موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205114920190823The Effectiveness of Agricultural Business Education on Rural Women Entrepreneurshipاثربخشی آموزشهای کسب و کار کشاورزی در کارآفرینی زنان روستایی31612110010.22092/jaear.2019.124633.1582FAنسرین رحمتیدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت و بهسازی منابع انسانی، موسسه آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی سمنگان، آمل، ایرانارسلان ایرجی راداستادیار مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایرانمحمود منسوب بصیریاستادیار مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی سمنگان، آمل، ایران.Journal Article20181223Since rural women have fewer opportunities to grow and develop entrepreneurship due to existing constraints, this study investigated the effectiveness of agricultural education programs for rural women in creating entrepreneurship among rural women in 1996-95. The purpose of this study is applied, in terms of field data collection method and in terms of quasi-experimental variables control using questionnaire. The population of the study was 970 rural women members of rural women cooperatives in Alborz province who had previous training and extension courses related to employment and agricultural business. Using Cochran formula, 135 of them were identified and 140 individuals were selected by quota sampling to increase the accuracy of the data. Rural women with no background in training were also used to compare a group of 140 people. The validity of the research instrument was confirmed by expert opinion and the reliability was confirmed by ordinal theta coefficient (<strong>θ</strong> = 0.79 - 0.91). Results of Mann-Whitney nonparametric test indicated a statistically significant difference in entrepreneurial characteristics between the experimental and control groups. Individuals who participated in entrepreneurship courses also scored higher on the two components of success and ambiguity than the control group. Sequential regression analysis also showed that 6 variables of attitude, work, age, economic status, income, participation in courses and information seeking behavior explained 33% of the probability of changes in the level of dependent variable of entrepreneurial characteristics (R2=0.33).از آنجاکه زنان روستایی به واسطه محدودیتهای موجود از فرصتهای کمتری در رشد و توسعه کارآفرینی برخوردار هستند، این تحقیق به بررسی اثربخشی برنامههای آموزش کشاورزی زنان روستایی سالهای 96-95 در ایجاد کارآفرینی در بین زنان روستایی پرداخته است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ روش جمعآوری اطلاعات میدانی و از لحاظ کنترل متغیرها شبه آزمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه میباشد. جامعه آماری 970 تن از زنان روستایی عضو تعاونی زنان روستایی ساکن استان البرز است که سابقه شرکت در دورههای آموزشی و ترویجی مرتبط با اشتغال و کسب و کار کشاورزی را داشتند. با استفاده از فرمول کوکران 135 تن از آنان تعیین و برای افزایش دقت دادهها 140 تن، به روش نمونهگیری سهمیهای جمعآوری شد. به منظور ایجاد امکان مقایسه یک گروه 140 تن از زنان روستایی بدون سابقه شرکت در دورههای آموزشی نیز استفاده گردید. روایی ابزار تحقیق با استفاده از نظر متخصصین و پایایی با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (91/0 - 79/0 = <strong>θ</strong>) مورد تایید قرار گرفت. نتایج آزمون فراسنجهای من ویتنی حاکی از تفاوت معنیدار آماری از لحاظ ویژگیهای کارآفرینانگی بین دو گروه آزمایش و کنترل بود. همچنین افرادی که در دورههای کارآفرینانگی شرکت کرده بودند در دو مؤلفه موفقیتطلبی و تحمل ابهام نسبت به گروه کنترل نمره بالاتری کسب نمودند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که 6 متغیر نگرش به کار، سن، وضعیت اقتصادی، میزان درآمد، شرکت در دورهها و رفتار اطلاع یابی در مجموع 33 درصد از احتمال تغییر سطح متغیر وابسته ویژگیهای کارآفرینانگی را تبیین میکنند (33/0=R2).موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205114920190823The Impact of Agricultural TV Programming Components on Farmers’ Satisfactionتأثیر مؤلفههای برنامهسازی تلویزیون کشاورزی بر رضامندی کشاورزان172812103910.22092/jaear.2019.126441.1620FAنصیبه پورفاتحدانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی اهواز، ایران.علی رضا سید اسحقیدانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.Journal Article20190525The research aimed to analyze the impact of structural components on the performance of agricultural television networks’ programming from the views of beneficiaries of Khorasan Razavi, Kerman, and Markazi. The statistical community of this study consisted of farmers from three villages in three provinces of Khorasan Razavi (privileged), Markazi (less privileged) and Kerman (underprivileged) including 280 individuals of which 221 were identified as sample size according to Morgan Stanely Matrix used. Survey sampling methodology employed was simple random sampling and data was gathered through questionnaires. validity confirmed by a panel of experts and its reliability was approved using Cronbach's alpha (α=0/77) coefficient. The SPSS21 software and the Spearman correlation coefficient and regression were used for data analysis. The results showed that in Markazi and KhorasanRazavi provinces, the structure, content, and in Kerman province compliance with customs, culture and traditions were the highest priority. It also showed that there is a positive and meaningful relation at one percent level among all the components, including programming structure and television network performance and three components of broadcast time, programming structure and content, define 41% of the variance of television network performance.این تحقیق با هدف بررسی تأثیر مؤلفههای ساختار برنامهسازی بر عملکرد شبکههای تلویزیونی کشاورزی از دیدگاه بهرهبرداران استانهای خراسان رضوی، مرکزی و کرمان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل بهرهبرداران از سه روستای سه استان خراسان رضوی (برخودار)، مرکزی (کم برخوردار) و کرمان (نابرخوردار) شامل 280 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان221 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین شد. روش نمونهگیری در تحقیق، روش نمونهگیری تصادفی ساده بوده و گردآوری داده با پرسشنامه انجام گرفته است. روایی پرسشنامه مورد استفاده از سوی گروهی از متخصصان موضوعی بررسی و تائید شد. و پایایی متغییرها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (77/0 = α) تائید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss21 و ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون استفاده شد. تجزیه و تحلیل بخش توصیفی نشان داد که در استان مرکزی و خراسان رضوی ساختار و محتوا و در استان کرمان رعایت آداب، فرهنگ و سنن دارای بالاترین اولویت است. همچنین نتایج نشان دادند که بین همهی مؤلفههای ساختار برنامهسازی و عملکرد شبکه تلویزیونی رابطه مثبت و معنیداری در سطح یک درصد وجود دارد و سه مؤلفه زمان پخش برنامه، عاملهای برنامه ساز، ساختار و محتوا 41 درصد از واریانس متغیر وابسته عملکرد شبکههای تلویزیونی را تبیین میکنند. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون نشان داد، سه مؤلفه زمان پخش برنامه، عاملهای برنامه ساز، ساختار و محتوا قادربه تبیین 41 درصد از واریانس متغیر وابسته عملکرد شبکههای تلویزیونی میباشند. و همچنین متغیر" زمان بخش برنامه"با مقدار 394/0 بیش از دیگر متغیرها بر عملکرد شبکههای تلویزینی تأثیرگذار میباشد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205114920190823Adapting the Tendency of Rural Youth in Baghmalek Township to Work in Agriculture with Developed Theory of Planned Behaviorگرایش اشتغال به کشاورزی جوانان روستایی شهرستان باغملک بر پایهی نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده294512104010.22092/jaear.2019.126629.1622FAآمنه سواری ممبنیدانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.بهمن خسروی پوراستاد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.مسعود برادراناستاد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.مسعود یزدان پناهدانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.Journal Article20190610Agriculture is one of the most important economic sectors of the country and its role in economic and political development and stability is undeniable. The purpose of this study was investigating rural youth’ intention toward agriculture jobs in Baghmalek Township. To achieve the purpose of the present study, the developed theory of planned behavior was used as the research framework. Research method in terms of purpose and in terms of data collection, it is survey. The population of interest was rural youth between 15 to 29 years old three rural districts of Meidawood, Mongasht and Haparo in baghmalek township. In the second phase, out of these three districts with a population of about 900 young rural people, the sample was selected as 270 rural youth based on Morgan table. Thus, the method was multi-stage cluster sampling. Data gathering tool was a questionnaire whose face validity was confirmed by several experts. In addition, to determine the reliability of different sections of the questionnaire, Pre-test and ordinal theta coefficient were used (θ= 0.73- 0.91). The results of the structural equation modeling of path analysis showed, that both self-identity variables and descriptive norms of developed theory of planned behavior have directly and positively influenced youth's willingness to work in agriculture. The results also show an increase in the predictive power of the developed theory of planned behavior over the main theory of planned behaviorکشاورزی از جمله مهمترین بخشهای اقتصادی کشور است و نقش آن در توسعه و ثبات اقتصادی و سیاسی انکار ناشدنی است. هدف از این پژوهش بررسی گرایش جوانان روستایی شهرستان باغملک نسبت به اشتغال در بخش کشاورزی میباشد. برای دستیابی به هدف این پژوهش از نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده، بهعنوان چارچوب پژوهش استفاده شد. پژوهش از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها میدانی بود. جامعه آماری این پژوهش جوانان روستایی 15 تا 29 سال این شهرستان بوده که در مرحله اول با نمونهگیری تصادفی سه دهستان میداوود، منگشت و هپرو از توابع شهرستان باغملک انتخاب شدند. در مرحله دوم از میان این سه دهستان با جمعیت 900 نفر جوان روستایی، نمونه مورد نظر به حجم 270 نفر بر مبنای جدول مورگان انتخاب شد. بنابراین، روش نمونهگیری چند مرحلهای خوشهای بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای بود که روایی شکلی آن توسط شش نفر از اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تایید شد. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از پیش آزمون و محاسبه ضریب تتا ترتیبی استفاده شد که بین 73/0 و 91/0 بود. نتایج به دست آمده از مدل معادلههای ساختاری تحلیل مسیر نشان داد، دو متغیر هویت خود و هنجار توصیفی نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده بهصورت مستقیم و مثبت گرایش جوانان را برای اشتغال در بخش کشاورزی تحت تأثیر قرار داده اند. همچنین نتایج گویای افزایش توان پیش بیینی کنندگی نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده نسبت به نظریه اصلی رفتار برنامهریزی شده میباشد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205114920190823Effectiveness of Visual, Audio, and Extension Publications in Transferring Knowledge and Information to Farmers in Kerman Provinceاثربخشی رسانههای دیداری، شنیداری و نشریههای ترویجی در انتقال دانش و اطلاعات به کشاورزان در استان کرمان465812104110.22092/jaear.2019.126646.1623FAمهدیه ساعیاستادیار بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمان، ایران.Journal Article20190611Promotion institutions disseminate new technologies among farmers in various ways, including mass media. In the present study, the effectiveness of radio, television, internet and extension publications in the dissemination of agricultural information among farmers was investigated. This research was a descriptive-applied study and has been implemented using descriptive-correlational method. The statistical population was 1433 farmers in Kerman province in 2016-17 which 100 of them were selected using Cochran formula and proportional stratified random sampling. The instrument was a questionnaire that its validity was confirmed by a panel of experts and its reliability for different parts of the questionnaire was obtained from 0.83 to 0.89 by using Cronbach's alpha coefficient. Based on the results, TV, radio, extension publications and the internet ranked first to fourth according to their usage. Despite the fact that extension publications were ranked third in terms of usage, they were recognized as the most effective media. The relationship between age, education, experience, and media effectiveness were not statistically significant. The relationship between education level and the use of extension publications, the relationship between experience and use of radio, and the relationship between age and the use of radio were positive at the level of 5%, and the relationship between education and internet use were positive and significant at the level of 1%. In the end, recommendations were presented to enhance the effectiveness of these media.نهادهای ترویج از راههای گوناگون از جمله رسانههای ارتباط جمعی، فناوریهای جدید را در بین کشاورزان منتشر میکنند. در این پژوهش، اثربخشی رسانههای رادیو، تلویزیون، اینترنت و نشریههای ترویجی در انتشار اطلاعات کشاورزی بین کشاورزان بررسی شد. این تحقیق از نوع علی- ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد که با استفاده از روش میدانی اجرا شد. جامعهی آماری تحقیق، 1433 نفر از کشاورزان شهرستان کرمان در سال زراعی 96-1395 بود که 109 نفر از آنان، با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب برگزیده شدند. ابزار سنجش، پرسشنامهای بود که روایی آن توسط گروه متخصصان تأیید شد. پایایی آن نیز با استفاده از آزمون تتای ترتیبی ۸5/۰ به دست آمد. بنا بر یافتهها، از نظر میزان استفاده؛ تلویزیون، رادیو، نشریههای ترویجی و اینترنت به ترتیب رتبهی اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند. با وجود این که نشریههای ترویجی از نظر میزان استفاده در جایگاه سوم قرار گرفتند؛ اما، از سوی کشاورزان بهعنوان اثربخشترین رسانه شناخته شدند. رابطهی بین سن، تحصیلات، پیشینهی کار و اثربخشی رسانهها از نظر آماری معنیدار نبود. رابطهی بین سطح تحصیلات و استفاده از نشریههای ترویجی، رابطهی بین پیشینهی کار و استفاده از رادیو و رابطهی بین سن و استفاده از رادیو مثبت و در سطح پنج درصد خطا و رابطهی بین تحصیلات و استفاده از اینترنت مثبت و در سطح یک درصد خطا معنیدار بود. در پایان به منظور ارتقای اثربخشی این رسانهها، توصیههای کاربردی ارائه شد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205114920190823Professional Competencies of Faculty of Agriculture and Natural Resources for Biodiversity Educationشایستگیهای حرفهای اعضای هیات علمی کشاورزی و منابع طبیعی برای آموزش تنوع زیستی597012104210.22092/jaear.2019.126916.1630FAمونا باباییدانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهران.حمید موحد محمدیاستاد،گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهرانامیر علم بیگیاستادیار،گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهراناحمد رضوانفراستاد،گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهران.Journal Article20190704In recent years, a number of biodiversity in Iran have become extinct and many of them are on the verge of extinction, while biodiversity plays an important role in environmental life and health. This includes a large number of cultivated and horticultural species. Universities can play an important role in preserving and improving biodiversity. On this basis, Higher education institutions around the world have begun to change their missions, goals, and perspectives to address and integrate the challenges of biodiversity conservation. Creating such an educational structure will not simply happen and will require research, re-thinking and revising the components of the university. The human component of the system of higher education in agriculture and natural resources is one of the pillars of the system that plays a central role in advancing the system's objectives in a dynamic and harmonious connection with other components. Therefore, this study was conducted to identify the components of faculty members' professional competencies for biodiversity education. This study was conducted with qualitative approach and inductive content analysis method. Required data were collected by semi-structured interviews with 24 experts in the field of environmental education and biodiversity selected by snowball sampling. He began the inductive content analysis by identifying the meaningful aspects and then labeling them in the form of qualitative identities and continued by categorizing the identities and linking them to categories. This process was implemented with the help of MAXQDA software. To validate qualitative findings, participant review and expert review strategies have been used. The findings showed that faculty members' professional competencies for biodiversity education included skills competencies, knowledge competencies, value competencies, and ethical competencies that each had indicatorsدر سالهای اخیر شمار چندی از گونههای زیستی در ایران منقرض شدهاند و شمار زیادی از آنها نیز در معرض انقراض هستند این در حالی است که تنوع زیستی نقش مهمی در حیات و سلامت محیط زیست دارد. این موضوع شامل شمار زیادی از گونههای زراعی و باغی نیز میشود. دانشگاهها میتوانند نقش مهم و اساسی در حفظ و بهبود تنوع زیستی ایفا کنند. براین مبنا، مؤسسههای آموزش عالی در سراسر جهان تغییر ماموریتها، هدفها و چشم اندازهای خود برای توجه و تلفیق چالشهای مربوط به حفظ تنوع زیستی را در کارکردهای خود آغازکردهاند. ایجاد چنین ساختار آموزشی به سادگی رخ نخواهد داد و نیازمند تحقیق، تفکر دوباره و باز بینی مؤلفههای دانشگاه است. مؤلفه انسانی نظام آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی یکی از ارکان این نظام به شمار میرود که درپیوندی پویا و هماهنگ با دیگر مؤلفهها نقش محوری را در پیشبرد هدفهای نظام ایفا میکند. لذا این تحقیق به منظور شناسایی مؤلفههای شایستگیهای حرفهای اعضای هیئت علمی برای آموزش تنوع زیستی انجام گرفت. این پژوهش با دیدمان کیفی و با روش تحلیل محتوای استقرایی انجام پذیرفت. دادههای مورد نیاز با انجام مصاحبه نیمه ساختارمند با 24 تن از متخصصان حوزه آموزش محیط زیست و تنوع زیستی که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شده بودند، گردآوری شد. تحلیل محتوای استقرایی را با مشخص کردن جنبههای معنادار بودن و آن گاه نمادگذاری آنها در قالب شناسههای کیفی آغاز کرده و با مقولهبندی شناسهها و ایجاد ارتباط بین مقولهها ادامه یافت. این فرآیند به کمک نرمافزار MAXQDA اجرا شد. برای اعتبار بخشی یافتههای کیفی، از راهبردهای بازبینی مشارکت کنندگان و بازبینی متخصصان استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که شایستگیهای حرفهای اعضای هیئت علمی برای آموزش تنوع زیستی شامل شایستگیهای مهارتی، شایستگیهای دانشی، شایستگیهای ارزشی و اخلاقی بود که هر کدام دارای نشانگرهایی هستند.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205114920190823Impact of Extension Training Courses on Economic Empowerment of Rural Women in the Semnan Provinceتأثیر دورههای آموزشی ترویجی بر توانمندی اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق اعتبارات خرد استان سمنان719012104310.22092/jaear.2019.126945.1632FAشهرام مقدس فریمانیعضو هیات علمی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.مهدیه السادات میرترابیدانش آموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران.Journal Article20190706The purpose of this research was to analysis the Impact of Extension Training Courses on economic empowerment of rural women in the Semnan province in Iran. The statistical population of the study consisted of all members of rural women's microfinance funds in the province of Semnan that 112 of them were selected according to Cochran formula as sample and stratified random sampling method. This research was a survey and a researcher-made questionnaire was used to data collection. Reliability of the questionnaire by calculating Cranach's alpha (α= 0932) and validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. The results of ranking the determinants of economic empowerment of rural women showed, suitable use of leisure for income-generating activities, Interesting and active pursuit of job and production affairs and continuous acquisition of knowledge, technical and professional skills in the first to third ranks and there are the most important factors of the economic empowerment of rural women in the Semnan province. Also, according to the results of exploratory factor analysis the most important explanations for the economic empowerment of rural women in the Semnan province submitted in 5 factors included: Independent and sustainable employment, access to financial and credit facilities, participation in social and professional affairs, expansion of communication in the purchase, marketing and sales, and leadership and management of business group. These factors, in total, were able to explain 73.29% of the total variance. There is a meaningful positive correlation between participation in educational extensions and four factors explaining the economic empowerment of rural women. The results of regression analysis also showed that the number of extension education courses is the most important factor affecting the economic empowerment of women, which in total explains 32 percent of dependent variable.هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر دورههای آموزشی ترویجی بر توانمندی اقتصادی زنان روستایی استان سمنان بود. جامعه آماری پژوهش شامل 1646 تن زنان روستایی عضو صندوق اعتبارات خرد استان سمنان (نفر) بود که 112 تن از آنان با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط نظرخواهی از متخصصان و پایایی پرسشنامه پس از بررسی اولیه با محاسبه آلفای ترتیبی (برابر با 932/0) تایید شد. نتایج رتبهبندی نشانگرهای توانمندی اقتصادی زنان روستایی نشان داد که "استفادهی مناسب از اوقات فراغت برای فعالیتهای درآمدزا"، "علاقه و پیگیری فعالانه در امور شغلی و تولیدی" و"کسب مستمر دانش و مهارتهای فنی و شغلی" در رتبههای اول تا سوم قرار داشتند. بنا بر یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی، مهمترین نشانگرهای توانمندی اقتصادی زنان روستایی در استان سمنان در پنج عامل اشتغال مستقل و پایدار، مشارکت و دسترسی به تسهیلات مالی و اعتباری، مشارکت در امور تولیدی و حرفهای، گسترش ارتباطات در خرید، بازاریابی و فروش، و رهبری و مدیریت کسب و کار گروهی خلاصه شدند که در مجموع توانستند 29/73 درصد از واریانس کل متغیرهای توانمندی اقتصادی را تبیین کنند. بنا بر یافتههای همبستگی متغیرها بین مشارکت در دورههای آموزشی ترویجی و توانمندی اقتصادی زنان روستایی رابطه مثبت معنیداری وجود داشت. تحلیل رگرسیونی نشان داد که شمار دورههای آموزشی ترویجی گذرانده شده مهمترین عامل مؤثر بر توانمندی اقتصادی زنان بود که در مجموع 32 درصد متغیر وابسته را تبیین کرد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205114920190823Ranking of the Current Situation Component of the Meritocracy Model of the Educational Manager's of Education & Research Centers of the Ministry of Jihad-E-Agricultureرتبهبندی وضعیت موجود مؤلفههای مدل شایستهسالاری مدیران آموزشی، مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی9111112104410.22092/jaear.2019.126949.1633FAمحمدرضا شیرزادیدانشآموخته دکتری دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاداسلامی واحدتهران غرب،تهران، ایران.محمد صادق ضیاییاستاد دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.هادی رزقی شیرسواراستادیاردانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.0000-0003-2780-3332سودابه جلیلیاستادیاردانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.Journal Article20190706The aim of the this paper is to examine ranking of the current situation of the meritocracy model components for managers of the research and training centers of Ministry of Agriculture Jahad. The type of present study was quantitative, application, Field, non-descriptive. The questionnaire consists of 69 type and 11 Components with the Cronbach's alpha 0/808, reliability 0/846. validity that, it is confirm by 19 experts in the first level of main research and assigned to 35 experts of the research and training agriculture institute. It is surveyed based on component ranking in current situation by using PLS software. The current mode ranking was included crisis management 4, empowerment 9, leadership and teamwork 6, science and knowledge management 7, entrepreneurship and development thought 11, ethics 1, critical and creative thinking 10, statesmanship 5, forth wave management thinking 8, system thinking 2, learning organization thinking 3. Finally, the statesmanship and forth wave management thinking components compared with definition in meritocracy model and determined that it has not proper situation. Therefore, the empowerment and excellence programs need to be set up, then promote more effective and knowledge-based components by ranking components, but it is done with a view of training priorities, to train future managers of relevant devices. According to ratings and needs of social outcomes, we will have more forward-looking and knowledgeable managers based on needs assessment in terms of social priorities, converting human resources to human capital, content formulation and outreach training in areas of the country, and the other hand meritocracy, fourth wave thinking, and politicized behavior. Adopting such policies requires that the higher education system, while adopting appropriate policy practices and patterns at the highest levels of decision-making, consider both the scientific standards and the political, social, economic, and cultural conditions of society.این پژوهش با هدف رتبهبندی مؤلفههای وضعیت موجود شایستهسالاری مدیران مرکزهای آموزشی وزارت جهاد کشاورزی اجرا شد. پژوهش از نوع کمی، کاربردی، میدانی و غیرتجربی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه 69 گویهای 11 مؤلفهای استاندارد با آلفای کرونباخ 808/0، پایایی 846/0 که روایی آن با تائید 19 نفر ازخبرگان در مرحله اول کیفی منتج از پژوهش اصلی بود که با روش نمونهگیری در دسترس، در اختیار 35 نفر از خبرگان مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی قرار گرفت که با استفاده از نرمافزار PLS، نسبت به رتبهبندی مؤلفهها در وضعیت موجود اقدام شد. رتبهها عبارت بودند از: مدیریت بحران رتبه 4، توانمندسازی رتبه 9، رهبری و کارتیمی رتبه 6، علم و دانش مدیریتی رتبه 7، تفکر کارآفرینی و توسعهای رتبه 11، اخلاق رتبه 1، تفکر انتقادی و خلاق رتبه 10، سیاستمداری رتبه 5، تفکر موج چهارمی رتبه 8، تفکر ساختارمند (سیستمی) رتبه 2، تفکر سازمان یادگیرنده رتبه 3. در انتها رتبه مؤلفههای سیاستمداری و تفکر موج چهارم در وضعیت موجود با رتبه این مفهومها در مدل شایستهسالاری مقایسه شدند، که مشخص شد دارای وضعیت مناسبی نبودند. بنابراین میبایست برنامههای توانمندسازی و تعالی سازمانی را تنظیم کرد، در آن صورت با رتبهبندی مؤلفهها نیز به ارتقاء مؤلفههای مؤثرتر و دانش محور، البته با توجه به اولویتهای آمایشی، به تربیت مدیران آینده دستگاههای ذیربط همت گمارد. با توجه به رتبهبندی و نیازهای پیامدهای اجتماعی، نیازسنجی برحسب اولویتهای اجتماعی، تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی، تدوین محتوا و آموزشهای فراخور مناطق کشور، توانمندسازی، بالندگی و البته توجه به مفهومهای هم چون شایستهسالاری، تفکر موج چهارمی و رفتار سیاستمدارنه میتوانیم مدیران آینده نگرتر و دانش ورزتری داشته باشیم. اتخاذ چنین سیاستهایی مستلزم آن است که ضمن برخورداری از شیوهها و الگوی مناسب خط مشیگذاری در سطحهای عالی تصمیمگیری، هم به استانداردهای علمی و هم اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه توجه شود.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205114920190823Development and Implementation of a Framework for Entrepreneurship Education System in the Rural Areas of Ilam Provinceچارچوب کاربست آموزش کارآفرینی کشاورزی در روستاهای استان ایلام11212712104510.22092/jaear.2019.127339.1637FAروناک عالیپوردانشجوی دکترای گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایراناردشیر شیریدانشیار گروه مدیریت، دانشگاه ایلام.همایون مرادنژادیدانشیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ایلام، ایلام.Journal Article20190805This study aimed to develop a framework for applying agricultural entrepreneurship education system in rural areas of Ilam province. The methodology of the study was quantitative and qualitative. In the first phase, based on the viewpoint of 9 participants in the focus group, the framework of entrepreneurship education components was identified. In the second phase, with the participation of 15 experts and experts, using the Delphi method, the components and sub-components of the entrepreneurship education system were extracted and formulated in three rounds. In the third step, the components and sub-components of the entrepreneurial education system were ranked using the AHP method. The statistical sample comprises 15 of the knowledgeable experts and specialists in the field of training and entrepreneurship in the rural areas of Ilam Province who were selected by purposeful sampling. In this study and during the three stages, the Delphi of 11 components and 76 subcomponents in the development of the entrepreneurial training management information system process in the rural areas of Ilam Province were confirmed. The general calculation results of the paired comparisons regarding the 11 components show that the highest significance is related to the component of training information system content and the lowest significance is related to the component of infrastructural environment. It was also found that the subcomponents of recognition principles for the rural entrepreneurship opportunities, teaching market selection methods tailored for the products produced in the village, courses taught by trainers who have the experience of entrepreneurial work or at least the experience of working with entrepreneurs have the highest rankings.این پژوهش با هدف تدوین چارچوبی برای کاربست آموزش کارآفرینی کشاورزی در منطقههای روستایی استان ایلام انجام شد. دیدمان پژوهش به گونه آمیخته کمی و کیفی انجام گرفته است. در مرحله اول بر مبنای دیدگاه 9 نفر مشارکتکننده گروه کانونی از اعضای هیات علمی دانشگاه ایلام، چارچوب مؤلفههای آموزش کارآفرینی شناسایی شد. در مرحله دوم با مشارکت 15 نفر از کارشناسان و متخصصان صاحبنظر و آگاه در حوزه آموزش و کارآفرینی کشاورزی و با بهرهگیری از روش دلفی، مؤلفهها و زیر مؤلفههای نظام آموزش کارآفرینی در سه دور شناسایی و تدوین شد. در مرحله سوم، با به کارگیری روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP<sup>1</sup>) مؤلفهها و زیر مؤلفههای نظام آموزش کارآفرینی رتبهبندی شد. در این مرحله نمونه آماری پژوهش، 8 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ایلام و 7 نفر از کارشناسان سازمانهای اجرایی بودهاند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.<br /> نتایج محاسبه کلی مقایسههای زوجی در خصوص 11 مؤلفه نشان داد که بیشترین اهمیت مربوط به مؤلفه محتوای آموزش کارآفرینی و کمترین اهمیت نیز مربوط به مؤلفه محیط زیرساختی بود. همچنین مشخص شد که زیرمولفههای اصول تشخیص فرصتهای کارآفرینی روستایی، آموزش چگونگی انتخاب بازار متناسب با محصولات تولیدی در روستا، تدریس دورهها توسط مربیانی که خود تجربه کار کارآفرینانه و یا دست کم پیشینه کار کردن با کارآفرینان را داشته باشند، بیشترین رتبه را به خود اختصاص دادهاند.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205114920190823Effective Factors of Increasing the Passive Defense Knowledge of Staff Expert in Ministry of Agriculture- Jahadعوامل مؤثر بر افزایش دانش پدافند غیرعامل کارشناسان ستادی وزارت جهادکشاورزی12814412104610.22092/jaear.2019.127372.1639FAسید داود حاجی میررحیمیعضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایرانعبدالله مخبرعضوهیأت علمی مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایرانسید رضا پورنقیدانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی زنجانجمشید اقبالیدانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهرانرحمت یحیی نژاد عزیزیکارشناس ارشد مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزیJournal Article20190807The principle of effective protection and exploitation of existing resources and inputs, is the one of the basic principles of sustainable development agriculture. For this purpose, education and empowerment of agricultural development stakeholders is a top priority for countries. Passive defense has been an important part of civilian defense and its subject area is deliberate external threats. This issue is of great importance in the agricultural sector due to the wide range of intentional external threats. In the meantime, the role of human resources in achieving the principles and implementation of passive defense objectives in the agricultural sector is more than other influential factors. The purpose of this study was to determine the strategies for increasing the knowledge of the Ministry of agriculture- Jahad staff. The research method was survey and the instrument was questionnaire. The statistical population was the experts of the Ministry of Agriculture - Jahad (N=261). They were selected by systematic random sampling method (n=145). The validity of the questionnaire was confirmed by its external validity and reliability by calculating Ordinal Theta coefficient. SmartPLS and Stata software were used for data processing. The results of Confirmatory Factor Analysis (CFA) test showed that planning and provision of resources, appropriate training, incentives and points, administrative structure adjustment and field visits were among the most important strategies to enhance the level of passive defense knowledge of the Ministry of Agriculture Jahad experts. The results of enter regression analysis also showed that age and familiarity with passive defense goals had significant effect on increasing knowledge of experts.اصل حفاظت و بهرهبرداری اثربخش از منابع و نهادههای موجود، از اصول اولیه توسعه پایدار کشاورزی است و برای این منظور آموزش و توانمندسازی دست اندرکاران توسعه کشاورزی اولویت اصلی کشورها به شمار میرود. «پدافند غیرعامل» یکی از بخشهای مهم دفاع غیرنظامی بوده و حوزه موضوعی آن تهدیدات عمدی خارجی است. این موضوع در بخش کشاورزی به واسطه گستره اثرگذاری تهدیدات عمدی خارجی از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. در این میان نقش منبعهای انسانی برای تحقق اصلها و پیادهسازی هدفهای پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی بیش از سایر مؤلفههای تأثیرگذار است. این تحقیق با هدف تعیین عوامل و راهکارهای افزایش دانش عمومی و مدیریتی پدافند غیرعامل کشاورزی کارشناسان ستادی وزارت جهادکشاورزی انجام شد. روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری، کارشناسان ستادی وزارت جهادکشاورزی بودند (261=N). با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی نظاممند اعضای نمونه برگزیده شدند (145=n). روایی پرسشنامه از طریق اعتبار شکلی و پایایی آن با محاسبه ضریب تتای ترتیبی، مورد تأیید قرار گرفت(932/ 0 -56/0θ=). از نرمافزارهای SMARTPLSو Stata برای پردازش دادهها استفاده شد. یافتههای آزمون تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که برنامهریزی و تهیه منابع، آموزش مناسب، محرکها و امتیازها، تنظیم ساختار اداری و بازدیدهای میدانی از مهمترین راهکارهای ارتقای سطح دانش پدافند غیرعامل کارشناسان مورد بررسی بودند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون توأم مؤید آن بود که سن و آشنایی با هدفهای پدافند غیرعامل تأثیر معنیداری بر ارتقای دانش کارشناسان داشتند.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205114920190823Relationship of Optimism and Entrepreneurial Passion with Entrepreneurial Intention of Agricultural Students at University of Tarbiiat Modarresرابطهی بین خوشبینی و شور کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس14516012104710.22092/jaear.2019.127574.1645FAمسعود رضائیعضو هیات علمی/بنیاد دانشنامهنگاری ایرانJournal Article20190831The aim of this research was to investigate the relationship of optimism and entrepreneurial passion with entrepreneurial intention of agricultural students at University of Tarbiiat Modarres. Quasi-experimental method was applied in this research. The statistical population contained of 420 M. Sc. agricultural students, from which 124 students were determined by using SPSS Sample Power software as the research sample and were selected by applying simple random sampling technique. A questionnaire was developed to gather data. Validity and reliability of the research instrument were confirmed based on the evaluation of a panel of experts and ordinal alpha coefficient (α=0.80-0.91), respectively. The descriptive statistics analysis indicated that the optimism and entrepreneurial passion of students in most cases was either intermediate or high. The findings of Spearman correlation coefficient analysis revealed that there was a positive significant relationship between optimism, entrepreneurial passion and its components and students' entrepreneurial intention. Multiple regression analysis revealed that 49% of variation in the entrepreneurial intention of students was explained by three constructs namely: passion for developing, passion for founding and positive feelings. At the end, according to the survey results recommendations are provided to promote the entrepreneurial intention of students.هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین خوشبینی و شور کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعهی آماری آن را 420 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدهی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تشکیل دادند که 124 تن از آنان با استفاده از نرمافزار SPSS Sample Power و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و دادهها از طریق پرسشنامه گردآوری شد. روایی شکلی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان و پایایی آن با محاسبه آلفای ترتیبی (91/0-80/0=α) تایید شد. بر پایه آمار توصیفی، خوشبینی و شور کارآفرینی بیشتر دانشجویان در حد متوسط به بالا بود. نتیجهی تحلیل همبستگی اسپیرمن نشان داد بین خوشبینی، شور کارآفرینی و سویگان آن با قصد کارآفرینی دانشجویان در سطح یک درصد رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد سه سازه شور توسعهای، شور تاسیسی و عواطف مثبت 49 درصد از واریانس قصد کارآفرینی را تبیین کردند. در پایان با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهادهایی در جهت ارتقای قصد کارآفرینی دانشجویان ارائه شده است.