آموزش کشاورزی
ریحانه شاقلی؛ جواد قاسمی؛ حسین نوری؛ احمد صادقی
چکیده
شبکه آموزش کشاورزی (شاک)، یک شبکه آموزشی مبتنی بر وب زیرنظر راهبری مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی است که با هدف افرازش دانش و مهارتها و رفتار مطلوب کاربران بخش کشاورزی ایجاد شده است. متغیرهای پرشمار موثر در یادگیری الکترونیکی، لزوم توجه به کیفیت خدمات آموزشی در این سامانه را ضروری میسازد. بر این مبنا، هدف کلی این تحقیق پیمایشی که به ...
بیشتر
شبکه آموزش کشاورزی (شاک)، یک شبکه آموزشی مبتنی بر وب زیرنظر راهبری مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی است که با هدف افرازش دانش و مهارتها و رفتار مطلوب کاربران بخش کشاورزی ایجاد شده است. متغیرهای پرشمار موثر در یادگیری الکترونیکی، لزوم توجه به کیفیت خدمات آموزشی در این سامانه را ضروری میسازد. بر این مبنا، هدف کلی این تحقیق پیمایشی که به روش میدانی انجام شد، تحلیل مولفههای مدل افرازش کیفیت خدمات شبکه آموزش کشاورزی (شاک) از دیدگاه فراگیران در سال 1401 بود. جامعه آماری آن شامل فراگیران این شبکه (19310 نفر) بود و حجم نمونه بنابر فرمول کوکران، 388 تن برآورد شد که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزیده شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخت بود که روایی آن با نظرخواهی از متخصصان (روایی شکلی) و روایی سازهای (AVE≥0.96) و پایایی آن با تتای ترتیبی (θ≥0.93) و پایایی ترکیبی (CR≥0.87) تایید شد. پردازش دادهها در بخش توصیفی با SPSSWin22 و برازش مدل تحقیق توسط نرمافزار LISREL انجام شد. رتبهبندی کلی مولفههای کیفیت خدمات شاک نشان داد که از دیدگاه فراگیران، مولفههای «آموزشگر» و «محتوا» در بالاترین و «برنامهریزی و اجرا» و «زیرساختی - پشتیبانی» در پایینترین رتبهها قرار گرفتند. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل کیفیت خدمات شبکه آموزش کشاورزی دارای شش مولفه اصلی زیرساختی - پشتیبانی، برنامهریزی و اجرا، محتوا، آموزشگر، فراگیر و پیآمدها بود. بر این مبنا، بهمنظور بهبود کیفیت خدمات شاک پیشنهادهایی در زمینه بهبود اطلاعرسانی دورهها، ارتقاء سامانه، برنامهریزی، تناسب دورهها با نیازهای فراگیران، جدید و بهروز بودن محتوای دورهها، بهبود مهارتهای تدریس آموزشگران و ایجاد انگیزه در فراگیران ارائه شد.
آموزش کشاورزی
محمد رضا محبوبی؛ محبوبه رضایی
چکیده
پژوهش با هدف شناسایی عاملهای موثر بر کاهش گرایش پسران روستایی به حرفه کشاورزی در سال 1401 انجام شد. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع، کمّی، نوع تحقیق علّی- ارتباطی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، میدانی بود. جامعه آماری شامل همهی پسران روستایی 15 تا 24 ساله ساکن در روستاهای بخش بهاران شهرستان گرگان به شمار 1588 تن بودند. با روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش با هدف شناسایی عاملهای موثر بر کاهش گرایش پسران روستایی به حرفه کشاورزی در سال 1401 انجام شد. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع، کمّی، نوع تحقیق علّی- ارتباطی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، میدانی بود. جامعه آماری شامل همهی پسران روستایی 15 تا 24 ساله ساکن در روستاهای بخش بهاران شهرستان گرگان به شمار 1588 تن بودند. با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و استفاده از جدول مورگان، 309 تن از آنان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه با پرسشهایی در مقیاس اسمی، ترتیبی، فاصلهای و نسبی بود که روایی شکلی آن با نظرخواهی از اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و کارشناسان ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و پایایی آن با محاسبهی ضریب تتای ترتیبی سنجیده شد (83/0= θ). گرایش پسران روستایی به حرفه کشاورزی به ترتیب اهمیت در شش عامل: شغلی، طبیعی- پشتیبانی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و فنی- اجتماعی قرار میگیرند و 46/52 درصد از واریانس کل متغیرهای تاًثیرگذار بر گرایش نداشتن پسران روستایی به حرفه-ی کشاورزی را تبیین میکنند. آزمونهای منویتنی و کروسکالوالیس نشان دادند که تفاوت معنیداری بین دیدگاه پسران روستایی از نظر متغیرهای کاهش دهنده گرایش آنان نسبت به حرفه کشاورزی برحسب متغیرهای وضعیت تاهل، سن، شمار مراجعه به شهر در طول هفته و مساحت زمین تحت مالکیت خانواده وجود دارد. نتیجة تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد متغیرهای تحصیلات پسران و تحصیلات پدر، نقش منفی و متغیرهای سن و شمار روزهای اشتغال به کار کشاورزی در طول سال، نقش مثبت در کاهش انگیزه و گرایش پسران روستایی به شغل کشاورزی داشتهاند.
آموزش کشاورزی
ژیان ویسی نژاد؛ زهرا اطهری
چکیده
افزایش پیوسته بیکاری دانش آموختگان نظام آموزش عالی به یکی از چالشهای بزرگ اجتماعی- اقتصادی کشور تبدیل شده است. در این راستا از جمله راهبردهای مهم، آماده کردن دانشجویان برای داشتن روحیه کارآفرینی و کارآفرین شدن آنان است که در پی آن قابلیت ها و مهارت های کارآفرینی کسب شده در دانشگاهها، میتواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. ...
بیشتر
افزایش پیوسته بیکاری دانش آموختگان نظام آموزش عالی به یکی از چالشهای بزرگ اجتماعی- اقتصادی کشور تبدیل شده است. در این راستا از جمله راهبردهای مهم، آماده کردن دانشجویان برای داشتن روحیه کارآفرینی و کارآفرین شدن آنان است که در پی آن قابلیت ها و مهارت های کارآفرینی کسب شده در دانشگاهها، میتواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. بر همین پایه، در این پژوهش که با دیدمان کمّی و روش علّی- ارتباطی انجام شد، به تحلیل نیت کارآفرینانه دانشجویان بر مبنای سرمایه ی روانشناختی و سازگارپذیری مسیر شغلی پرداخته شد. جامعه ی آماری پژوهش دانشجویان سال سوم و آخر کارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1402- 1401 بودند (470N=) که 207 نفر از آنان با اسـتفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007)، پرسشنامه سازگارپذیری شغلی ساویکاس و پورفلی (2012) و پرسشنامه نیت کارآفرینانه لینان و همکاران (2011) بهره گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزارهای SPSS26 و AMOS24 استفاده شد. نتایج مدلیابی معادله های ساختاری نشان داد که سرمایه روانشناختی و سازگارپذیری مسیر شغلی تأثیر مثبت و معناداری بر نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دارند و در کل 31 درصد از تغییرهای واریانس آن را تبیین میکنند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که سرمایه روانشناختی و سازگارپذیری مسیر شغلی از متغیرهای مهم و آسانگر در توسعه کارآفرینی دانشجویان هستند. لذا نتایج این پژوهش میتواند دستاوردهای مناسبی برای استادان و برنامه ریزان آموزشی داشته باشد و از آن برای درک چگونگی عامل های بسترساز و تأثیر گذار بر نیت و توسعه رفتارهای کارآفرینانه دانشجویان استفاده کنند.
آموزش کشاورزی
رضا موحدی؛ حفیظه جعفری
چکیده
کیفیت، هزینه و بهرهوری سه عامل اساسی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هستند، اگر کیفیت بهبود یابد، هزینه ها کاهش یافته و بهرهوری افزایش مییابد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزش در دانشکده کشاورزی دانشگاه هرات میباشد. اطلاعات مورد نیاز پژوهش با روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه در سال 1400 گردآوری ...
بیشتر
کیفیت، هزینه و بهرهوری سه عامل اساسی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هستند، اگر کیفیت بهبود یابد، هزینه ها کاهش یافته و بهرهوری افزایش مییابد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزش در دانشکده کشاورزی دانشگاه هرات میباشد. اطلاعات مورد نیاز پژوهش با روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه در سال 1400 گردآوری شد. نوع پژوهش حاضر کاربردی است که با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر 850 تن از دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه هرات بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 230 تن با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه مورد بررسی در تحقیق انتخاب شدند. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان تایید شد و پایایی آن از ضریب تتای ترتیبی (93/0-84/0) و آلفای ترکیبی (94/0-89/0) طی فرایند پیش آزمون و با استفاده از نرم افزار پی ال اس محاسبه گردید و مورد تایید قرار گرفت. گویههای پژوهش از نوع ترتیبی بوده و با طیف پنج قسمتی لیکرت اندازه گیری شدند. روش تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمارههای میانگین، انحراف معیار و ضریب تغییرات، همچنین مدل معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که وضعیت کیفیت آموزش در دانشگاه هرات بر اساس 21 استاندارد که مورد بررسی قرار گرفت، میانگین 29/3 در طیف پنج قسمتی بدست آمد. بنابراین میتوان گفت که وضعیت کیفیت آموزش در دانشکده کشاورزی هرات میانگین بالاتر از حد جامعه داشته و در حد قابل قبول است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که از بین عوامل مورد بررسی، محتوای درسی با ضریب (474/0=β) وضعیت اساتید با ضریب (218/0=β) و روش تدریس با ضریب (134/0=β) بیشترین تاثیر را در بهبود کیفیت آموزش داشتند. در مجموع متغیرهای وضعیت دانشجو، وضعیت استاد، وضعیت تجهیزات، رضایت، روش تدریس و محتوای آموزشی قادرند 47 درصد از تغییرات متغیر وابسته کیفیت را تبیین کنند.
آموزش کشاورزی
ناصر نوروزی؛ مجید رضا خداوردیان
چکیده
منابع انسانی به عنوان مهمترین عامل تولید، باید از ذهن توسعه یافته و تفکر کارافرین برخوردار باشد. حمایت از ایجاد و راهاندازی اجزای پیشین و پسین زنجیرههای تولید، از الزامات توسعه و در گرو به کار گیری نیروهای متخصص است. این مقاله با هدف بررسی وضعیت موجود و تعداد ثبت نام کنندگان، دانشجویان و دانشآموختگان رشته های اقتصاد، ترویج و ...
بیشتر
منابع انسانی به عنوان مهمترین عامل تولید، باید از ذهن توسعه یافته و تفکر کارافرین برخوردار باشد. حمایت از ایجاد و راهاندازی اجزای پیشین و پسین زنجیرههای تولید، از الزامات توسعه و در گرو به کار گیری نیروهای متخصص است. این مقاله با هدف بررسی وضعیت موجود و تعداد ثبت نام کنندگان، دانشجویان و دانشآموختگان رشته های اقتصاد، ترویج و آموزش، توسعه کشاورزی و روستایی در سال تحصیلی 1403-1402انجام است. این پژوهش به لحاظ جهت گیری و هدف کلی در شمار تحقیقات مروری قرار دارد. به لحاظ امکان و توان کنترل متغیرها مورد بررسی و شرایط زمینه ای تحقیق نیز در زمره تحقیقات غیرآزمایشی و از نوع تحلیلی است. همچنین به لحاظ دیدمان کیفی است که به روش روایتی انجام شده است لذا ازمصاحبه با افراد کلیدی و مطلع و جمع آوری مستندات درحوزه استفاده شده است. جامعه آماری 9 تن خبرگان موضوعی شامل (کارشناسان و محققان و افراد مطلع ، موسسه پژوهش های اقتصادی وتوسعه روستایی ، سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی ، بخش خصوصی) بود که به روش گروه کانونی از آن ها استفاده شد. روش آماری توصیفی مشتمل بر میانگین، نما، میانه، واریانس وانحراف معیار وضریب تغییرات است. با وجود محدودیتهای دسترسی به بعضی آمار، بررسی در مورد تعداد دانش آموختگان، ثبت نام شدگان و دانشجویان گروههای مذکور به تفکیک رشته طی 4 سال منتهی به سال تحصیلی 1399 انجام شد. برای نیازسنجی نیروی انسانی تحصیلکرده موردنیازبخش، از روش چگالی نسبتها استفاده و با بهرهمندی از تجارب و نظرات خبرگان (عضو و یا مدعو کمیته) و کاربرد روش دلفی، نیاز هریک از بخشهای دولتی، خصوصی و تعاون بر اساس شاخصها برآورد و نهایتاً پیش بینی نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جهت ارائه به وزارت "عتف" به تفکیک رشته های ذیربط تهیه و نهایی گردید مجموع پذیرش در کلیه مقاطع 2464نفر پیشنهاد شده است.
آموزش کشاورزی
هادی حسینی؛ احمد صادقی
چکیده
یکی از مهمترین دغدغههای برنامهریزان، هماهنگی و سازگاری در بروندادهای نظام آموزشی با نیازهای بازار کار است. توسعه کمی و کیفی آموزش عالی میبایست متناسب با اهداف از پیش تعیین شده برای بهره مندی هرچهبیشتر از توان دانشآموختگان باشد. برنامهریزی آموزشی باید ضمن فراهم کردن نیازهای تخصصی بازار کار، از بیکاری و هدر رفت توان دانشآموختگان ...
بیشتر
یکی از مهمترین دغدغههای برنامهریزان، هماهنگی و سازگاری در بروندادهای نظام آموزشی با نیازهای بازار کار است. توسعه کمی و کیفی آموزش عالی میبایست متناسب با اهداف از پیش تعیین شده برای بهره مندی هرچهبیشتر از توان دانشآموختگان باشد. برنامهریزی آموزشی باید ضمن فراهم کردن نیازهای تخصصی بازار کار، از بیکاری و هدر رفت توان دانشآموختگان پیشگیری نماید. سازگاری بین نیازهای شغلی و توسعه کمی و کیفی آموزشهای عالی نقشی کلیدی در کسب شغلهای پایدار توسط دانشآموختگان بخش کشاورزی دارد. بنابراین دانشگاهها و مرکزهای آموزش عالی کشاورزی باید متناسب با تغییرات، دگرگونیها و چالشهای موجود در بخش کشاورزی نسبت به اجرای برنامههای آموزشی اقدام نمایند. در این مقاله با دیدمان کیفی و از نوع روایتی و با شیوه تحلیلی به برآورد نیروی انسانی دانشآموخته مورد نیاز در رشتههای مکانیزاسیون و ماشینهای کشاورزی پرداخته شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و بهلحاظ شیوه اجرا، مطالعهای-توصیفی است. محاسبه نسبت نیروی انسانی مورد نیاز در رشتههای مذکور با ایجاد گروه کانونی که متشکل از 10 نفر متخصص آموزش کشاورزی از دانشگاههای تهران، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و اتحادیه ماشینهای کشاورزی و صنعتی با استفاده از الگوی چگالی نسبتها انجام شد.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
گر چه پژوهش ها نشان می دهند که شکلگیری قصد کارآفرینی بر اساس سرمایه های اجتماعی و روانشناختی صورت میگیرد؛ اما روابط خطی و همچنین نادیده گرفتن جنسیت در این باره، ممکن است به روشنی شکل گیری ساز و کار قصد کارآفرینی را توضیح ندهد. بر این پایه، هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر خطی و غیرخطی (اثر درجه دوم) سرمایه اجتماعی بر ...
بیشتر
گر چه پژوهش ها نشان می دهند که شکلگیری قصد کارآفرینی بر اساس سرمایه های اجتماعی و روانشناختی صورت میگیرد؛ اما روابط خطی و همچنین نادیده گرفتن جنسیت در این باره، ممکن است به روشنی شکل گیری ساز و کار قصد کارآفرینی را توضیح ندهد. بر این پایه، هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر خطی و غیرخطی (اثر درجه دوم) سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی با میانجیگری سرمایه روانشناختی بود که به جهت درک عمیقتر، به تفکیک جنسیت صورت گرفت. بدین منظور از رویکرد کمی به روش میدانی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته های کشاورزی مشغول به تحصیل در دانشگاه های دولتی(تهران، کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، فردوسی مشهد، بیرجند، بوعلی سینا، رازی، شهرکرد، علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین، شیراز و یاسوج) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. در این راستا، 384 پرسشنامه، طراحیشده با بازه ی لیکرت پنج گزینه ای و گردآوری شده با روش نمونه گیری چند مرحله ای، با استفاده از حساب رقومی PLS-SEM در نرمافزار Smart Pls4 مورد تحلیل قرار گرفت. پایایـی و روایـی محتوایی ابزار تحقیق از طریق محاسبه ی ضریـب تتـای ترتیبـی(87/0-79/0 = θ ) تایید شد. نتایج بوت استراپینگ و معیار BIC نشان داد که در دانشجویان دختر، الگوی غیرخطی اثر سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینی با میانجیگری سرمایه روانشناختی، نسبت به مدل خطی برتری دارد. اما در دانشجویان پسر، مدل فقط خطی است. علاوه بر این، یافته های این پژوهش، آشکار ساخت که ساز و کار اثر سازه های مورد مطالعه در دانشجویان دختر و پسر از برخی جهت ها تفاوت دارد. یافته های این تحقیق میتواند به مسئولان و برنامه ریزان آموزشی یاری رساند تا سیاستها و شیوههایی را برای دانشجویان دختر و پسر اتخاذ کنند که قصد کارآفرینی آنان ارتقا یابد.
آموزش کشاورزی
ارکیده حیدرنژاد؛ سید سهیل قائم مقامی
چکیده
در سالهای اخیر، بیکاری شمار بزرگی از دانشآموختگان رشتههای کشاورزی از جمله دامپزشکی مورد توجه بخشهای مختلف علمی و اجرایی کشور قرارگرفته است. افزون بر آن افزایش تولید و بهرهوری در دامپروری مدرن با انجام بهموقع عملیات دامپزشکی، توسعه ابعاد جدید رشته دامپزشکی و پرداختن به موضوع ماده 21 قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابعطبیعی ...
بیشتر
در سالهای اخیر، بیکاری شمار بزرگی از دانشآموختگان رشتههای کشاورزی از جمله دامپزشکی مورد توجه بخشهای مختلف علمی و اجرایی کشور قرارگرفته است. افزون بر آن افزایش تولید و بهرهوری در دامپروری مدرن با انجام بهموقع عملیات دامپزشکی، توسعه ابعاد جدید رشته دامپزشکی و پرداختن به موضوع ماده 21 قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابعطبیعی از جمله دلایل لازم برای برآورد و مدیریت نیروی انسانی رشته دامپزشکی است.این تحقیق با دیدمان کیفی از نوع روایتی با روش تحلیلی و از نظر گردآوری دادهها اسنادی، با الگوی غیرآزمایشی، به برآورد نیاز نیروی انسانی آموزش عالی در رشته دامپزشکی پرداخته است. همچنین از گروه کانونی برای تامین روایی و پایایی یافتهها استفاده و برای تعیین شاخصهای مناسب تحقیق از الگوی چگالی نسبت ها در دیدمان کیفی استفاده شده است.با بررسی وضعیت ثبتنام دانشجو در مقاطع مختلف رشته دامپزشکی در کلیه دانشگاههای کشور در طی دو دهه گذشته، وضعیت موجود فارغالتحصیلان و شاغلین دامپزشکی در بخش دولتی و خصوصی و محاسبه تقاضا نیروی انسانی دانشآموخته بخش با پرس و جو از کارفرمایان و اسناد بالادستی تا سال 1404، ظرفیت پذیرش دانشجو برای مقاطع مختلف دامپزشکی (کاردانی 1020، کارشناسی 308، کارشناسیارشد 154، دکتری عمومی 615، دکتری تخصصی 306) تن برآورد گردیده است. ضمنا در این مطالعه علاوه بر پیشبینی نیروی دانشآموخته مورد نیاز در مقاطع تحصیلی مختلف دامپزشکی در خصوص افزودن و حذف برخی عناوین در دورههای مقاطع مختلف دانشگاهی دامپزشکی پیشنهادهایی ارایه شده است.