by the use of a researcher-made questionnaire and by the use of experts, it was formally confirmed. To confirm the validity of the research instrument, after obtaining and confirming the validity of the questionnaire tool available to 26 community members The reliability of the questionnaire was calculated to be higher than 0.7 by Cronbach's alpha method. The results of the implementation of the final structural model show that the highest path coefficient is related to managerial factors with path coefficient of 0.89, second in technical factors with path coefficient of 0.87 and in third place educational approaches with path coefficient of 0.83 and fourth in educational content with coefficient of path. The route is 0.81.هدف اصلی این پژوهش" ارائه مدل آموزش کارآفرینی سازمانی در مراکز آموزش جهاد کشاورزی" می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی به شمار میآید.جامعه آماری این پژوهش شامل 296 نفر از کارشناسان و مدرسان آموزش و کارآفرینی مراکز آموزش جهاد کشاورزی در سال 1398 می باشند،که با در نظر گرفتن حجم جامعه و با توجه به بکارگیری آزمون های معالات ساختاری و نرم افزار AMOS 24 بصورت تمام شماری استفاده شده است. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته 51 گویه ای(برگرفته از پژوهش عزیزی(1389)) استفاده شده که طی آن ابتدا پرسشنامه مذکور در اختیار 5 نفر از خبرگان مراکز آموزش جهاد کشاورزی قرار گرفت و مولفه های اصلی و گویه های مرتبط با هر یک از مولفه ها تایید شد.بر این اساس روایی ابزار پژوهش با توجه به استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و با توجه به بکارگیری خبرگان ، بصورت صوری به تایید رسیده است.جهت تأیید پایایی ابزار پژوهش، پس از اخذ و تأیید روایی ابزار پرسشنامه موجود در اختیار 26 نفر از اعضا جامعه مورد پژوهش قرار گرفت و درنهایت پایایی پرسشنامه نیز از طریق روش آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 محاسبه گردید.نتایج حاصل از اجرای مدل ساختاری نهایی نشان میدهد،بالاترین ضریب مسیر مربوط به مولفه عوامل مدیریتی با ضریب مسیر 0.89 و در جایگاه دوم عوامل فنی با ضریب مسیر 0.87 و در جایگاه سوم رویکردهای آموزشی با ضریب مسیر 0.83 و در جایگاه چهارم محتوای آموزشی با ضریب مسیر 0.81 قرار دارد.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121801_b20b11b8d43825e1abaf4ba6201f1802.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115120200220Role of Extension Education programs in Risk Management of Rain-fed Wheat Growers in Kermanshahنقش برنامههای آموزشی-ترویجی در مدیریت ریسک گندمکاران دیم استان کرمانشاه546812183010.22092/jaear.2020.127680.1648FAزهرا رنجبرگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحمد چیذریگروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی ،دانشگاه تربیت مدرسحسن صدیقیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانهمایون فرهادیانگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20190910Agriculture is considered an important sector in the world economy. However, this section is always associated with risk, implying the need for more attention to risk management. In this regard, it is important to consider the role of extension training programs and how farmers react to risk. The main purpose of this research was to present a risk management model with focusing on the role of extension training programs among rain-fed wheat producer in Kermanshah province (N=83442). The sample size was determined based on krejcie and Morgan table (n=383). This research has been done through a survey method and multistage sampling method was used to select 383 farmers. Questionnaire was main research instrument. The content validity of the questionnaire was confirmed by panel of experts and the reliability of different parts was approved with Cronbach,s alpha test (0.73 ≤ ɑ ≤ 0.94). The data were analyzed using SPSS and Smart PLS software. Results showed that the positive significant relationship between the awareness of risk sources and extension training programs. Also, the proposed model can explain 50% of changes in risk management. The results of this research provide useful insights for researchers, extension agents and farmers to develop appropriate risk management strategies by expanding the level of collaboration.کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد جهان را تشکیل میدهد. این در حالی است که فعالیت در این بخش با ریسکهای فراوانی همراه بوده و مدیریت آن نیازمند توجه جدی است. در همین راستا توجه به نقش برنامههای آموزشی-ترویجی و چگونگی واکنش کشاورزان در برابر انواع ریسک ها بسیار اهمیت دارد. هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدل مدیریت ریسک تولید گندم با تأکید بر نقش برنامههای آموزشی-ترویجی به عنوان یکی از عاملهای موثر در مدیریت ریسک در بین تولیدکنندگان گندم دیم استان کرمانشاه میباشد. جامعهی آماری تحقیق 83442 تن بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و بهرهگیری از نمونهگیری چند مرحلهای نسبت به انتخاب 383 تن از آنان اقدام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامهای بود که روایی محتوایی آن توسط گروهی از متخصصان و پایایی با محاسبه آلفای کرونباخ تایید شد (94/0≥ɑ≥73/0). در تجزیه و تحلیل دادهها و به منظور مدلسازی از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شد. یافتهها گویای آن بود که بین بهرهمندی از برنامههای آموزشی-ترویجی و آگاهی از منبعهای ریسک رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. همچنین مدل پیشنهادی با توجه به ضریبهای تبیین متغیرهای موجود در مدل، قادر به تبیین 50 درصد از تغییرها در مدیریت ریسک بود. نتایج این پژوهش، بینش جدیدی به محققان، عاملهای ترویج و کشاورزان ارائه میدهد تا با گسترش سطح همکاری های خود، در طراحی راهبردهای مناسب مدیریت ریسک اقدام کنند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121830_cebb79ccd574af127a189e3ac61e0c5c.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115120200220Effect of Cultural Capability on Cultural Capital from the View of Agricultural Students, University of Zanjanتأثیر قابلیت فرهنگی بر سرمایه فرهنگی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان698212183110.22092/jaear.2020.128233.1662FAامیر نعیمیاستادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجانبهزاد رنجبردانشجوی کارشناسی ارشد گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجانفرنوش نهاوندیاندانشجوی کارشناسی ارشد گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجانJournal Article20191027Given the rapid changes in this century the agricultural education system, in addition to the educational and technical aspects, must assist students and other stakeholders in acquiring cultural and social skills and abilities. So, the purpose of this applied research was to analyze the effects of cultural capability on cultural capital among agricultural students at the University of Zanjan. This quantitative research in terms of data collection and analysis is a field study and in terms of the possibility and ability to control variables is causal-relational research. The statistical population of the study was 1023 people of agricultural students studying at the University of Zanjan (N=1023). The sample size determined via Krejcie and Morgan’s table (n=284). The sampling method was proportional stratified random sampling. The research instrument was a questionnaire. The face and content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of agricultural extension and education experts. The reliability of the questionnaire was confirmed by calculating the ordinal theta between 0.74 to 0.94 and composite reliability between 0.72 to 0.97. SPSS software and structural equation modeling methods in AMOS software were used to process the data. The results of the structural model showed that according to the viewpoint of students, the cultural capability has a significant and positive effect on the cultural capital. Also, the cultural intelligence and skills of students have a positive and significant effect on cultural capital and the structural model analysis showed that cultural capability can explain 28% of students' cultural capital changes.با توجه به دگرگونیهای سریع در این قرن، نظام آموزش کشاورزی، علاوه بر جنبههای آموزشی و تخصصی بایستی دانشجویان و سایر ذینفعان را در راستای دستیابی به مهارتها و قابلیتهای فرهنگی و اجتماعی یاری نماید. بنابراین، هدف این تحقیق کاربردی ، تحلیل اثر قابلیت فرهنگی بر سرمایه فرهنگی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان بود. این تحقیق کمی به لحاظ گردآوری و تحلیل داده ها، میدانی و از نظر امکان و توان کنترل متغیرها، علی - ارتباطی است. جامعه آماری تحقیق 1023 تن از دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 98-1397 بودند (1023N=). حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی- مورگان 284 نفر به دست آمد (284n=). برای نمونهگیری از روش طبقهای تناسبی استفاده شد. روایی شکلی و محتوایی پرسشنامه از طریق چند تن از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تایید شد. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریبهای تتای ترتیبی بین 74/0تا 94/0 و پایایی ترکیبی بین 72/0 و 97/0 تعیین شد. برای پردازش دادهها از نرمافزار SPSS و روش مدل-سازی معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS استفاده شد. یافتههای آمار توصیفی نشان داد میزان قابلیت فرهنگی دانشجویان مورد بررسی در سطح متوسط (18/3 از 5) و سرمایهی فرهنگی آنان پایینتر از سطح متوسط (85/2 از 5) است. یافتههای مدل ساختاری نشان داد که به نظر دانشجویان، متغیر قابلیت فرهنگی بر متغیر سرمایهی فرهنگی، اثر مثبت و معنیداری دارد. همچنین مولفههای هوش و مهارت فرهنگی بر سرمایهی فرهنگی دانشجویان اثر مثبت و معنیداری دارند و متغیر قابلیت فرهنگی توان تبیین 28 درصد از تغییرات سرمایه فرهنگی دانشجویان را دارد.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121831_287cc199babb181f2b9e8ceabca534c2.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115120200220Need Assessment of the Skill Training Sessions of Organic Farming for the Farmers of Bushehr Provinceنیازسنجی آموزشی دورههای مهارتآموزی کشاورزی ارگانیک برای بهرهبرداران استان بوشهر8310812183310.22092/jaear.2020.128818.1675FAنوذر منفرداستاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بوشهر.مهسا فاطمیاستادیاربخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه شیراز.کورش رضائی مقدمدانشیاربخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه شیراز.شهرام مقدس فریمانیعضو هیات علمی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.پرویز بیاتاستادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بوشهر، ایران0000-0001-6984-0583مهناز امیر امینی خلف لومربی آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بوشهر، ایرانJournal Article20191218farming is a kind of sustainable agriculture aimed to provide integrated, systematic and human agricultural production system without any conflicts with economic and environmental benefits. Therefore, it is effective to implement educational classes and workshops in related with different techniques of organic farming in order to facilate the adoption process of this innovative method in agriculture. Need assessment is the first step of each program. So, the main objective of this research is assessing of the educational need of bushehr province farmers for adopting and developing organic farming. The statistical population of this research consists of three groups including farmers (24345 individuals), agricultural experts and managers of Jihad agriculture organization of Bushehr province (350 individuals) as well as the lecturers and faculties of agriculture college and research and education center for agricultural and natural resources of bushehr province (120 individuals). Based on statistical population and referring to Morgan table, 200 farmers, 90 agricultural experts and executive managers and 30 faulties were selected, randomly. Quantitative phase of the research was accomplished based on survey using questionnaires and the qualitative phase was conducted based on designing focus groups and content analysis. The face validity and reliability of the questionnaire were confirmed by a panel of agricultural specialists as well as conduction a pilot study, respectively. According to the findings of qualitative phase, 32 educational needs were extracted and ranked regarding organic farming. “Subjects importance”, “farmers’ Knowledge about the subjects” and “application of the subjects by farmers” were assessed in quantitative phase.کشاورزی ارگانیک نوعی کشاورزی پایدار است که هدف آن ایجاد سیستم های تولیدی کشاورزی یکپارچه، نظام یافته و انسانی است که تضادی با منافع زیست محیطی و اقتصادی نداشته باشد. بدین منظور برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با شیوه های کشاورزی ارگانیک در معرفی و تسهیل فرآیند پذیرش و ترویج بکارگیری این نوع کشاورزی توسط بهره برداران امری تأثیرگذار است. اولین گام در طراحی هر برنامه، شناسایی نیازهاست. از این رو هدف کلی پژوهش، نیازسنجی آموزشی کشاورزان استان بوشهر برای اجرا و توسعه کشاورزی ارگانیک می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل سه گروه شامل (1) کل کشاورزان استان در زمینههای زراعت و باغبانی (24345 نفر)، (2) کارشناسان و مدیران بخش اجرایی کشاورزی (359 نفر) و (3) متخصصین کشاورزی استان شامل اساتید و اعضاء هیأت علمی دانشکده کشاورزی استان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر (120 نفر) هستند. با توجه به حجم جامعه آماری و استفاده از جدول تعیین حجم مورگان، 200 کشاورز، 90 نفر کارشناس و مدیر اجرایی و 30 نفر از متخصصین به عنوان نمونه های موردمطالعه به طور تصادفی انتخاب شدند. پژوهش حاضر با استفاده از پیمایش و ابزار پرسشنامه در بخش کمی و همچنین مصاحبه های متمرکز بر گروه و تحلیل محتوا در بخش کیفی انجام گرفت. روایی صوری و پایایی پرسشنامه از طریق گروهی از متخصصان کشاورزی و اجرای یک مطالعه راهنما خارج از نمونه اصلی موردتأیید قرار گرفت. طبق یافته های بخش کیفی، 32 نیاز آموزشی برای کشاورزی ارگانیک استخراج گردیده و اولویت بندی شد. در بخش کمی نیز "میزان اهمیت فعالیتهای ارگانیک"، "میزان دانش کشاورزان در خصوص فعالیتها" و"میزان بکارگیری فعالیتها توسط کشاورزان" موردسنجش قرار گرفت. در پایان، پیشنهادهای کاربردی به هدف ارتقای سطح دانش و مهارتهای کشاورزان استان برای اجرا و توسعه کشاورزی ارگانیک، و کاهش موانع و مشکلات آن ارائه شده است.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121833_7fcb9c9eb38c31645c4ca56dbf241765.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115120200220The Role of Perceived University Support in the Formation of Undergraduate Agriculture Students’ Entrepreneurial Intentions: Comparing Bu-Ali Sina and Samangan Universitiesنقش حمایت دانشگاهی در شکلگیری قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی کشاورزی: مقایسه دو دانشگاه بوعلیسینا همدان و سمنگان افغانستان10812512182410.22092/jaear.2020.341247.1679FAسعید کریمیاستادیارگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینافاطمه سپهونددانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلیسینا.احمد سلمان مکریتدانشجوی کارشناسی ارشد نوآوری و کارآفرینی کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلیسینا.Journal Article20191227In order to understand better entrepreneurial intentions and behaviors, we need to consider environmental factors, however, less attention has been paid to the effect of these factors on the individual behavior in the literature. Based on the Theory of Planned Behavior (TPB), this study aimed to examine the relationship between perceived university support and students’ entrepreneurial intentions in tow Persian-speaking countries namely Iran and Afghanistan. The study's population included 1250 undergraduate agriculture students at Bu-Ali Sina University (N=650) and Samangan University in Afghanistan (N=600) in 2019 academic year, which 452 of them were selected using Bartlet’s table and proportional stratified random sampling. Study data were collected through a standardized questionnaire. Validity of the questionnaire was approved based on the opinions of faculty members at Bu-Ali Sina University. The reliability of the research instrument was determined using Cronbach's alpha coefficients (in the range of 0.81 to 0.92). Data were analyzed using structural equation modeling and the partial least square (PLS) method. The results indicate that along with positive attitude and perceived behavioral control that are directly related to entrepreneurial intentions, university support also has an indirect but significant impact on shaping of entrepreneurial intention among students. The relative importance of the motivational factors (attitudes, subjective norms and perceived behavioral control) and its antecedent (university support) appears to be broadly similar in the two countries and add support to the applicability of the TPB model in predicting entrepreneurial intentions in non-western countries.برای درک بهتر قصد و رفتار کارآفرینانه، عوامل محیطی باید مد نظر قرار گیرند؛ اما در ادبیات تحقیق تاثیر این عوامل بر رفتار فردی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، بر پایهی نظریهی رفتار برنامهریزی شده، رابطه حمایت دانشگاهی با قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در دو کشور همسایه و فارسی زبان ایران و افغانستان بررسی شد. جامعه مورد مطالعه شامل 1250 دانشجوی کارشناسی کشاورزی در دانشگاه بوعلی سینا (650 تن) و دانشگاه سمنگان افغانستان (600 تن) بود که با استفاده از جدول بارتلت و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب، 452 تن از آنها (231 نفر از دانشگاه بوعلی سینا در ایران و 221 نفر از دانشگاه سمنگان در افغانستان) برگزیده شدند و دادههای مطالعه با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده از آنها گردآوری شد. روایی شکلی پرسشنامه با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تأیید شد. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه (در دامنه بین 81/0تا 92/0) ارزیابی و تایید شد. دادههای پژوهش با استفاده از مدلیابی معادلههای ساختاری و روش حداقل مربع جزیی تحلیل شد. نتایج نشان داد که حمایت دانشگاهی رابطه مثبت و معنیداری با نگرش و کنترل رفتار درک شده دارد و از سوی دیگر، نگرش و کنترل رفتار درک شده هر دو به طور مثبتی بر قصد کارآفرینانه تاثیر دارند. نتایج این مطالعه به درک تاثیر حمایت دانشگاهی بر قصد کارآفرینانه و پیشآیندهای آن در دو کشور فارسی زبان و در حال توسعه کمک میکند. نتایج همچنین نشان میدهند که اهمیت نسبی عوامل انگیزشی (یعنی نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده) و پیشایند آنها (یعنی حمایت دانشگاهی) در دو کشور بسیار شبیه هستند و از کاربرد موفق نظریه رفتار برنامهریزی شده در پیش بینی قصد کارآفرینانه در کشورهای غیرغربی حمایت میکنند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121824_6171a1c4e35610efcf4d1c999459c9df.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115120200220Factors affecting educational needs of strawberries growers in Mazandaranعامل های موثر بر نیازهای آموزشی توت فرنگیکاران مازندران12514012181310.22092/jaear.2020.341554.1686FAطاهر عزیزی خالخیلیاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری.مهدی حدادی نژاداستادیار گروه باغبانی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری.میثم منتی زادهدکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیرازJournal Article20200115This research was conducted to identify the educational and extensional needs of strawberry growers in Mazandaran province. The statistical population consisted of strawberry growers in five counties of Mazandaran province (with more than 70% of the province's production, N = 3000), 240 of them were selected by Cochran's formula and multi stage random sampling technique. Data was collected through a questionnaire that its validity was confirmed by faculty members of agricultural extension & education and horticulture departments in Sari Agricultural Sciences & Natural Resources University and Agricultural Sciences & Natural Resources University of Khuzestan, also calculating Ordinal Theta revealed the suitable reliability of measuring instrument (range 0.78 to 0.86). Mean, standard deviation and spearman correlation, were used for data analysis and prioritization of needs as well as inferential statistics: mean rank comparison and ordinal regression. The results of study showed that three educational needs: stress tolerance, fruit quantity and fruit quality ranked first to third in importance. In tolerance to stress dimension, the resistance of the plant to winter cold and plant resistance to disease and pests were in the first and second priorities. In total, from 55 studied needs, fruit firmness in transfer was the most significant item. Based on Spearman’ correlation test, the variables of agricultural experience, education, income and daily work hours had significant relationship with the educational & extensional needs. According to ordinal regression results and Nagelkerke coefficient, these four variables can predict 59.7% of the changes in the educational and extensional needs of strawberries growers.این پژوهش با هدف شناسایی عاملهای موثر بر نیازهای آموزشی-ترویجی پرورش دهندگان توت فرنگی در استان مازندران انجام شد. از این رو، جامعه ی مورد مطالعه پرورش دهندگان توتفرنگی در پنج شهرستان استان مازندران (با بیش از 70 درصد تولید استان) بودند (3000N=) که با استفاده از فرمول کوکران و تکنیک نمونهگیری تصادفی چند مرحله ای 240 تَن از آنها به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی آن بوسیله چندتن از اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی و باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن از طریق انجام مطالعه راهنما و محاسبه تتای ترتیبی سنجیده شد (دامنه 78/0 تا 86/0). برای تحلیل دادهها و اولویتبندی نیازها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار، همبستگی اسپیرمن) و آمار استنباطی (مقایسه میانگین رتبهای و رگرسیون ترتیبی) استفاده شد. یافته ها نشان دادند که از دیدگاه کشاورزان؛ نیازهای آموزشی در زمینه تحمل به تنش، کمیت میوه و کیفیت میوه رتبههای اول تا سوم را دارند. در سویه تحمل به تنش نیز موضوع مقاومت بوته نسبت به سرمای زمستانه و بیماریها و آفات در اولویت قرار گرفتند. از بین 55 مورد نیازهای آموزشی مورد بررسی، حفظ استحکام میوه در جابجایی رتبه اول اهمیت را به خود اختصاص داد. همچنین بر اساس آزمون همبستگی اسپیرمن متغیرهای تجربه کشاورزی، تحصیلات، میزان درآمد و میزان ساعت کار روزانه رابطه معناداری با نیازهای آموزشی- ترویجی کشاورزان داشتند. بر اساس یافته ها رگرسیون ترتیبی و ضریب ناگلکرک این چهار متغیر قادرند 7/59 درصد از تغییرات نیاز آموزشی-ترویجی توت فرنگی کاران را پیش بینی نمایند. در نهایت، پیشنهاد میشود که اولویتهای آموزشی تحقیق حاضر به عنوان رئوس برنامههای ترویجی و آموزشی توتفرنگیکاران استان لحاظ شود.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121813_413cb735a6aff03c0704c115d4c12ce4.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115120200220Factors Affecting the Participation of Tehran Green Space Research, Education and Counseling Center Staff in Urban Green Space Developmentمؤلفههای مؤثر در مشارکت کارکنان مرکزهای تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز تهران در توسعه فضای سبز شهری14115212183210.22092/jaear.2020.341696.1692FAمریم باقریدانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید مهدی میردامادیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.سید جمال فرج الله حسینیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.فرهاد لشگرآرادانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200125The purpose of this study was to investigate the factors effective on staff participation of Tehran green space research, Education and consulting centers in urban green space development. The statistical population of this study consisted of 266 employees of 92 green space research, education and counseling centers in 22 districts of Tehran municipality. Based on the Cochran formula, the sample size of 157 persons concluded. The data collection tool was a questionnaire where the validity confirmed by the viewpoints of the university staffs and its reliability confirmed by a pre-test and ordinal theta coefficient (0.86). Confirmatory factor analysis results showed that, among the structural indicators of the process of evaluating the performance of goals, attempting to solve problems in the performance of goals with the agreement of employees, the structure of employees' performance impairment, failure to retake the center of the goals were not met, organizational support structural indicators. Supporting the center by encouraging staff to achieve their career goals, as well as through tangible reward structure markers, increased chances of promotion if they achieve their goals, influencing staff participation in goal setting for sustainable urban green space from the perspective of the staff of Tehran Municipality's green space Research, Education and Counseling Centers.فضای سبز بهعنوان بخشی از کالبد و بافت شهرها از دیرباز رابطه بسیار نزدیک و تنگاتنگی با زندگی مردم داشته و امروزه نیز یکی از ضرورتهای گریزناپذیر خدمات شهری شهرداریها بوده و از مؤلفههای مهم نظام زیستی شهرها و نیازهای اساسی جامعه شهری بهعنوان یک زیرساخت شهری مهم به شمار میآید و مرکزهای تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز نیز بهعنوان بازوی بسیار مهم سازمان بوستانها و فضای سبز شهرداری تهران نقش بسزایی در راستای توجه، ارتقاء و سرمایهگذاری در زمینههای فرهنگی و اجتماعی فضای سبز باهدف افزایش آگاهیهای شهروندی و گسترش امور تحقیقاتی، آموزشی و مشاورهای در کنار اقدامهای اجرایی دارد. لذا پژوهش پیش رو باهدف تبیین و واکاوی مؤلفههای مؤثر در مشارکت کارکنان مرکزهای تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز تهران در توسعه فضای سبز شهری انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 266 تن از کارکنان 92 مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز منطقههای 22 گانه شهرداری تهران بودند که برمبنای فرمول کوکران، حجم نمونه 157 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده ازنظر استادان دانشگاه و پایایی متغیرها با استفاده از پیشآزمون و ضریب تتای ترتیبی (86/0) با استفاده از نرمافزار R تائید شد. نتایج تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که به ترتیب از میان نشانگرهای سازه فرایند ارزیابی عملکرد هدفها، اقدام به حل نارساییها در عملکرد هدفها با توافق کارکنان، از سازه اختلال عملکرد کارکنان، عدم تلاش دوباره مرکز در صورت نرسیدن به هدفها، از نشانگرهای سازه حمایت سازمانی حمایت مرکز از راه تشویق کارکنان برای رسیدن به هدفها شغلی و همچنین از میان نشانگرهای سازه پاداش ملموس، شانس افزایش ترفیع پست در صورت رسیدن به هدفها تعیینشده، عاملهای مؤثر بر مشارکت کارکنان در هدفگذاری برای توسعه فضای سبز پایدار شهری از دیدگاه کارکنان مرکزهای تحقیقات، آموزش و مشاوره (تام) فضای سبز شهرداری تهران میباشند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121832_99a996432def0184401be9d92fbd7e32.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205115120200220The Effect of Promotion Training on Improving Thyme Production in Kermanshahارزیابی تاثیر آموزشهای ترویج در بهبود تولید گیاه دارویی آویشن در کرمانشاه15316312183710.22092/jaear.2020.341726.1693FAسمیه محمدیارفارغ التحصیل موسسه غیرانتفاعی باختر ایران و مدرس دانشگاه پیام نور.پیمان اکبریمربی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نوراردشیر شیریدانشیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانخدیجه مرادی قزلیدانش آموخته دکتری توسعه کشاورزی و کارشناس گروه ترویج و آموزش دانشگاه رازیJournal Article20200127The aim of present study is to investigate the Effect of Promotion Training on Improving Thyme Production in Kermanshah.The population sample of study included 60 persons of herbal medicine farmers in Kermanshah city.The sample size is about 60 persons according to the available simple random method being categorized in two groups of control (30 persons) and experiment (30 persons).A 31-question questionnaire (in two general part of thyme productivity and agriculture promotion and education) in which 10& 21 questions used respectively was used to collect data in which agriculture promotion and education by three subsets(productivity promotion and education, improving the irrigation promotion and education & promoting farmers economy productivity) had 7 questions in which SPSS software was used to analyze data.Results show that promotion instructions of herbal medicine on thyme production productivity by the significance level of 0.011,herbal medicine promotion instructions on improving herbal medicine irrigation by the significance level of 0.025 and herbal medicine promotion instructions on farmers economy wellbeing by the significance level of 0.000 is effective.So all the research hypotheses are confirmed.هدف از انجام پژوهش حاضر تاثیر آموزشهای ترویج در بهبود تولید گیاه دارویی آویشن در کرمانشاه بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 60 تن از کشت کاران گیاهان دارویی شهرستان کرمانشاه بودند. حجم نمونه بر اساس تصادفی ساده در دسترس به تعداد 60 نفر میباشند که در دو گروه کنترل(30نفر) و آزمایش(30نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه 31 سوالی(در دو بخش کلی راندمان تولید گیاه دارویی آویشن و آموزش و ترویج کشاورزی) به ترتیب با 10 و 21 سؤال استفاده شده که قسمت آموزش و ترویج کشاورزی دارای سه زیر مجموعه (آموزش و ترویج ارتقا بهرهوری، آموزش و ترویج افزایش راندمان آبیاری و آموزش و ترویج راندمان اقتصادی کشاورزان) به ترتیب با 7 سؤال بوده که برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Spss استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که آموزشهای ترویج گیاهان دارویی بر راندمان تولید گیاه دارویی آویشن تیموس با مقدار سطح معناداری 0.002، آموزشهای ترویج گیاهان دارویی بر آموزش و ترویج ارتقا بهرهوری با سطح معناداری0.011، آموزشهای ترویج گیاهان دارویی بر افزایش راندمان آبیاری گیاه دارویی با مقدار سطح معناداری 0.025 و آموزشهای ترویج گیاهان دارویی بر راندمان اقتصادی کشاورزان تولید گیاه دارویی آویشن تیموس ولگاریس با مقدار سطح معناداری 0.000 موثر است. بنابراین کلیه فرضیههای پژوهش مورد تائید قرار میگیرند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_121837_a910e440e1dc8a55752280d5307f88fe.pdf