آموزش کشاورزی
مدل افرازش کیفیت خدمات شبکه آموزش کشاورزی (شاک) از دیدگاه فراگیران

ریحانه شاقلی؛ جواد قاسمی؛ حسین نوری؛ احمد صادقی

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، صفحه 11-35

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.361895.1938

چکیده
  شبکه آموزش کشاورزی (شاک)، یک شبکه آموزشی مبتنی بر وب زیرنظر راهبری مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی است که با هدف افرازش دانش و مهارت‌ها و رفتار مطلوب کاربران بخش کشاورزی ایجاد شده است. متغیرهای پرشمار موثر در یادگیری الکترونیکی، لزوم توجه به کیفیت خدمات آموزشی در این سامانه را ضروری می‌سازد. بر این مبنا، هدف کلی این تحقیق پیمایشی که به ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل‌های موثر بر کاهش انگیزه و گرایش پسران روستایی بخش بهاران شهرستان گرگان به حرفه کشاورزی

محمد رضا محبوبی؛ محبوبه رضایی

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، صفحه 36-56

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.361913.1940

چکیده
  پژوهش با هدف شناسایی عامل‌های موثر بر کاهش گرایش پسران روستایی به حرفه کشاورزی در سال 1401 انجام شد. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع، کمّی، نوع تحقیق علّی- ارتباطی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، میدانی بود. جامعه آماری شامل همه‌ی پسران روستایی 15 تا 24 ساله ساکن در روستاهای بخش بهاران شهرستان گرگان به شمار 1588 تن بودند. با روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی بر اساس سرمایه روانشناختی و انطباق پذیری مسیر شغلی

ژیان ویسی نژاد؛ زهرا اطهری

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، صفحه 57-72

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362082.1941

چکیده
  افزایش پیوسته بیکاری دانش آموختگان نظام آموزش عالی به یکی از چالش‎های بزرگ اجتماعی- اقتصادی کشور تبدیل شده است. در این راستا از جمله راهبردهای مهم، آماده کردن دانشجویان برای داشتن روحیه کارآفرینی و کارآفرین شدن آنان است که در پی آن قابلیت‏ ها و مهارت‏ های کارآفرینی کسب شده در دانشگاه‎ها، می‎تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
بررسی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزش در دانشکده کشاورزی دانشگاه هرات، افغانستان

رضا موحدی؛ حفیظه جعفری

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، صفحه 73-94

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362205.1942

چکیده
  کیفیت، هزینه و بهره‌وری سه عامل اساسی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هستند، اگر کیفیت بهبود یابد، هزینه ها کاهش یافته و بهره‌وری افزایش می‌یابد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزش در دانشکده کشاورزی دانشگاه هرات می‌باشد. اطلاعات مورد نیاز پژوهش با روش پیمایشی و با استفاده از ‌پرسشنامه در سال 1400 گردآوری ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
برآورد نیروی انسانی دانش آموخته دانشگاهی برای جذب در رشته های اقتصاد، ترویج و آموزش، توسعه کشاورزی و روستایی

ناصر نوروزی؛ مجید رضا خداوردیان

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، صفحه 95-121

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362332.1943

چکیده
  منابع انسانی به عنوان مهمترین عامل تولید، باید از ذهن توسعه یافته و تفکر کارافرین برخوردار باشد. حمایت از ایجاد و راه‌اندازی اجزای پیشین و پسین زنجیره‌های تولید، از الزامات توسعه و در گرو به کار گیری نیروهای متخصص است. این مقاله با هدف بررسی وضعیت موجود و تعداد ثبت نام کنندگان، دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته های اقتصاد، ترویج و ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
برآورد نیروی انسانی دانش آموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشته های مکانیک بیوسیستم، مکانیزاسیون و ماشین های کشاورزی

هادی حسینی؛ احمد صادقی

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، صفحه 122-138

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362377.1946

چکیده
  یکی از مهمترین دغدغه‌های برنامه‌ریزان، هماهنگی و سازگاری در برون‌دادهای نظام آموزشی با نیازهای بازار کار است. توسعه کمی و کیفی آموزش عالی می‌بایست متناسب با اهداف از پیش تعیین شده برای بهره‌ مندی هرچه‌بیشتر از توان دانش‌آموختگان باشد. برنامه‌ریزی آموزشی باید ضمن فراهم کردن نیازهای تخصصی بازار کار، از بیکاری و هدر رفت توان دانش‌آموختگان ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
مقایسه جنسیتی اثر خطی و غیر خطی پیش‌آیندهای الگوی قصد کارآفرینی در دانشجویان کشاورزی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، صفحه 139-163

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362536.1949

چکیده
  گر چه پژوهش ‏ها نشان می‏ دهند که شکل‌گیری قصد کارآفرینی بر اساس سرمایه‏ های اجتماعی و روان‌شناختی صورت می‏گیرد؛ اما روابط خطی و همچنین نادیده گرفتن جنسیت در این باره، ممکن است به روشنی شکل گیری ساز و کار قصد کارآفرینی را توضیح ندهد. بر این پایه، هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر خطی و غیرخطی (اثر درجه دوم) سرمایه‏ اجتماعی بر ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
برآورد نیروی انسانی دانش‌آموخته دانشگاهی مورد نیاز بخش دامپزشکی; ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی

ارکیده حیدرنژاد؛ سید سهیل قائم مقامی

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، صفحه 164-180

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362554.1950

چکیده
  در سال‌های اخیر، بیکاری شمار بزرگی از دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی از جمله دامپزشکی مورد توجه بخش‌های مختلف علمی و اجرایی کشور قرارگرفته است. افزون بر آن افزایش تولید و بهره‌وری در دامپروری مدرن با انجام به‌موقع عملیات دامپزشکی، توسعه ابعاد جدید رشته دامپزشکی و پرداختن به موضوع ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع‌طبیعی ...  بیشتر