Document Type : Research Paper
Authors
1 School of Agriculture
2 razi university
Abstract
پژوهش کیفی-کمی حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی مؤلفههای یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی برای کشاورزان انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی افراد صاحبنظر بودند(23 نفر) که برای انتخاب آنان از روش نمونهگیری هدفمند-گلولهبرفی استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند گردآوری شد. برای محاسبه پایایی مصاحبهها از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد که مقدار 36/84 به دست آمد و با توجه به اینکه بیشتر از 60 درصد است، قابلیت پایایی کدگذاریها موردتأیید است. جامعه آماری بخش کمی کشاورزان شهرستان کرمانشاه (24391N=) بودند که به روش نمونهگیری چندمرحلهای با انتساب متناسب تعداد 378 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش روایی همگرا، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. تحلیل پرسشنامهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS 4 انجام شد. نتایج بخش کیفی منتج به شناسایی 38 گویه در قالب شش دسته عامل استمرار و همبستگی در زمان و پخش برنامه، ارائه برنامه در قالبهای متفاوت مبتنی بر تعامل و بازخورد، استفاده از شیوههای مناسب جذب مخاطب، تأکید بر محتوای متناسب در برنامههای تلویزیونی آموزشی کشاورزی، توجه به عناصر مؤثر فرآیند آموزشی و برنامهریزی و سرمایهگذاری در تولید برنامه آموزشی شد. نتایج تحلیل پرسشنامهها نشان داد مؤلفههای معرفی شده توسط صاحبنظران، مورد تأیید کشاورزان میباشد و از نظر آنان مهمترین مؤلفههای برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی محتوا و زمان مناسب پخش، توجه به عناصر مؤثر فرآیند آموزش، استفاده از شیوه مناسب جذب مخاطب و ارائه برنامه در قالب تعامل و بازخورد میباشد.
Keywords
Main Subjects