Agricultural Education Administration Research

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

In management and economic community the importance training and development of skilled and
efficient manpower for economic and social development has been generally accepted. The human resource
dimension is one of the most important elements of agricultural education system. This study
was conducted to evaluate and compare the dimensions of organizational indifference in Fars Agricultural-
Jihad Organization. The statistical population consisted of all 733 managers and staff of Fars
Agricultural-Jihad Organization (N = 733).The sample size was estimated to be 251 which were selected
through proportional stratified sampling applying Cochran formula. The answer rate was 91% so 230
questionnaires completed and then analyzed. Validity and reliability of the questionnaire calculated
using items analyze and cronbachs alpha methods. Results showed that there was significant difference
between the items Indifference to managers had the highest (2/63) and indifference to customer had the
lowest mean (1/77). Moreover, in viewpoint of personnel there was significant difference in indifference
to manager between personnel with different academic levels, but there wasn't significant difference in
the average of other dimensions in personnel groups

Keywords

دانایی فرد، ح؛ حسن زاده، ع؛ سالاریه، ن.(1389). طراحی سنجه اندازه‏گیری بی‎تفاوتی سازمانی: پژوهش ترکیبی. اندیشه مدیریت راهبردی، سال چهارم، شماره (2)، صص. 79-99.
دانایی فرد، ح؛ رجب زاده، ع؛ حصیری، ا. (1388). ارتقا. اعتماد درون سازمانی در بخش دولتی: بررسی نقش شایستگی مدیریتی مدیران. پژوهش‎های مدیریت، سال دوم، شماره (4)، صص. 59-90.
دانایی فرد، ح و اسلامی، آ.(1390). کاربرد استراتژی پژوهشی نظریه داده بنیاد در عمل، ساخت نظریه بی‏تفاوتی سازمانی. انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ اول.
رستمی نیا، ط. (1379). بررسی عوامل موجود فشارهای عصبی و نقش آن بر عملکرد دانشگاه تربیت مدرس؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
شریف‎زاده، ا و شریفی، م. (1390). شناسایی مولفه‏ها و نشانگرهای ارزیابی کیفیت در آموزش عالی کشاورزی. پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، دانشگاه تهران، پردیس دانشکده فنی، اردیبهشت ماه 1390.
صالحی، س و برادران، م. (1385). راهکارهای بکارگیری کارآفرینی در آموزش کشاورزی. مجله جهاد، شماره 274، صص. 184-211.
طبائیان، ش. (1381). بررسی حیطه‎های بی‎تفاوتی دبیران دبیرستان‎های شهر اصفهان نسبت به دستورات مدیران از دیدگاه دبیران؛ پایان‏نامه کارشناسی ارشد مدیریت، مرکز علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی. تهران.
محسنی‏تبریزی، ع. وصداقتی‏فرد، م. (1390). پژوهشی درباره بی‏تفاوتی اجتماعی در ایران (مورد پژوهش: شهروندان تهرانی). جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و دوم، شماره پیاپی (43)، شماره سوم، صص.
1-22.
مهمدی کربلایی، ز؛ خسروی پور، ب و نظام دوست، ح. (1392). تبیین نقش آموزش کشاورزی در فرآیند توسعه کارآفرینی دانش آموختگان رشته کشاورزی. پنجمین همایش ملی آموزش، اردیبهشت 1392.
هاشمی، ح. و پورامین‏زاد، س.(1390). چالش‏های فرا روی توسعه منابع انسانی و راهکاری برای رفع آن. کار و جامعه، شماره (136)، صص. 4-21.
 
Byrd, D. (2008).The Tripping Point in Leadership: Overcoming Organizational A pathy. Texas, slight Edge Publishing.
Danaee Fard, H.; Salarieh, N.& Noruzi, M.(2011).Exploring organizational indifference: Creating and validating a measure. African Journal of Business Management Vol. 5(31), pp. 12381-12391.
Davison,  HK; & Bing, MN. (2008).The Multi dimentionality of The Equity Sensitivity Construct: Integrating Separate benevolence and entitlement dimensions for inhanced construct measurement. Journal of managerial Issues, 20 (1), pp. 131-150.
Gartell, CD. & Paille, BE.(1997). Wage Guts and The Fairness of pay in a Worker- Oriented Plywood Cooperative. Social Psychology QAuarterly, 60, pp:103-17.
Haghighat Joo, Z,& Nazem, F. (2007).Manegers`creativity and staffs` productivity in Universities of Medical Sciences, health Information Management,7;4(1), pp. 143-151.
Jahanshahi, M. (2009). Examining the Signals, Reasons, and Outcomes of Organizational Indifference through Ground Theory, 8th international conference of management, Tehran, Iran.
Keefe CEO, l.(2002). Overcoming Organizational Indifference.www.sharedresults.com.
Keefe, L. (2003). How to overcome organizational indifference: Womenin Bus., 55 (22), pp. 27-29.
Kramer, R. (2006), Overcome organizational Indifference: Nonprofit world, Vol. 24, P.14.
Leander, P, N. (2009). Losing the will: Automatic Reactions to the Indifference Perceived in Others. Unpublished master’s thesis, Duke University
Mahmoodi Meimand, M., Aidi, M., Shiri, A. & Darabifar, H. (2012).Effect of organization indifference dimensions on the organizational commitment of gas company employees in I lamprovince. Procedia - Social and Behavioral Sciences (62), pp. 666 – 667. Available online at www.sciencedirect.com
Mollaabbasi, H.; Rezaeemanesh, B. &Salehi Sadaghiani, J. (2013). A study on relationship between emotional intelligence and organizational indifference through the organizational commitment: A case study of an Iranian firm. Management Science Letters 3, pp. 1327–1332.
Nasr Esfahani, A.; Ghorbani, O.; Amiri, Z.& Farokhi, M. (2013). Identifying and Ranking the Effective Factor on the Organizational Indifference through Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP) (Damavand Mnicipality as a Case Study).International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 3, No. 6 ISSN: 2222-6990.
Raeichi, G. (2010). The Reasons of the Employees’ Indifference and the Methods of its prevention, available at: indifference: http://athir.blogfa.com/post-839.aspx.
Robinson, S. (1996). Trust and the breach of the psychological contract. Administrative Science Quarterly, 41,PP. 574-599.
Shah, S.& Harsha, P. P. (2011).Importance of Human Resource Management in Achiving Customer Relations. Annals of Management Research, Volume 1, Number2,pp. 7-13.
Willemsen, MC & Keren, G. (2009). The meaning of indifference in choice behavior: asymmetries in adjustments embodied in matching, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.10, No. 4, pp. 42-59.