Internship Courses and Its Improvement Factors in the West of the Country's Agricultural Colleges

Document Type : Research Paper

Authors

1 Razi university

2 Associate professor and faculty member of Agricultural and Natural Resources, Razi University.

3 Faculty Member of Educational scienceat the Department of Educational Innovations and Training, Institute for Research and Planning for Higher Education in Iran.

Abstract

The statistical population of the study consisted of agricultural students in the agricultural departments of the west of the country who were instructors (381=N), using the Morgan and Krejci tables, the sample size was estimated at 285 people. The second group consisted of faculty members who had an apprenticeship course at the universities and, due to their limited use, the census method was used. The third group included employers in the organizations that trainees had referred to their directorate to attend the internship, which were 63 one of them was selected by simple random sampling method. In the second part of the questionnaire, the attitude, satisfaction, apprenticeship problems of traineeship characteristics and occupational skills of students were examined from the students' point of view. In the third part of the questionnaire, the factors of improvement of the internship period were asked from employers and faculty members. To measure the reliability of the questionnaire, a tentative t test was used to test the reliability of the questionnaire through a pre-test, and through R software for different sectors (θ =. /84 to ./95). The means showed that satisfaction of students from internship courses is low based on the results of exploratory factor analysis. Improvement of the internship period was a collaborative, managerial, economic and governmental-supporting factors based on the results of linear regression of three management, economic and governmental factors - Support for more explanatory power than other factors in the improvement of apprenticeships.

Keywords


اژهن، م، (1392). "مطالعه چند موردی تجارب کارآفرینی نظارت شده کشاورزی در دانشکده‌های کشاورزی". پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز.
ابیلی، خ. غلامعلی لواسانی، م، غلامی، خ، و حسینی، س، ج، (1393). "بررسی اثربخشی دوره‌های آموزش سرپرستی و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود وضعیت آن، مطالعه موردی: ستاد شرکت ملی گازایران. فصل‌نامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت". سال7. شماره27. صص74-51.
ابطحی، ح، (1382) "شیوه‌های نوین ارزشیابی دوره‌های آموزشی در سازمان ها:، فصل‌نامه مدیریت و توسعه، شماره18.
اقتصاد آنلاین، (1396)."سهم بخش کشاورزی از کل اشتغال کشور+اینفوگرافیک". قابل دسترسی در آدرس اینترنتی: www.google.com
خبرگزاری دانش‌جویان ایران. ایسنا، (1394). "نرخ بیکاری در چه رشته‌هایی بالا است". قابل دسترسی در آدرس اینترنتی:www.isna.ir
شریف زاده، ا.؛ عبد الله‌زاده، غ.ح. و شاه پسند، م.ر، (1391). "ارتقـای آمـوزش عملـی از طریق بهبـود دوره کارآمـوزی در دانشـگاه علوم دانشـگاه علـوم کشـاورزی و منابع طبیعـی گرگان"، فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره جدید، شماره 23، صص 47-59.
شیری، ن، ا،. میرک زاده، ع، ا،. و زرافشانی، ک، (1393). "الگوی مفهومی ترویج کارآفرینی در بین دانش‌جویان نظام آموزش عالی کشاورزی". نشریه کارآفرینی در کشاورزی.دوره1.شماره4.صص68-49.
صادقی، ف.؛ شریف‌زاده، ا.، موحدمحمدی، ح.؛ مریدالسادات، پ، (1387). "بررسی نقاط قوت و ضعف دوره کارآموزی دانش‌جویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران"، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران (مقاله کوتاه)، جلد 4، شماره 1، صص 99-108.
ظریفیان، ش.؛ پیش بهار، ا.؛ عادلی ساردوئی، م. و شریفی، ا، (1394). "ویژگی‌های روانشناختی مؤثر بر کارآفرینی دانش‌جویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز". علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 11، شماره 1، از صفحه 19 تا 30.
عطایی، پ.؛ نومی‌خلخال، س.؛ زمانی، غ. ح. و ایزدی، ن، (1392). "انگیزه دانش‌جویان کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز نسبت به دوره کارآموزی". فصل‌نامه پژوهش و مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 24، صص 120-108.
قربانی‌پیرعلیدهی، ف. و ولی زاده، ا، (1394). "تأثیر درس‌های عملی کشاورزی در عملکرد دانش‌جویان علوم زراعی دانشگاه پیام نور دهلران"، فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 1، شماره 34، صص 27-39.
کزازی، م. (1376). بازدارنده‌ها در آموزش دانشگاهی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، مجموعه مقالات نخستین آموزش عالی در ایران، صفحه 93 تا 100.
لیث، ن.؛ چیذری، م.؛ رضوانفر، ا. و عباسی، ع.ا، (1391). "بررسی میزان کسب و توسعه مهارت‌های شغلی دانش‌جویان علمی –کاربردی کشاورزی استان آذربایجان غربی". فصل‌نامه اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، جلد 26، شماره 2، صص 133- 126.
مقنی زاده، م. ح، (1376). "تحلیلی بر آموزش‌های عالی کوتاه مدت و مسایل آن. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی"، مجموعه مقالات نخستین آموزش عالی در ایران، صفحه 137 تا 168.
موسوی، م.؛ محمدزاده، س. و شبانی، ک، (1393). ‌"کیفیت محیط یادگیری دوره‌های کارآموزی از دیدگاه دانش‌جویان کارشناسی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان"، دوره 1، شماره 30.
میرک زاده، ع، ا،. غلامی رضا, پ؛ زرافشانی؛ک. و قربانی پیرعلیدهی، ف، (1390)، "نگرش کنش‌گران دوره‌ی کارآموزی نسبت به نقش کارآموزی دراشتغال زایی دانش‌جویان رشته‌های ترویج و آموزش کشاورزی دراستانهای غرب کشور"، همایش ملی اشتغال دانش آموختگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
نظری، س.، شعبانعلی‌فمی، ح. و ایروانی، ه، (1389). "ارزیابی و تحلیل زمینه‌های کلیدی برای بهبود دروس عملی آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه دانش‌جویان"، فصل‌نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 1، شماره 13.
 
Alan Sapp, D., & Zhang, Q. (2009). "Trends in industry supervisors feedback on business communication internship". Journal of Business Communication Quarterly, 72 (3): 274-288.
Albert, F., Heaney, J., & Kuhn, K. L. (2009). "Internship in marketing: goal, structures and assessment- student, company and academic perspectives". Journal of Australasian Marketing, Vol. 17, 36-45.
Divine, R., Miller, R., Wilson, J. H., & Linrud, J. (2008)." Key philosophical decisions to consider when designing an internship program". Journal of Management and Marketing Research, vol. 1, 1-6.
Owens, T. (1981)."Organ Secondary Vocational Education Effectiveness Model" Education and Work Program; Prepared for the Organ Department of education; Northwest Regional Educational Laboratory