موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104620181219The Relationship between Cultural Intelligence and Entrepreneurial orientation of Experts in Agricultural Consultancy Services centers of Golestan Provinceرابطه میان هوش فرهنگی و گرایش کارآفرینانگی کارشناسان شرکتهای خدمات مشاورهای کشاورزی استان گلستان31511792310.22092/jaear.2018.115894.1436FAبهمن خسروی پوراستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.زهرا تیموری کوهساردانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.نصیبه پورفاتحدانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.Journal Article20171015In order to reduce the problems encountered by the agricultural sector, despite the high unemployment rate, one of the main solutions to removing obstacles is the attention to the entrepreneurial culture and entrepreneurial orientation, which for understanding the impact of cultural contexts on the individual's behavior of providing educational services by agricultural consulting services companies is necessary. The aim of this study is to examine the relationship between cultural intelligence and entrepreneurial orientation of experts in agriculture advisory services centers in Golestan province. The research is functional in terms of the purpose and its method is causal- communicational. The data were collected by distributing cultural intelligence questionnaires as well as entrepreneurial orientation among experts of agricultural consulting services in Golestan province. The statistical population is 150 people. The sample size was determined using the Morgan table of 110. The data were analyzed by applying the structural equations modeling and Spearman correlation test using SPSS and LISREL software. The most important results showed that there is a positive and significant relationship between cultural intelligence and entrepreneurial orientation. Also, there is no significant relationship between four dimensions of cultural intelligence with entrepreneurial orientation.تفاوتهای فرهنگی بیش از آنچه تصور شود بر اثربخشی کسبوکار تأثیر دارند، لذا درک تاثیر زمینههای فرهنگی بر رفتار فرد در انجام فعالیتهای کارآفرینانه ضروری میباشد. هدف این پژوهش، مطالعه رابطه میان هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه کارشناسان مراکز خدمات مشاورهای کشاورزی استان گلستان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و روش آن از نوع علی-ارتباطی است. دادهها با استفاده از توزیع دو پرسشنامه هوش فرهنگی و نیز گرایش کارآفرینانه در میان کارشناسان خدمات مشاورهای کشاورزی استان گلستان گردآوری شد. جامعه آماری به تعداد 150 نفر است که تعداد نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 110 نفرتعیین گردید. دادهها با بکارگیری روش مدلیابی معادلات ساختاری و نیز آزمون همبستگی اسپیرمن و با استفاده از نزم افزارهای LISREL و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مهمترین نتایج نشان داد که بین هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین بین بعد هوش رفتاری با گرایش کارآفرینانه رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104620181219A Model of Extension Education Factors Affecting Agricultural Water Sustainable Management (AWSM) from the View of Water Experts in Hamadan Province, Iranمدل عاملهای آموزشی و ترویجی مؤثر بر مدیریت پایدار آب کشاورزی از دیدگاه متخصصان آب استان همدان163211794010.22092/jaear.2018.120323.1474FAلیلا زلیخایی سیاردانشجوی دکتری توسعه کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان.کریم نادری مهدییدانشیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، همدان.رضا موحدیدانشیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، همدان.Journal Article20180118The main aim of this correlation-casual study was to analysis the effects of extension education factors on agricultural water sustainable management (AWSM) in Hamedan province. The study was an applied research in terms of goal and it has used a surveying method in terms of data gathering. The study's population were all agricultural water experts, faculty members, as well as researchers enrolled in Agricultural Research Center of Hamedan province (N=130). A researcher made questionnaire was used for collecting data. In this phase, 97 samples were selected according to Morgan's table in order to complete the data. In description part for ranking the extension education factors both TOPSIS and SAW were used as well as in analytical part A structural equation modeling (SEM) methodology by PLS software was used to determine the proportion of the independent variables (extension education factors, attitude) in predicting the dependent variable (AWSM). The results showed that 19 percent of the dependent variable (AWSM) variance could be determined by the variables extension education factors and attitude. Among the extension education factors, the mass media factor was shown as the highest and the most important with a 0.255 coefficient.هدف این پژوهش علی-رابطهای تعیین نقش عاملهای آموزشی و ترویجی در تبیین مدیریت پایدار آب کشاورزی در استان همدان است که به لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها میدانی میباشد. جامعه آماری تحقیق را ۱۳۰ نفر از کارشناسان و استادان حوزه آب در بخش کشاورزی استان تشکیل میدهند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و تعداد 97 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. در بخش توصیفی برای رتبهبندی عاملهای آموزشی و ترویجی از روشهای تصمیمگیری چندشاخصه TOPSIS و SAW و در بخش استنباطی برای تعیین سهم متغیرهای پیشبین (عاملهای آموزشی ترویجی و نگرش) در تبیین واریانس متغیر ملاک (مدیریت پایدار آب کشاورزی) از مدلیابی معادله های ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی (PLS) بهره گرفته شد. نتایج مدلیابی نشان داد که 19 درصد از واریانس مدیریت پایدار آب کشاورزی توسط عاملهای آموزشی و ترویجی و نگرش تبیین میشود. از میان عاملهای آموزشی و ترویجی، «رسانههای جمعی» با ضریب تاثیر 255/0 بیشترین تاثیر را بر مدیریت پایدار آب کشاورزی داشته و دارای اولویت بالاتری میباشد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104620181219Promoters and Deterrents of Institutionalizing Meta Cognitive Theory in Agricultural Education System in Iranعاملهای پیشبرنده و بازدارندهی نهادینه شدن نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران335611791710.22092/jaear.2018.121364.1500FAمعصومه تقی بیگیدانشجوی دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.مسعود برادراندانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.امیرحسین علی بیگیدانشیار و عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، کرمانشاه.Journal Article20180411Today, psychologists believe that the factors that have caused the lack of Specialization and skills in the learners of higher education centers, and especially agricultural higher education, Lack of knowledge and understanding of the principles and foundations of meta-cognition and non-implementation and its use in teaching and learning topics. Regarding this, current paper was focused to identify and prioritize the promoter and deterrent factors of the institutionalization of meta-cognitive theory in the agricultural education system qualitatively.<br />The population of the research was the experts in the field of educational science and Meta cognition, which were collected through deep individual interviews to identify and specify the propulsion and preventive factors(18 individual interviews). Selection of skilled snowball techniques was conducted in different fields of agriculture and education. Each of the respondents answered to open questions in meetings that lasted 15 minutes, The results of data analysis which was based granded theory in the form of three stages of open, axial and selective coding led to identification of eight groups of individual and behavioral factors, planning, Extensional, cultural, environmental, family and motivational as the propulsion ( 100 items) and three categories of deterred factors Subjective, psychological, and educational (33 items).امروزه روان شناسان بر این باورند یکی از عامل هایی که سبب نداشتن تخصص و مهارت لازم در فراگیران مراکز آموزش عالی و به ویژه آموزش عالی کشاورزی شده نا آگاهی و شناخت نسبت به اصول و مبانی فراشناخت و اجرا نشدن و استفاده از آن در مباحث تدریس و یادگیری است. با توجه به این مهم پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عامل های سوق دهنده و محدود کننده نهادینه شدن نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالی کشاورزی به صورت کیفی انجام گرفت. برای شناسایی و مشخص کردن عامل های سوق دهنده و محدودکننده از مصاحبه های عمیق انفرادی استفاده شد(18 مصاحبه فردی). انتخاب افراد صاحبنظر در زمینه فراشناخت به روش گلوله برفی در رشته های مختلف کشاورزی و علوم تربیتی انجام گرفت. هر یک از پاسخگویان در نشست هایی که به مدت 15 دقیقه به طول انجامید به پرسش های باز پاسخ دادند. تحلیل داده ها که به روش نظریه پایه ور انجام گرفت در قالب سه مرحله ی کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به شناسایی هشت دسته از عامل های فردی و رفتاری، برنامه ریزی، ترویجی، فرهنگی، محیطی و خانوادگی و انگیزشی به عنوان سوق دهنده ها (100 مورد) و سه دسته عامل های محدود کننده زمینه ای، روان شناختی و آموزشی (33 مورد) شد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104620181219Educational Development Strategies of National Agricultural Innovation System, Agricultural and Natural Resources Research and Education Center of Kohkilouyeh and Boyerahmad Province, Iranراهبردهای توسعهی آموزش در نظام ملی نوآوری کشاورزی در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یاسوج577711792210.22092/jaear.2018.122106.1512FAپیمان فلسفیاستادیار ترویج و آموزش کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.تهران،ایرانزهرا نظریدانشجوی کارشناسیارشد ترویج کشاورزی، دانشکدهی کشاورزی، دانشگاه یاسوج.Journal Article20180601The purpose of this study is finding strategies for development and expansion of education in the national agricultural innovation system, with an emphasis on experiences in Kohgiluyeh and Boyerahmad province. Accordingly, the qualitative method of the empowerment evaluation and SWOT technique was used and the quantitative method of QSPM matrix was used to select the strategies. Hence, the research community is included 40 experts from the Jihad-e-Agriculture Organization of the province, which is in close contact with agricultural education activities and is well acquainted with the challenges and opportunities. The required data were collected at the first stage for identification of factors through SWOT analysis protocol. The weights of each of the internal factors were: strengths (2.374), weaknesses (579.2), and external factors, opportunities (2.171) and threats (2.994). These data show the overcoming of weaknesses over strengths and threats to opportunities. The findings of the research showed that the basic view and overall orientation in developing strategies based on opportunities and removing the threats of the external environment in a "out sized" environment is possible. In the second step, the scores of attractiveness were used to determine the overall importance of the strategies. The findings showed that five of the above-average score strategies had to be considered. Establishment and designing in-service training programs and development of short-term skills training for farmers, changing attitudes among policymakers for paying attention and support of education centers, and designing and development of agricultural education justification schemes are the most important strategies.هدف از تحقیق حاضر عبارت است یافتن راهبردهایی برای گسترش و توسعه ی آموزش در نظام ملی نوآوری کشاورزی، با تأکید بر تجاربی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. بر این اساس در گام نخست پژوهش از روش کیفی ارزشیابی توانمندساز و تکنیک سوات و در گام دوم که روش کمی بود، از ماتریس QSPM جهت انتخاب راهبردها استفاده گردید. از این رو، جامعه ی پژوهش را در فاز کیفیمتشکل از 40 نفر از کارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان است که در ارتباط تنگاتنگ با فعالیت های آموزشی کشاورزی بوده و با چالش ها و فرصت های آن آشنایی کامل دارند. داده های مورد نیاز در مرحله ی اول برای شناسایی عوامل از طریق پروتکل تجزیه و تحلیل سوات گردآوری شد. اعتبار وزنی هر یک از عوامل داخلی؛ قوت ها (374/2)، ضعف ها (579/2)، و عوامل خارجی؛ فرصت ها (271/2) و تهدیدها (994/2) محاسبه گردید. این داده ها نشان دهنده ی غلبه ی ضعف ها بر قوت ها و تهدیدها بر فرصت ها بود. جمع یندی تحقیق نشان داد دیدگاه اساسی و جهت گیری کلی در تدوین راهبردها با تکیه بر فرصت ها و رفع تهدیدهای محیط خارجی در یک محیط، "برون زا" امکان پذیر است. در گام دوم برای تعیین اهمیت کلی راهبردها از میانگین جمع امتیاز موزون نمره های جذابیت استفاده شد. یافته ها نشان داد که پنج راهبرد امتیازی بیش از میانگین داشته که باید مورد توجه قرار گیرند. ایجاد و طراحی و توسعه ی برنامه های آموزشی ضمن خدمت و طراحی و توسعه آموزش های مهارتی کوتاه مدت مورد نیاز کشاورزان، ایجاد تغییر نگرش در سیاستگذاران برای توجه و حمایت از مراکز آموزش و طراحی و توسعه ی طرح های توجیهی آموزش کشاورزی از مهمترین این راهبردهاست.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104620181219role of promotion and education of agriculture in the development of rapeseed cultivation in county selselehنقشآفرینی ترویج و آموزش کشاورزی در توسعه کشت کلزا در شهرستان سلسله788911791910.22092/jaear.2018.122123.1513FAنرگس کاکولونددانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی، گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزیسعید غلامرضاییاستادیارر آموزش کشاورزی، گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی ، دانشگاه لرستانمهدی رحیمیاناستادیار آموزش کشاورزی، گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی ، دانشگاه لرستان0000-0003-3102-2299Journal Article20180602Agriculture promotion and education has always been one of the main elements of the development of agriculture. Nowadays, the development of cultivating the strategic and import of rapeseed is a necessity and identifying educational development strategies for its development is very important. Meanwhile, the city of Solejdah in Lorestan province is one of the most prone to cultivating oilseeds. The purpose of this study is to examine the role of agricultural promotion and education in the development of rapeseed cultivation in this region. This research is based on qualitative paradigm. Statistical population of this study is 13 employees of the related experts and the officials of the Agricultural and Agricultural Cooperatives Development Department as the main informant. In order to increase the validity and validity of the data, the method of review by the participants as well as the validity of the research was applied to multilateralism.the results of this study showed that three strategies for enhancing support role, strengthening educational programs and organizing the system of cultivation would be beneficial for the development of rapeseed. To implement educational and promotional strategies, training in-service experts, training operators on the formation of cooperatives with the goal of integration and agronomy, implementation of group training programs aimed at improving productivity, visiting farmers from sample farms, rehearsals and monitoring Continuing technical and promotional experts and providing multimedia educational packages in the field of suitable irrigation systems, introduction of high yield resistant varieties and observing the distance between cultivars and seed rate per hectareهماکنون توسعه کشت گیاه دانه روغنی راهبردی کلزا، یک ضرورت به شمار میآید و شناسایی راهکارهای آموزشی ترویجی در جهت توسعه آن، با توجه به نیاز کشور بسیار مهم است. دراینبین، شهرستان سلسله یکی از قطبهای مستعد کشت این گیاه دانه روغنی در استان لرستان میباشد و هدف این بررسی نقش ترویج و آموزش کشاورزی در توسعه کشت کلزا در این منطقه میباشد. این تحقیق با اسـتفاده از ﻧﻈﺮﻳﺔ مفهومسازی ﺑﻨﻴﺎدی و برمبنای مدل گلاسر و استراوس ارائه شده است در سال 1396 انجامشده است و حجم نمونه آن13 نفر از کارشناسان مرتبط ستادی و صفی جهاد کشاورزی و شرکت توسعه کشت دانههای روغنی استان بهعنوان خبرگان کلیدی بوده است و برای انتخاب مصاحبهشوندگان، از نمونهگیری هدفمند به شیوه زنجیرهای استفاده شد. برای گردآوری دادهها مصاحبههای نیمساختارمند صورت گرفت که برای افزایش اعتبار و روایی دادهها از روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان و همچنین بـرای تأیید پذیری پژوهـش از چندجانبهنگری استفاده شد. در نهایت مصاحبه های صورت گرفته توسط نرم افزار کیفی MAXQDA12 مورد دسته بندی قرار گرفتند و یافتهها نشان دادند که برای توسعهی کشت کلزا سه راهبرد تقویت نقش حمایتی، تقویت برنامههای آموزشی و ساماندهی نظام این کشت، سودمند خواهد بود. برای پیادهسازی راهکارهای آموزشی و ترویجی، آموزش ضمن خدمت به کارشناسان، آموزش به بهرهبرداران درزمینهی تشکیل تعاونی باهدف یکپارچهسازی و یکجا زراعی، اجرای برنامههای آموزشی گروهی باهدف ارتقای بهرهوری تولید، بازدید کشاورزان از کشتزارهای نمونه، سرکشی و پایش مستمر کارشناسان فنی و ترویجی و تهیه بستههای آموزشی چندرسانهای در زمینههای سامانههای آبیاری مناسب، معرفی رقمهای مقاوم به سرما و دارای عملکرد بالا و رعایت تراکم کشت و میزان بذر در هکتار، اجرای کشتزارهای نمایشی و مدرسه مزرعه کشاورز و تشکیل کمیته ساماندهی توسعه و ترویج کشت دانههای روغنی متشکل از کارشناسان دستاندرکار جهاد کشاورزی، شرکت توسعه دانههای روغنی و دیگر نهادهای مرتبط پیشنهاد میشود.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104620181219The Organic Farming Acceptance Model in sarab niloofar (Bala-Darband) Rural District in Kermanshah Countyمدل پذیرش کشاورزی ارگانیک در دهستان سراب نیلوفر (بالادربند) کرمانشاه9010611791810.22092/jaear.2018.122714.1530FAموسی اعظمیدانشیار توسعه روستایی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.سعید هدایتی نیادانشجوی دکترای توسعه کشاورزی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدانمحمد جواد مصطفویدانشجوی دکتری اگرواکولوژی (بومشناسی زراعی)، گروه زراعت و اصلاح نباتات، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانJournal Article20180721Despite the positive and inevitable functions of organic farming, this agricultural system still has little desire to accept it by farmers and producers. This study aiming to analyzing the effective factors on the Acceptance of organic farming by farmers in rural areas of the Bala-darband district of central Kermanshah province in Survey research method (2016-2017). In addition to documentary overview, a questionnaire was used in the survey as its validity confirmed by a panel of experts and its reliability was estimated through a guide study outside the statistical sample with Ordinal alpha coefficients (0/75-0/93), Composite Reliability (0/75-0/92) and Average Variance Extracted (0/55-0/67) was confirmed. for this purpose, Smart PLSver3 software was applied. The statistical population of were rural farmers of Bala-Darband (N = 2157) which 180 of them were selected by multistage cluster sampling method as sample group. Both SPSSver20 and AMOSver20 softwares were applied to analyze the collected data from the field. Finally, based on the direct and indirect effects of the developed structural model, The result showed that tangible behavioral control had the most effect on adoption of organic agriculture. Also, factors such as decision on use structures of adoption, Attitude, Knowledge and Cognizance, Subjective Norm and Perceived Usefulness towards organic farming seen as the most effective factors on the structure of organic farming acceptance in order. The results of this research can help managers and policy makers to seek strategies towards better adoption of organic farming among farmers.با وجود کارکردهای مثبت و پرهیزناپذیر نظام کشاورزی ارگانیک، هنوز گرایش چندانی برای پذیرش آن وجود ندارد. این پژوهش با هدف تحلیل سازههای مؤثر بر پذیرش کشاورزی ارگانیک توسط کشاورزان در دهستان بالادربند از بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه انجام شده است (96-1395). افزون بر مرور کتابخانهای، از پرسشنامه در عملیات میدانی استفاده شد که روایی پرسشنامه بهوسیلهی نظرسنجی کارشناسان توسعه کشاورزی و پایایی آن با انجام یک بررسی راهنما خارج از نمونهی آماری با محاسبهی ضریبهای آلفای ترتیبی (93/0-75/0)، پایایی ترکیبی (92/0-75/0) و میانگین واریانس استخراج شده (67/0-55/0) تأیید شد. برای این منظور نرمافزارSmart PLSver3 به کار گرفته شد. جامعهی آماری این پژوهش شامل کشاورزان دهستان بالادربند بود (2157 N=) که در نهایت 180 تن از آنان به روش نمونهگیری خوشهای برای بررسی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSSver20 و AMOSver20 استفاده شد. نتیجه مدلسازی ساختاری نشان داد که مدل تحقیق دارای برازش مناسبی میباشد. در نهایت، اثرهای مستقیم و غیر مستقیم مدل ساختاری پژوهش نتایج نشان دادند که سازهی کنترل محسوس رفتاری، بیشترین تأثیر را بر پذیرش کشاورزی زیستی داشته است و سازههای تصمیم به پذیرش، نگرش، دانش و آگاهی، هنجار ذهنی و درک برتریها نسبت به کشاورزی زیستی به ترتیب از دیدگاه تأثیرگذاری بر سازه پذیرش کشاورزی زیستی، در رتبههای بعدی قرار گرفتند. یافتههای این پژوهش میتواند دستاوردهایی برای مدیران و برنامهریزان در بهبود پذیرش کشاورزی ارگانیک در بین کشاورزان داشته باشدموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104620181219Meritocracy Model of the Managers at Agricultural Scientific - Applied Higher Education Centers of the Ministry of Agriculture, Iranمدل شایسته سالاری مدیران مراکز آموزش های علمی کاربردی و مهارتی وزارت جهادکشاورزی10712411794910.22092/jaear.2018.122788.1533FAمحمدرضا شیرزادیدانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.محمدصادق ضیاییاستاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.هادی رزقی شیرسواراستادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.سودابه جلیلیاستادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.Journal Article20180725The present study aims to developing the assigned complementary model, the selection and appointment based on the merit of the managers of the centers affiliated to the applied higher education institution of the Ministry of Jihad-e-Agriculture, and desirable mode ranking is performed due to attitude importance of the institution managers to cultivation of educated experts in agricultural industry. This combination (quantitative, qualitative), application, field, descriptive, non-descriptive study along with theoretical saturation is interviewed by19experts and then all the items approved by experts based on the adjusting yes or no questions. The initial questionnaire was set and distributed among180experts.After collecting data obtained KMO=%86. Finally,11components have ability to determine %87/88 meritocracy variance. Final questionnaire was provided 35 interacting participants by manager of the centers.The results of Kolmogorov-Smirnov test have more suitable condition than the significant effect, all Cronbach alpha variables more than0.7and mean variance more than 0.5.Therefore, the convergent validity of the variables accepted with CR>AVE. Using PLS output, the components of meritocracy and desirability mode rankings was considered and factor load determined. The desirability status rankings were included crisis management8,empowerment10,leadership and teamwork1, science& knowledge of management5,entrepreneurship and development thought 6,ethics9, critical and creative thinking 4, statesmanship 7,fourth wave management thinking11, system thinking3,learning organization thinking2.The finding of this study was considering exclusive model of manager’s meritocracy in centers and ranking of items. For the first time introduced two concept of meritocracy components, the first one was statemanship and the other was fourth wave attitudeپژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی تکمیلی اختصاصی انتخاب و انتصاب بر مبنای شایسته سالاری مدیران مراکز وابسته به موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی وزارت جهادکشاورزی و رتبه بندی وضعیت مطلوب به جهت اهمیت نگرش مدیران این مراکز در تربیت متخصصین تحصیلکرده درصنعت کشاورزی اجرا گردید.روش تحقیق ترکیبی(کیفی وکمی)،کاربردی، میدانی، توصیفی و غیر تجربی در راستای اشباع نظری با 19 نفر از خبرگان مصاحبه و با استفاده از روشهای کیفی سوالات استخراج و در ادامه با تنظیم سوال بلی یا خیرهمه گویه ها توسط خبرگان مورد تائید قرار گرفت.پرسشنامه اولیه تنظیم و به تعداد180عدد بین صاحب نظران پخش و بعد از جمع آوری،86%=KMO تعیین و درنهایت11مولفه مستخرج قابلیت تبیین 87/88% واریانس شایسته سالاری را دارا بود. پرسشنامه خروجی،در اختیار35 نفر از دست اندرکاران متعامل بامدیران مراکز قرار گرفت. نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنوف وضع مطلوب بالاتر از مقدار معناداری و نیز آلفای کرونباخ تمامی متغیرها بزرگتر از 7/0بودند و از نظر پایایی متغیرها مورد تایید بودند.میانگین واریانس بزرگتر از5/0بود بنابر این روایی همگرا نیز تایید و نیز مقدار CR>AVE بود. با استفاده از خروجی PLS الگوی شایسته سالاری احصاءو بارعاملی مشخص شدو رتبه بندی وضعیت مطلوب عبارت بودند از مدیریت بحران 8، توانمند10،رهبری وکار تیمی1،علم و دانش مدیریتی5،تفکرکارآفرینی و توسعه ای6،اخلاق9، تفکر انتقادی وخلاق4،سیاستمداری7، تفکر توسعه تکنولوژیکی11،تفکر سیستمی3،تفکر سازمان یادگیرنده2. یافته های پژوهش حاضر احصاء مدل اختصاصی شایسته سالاری مدیران مراکز فوق و رتبه بندی مولفه ها بود و برای اولین بار دو مفهوم سیاستمداری و تفکر موج چهارم در مولفه های شایسته سالاری معرفی شد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104620181219Analyzing the components of agricultural extension and education curriculum based on the interdisciplinary training approachمولفههای برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی براساس رویکرد آموزش میان رشتهای12514411794110.22092/jaear.2018.122842.1536FAزینب موذندانشجوی دکترای آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.حمید موحد محمدیاستاد، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.احمد رضوانفراستاد، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.یوسف حجازیاستاد، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.Journal Article20180730The aim of this research was to analyze the components agricultural extension and education major according to interdisciplinary curriculum elements. The statistical population of the study included 302 students (1393-1396 for Master and 1391-391 for PhD) at universities of Tehran, Shiraz, Ramin, Kermanshah, and Zanjan. Using Krejcie and Morgan tables, a sample of 170 students was selected by stratified sampling method. The research instrument was a questionnaire. Its validity was confirmed by the faculty members and PhD students and graduates of Agricultural Extension and Education. Cronbach's alpha coefficient used to determine the reliability. Data were analyzed using SPSS software. The results of factor analysis showed that aim element had three component including acquiring cognitive skills, problem solving skills, and acquiring the skills of the real world of engineering. Content element had four components including: content cohesion, comprehensiveness of the content, the proper utilization of the content of the related disciplines, and the provision of complementary and relevant courses in terms of study. The element of teaching and learning strategies had three components including: problem-based teaching methods, the interaction of faculty members, and the use of cooperation of different disciplines in the teaching process. The element of learning experiences and activities had three components including: matching the experiences with the needs of the field and the interests of the students, setting out the activities and experiences of learning based on the internal and external workgroup, and designing challenging experiences and learning activities. Tهدف این پژوهش، شناسایی مولفههای عناصر برنامه درسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی براساس رویکرد آموزش میان رشتهای بود. جامعه آماری را 302 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی سالهای تحصیلی 1396-1393 مقطع کارشناسی ارشد و 1396-1391 مقطع دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاههای تهران، شیراز، رامین اهواز، کرمانشاه و زنجان تشکیل داد و تعداد 170 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتسابی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که روایی آن توسط اعضای هیأت علمی و دانشجویان و دانش آموختگان دکتری رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تایید شد و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (برای بخشهای مختلف پرسشنامه بیشتر از 95/0 بهدست آمد). دادهها با استفاده از نرمافزار SPSSتحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که عنصر هدف دارای سه مولفه کسب مهارتهای بالای شناختی، کسب مهارتهای حل مسئله، و کسب صلاحیتهای دنیای واقعی مهندسی بود. عنصر محتوای برنامه درسی دارای چهار مولفه انسجام و مسئله محوری محتوا؛ گستردگی و جامع بودن محتوا، بهرهگیری مناسب از محتوای رشتههای مرتبط؛ و ارایه دروس مکمل و مرتبط در ترمها و مقاطع تحصیلی بود. عنصر راهبردهای تدریس و یادگیری دارای سه مولفه روشهای تدریس مسئله محور و چالش برانگیز، تعامل و تشریک مساعی اعضای هیأت علمی در سطوح مختلف و بکارگیری دیدگاهها و همکاری رشتههای مختلف در فرآیند تدریس بود. عنصر تجارب و فعالیتهای یادگیری دارای سه مولفه تناسب تجارب با نیازهای رشته و علایق دانشجویان، تنظیم فعالیتها و تجارب یادگیری مبتنی بر کارگروهی درون و برون بخشی، و طراحی تجارب و فعالیتهای یادگیری چالش برانگیز بود. عنصر ارزشیابی دارای چهار مولفه روشهای ارزیابی مختلف، چند وجهی و چند معیاره؛ ارزیابی مهارتهای بالای شناختی و ارتباطی؛ طراحی سوالات ارزیابی پیچیده و باز پاسخ؛ و ارزشیابی تکوینی متناسب با ماهیت دروس بود.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104620181219Agricultural Scientific – Applied Curriculum Logic with Entrepreneurial Approach in Iranمنطق برنامه درسی گرایش علمی کاربردی کشاورزی با رویکرد کارآفرینی14516311794210.22092/jaear.2018.123123.1542FAحسین نیک فرجامدانشجوی دکتری مطالعات برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.H.Nikfarjamعلی حسینی خواهاستادیار گروه مطالعات برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.عفت عباسیاستادیار گروه مطالعات برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.مسعود گرامی پوراستادیار گروه مطالعات برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20180824The purpose of this study is to determine entrepreneurship logic in agricultural curriculum through qualitative research method. In this research, a library study was conducted to access data and analyze entrepreneurship curricula by reviewing relevant documents in this area, along with semi-structured interviews. Sampling is purposeful. The snowball sampling method continues to reach the theoretical saturation. Which included 1 professor and speaker in agriculture, 2 curriculum specialist and 3 graduates of agricultural entrepreneurship and a total of 23 people; for analysis of data from interviews, Atlas-T software was used in three stages: open (concepts), Axis (Categories) and Selection (Selected Code). By analyzing 500 interviews in open planning stage, 36 concepts were obtained and at the planning stage, similar concepts and similar to the previous semantic meaning were divided into 7 major categories: 1- lack of government jobs 2- employment 3. creation of entrepreneurial insights 4 5. Potential farmers 5. Recent technological advances 6. The emphasis of internationally recognized universities and institutions 7. The needs of the agricultural community are classified as the main findings of this study. And finally, the main categories of a selective code entitled "Making Sustainable Employment and Entrepreneurship in Agricultural Development." The results of this study indicate that entrepreneurship development in agriculture is due to changing educational curriculum for agriculture and priority of policy makers in agricultural education.پژوهش حاضر با هدف تبیین منطق کارآفرینی در برنامهدرسی علمی کاربردی رشتههای کشاورزی با روششناسی از نوع پژوهش کیفی اجرا شده است. در این پژوهش جهت دستیابی به دادهها و تحلیل و بررسی منطق برنامه درسی کارآفرینی از مطالعه کتابخانهی با مرور اسناد و مدارک مرتبط در این حوزه به همراه مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. نمونه این پژوهش جهت مصاحبه، هدفمند است و از روش نمونهگیری گلولهبرفی تا رسیدن به اشباع نظری بهره گرفته شده است. که شامل 1-اساتید و مدرسان خبره در بخش کشاورز، 2-متخصصان برنامهدرسی و 3-دانشآموختگان کارآفرین بخش کشاورزی و در مجموع به تعداد 23 نفر هستند؛ برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، از نرم افزار اطلس تی جهت کدگذاری در سه مرحله باز(مفاهیم)، محوری(مقولهها) و انتخابی(کد گزینشی) استفاده شد. و با تحلیل 500 مصداق برگرفته از مصاحبهها در مرحله کدگذاری باز 36 مفهوم بدست آمد و در مرحله کدگذاری محوری مفاهیم مشترک و مشابه مرحله قبل از نظر معنایی در قالب 7 مقوله عمده شامل 1- نبود شغل دولتی 2- اشتغال زائی 3- ایجاد بینش کارآفرینانه 4- شرایط بالقوه کشاورز 5- پیشرفت های فنآوریهای نوین 6- تاکید دانشگاهها و نهادهای بین المللی معتبر 7- نیاز جامعه کشاورزی بعنوان یافتههای اصلی پژوهش طبقهبندی شدند و در نهایت از مقولههای محوری یک کد گزینشی تحت عنوان «ایجاد اشتغال پایدار و توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی» بدست آمد. نتایج پژوهش نشان میدهد توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی با تغییر و تحول در طراحی و تدوین برنامهدرسی علمی کاربردی کشاورزی امکانپذیر است و باید در اولویت سیاستگذاران در بخش آموزش کشاورزی قرار گیرد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104620181219Role of Team Learning and Effective Group Factors on Competent Education from the Viewpoints of the Faculty Members of Sari University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Iranنقش یادگیری تیمی و عاملهای گروهی مؤثر بر آموزش شایسته محور از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری16417611794310.22092/jaear.2018.123823.1562FAارسلان ایرجی راداستادیار مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایرانفاطمه خوش کامدانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت و بهسازی منابع انسانی، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی سمنگان، آمل، ایرانJournal Article20181021The purpose of this study was to investigate the effects of size of team indicators, team identification and interdependence on work based on competency-based learning based on the role of mediating team learning. The statistical population of this study was 152 faculty members of Sari University of Agricultural Sciences and Natural Resources in 1395-96. 110 of them were selected through Morgan table and Cochran formula by random sampling as a research sample and completed questionnaires. Have found The formal validity of the questionnaire was confirmed by experts and was confirmed by factor analysis and model fitting, structural validity, and its combined reliability. Analysis of the collected data was done by structural equation modeling using AMOS23 software. Based on the findings of the research and the values of the coefficient of the paths in the final model of the research and directly, the size of the team -0.28, the identification of the team is 33.3 and the dependence on the job, 0.32, affect the competence-based education. Also, the effect of team mediating variable on the above relationships also confirms the significance of the indirect effect of team size variables, team identification and work affiliation on the implementation of competency-based education; however, in all three cases, with respect to the meaningful preservation of direct relationships, one can He said that team learning variable has a mediator effect on these relationships.هدف این تحقیق بررسی تاثیر شاخصهای اندازه تیم، هویتیابی از تیم و وابستگی متقابل به کار بر آموزش مبتنی بر شایستگی با توجه به نقش میانجی یادگیری تیمی است. جامعه آماری پژوهش 152 تن ازاعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال تحصیلی 96- 1395 بوده اند که تعداد 110 تن از آنان از طریق جدول مورگان و فرمول کوکران به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و پرسشنامههای مربوطه را تکمیل نمودهاند. روایی صوری پرسشنامه به تایید خبرگان رسید و به وسیله تحلیل عاملی و برازش مدل، روایی سازه و پایایی ترکیبی آن نیز تایید شد. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده نیز به روش مدلسازی معادلات ساختاری به وسیله نرمافزار AMOS23 انجام شده است. بر اساس یافتههای پژوهش و مقادیر مربوط به ضریب مسیرها در مدل نهایی تحقیق و به صورت مستقیم، شاخصهای اندازه تیم 28/0- ، شناسایی تیم 33/0 و وابستگی به کار 32/0، بر آموزش مبتنی بر شایستگی تاثیر دارند. همچنین نتیجه تاثیر متغیر میانجی یادگیری تیمی بر روابط فوق نیز مؤید معنیدار بودن اثر غیرمستقیم متغیرهای اندازه تیم، شناسایی تیم و وابستگی به کار بر اجرای آموزش مبتنی بر شایستگی است؛ اگرچه که در هر سه مورد با توجه به معنادار باقی ماندن روابط مستقیم، میتوان گفت که متغیر یادگیری تیمی، اثر میانجیگر جزئی بر روابط مذکور دارد.