• الوندی، هومن .(1400). تحلیل ساختاری اثرات متقابل چالشهای اجتماعی ایران در رویارویی با آینده شبکه های اجتماعی مجاز. پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی2. 129-153.
• بیرجندی، وحید؛ قربانی، سیدعلیرضا و کاوسی، ابراهیم .(1394). بررسی تغییرات اقلیمی و عوامل مؤثر بر آن، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم تکنولوژی،
https://civilica.com/doc/504904.
• حسینعلی بیکی، غلامرضا؛ اکبرپور نیک قلب رشتی، عباس؛ حسینی، سید عظیم و عباسیان جهرمی، حمیدرضا. (1401). روش شناسی تحلیل مضمون در تعیین سنجه ها و شاخص های حیاتی بودن زیرساخت های شهری مبتنی بر ارزش ذاتی. کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در برنامه ریزی 4.77-100.
• دهقانپور، مجتبی؛ یزدان پناه، مسعود؛ فروزانی، معصومه و عبدالله زاده، غلامحسین. (1398). اولویت بندی روش های آموزشی ترویجی مورد استفاده در برنامه های سازگاری با تغییر پذیری های اقلیم از دیدگاه کشاورزان و کارشناسان کشاورزی: کاربرد روش PROMETHEE . پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی .126-144.
• رهسپار، زهره؛ صالحی، کیوان؛ عزتی، میترا؛ ذولفقار زاده کرمانی، محمد مهدی. (1398). شناسایی و تحلیل ساختاری تاثیر متقابل پیشرانهای تغییر در حوزه آموزش وپرورش. نوآوری های آموزشی . 101- 126.
• زالی، نادر و اژدری، میلاد.(1395). شناسایی و تحلیل ساختاری پیشران های توسعه استان گیلان با کاربرد روش تحلیل اثرات متقابل، اولین کنفرانس ملی معماری شهرسازی و مهندسی عمران،قم،https://civilica.com/doc/653331
• سلیمانی، الهه .(140۲). ضرورت اقدام ملی برای ارتقای سازگاری با تغییرات اقلیمی. دفتر مطالعات زیر بنایی، مسلسل(1330).
• طالبیان، حامد؛ مولایی، محمد مهدی؛ قراری، فریما .(1396). تحلیل ساختاری به روش میک مک فازی در آینده نگاری راهبردی (مطالعه موردی آینده پژوهی ایران 1394). آینده پژوهی ایران. 75- 104.
• عساکره، فاطمه و فرج زاده، زکریا. (1402). سنجش آسیب پذیری استانهای ایران از تغییرات اقلیمی. فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی.15 (ویژه نامه). 106-89.
• علی بیگی، امیر حسین و شمشیری، سحر. (1399). عامل های موثر بر دانش و ادراک مروجان کشاورزی کرمانشاه از تغییر اقلیم. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, 12(54), 67-85.
• کرمی، شاهو؛ شبیری، سید محمد؛ جعفری، حمیدرضا و نبی بیدهندی، غلامرضا. (1395). طراحی و ارائه مدل کاربردی برای آموزش پیشگیری، کنترل و سازگاری با تغییرات اقلیم در نظام آموزش رسمی کشور. رساله دکتری، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران جنوب.
• کریمی اعتماد، فاطمه؛ یعقوبی، جعفر؛پاپ زن، عبدالحمید.(1401). شناسایی چالشها و مشکلات آموزش عالی کشاورزی با استفاده از نظریهی مبنایی. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی 15 (2). 57-84.
• کلانتری بنادکی، سیده زهرا؛ عباسی شوازی، محمد جلال و ابویی اردکان، محمد .(1400). شناسایی و تحلیل متغیرهای راهبردی تاثیرگذار بر آینده استان یزد با رویکرد تحلیل ساختاری. آمایش سرزمین 2. 567- 586.
• محمدی، پروین، قربانی، مهدی، ملکیان، آرش و نظریسامانی، علیاکبر. (1399). سنجش و تحلیل آسیبپذیری اجتماعات محلی در مواجهه با تغییرات اقلیمی (منطقه مورد مطالعه: شهرستان قصرشیرین). تحقیقات مرتع و بیابان ایران. 27(2). 287-299.
• موسوی، سیدسعید، کاراندیش، فاطمه، و طبری، حسین. (1394). آب و تغییر اقلیم: روند تغییرات مقادیر دما و بارش در منطقه ی سردسیر ایران تحت تأثیر تغییر اقلیم. کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران.
• نجات، سیدجعفر و خسروی پور، بهمن (1402). شناسایی مؤلفههای موثر آموزش تغییرات اقلیمی در راستای فرهنگ سازی مدیریت خاک، هجدهمین کنگره علوم خاک ایران.
• Acevedo, M., Pixley, K., Zinyengere, N., Meng, S., Tufan, H., Cichy, K., & Porciello, J. (2020). A scoping review of adoption of climate-resilient crops by small-scale producers in low-and middle-income countries. Nature plants, 6(10), 1231-1241.
• Adiatma, T., & Siamsa, S. (2023). Integrating Education For Sustainable Development (Esd) In Higher Education Institutions To Reduce The Impact Of Climate Change On Agricultural Industries. AGROLAND The Agricultural Sciences Journal (e-Journal), 10(2), 94-102.
• Ali, A. (2018). Impact of climate-change risk-coping strategies on livestock productivity and household welfare: empirical evidence from Pakistan. Heliyon, 4(10), e00797.
• Allahyari, M. S., Chizari, M., & Mirdamadi, S. M. (2009). Extension-education methods to facilitate learning in sustainable agriculture. Journal of Agriculture & Social Sciences, 5(1-2), 27-30.
• Amjath-Babu, T. S., Aggarwal, P. K., & Vermeulen, S. (2019). Climate action for food security in South Asia? Analyzing the role of agriculture in nationally determined contributions to the Paris agreement. Climate Policy, 19(3), 283-298.
• Antwi-Agyei, P., & Stringer, L. C. (2021). Improving the effectiveness of agricultural extension services in supporting farmers to adapt to climate change: Insights from northeastern Ghana. Climate Risk Management, 32, 100304.
• Arora, A., Jain, J., Gupta, S., & Sharma, A. (2021). Identifying sustainability drivers in higher education through fuzzy AHP. Higher education, skills and work-based learning, 11(4), 823-836.
• Aryal, J. P., Sapkota, T. B., Khurana, R., Khatri-Chhetri, A., Rahut, D. B., & Jat, M. L. (2020). Climate change and agriculture in South Asia: Adaptation options in smallholder production systems. Environment, Development and Sustainability, 22(6), 5045-5075.
• Attri, R., Dev, N., & Sharma, V. (2013). Interpretive structural modelling (ISM) approach: an overview. Research journal of management sciences, 2319(2), 1171.
• Barati, A. A., Azadi, H., Dehghani Pour, M., Lebailly, P., & Qafori, M. (2019). Determining key agricultural strategic factors using AHP-MICMAC. Sustainability, 11(14), 3947.
• Benjumea-Arias, M., Castañeda, L., & Valencia-Arias, A. (2016). Structural analysis of strategic variables through micmac use: Case study. Mediterranean Journal of social sciences, 7(4), 11-19.
• Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
• Brubnjak, M., Jugović, A., Sirotić, M., & Kolarić, G. (2025). Strategic Development of Point-to-Point Green Shipping Corridors: A Case Study Using the Interpretive Structural Modelling and Micmac Framework. Scientific Journal of Gdynia Maritime University, (133), 45-69.
• Chouhan, G. K., Verma, J. P., Jaiswal, D. K., Mukherjee, A., Singh, S., de Araujo Pereira, A. P., ... & Singh, B. K. (2021). Phytomicrobiome for promoting sustainable agriculture and food security: Opportunities, challenges, and solutions. Microbiological Research, 248, 126763.
• Cianconi, P., Betrò, S., & Janiri, L. (2020). The impact of climate change on mental health: a systematic descriptive review. Frontiers in psychiatry, 11, 74.
• Dooley, K. E., & Grady Roberts, T. (2020). Agricultural education and extension curriculum innovation: the nexus of climate change, food security, and community resilience. The Journal of Agricultural Education and Extension, 26(1), 1-3.
• Esteban Ibanez, M., Musitu Ferrer, D., Amador Munoz, L. V., Claros, F. M., & Olmedo Ruiz, F. J. (2020). University as change manager of attitudes towards environment (The importance of environmental education). Sustainability, 12(11), 4568.
• Field, C. B., Barros, V. R., Mastrandrea, M. D., Mach, K. J., Abdrabo, M. K., Adger, N., ... & Yohe, G. W. (2014). Summary for policymakers. In Climate change 2014: impacts, adaptation, and vulnerability. Part A: global and sectoral aspects. Contribution of Working Group II to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (pp. 1-32). Cambridge University Press.
• Ganpat, W. G., & Ramdwar, M. N. (2021). Issues Challenging Food Security Goals in the Era of Disruptive Change and Opportunities to Revisit Extension Education Strategies. Journal of International Agricultural and Extension Education, 28(1), 24-40.
• Gazzaz, N. M., & Aldeseet, B. A. (2021). Assessment of the Level of Knowledge of Climate Change of Undergraduate Science and Agriculture Students. World Journal of Education, 11(5), 41-60.
• Gezie, M. (2019). Farmer’s response to climate change and variability in Ethiopia: A review. Cogent Food & Agriculture, 5(1), 1613770.
• Godet, M. (۱۹۹٤). From anticipation to action: A handbook of strategic prospective. (C. Degenhardt, Trans.) Paris: Unesco publishing
• Ifeanyi-Obi, C. C., Wigwe, C. C., Etuk, U. R., & Adesope, O. M. (2017). Towards climate change capacity development in universities: climate change training needs of agriculture lecturers in Niger Delta region of Nigeria. Climate change research at universities: addressing the mitigation and adaptation challenges, 321-332.
• Jones.C.Kammend.M.2011.Quantifying carbon footprint reduction opportunities.Environ sci technon.No45.p.522.544.
• Kuster, E. L., & Fox, G. A. (2017). Current state of climate education in natural and social sciences in the USA. Climatic Change, 141, 613-626.
• Kwenin, D.I. (2021). Mitigating Climate Challenges: The Role of Social Studies Education. Journal of Education and Practice.
• Mittal, V. K., & Sangwan, K. S. (2014). Prioritizing drivers for green manufacturing: environmental, social and economic perspectives. Procedia Cirp, 15, 135-140.
• Modi, R. (2019). The role of agriculture for food security and poverty reduction in sub-Saharan Africa. In The Palgrave handbook of contemporary international political economy (pp. 391-410). Palgrave Macmillan, London.
• Molthan-Hill, P., Worsfold, N., Nagy, G. J., Leal Filho, W., & Mifsud, M. (2019). Climate change education for universities: A conceptual framework from an international study. Journal of Cleaner Production, 226, 1092-1101.
• Naveed-ur-Rehman, A. M. C., & Rana, F. A. (2022). THE WORLD’S BIGGEST CALAMITY: CLIMATE CHANGE OR WARS. Pakistan Journal of International Affairs, 5(4).
• Nguru, W., & Mwongera, C. (2023). Predicting the future climate-related prevalence and distribution of crop pests and diseases affecting major food crops in Zambia. PLOS Climate, 2(1), e0000064.
• Omran, A., Khorish, M., & Saleh, M. (2014). Structural analysis with knowledge-based MICMAC approach. International Journal of Computer Applications, 86(5), 39-43.
• Plutzer, E., & Hannah, A. L. (2018). Teaching climate change in middle schools and high schools: investigating STEM education’s deficit model. Climatic change, 149(3-4), 305-317.
• Reimers, F. M. (2021). The role of universities building an ecosystem of climate change education. Education and climate change: The role of Universities, 1-44.
• Reimers, F. M. (2021). Education and climate change: The role of universities (p. 201). Springer Nature.
• Rony, Z. T., & Heryadi, D. Y. (2024). Agricultural extension: is it still relevant?. Jurnal Studi Komunikasi, 8(1), 072-081.
• Ross, H., Rudd, J. A., Skains, R. L., & Horry, R. (2021). How Big Is My Carbon Footprint? Understanding Young People’s Engagement with Climate Change Education. Sustainability 2021, 13, 1961.
• Schattman, R. E., Kaplan, M., Aitken, H. M., & Helminski, J. (2019). Climate change curricula for adult audiences in agriculture and forestry: A review. Journal of Adult and Continuing Education, 25(1), 131-151.
• Sengupta, S. (2023). Climate change, international justice and global order. International Affairs, 99(1), 121-140.
• Skendžić, S., Zovko, M., Živković, I. P., Lešić, V., & Lemić, D. (2021). The impact of climate change on agricultural insect pests. Insects, 12(5), 440.
• Somsuk, N. (2014). Prioritizing drivers of sustainable competitive advantages in green supply chain management based on fuzzy AHP. Journal of Medical and Bioengineering, 3(4).
• Somsuk, N., & Laosirihongthong, T. (2017). Prioritization of applicable drivers for green supply chain management implementation toward sustainability in Thailand. International journal of sustainable development & world ecology, 24(2), 175-191.
• Sonar, H., Khanzode, V., & Akarte, M. (2020). Investigating additive manufacturing implementation factors using integrated ISM-MICMAC approach. Rapid Prototyping Journal, 26(10), 1837-1851.
• Suguna, M., Sreenivasan, A., Ravi, L., Devarajan, M., Suresh, M., Almazyad, A. S., ... & Mohamed, A. W. (2024). Entrepreneurial education and its role in fostering sustainable communities. Scientific reports, 14(1), 7588.
• Szczepankiewicz, E. I., Fazlagić, J., & Loopesko, W. (2021). A conceptual model for developing climate education in sustainability management education system. Sustainability, 13(3), 1241.
• Tang, K. H. D. (2022). A model of behavioral climate change education for higher educational institutions. Environmental Advances, 9, 100305.
• Tewari, R., Simpson, M., Letot, C., Mehlhorn, J., Foster, D., Musunuru, N., & Parr, B. (2023). Expanding Climate Change Education in Agricultural Communities: Lessons from the US Midsouth. NACTA Journal, 67(1).
• Tourani, M., Caglayan, A., Veysel, I. S. I. K., & Saber, R. (2021). The impact of climate change on climatological, meteorological, and hydrological disasters in Iran. Turk Cografya Dergisi, (A.), 116-IV.
• Van Nguyen, M. (2023). Drivers of innovation towards sustainable construction: A study in a developing country. Journal of Building Engineering, 80, 107970.
• Van Staden, W. (2020). Climate-smart innovation tool: an approach to review the climate responsiveness and innovation practices of the agricultural curricula. South African Journal of Agricultural Extension, 48(1), 42-54.
• Venkatram, R. (2021). Role of Agricultural Education in Understanding Climate Change. Role of Education in Combating Climate Change, 79.
• Verónica, X. A. A. M. Y., & Pérez, A. C. (2014). Método de análisis estructural: matriz de impactos cruzados multiplicación aplicada a una clasificación (MICMAC).
• Wakatsuki, H., Ju, H., Nelson, G. C., Farrell, A. D., Deryng, D., Meza, F., & Hasegawa, T. (2023). Research trends and gaps in climate change impacts and adaptation potentials in major crops. Current Opinion in Environmental Sustainability, 60, 101249.
• Wang, H. H., Bhattacharya, D., & Nelson, B. J. (2020). Secondary agriculture teachers’ knowledge, beliefs and, teaching practices of climate change. The Journal of Agricultural Education and Extension, 26(1), 5-17.
• Zsembeli, J., Kovács, E., Harsányi, E., Balogh, P., Czine, P., Huzsvai, L., ... & Juhász, C. (2024). Effectiveness of higher education in Central European universities towards climate change adaptation in the agricultural sector: A comprehensive survey. Progress in Agricultural Engineering Sciences, 20(1), 271-306.