2. رسولیان، م.؛ ستوده کویری، ح. (1382). الگوی ارزشیابی و کاربرد وسایل آموزشی و کمک آموزشی در مراکز آموزش فنی و حرفهای کشور، فصلنامه مهارت، تهران، سازمان فنی و حرفهای، شماره 23.
3. رضازاده، ق. (1382). جهت گیری آموزشهای فنی و حرفهای در تأمین نیاز بخش تولید و صنعت، ارومیه، سازمان آموزش فنی و حرفهای استان آذربایجان غربی، آموزش و پژوهش.
4. زین آبادی، ح. ر.؛ صالحی، ک.؛ و پرند، ک. (1386). دختران و آموزش فنی و حرفهای: ارزشیابی کیفیت ابعاد فردی اجتماعی و اقتصادی بروندادهای هنرستانهای فنی و حرفهای دخترانه شهر تهران، فصلنامه پژوهش زنان دوره 5 شماره 2. صص 129-164.
5. ستاری، ح. (1382). بررسی میزان مطابقت آموزشهای موجود در مراکز و کارگاههای اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان قم با شرایط اقلیمی، پایان نامه کارشناسی ارشد(چاپ نشده)، دانشگاه تهران.
6. سلطانی، ا. (1382). تعامل نیازسنجی و اثربخشی آموزش در سازمانهای یادگیرنده، اصفهان، انتشارات ارکان دانش.
7. سلیمانپور، ج. (1382). برنامهریزی درسی در آموزش ضمن خدمت، انتشارات احسن.
8. صالحی، ک.؛ زین آبادی، ح. ر.؛ کیامنش، ع. ر. (1385). نگاهی تحلیلی بر عملکرد هنرستانهای کاردانش: موردی از ارزشیابی کیفیت بروندادهای هنرستانهای کار و دانش منطقه 2 شهر تهران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی شماره 16، سال پنجم صص 119-163.
9. طهماسبی، م. ر. (1385). بررسی نقش آموزشهای فنی و حرفهای در توسعه خوداشتغالی در استان هرمزگان، پروژه تحقیقاتی اداره کل فنی و حرفهای استان هرمزگان.
10. عدلی، ل. (1375). بررسی میزان تطابق آموزشهای فنی ـ حرفه ای با اهداف اجتماعی و فارغالتحصیلان فنی حرفهای، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
11. فرجادی، غ. ع. (1382). نیروی انسانی بازار کار و اشتغال، انتشارات سازمان مدیریت و برنامهریزی ،جلد سوم.
12. قدیمی، م. (1387). بررسی و تعیین نیازهای آموزشی فنی و حرفهای در سطح استان خراسان، پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش، تهران.
13. کامران، ف. (1376). بررسی تناسب آموزش فنی حرفهای با نیازهای جامعه در استان تهران، طرح تحقیقاتی وزارت کار و امور اجتماعی.
14. کشتیآرای، ن.؛ یوسفی، ع. ر.؛ موسوی، س. (1391). تناسب نیازهای بخش صنعت با آموزشهای فنی و حرفهای هنرستانهای دخترانه و پسرانه (مطالعه موردی شهرستان فلاورجان)، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره 2، پیاپی 119، صص 138-119.
15. محمدعلی، م. (1390). آموزشهای فنی و حرفهای و راههای اصلاح آن، رشد آموزش فنی و حرفهای، دوره هفتم شماره 1، صص.10-19.
16. موحد محمدی، ح. (1382). آموزش کشاورزی. تهران: انتشارات مؤسسهی توسعهی روستایی.
17. نادری، ع. ا.؛ احمدی، س. ا.؛ دستجردی، م. (1380). بررسی میزان تطابق آموزشهای فنی و حرفهای با اهداف برنامه سوم توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی از دیدگاه مدیران هنرستان استان اصفهان، فصلنامه دانش و پژوهش، دانشگاه آزاد اسلامی، شماره اول.
18. نیکخو، غ. ح. (1386). طرح ارزشیابی کمیت و کیفیت دورههای آموزشی فنی و حرفهای غیررسمی از دیدگاه مدیران، مربیان، کارشناسان آموزشی و کارآموزان اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان آذربایجان شرقی در سال 86-1385، سازمان فنی و حرفهای استان آذربایجان شرقی، معاونت پژوهشی.
18. Asiabaka, C. (2002). Promoting sustainable extension approach, FFS and its role in sustainable agriculture development in African, Retrieved from http://www.codesria.org
19. Lumby, J. (2005). Restructuring vocational education in Hong Kong, Internationalnal Journal of Education Management. 14:16-23.
20. Onphanhdala, P. (2009). Farmer education and agricultural effiency: evidence from Lao PDR, Graduate School of International Cooperation Studies, Kobe University, No: 20.
21. Pollard, R. R. and Pollard, C. J. (2003). Principals perception of extended teacher internship. Education, 124:1.151-156
22. Sullivan, E.; Decker, P. (2005). Effective Leadership and Management in Nursing. New Jersey: Pearson Practice Hall.
23. Tontopas, W. (2002). Vocational and education and developing contries. Journal of Social Status 12: 18-14.
24. Tripney, J. S. & Hombrados, J. G. (2013). Technical and vocational education and training (TVET) for young people in low- and middleincome countries: a systematic review and meta-analysis, Empirical Research in Vocational Education & Training, 5(3): 1-14.
25. Umatsu, H. & Mishra, A. K. (2010). Net effect of education on technology adoption by US Farmers, Selected Paper prepared for presentation at the Southern Agricultural Economics Association Annual Meeting, Orlando.
26. Winther, E. & Klotz, V. K. (2013). Measurement of vocational competences: an analysis of the structure and reliability of current assessment practices in economic domains, Empirical Research in Vocational Education & Training, 5(2): 1-12.