Agricultural Education Administration Research

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate professor. Institute of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran

2 Member of specialized fisheries and aquatics Dept., Agricultural Education and Extension Institute, Agricultural Research, Education and Organization, Tehran, Iran

10.22092/jaear.2023.362641.1954

Abstract

Most of the transformations that lead to economic, social and industrial development in any country are affected by the scientific progress of those societies. Planning for the education and training of skilled and specialized personnel, especially at the university level, should provide and meet the specialized needs of society and the labor market, while preventing unemployment and wastage of graduates. In this regard, universities and centers of higher agricultural education should be planned and adjusted according to the changes, transformations and challenges in the agricultural sector. Adaptation between job needs and quantitative and qualitative development of higher education plays a fundamental role in identifying the competencies needed by students, especially in the agricultural sector, in order to obtain sustainable jobs. In this article, with the view of a qualitative research of narrative type with analytical method and in terms of document data collection, with a non-experimental model, the performance of higher education in the field of fisheries and aquatics was examined. In determining the amount of manpower required, the ratio density method or standard framing was used. The basis of this estimate is the standardization ratio of the need for university-educated manpower to different sectors of fisheries activities, including aquaculture, fishing and processing. The results showed that in order to meet the needs of the department in the academic year 1403, 417 associate students, 177 bachelor's students, 123 master's students, and 37 PhD students should be accepted in different fields and trends.

Keywords

Main Subjects

آگهی، ه.، زرافشانی، ک. و خالدی، خ.، 1390. نیازسنجی آموزش زنان روستای قمام شهرستان سنقر (بر مبنای مدل بوریچ و تحلیل کوآدرانت)، زن در توسعه و سیاست – پژوهش زنان (1) 9: 165-183.
آمارنامه دریایی ایران1394، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمارنامه کشاورزی جلد دوم، وزارت جهادکشاورزی، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات.1398
آمارنامه وزارت آموزش و پرورش. (1399-1400)
آمارنامه وزارت جهادکشاورزی.(1399)
باصری، ب.، و جهانگرد، الف. (1386). بررسی و تحلیل ظرفیت اشتغال زایی بخش کشاورزی ایران. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 15(59)، 119-146.
بنی عامریان، ل. ، زرافشانی، ک و رستمی، ف (1390). بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگان رشته ترویج وآموزش کشاورزی: مطالعه موردی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه نامه آموزش عالی، دوره جدید سال چهارم، (44)16، 23-41.
بی‌نام، 1389. سند نقشه جامع علمی کشور، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری زیاست جمهوری. https://irimc.org/Portals/0/PDF/ScientificMap.pdf
بی‌نام، 1396. ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی و منابع‌طبیعی، نیازسنجی و مدیریت منابع انسانی آموزش عالی کشور، انتشارات موسسه آموزش عالی علمی‌کاربردی و مهارتی جهادکشاورزی.
بی‌نام، 1400. آمار دانش‌آموختگان، ثبت‌نام شدگان و دانشجویان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتشارات موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی آموزش عالی.
بی‌نام، 1400. سالنامه آماری کشور، انتشارات مرکز آمار ایران، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی. پایگاه خبری تحلیلی تفسیری اقتصاد کشاورزی. 1400. keshavarziayandehjahan.ir/fa
پناهی، م.، پورکریمی، ج. و رمضان، م.، 1397. ارائه الگوی شایستگی حرفه‌ای مدیران پژوهشی در سازمان‌های پژوهش‌محور، پژوهش‌های مدیریت منابع‌انسانی، (1) 8،: 23-46. حسینی‌پور، ا . ورضایی، م . (1389). بررسی گرایش دانشجویان کشاورزی به کارآفرینی. مجله توسعه کارآفرینی. 10، 153-103.
خانی پور، الف.، تاج الدین، ع.، اخلاقی، م.، زیرک آبدارلو، ع.، و نویدی، م. (1395). نظام آموزش فنی و حرفه ای در مهارت آموزی, اشتغال و توسعه پایدار. همایش مهارت آموزی و اشتغال.
زلالی، ن.، خسروی پور،ب و زارع، ع. (1394). تنگناها و چالش های اشتغال دانش آموختگان کشاورزی از دیدگاه مدیران اجرایی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، -(33)، 73-88.
سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور http://www.portaltvto.com
سالنامه آماری سازمان شیلات ایران 1400-1395
سامیان، م.، موحدی، ر.، سعدی، ح.، الهو صالحی‌عمران، الف. (1390). مدل شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان کشاورزی از دیدگاه خبرگان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی (55)12: 156-127.
سند راهبردی توسعه آموزش عالی در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی(1392)، معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
صفرقلی، ا.م.، ا.، محمدی، م.، نجار تبار بیشه، ا.، حاجی محمدی، 1396.
آمارنامه دریایی ایران، انتشارات ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی.
عبادزاده، ح.، ش.، محمدنیا افروزی، ر.، عباس‌طاقانی، ع.، سعادت‌اختر، ا.، مرادی ‌اسلامی، م.، عباسی و ش.، یاری، 1399. علی بیگی، ا. و بارانی، ش. (1389). اشتغال پذیری رشته های کشاورزی از دیدگاه دانشجویان. فصلنامه تعاون و کشاورزی (2)21، 49-21.
قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰ـ ۱۳۹۶) کرانی، ز. (1400). مدل ساختاری توانمندسازی دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه رازی برای ورود به بازار کار. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی (56)13: 210-186.
مردانشاهی، م.م.، (1396). عامل های تاثیرگذار بر صلاحیت راه اندازی کسب و کار دانش آموختگان رشته های کشاورزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, 9(41), 96-109.
مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اینوگراف جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل دوره‌های عالی در سال 1397مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی http://www.azmoon.org/
نظری‌نوقابی، س.، مرادی، ز.، کرمی‌دهکردی، ا.، قاسمی ج.، پورطبیب، و.، 1399. طرح کشاورزان آینده ایران، انتشارت نشر آموزش کشاورزی، شابک: 3-902-520- 964- 97.
نقشه جامع علمی کشور.1402 نمایه آماری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی1401 واکاوی آخرین وضعیت آبزی پروری جمهوری اسلامی ایران.
مجله پژوهش های راهبردی در علوم کشاورزی و منابع طبیعی جلد 5 شماره 2
Adeli, A. 2013. Evaluation and interpretation of policies of five- year developmental plans and Iran fisheries outlook. Fisheries science and technology. 2: 3. 57-74.
Adeli, A., and Abaspour Naderi, R. 2017. A collection of fisheries rules and regulation of Iran. Gorgan university of agricultural science and natural resources. 288p.
Allan Bremner, H. 2002. Safety and quality issues in fish processing. Technology and nutrition. Woodhead publishing. 520p.
Benirobin, P., Hamdi, M., Lambelanova, R., & Moenek, R. (2020). Determining the Ideal Strategy in Facilitating Employment to Increase Public Investment in Melawi Regency using the SWOT Method. International Journal of Science and Society, 2(4): 63-71.
FAO. 2012a. The State of World fisheries and aquaculture 2012. Rome. 209p.( availableat http://www.fao.org/docrep/ 016/i2727e/i2727e.pdf).
FAO/ILO. 2013.Guidance on addressing child labor in fisheries and aquaculture. Turin ( available at http://www.fao.org/3/a-i3318e.pdf).
FAO. 2016b. Scoping study on decent work and employment in fisheries and aquaculture: Issues and actions for discussion and programming. Knowledge materials. Food and Agriculture Organization of the United Nations. Rome. 95p. (available at http://www.fao.org/3/a-i5980e.pdf).
FAO. 2022. The State of World Fisheries and Aquaculture 2022. Towards Blue Transformation. Rome, FAO. https://doi.org/10.4060/cc0461en
Kumar, A. and Kumar, V.A. (2014).Pedagogy in Higher Education of Agriculture. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 152: 89-93.
Patyka, N., Gryschenko , O., Kucher , A., Hełdak, M., & Raszka, B. (2021). Assessment of the Degree of Factors Impact on Employment in Ukraine’s Agriculture. Sustainability, 13(2), 564; https://doi.org/10.3390/su13020564.
Wang, s., Chan, K.-S., & Han, K.-G. (2019). Impacts of social welfare system on the employment status of low-income groups in urban China. Public Administration and Policy, 22(2), 125-137.
Zanganeh, N., Mostaghimi, M., Samiei, R., & Nasiri, M. (2020). Identify and prioritize the dimensions and components of sustainable employment with emphasis on general employment policies with fuzzy ANP model. Entrepreneurship in Agriculture, 7(2), 52-75, (in ersian).