Agricultural Education Administration Research

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The purpose of this descriptive-analytical study was to assess the educational needs of Guilan agricultural experts on applying precision agriculture. The statistical population consisted of all experts in different field of agriculture (Agronomy, Horticulture, Extension, Mechanization and Engineering) in Guilan (N=234). The sample size (n=133) was determined by using Bartlett Minimum Sample Size Table for the given population and cluster sampling method was applied to select them. In order to assess these educational needs, a questionnaire based on Borich Needs Model was provided. Data analysis was performed using SPSS21. These educational needs were analyzed and ranked using Mean Weighted Descriptive Scores (MWDS). Results showed that competencies such as geographic information system and variable rate technology were noticed as the most important priorities for education, respectively. However, information technology was in the last rank in the educational needs list. Findings indicated that all competencies were placed at the high level of importance. Findings of Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests revealed that there was no significant difference between men and women, level of education, attending the prior education program, age, experience and organizational position at 0.05 significant level. Then, there was a contingency on education needs.

Keywords

1-     آرونوف، ا. (1375). سیستم­های اطلاعات جغرافیایی(GIS). سازمان نقشه­برداری کشور.
2-  بردبار، م.، حسینی، م. (1389). بررسی مناسب بودن استفاده از فناوری کشاورزی دقیق در استان فارس از دیدگاه کارشناسان کشاورزی، مجله پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، سال سوم، شماره دوم، صفحه 1-10.
3- پزشکی­راد، غ.، فعلی، س. و چیذری، م.، (1387). ارزیابی نیازهای آموزشی حرفه‌ای مربیان کشاورزی مراکز آموزش کشاورزی استان‌های مازندران و گلستان با استفاده از مدل بوریچ. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، سال 39، شماره اول، صفحه 62 – 55.
4- حسینی،م.، چیذری.م.، و بردبار، م. (1389). بررسی زیربناهای امکان کاربرد کشاورزی دقیق از دیدگاه کارشناسان جهادکشاورزی استان فارس. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد ششم، شماره2، صفحه46-35.
5- فتحی واجارگاه، ک. (1384). نیازسنجی در برنامه­ریزی آموزشی و درسی. تهران: انتشارات آییژ.
6- مهرنگار، سمیه. و  حسینی نیا، غ.(1388). شناسایی نیازهای آموزشی مدیران عامل تعاونی‌های مرغداری و عوامل مؤثر برآن (مطالعه موردی مرغداران استان خراسان رضوی). نشریه تعاون، 1388، شماره 208 و 209، صفحه 28 – 17.
7- نظرزاده اوغاز، ص.، مستوفی سرکاری. م.، و میرزایی مقدم، ح. (1387). تهیه نقشه عملکرد محصول مزرعه به عنوان مهم‌ترین گام در کشاورزی دقیق. مجموعه مقالات پنجمین کنگره ملی مهندسی ماشین­های کشاورزی و مکانیزاسیون، دانشگاه فردوسی مشهد، 6و7 شهریورماه.
8- Adrian, M.A., Norwood, S.H., & Mask, p.L. (2005). Producer’s Perceptions and Attitudes toward Precision Agriculture Technologies. Computers and Electronics in Agriculture, 48, 256-271.
9- Ashraf, E., Jackson, G. B., & Afzal, A. (2012). In-Service Educational Needs of Agricultural Officers for Adoption of Remote Sensing Technology for Precision Agriculture in Balochisan-Pakistan. Sarhad Journal of Agriculture, 28(2), 353-360.
10-Elhamoly, A. I., Koledoye, G. F., & Kamel, A. (2014). Assessment of Training Needs for Egyptian Extension Specialists (SMSs) in Organic Farming Field: Use of the Borich Needs Model. Journal of Agricultural & Food Information, 15(3), 180-190.  
11-Harder, A., Ganpat, W., Moore, A., Strong, R., & Lindner, J. R. (2013). An Assessment of Extension Officers’ Self-Perceived Programming Competencies in Selected Caribbean Countries. Journal of International Agricultural Extension Education, 20(1), 33-46.  .
12-Omidi Najafabadi, M., Farajollah Hosseini, J., & Bahramnejad, S. (2011). A Bayesian Confirmatory Factor Analysis of Precision Agricultural. African Journal of Agricultural Research.6 (5), 1219-1225.