آموزش کشاورزی
رضا موحدی؛ ثریا مرادی؛ ترانه صرامی فروشانی
چکیده
زنان روستایی، به عنوان گروهی تأثیرگذار در توسعه جوامع روستایی می باشند که نیازمند توانمندسازی در ابعاد گوناگون هستند. در تحقیق حاضر هدف بررسی توانمندسازی آموزشی زنان روستایی و عوامل آموزشی_ترویجی، اقتصادی، اجتماعی مؤثر بر آن در زمینه کشاورزی پایدار میباشد که در سال 1402 انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شمار 2054 تن از زنان روستایی ...
بیشتر
زنان روستایی، به عنوان گروهی تأثیرگذار در توسعه جوامع روستایی می باشند که نیازمند توانمندسازی در ابعاد گوناگون هستند. در تحقیق حاضر هدف بررسی توانمندسازی آموزشی زنان روستایی و عوامل آموزشی_ترویجی، اقتصادی، اجتماعی مؤثر بر آن در زمینه کشاورزی پایدار میباشد که در سال 1402 انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شمار 2054 تن از زنان روستایی از 12 روستای بخش حومه شمالی شهرستان اسلامآباد غرب میباشند که به طور مستقیم در فعالیتهای کشاورزی مشارکت دارند. از این تعداد با استفاده از جدول مورگان شمار 324 تن به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده و با استفاده از روش انتساب متناسب صورت گرفته است. پژوهش کاربردی حاضر از نوع علی-ارتباطی است و به شیوه پیمایشی با ابزار پرسشنامه انجام شده است. روایی صوری پرسشنامه با نظر متخصصان، همچنین روایی (AVE) پرسشنامه به مقدار 613/0 مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (93/0-75/0) و آلفای ترکیبی (94/0-78/0) طی فرایند پیش آزمون محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها با کمک نرم افزارهای آماری SPSS Ver.23 و SmartPLS3 و استفاده از روشهای آماری همبستگی و تحلیل عاملی تاییدی انجام شده است. یافتههای بخش توصیفی نشان داد اولویت بدست آمده در هریک از عوامل برحسب ضریب تغییرات شامل: میزان دسترسی به بیمه، حمایت و پشتیبانی دولت در برگزاری کلاسها، استفاده از پیامکها، شرکت در رویدادها و فعالیتهای روستایی می باشند. نتایج ضرایب بتای استخراج شده طی تحلیل مسیر بر اساس خروجی پی ال اس، ، نشان داد به ترتیب عوامل اقتصادی، عوامل آموزشی-ترویجی، عوامل دولتی و سازمانی، سرمایه اجتماعی با ضرایب 303/0، 280/0، 277/0، 271/0 بیشترین تاثیر را بر توانمندسازی آموزشی زنان روستایی دارند. پیشنهاد میشود با ایجاد انگیزه در زنان روستایی از طریق برگزاری کارگاه ها و برنامه های حمایتی - انگیزشی، خودسازماندهی زنان روستایی، و ارتقای دانش و نگرش آنان در زمینه کشاورزی پایدار و امنیت غذایی اقدام گردد.
آموزش کشاورزی
سمانه یگانه؛ محبوبه عارفی؛ غلامرضا شمس؛ عباس نوروزی
چکیده
محتوا در برنامه آموزشی ترویج کشاورزی به عنوان عنصر اصلی آموزش در طول تاریخ و در کشورهای مختلف مورد توجه بوه است. به این دلیل که شالوده انتقال دانش و توسعه مهارت کشاورزان است و بر فرآیندهای تصمیمگیری و شیوههای کشاورزی آنها تأثیر می-گذارد. بررسی انتقادی محتوای ارائهشده از طریق برنامههای آموزشی ترویج کشاورزی برای اطمینان از اثربخشی ...
بیشتر
محتوا در برنامه آموزشی ترویج کشاورزی به عنوان عنصر اصلی آموزش در طول تاریخ و در کشورهای مختلف مورد توجه بوه است. به این دلیل که شالوده انتقال دانش و توسعه مهارت کشاورزان است و بر فرآیندهای تصمیمگیری و شیوههای کشاورزی آنها تأثیر می-گذارد. بررسی انتقادی محتوای ارائهشده از طریق برنامههای آموزشی ترویج کشاورزی برای اطمینان از اثربخشی آنها ضروری است؛ زیرا عملکرد نظام ترویج کشاورزی تا حد زیادی به مناسببودن محتوای آن بستگی دارد. هدف پژوهش حاضر تحلیل نظاممند محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی از طریق مطالعه اسناد بود. این پژوهش با رویکرد کیفی انجام شد و در این راستا روش مرور نظاممند مورداستفاده قرار گرفت. جهت گردآوری دادهها مقالات از پایگاهداده SCOPUS، از سالهای ۲۰۲۴-۲۰۱۸ و با توجه به کلمههای کلیدی و ساختار پریزما انتخاب شدند، برایناساس تعداد 25 مقاله علمیپژوهشی وارد مطالعه شد. منابع با استفاده از تحلیل مضمون و از طریق نرمافزار MAXQDA2020 مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. یافتههای حاصل از تحلیل مقالات، 7 مضمون کلیدی با نقشی محوری در شکلدهی محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی معرفی کردند. این مضمونهای اصلی شامل ارتباط و سازگاری، پایداری، فناوری، سیاست و بودجه، دسترسی و فراگیری، حساسیت فرهنگی و ذینفعان هستند که توسط 24 مؤلفه و 86 کد مفهومی شناسایی شدند. با توجه به نتایج، این مقاله بینشهای ارزشمندی را در مورد تکامل محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی ارائه میکند و بر نیاز به بهبود مستمر و سازگاری در مواجهه با چالشهای جهانی در حال ظهور تأکید میکند.
آموزش کشاورزی
الهام منزه؛ احمد رضوانفر؛ سیدحمید موحد محمدی
چکیده
کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است که نیاز به بررسی تجارت الکترونیکی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت آموزش و آگاهی تولیدکنندگان از ضرورتهای به کارگیری مدلهای تجارت الکترونیکی، این پژوهش با هدف تحلیل نیاز آموزشی معماریهای تجارت الکترونیکی در بین تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسانرضوی انجام ...
بیشتر
کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است که نیاز به بررسی تجارت الکترونیکی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت آموزش و آگاهی تولیدکنندگان از ضرورتهای به کارگیری مدلهای تجارت الکترونیکی، این پژوهش با هدف تحلیل نیاز آموزشی معماریهای تجارت الکترونیکی در بین تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسانرضوی انجام شد. این استان به دلیل تولید بالای گیلاس در کشور و صادرات آن به سایر کشورها نیز انتخاب شد. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته تشخیصی استفاده شد. در فاز کیفی، مرور اسنادی و ادبیات مرتبط انجام و مدلهای موجود تحلیل گردید. سپس، مدل نظری پژوهش بر اساس نتایج تحلیلهای کیفی ارائه شد. در فاز کمی، دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته که روایی آن از طریق پنل متخصصان و پایایی آن با شاخص پایایی ترکیبی تأیید شده بود جمعآوری و تحلیل آماری با نرمافزارهایSPSS و AMOS صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش 1365 باغ دار گیلاس در سال 1400 بودند که از میان آنها 300 تن به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان داد که معماریهای حراجیهای الکترونیکی، ارایهدهندگان خدمات زنجیره ارزش و بازارهای شخص ثالث بیشترین همخوانی را با نظام اجتماعی مورد بررسی داشتند. بر اساس این یافتهها، پیشنهاد میشود که سازمان جهاد کشاورزی با برگزاری آموزشهای ترویجی، آگاهی باغداران را در مورد مزایای این مدلها افزایش دهد و با فراهم کردن امکانات ارتباطی، کارایی و درآمد آنها را ارتقاء دهد. همچنین، برگزاری گردهماییها و دورههای آموزشی برای اعتمادسازی و اجرای این مدلها در استان تأکید میشود.
آموزش کشاورزی
غفار قنبری؛ امیرحسین علی بیگی؛ اسماعیل کرمی دهکردی
چکیده
طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و پهنهبندی عرصههای تولید در مرکزهای جهاد کشاورزی بهمنظور افزایش ضریب نفوذ دانش و پوشش خدمات ترویج کشاورزی از سال 1395 در سطح پهنههای تولیدی انجام شد. اما با وجود مزایای این طرح، همچنان ایرادهایی از سویگان گوناگون از جمله عدم دسترسی به آمار دقیق در خصوص پهنهها، غیر بومی بودن و تک تخصصی بودن برخی ...
بیشتر
طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و پهنهبندی عرصههای تولید در مرکزهای جهاد کشاورزی بهمنظور افزایش ضریب نفوذ دانش و پوشش خدمات ترویج کشاورزی از سال 1395 در سطح پهنههای تولیدی انجام شد. اما با وجود مزایای این طرح، همچنان ایرادهایی از سویگان گوناگون از جمله عدم دسترسی به آمار دقیق در خصوص پهنهها، غیر بومی بودن و تک تخصصی بودن برخی کارشناسان، کمبود بودجه و امکانات، تأمین نشدن زیرساختهای مورد نیاز مرکزهای جهاد کشاورزی، بوروکراسی اداری در اجرای طرحها و برنامهها و نیز نگرانی در خصوص نحوهی استمرار این طرح در سالهای آینده، به آن وارد است. از این روست که لازم است خدمات ترویج کشاورزی با ژرف نگری به شکل همه جانبه بررسی و تحلیل شوند تا مشخص شود که نظام نوین ترویج تا چه حد در افزایش ضریب نفوذ دانش و تحقق پوشش خدمات ترویجی موفق بوده است. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت پوشش خدمات ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه و عوامل مؤثر بر ضریب نفوذ دانش در سال 1403 با دیدمان آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) انجام شد. پژوهش از جنبه ماهیتی (هدف)، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، میدانی بود که به روش علی-ارتباطی انجام شد. در ابتدا شاخصهای مربوط به پوشش خدمات ترویج کشاورزی و عوامل مؤثر بر آن به صورت کیفی و با استفاده از فن دلفی شناسایی شدند. تجزیه و تحلیل پرسشهای باز- پاسخ با تحلیل محتوای متعارف که بررسی متن مصاحبهها توسط محقق میباشد، انجام شد. جامعه پژوهش در بخش کیفی و آماری که به منظور شناسایی شاخصها انجام شد، اعضای هیأتعلمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی (چهار تن)، کارشناسان مدیریت هماهنگی ترویج استان کرمانشاه (شش تن)، مسئولان ترویج شهرستانهای استان (پنج تن) و مروجان مسئول پهنهی استان کرمانشاه به شمار هفت تن (درمجموع 22 تن) بودند که بهصورت هدفمند و از نوع گلوله برفی یا زنجیرهای انتخاب شدند. حاصل این مرحله شناسایی 25 شاخص مربوط به پوشش خدمات ترویج کشاورزی و 40 شاخص در ارتباط با عاملهای مؤثر در گسترش خدمات ترویج و افزایش ضریب نفوذ دانش کشاورزی بود. شاخصهای شناسایی شده در قالب پرسشنامه طراحی شدند. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی، کارشناسان مروج مسئول پهنهی استان کرمانشاه به شمار 711 تن بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 252 تن به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب بر مبنای سطحبندی مرکزهای انتخاب شدند. پس از نرمالسازی و وزندهی به شاخصها، وضعیت پوشش خدمات ترویج کشاورزی بر اساس طبقات پنجگانه پرسکات-آلن مشخص شد. برای پردازش دادهها از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار استفاده شد. عوامل مؤثر بر میزان پوشش خدمات ترویج کشاورزی نیز با استفاده از رگرسیون چندگانه تعیین گردید. یافتهها نشان دادند که سطح پوشش خدمات ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه در سطح نامناسب بوده است. مقایسهی بین سطحهای چهارگانه مرکزهای جهاد کشاورزی از لحاظ پوشش خدمات نشان داد که در مرکزهای سطح یک جهاد کشاورزی دهستان پوشش خدمات ترویج کشاورزی نسبت به سایر سطحها مناسبتر و در مرکزهای جهاد کشاورزی دهستان سطح سه نسبت به سایر سطحها در شرایط نامناسبتری قرار دارد. بر مبنای یافتههای رگرسیون چندگانه هفت عامل شامل شمار بهره برداران تحت پوشش، وضعیت ریختشناسی منطقه، وجود تعاونیهای کشاورزی و روستایی و شرکتهای خدمات مشاورهای فنّی و مهندسی کشاورزی، گوناگونی نظام بهرهبرداری، پراکندگی روستاها و وجود راه آسفالته تا مرکز بر بهبود پوشش خدمات ترویج کشاورزی تأثیر داشتند.
آموزش کشاورزی
شکوفه بختور؛ شهپر گراوندی
چکیده
درپژوهش حاضر سعی شد با استفاده از مدل تلفیقی هرمان-آیزن، به بررسی رفتار زیستمحیطی زنبورداران پرداخته شود. جامعه آماری این تحقیق زنبورداران شهرستان جوانرود (N=180) بودند که در دورههای آموزش زیست محیطی شرکت کرده بودند و به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته سه قسمتی بود که روایی آن توسط اساتید ...
بیشتر
درپژوهش حاضر سعی شد با استفاده از مدل تلفیقی هرمان-آیزن، به بررسی رفتار زیستمحیطی زنبورداران پرداخته شود. جامعه آماری این تحقیق زنبورداران شهرستان جوانرود (N=180) بودند که در دورههای آموزش زیست محیطی شرکت کرده بودند و به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته سه قسمتی بود که روایی آن توسط اساتید صاحب نظر تأیید شد و پایایی آن نیز توسط آزمون آلفای کرونباخ، AVE و CR مورد تایید قرار گرفت. بهمنظور بررسی روابط علی میان متغیرها از روش مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار Smart PLS استفاده شد. بررسی وضعیت نشانگرهای پردازش ذهن در میان زنبورداران مورد مطالعه نشان داد به ترتیب ذهن زرد (میانگین 15/4 و انحراف معیار 91/0)، آبی(میانگین 78/3 و انحراف معیار50/0)، سبز (میانگین 42/3 و انحراف معیار08/1) و قرمز (میانگین 96/2 و انحراف معیار 25/1) در میان آنان حاکم می باشد. هم چنین نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد بین نگرش و نیت به رفتار حافظ محیط زیست زنبورداران (p=0.365 , t=0.906)، نیت و نشانگرهای پردازش ذهن (p=0.419, t=0.808)، رفتار حافظ زیست محیطی و نشانگرهای پردازش ذهن(p=0.976, t=0.030) و هنجاز ذهنی و نیت به رفتار حافظ زیست محیطی (p=0.395, t=0.850) زنبورداران ارتباط معناداری وجود ندارد. از این رو فرض صفر همچنان باقی می ماند. یافته ها نشان داد بین متغیرهای نیت و رفتار حافظ محیط زیست (p=0.011, t= 2.541)، نگرش و نشانگرهای پردازش ذهن(p=0.015, t=2.441)، کنترل رفتار ادراک شده و نشانگرهای پردازش ذهن (p=0.000, t=3.426)، هنجار ذهنی و نشانگرهای پردازش ذهن (p=0.000, t= 4.046)، کنترل رفتار ادراک شده و رفتار حافظ محیط زیست (p=0.002, t= 3.094)، رفتار حافظ محیط زیست و کنترل رفتار ادراک شده (p=0.001, t= 3.282) ارتباط معناداری وجود دارد.
آموزش کشاورزی
شاهو رستگار؛ کریم نادری مهدیی؛ فاطمه سپهوند
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایههای معیشتی و رفتار زیستمحیطی بهرهبرداران از مراتع اجرا شد. این تحقیق نظر هدف، کاربردی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته و شیوه نمونهگیری نیز به صورت تصادفی ساده بوده است. نمونه آماری شامل 190 نفر از مرتعداران ساکن مناطق روستایی دهستان سارال شهرستان دیواندره واقع در ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایههای معیشتی و رفتار زیستمحیطی بهرهبرداران از مراتع اجرا شد. این تحقیق نظر هدف، کاربردی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته و شیوه نمونهگیری نیز به صورت تصادفی ساده بوده است. نمونه آماری شامل 190 نفر از مرتعداران ساکن مناطق روستایی دهستان سارال شهرستان دیواندره واقع در استان کردستان بودند. نتایج حاصل از همبستگی، نشان داد که بین تمام متغیرهای معیشتی و رفتار زیستمحیطی روستاییان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد اما رابطه سرمایه مالی با رفتار زیستمحیطی، رابطهای منفی و معکوس میباشد. نتایج مرتبط با رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیر سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در مجموع 56/0 درصد از واریانس متغیر رفتار زیستمحیطی را تبیین نمودند. نتایج کلی این تحقیق نشان داد که هرگونه آموزش برای جوامع روستایی (یادگیری مهارتها و حرفههای جدید، سطح دانش و مهارت درباره مرتع و..) به صورت مستقیم میتواند رفتار زیست محیطی را تحت تاثیر قرار دهد؛ زیرا آموزش و آگاهی زیست محیطی به عنوان ابزاری کلیدی برای تغییر نگرشها، تقویت مسئولیتپذیری اجتماعی و ترویج شیوههای پایدار زندگی شناخته میشود و این فرایند ضمن ایجاد دانش، به رفتار زیست محیطی منجر خواهد شد و توانایی تحلیل مسائل پیچیده و تصمیمگیری آگاهانه را در افراد تقویت مینماید.
آموزش کشاورزی
محسن سلمان؛ قدیر فیروزنیا؛ بهروز قرنی آرانی
چکیده
پژوهش حاضر در راستای پاسخ به سنجش نیازهای آموزشی تخصصی کشاورزی، شیوه اجرا و سنجش اثربخشی آموزشهای تخصصی کشاورزی مورد نیاز رئیسان هیئتمدیره و مدیران عامل تعاونیهای تولید روستایی بود. نمونه آماری در بخش نیازسنجی آموزشی مشتمل بر 67 نفر رییس هیئتمدیره و 67 نفر مدیرعامل به شیوه تصادفی ساده، و 56 نفر کارشناس(شامل 28 نفر کارشناس مسئول ...
بیشتر
پژوهش حاضر در راستای پاسخ به سنجش نیازهای آموزشی تخصصی کشاورزی، شیوه اجرا و سنجش اثربخشی آموزشهای تخصصی کشاورزی مورد نیاز رئیسان هیئتمدیره و مدیران عامل تعاونیهای تولید روستایی بود. نمونه آماری در بخش نیازسنجی آموزشی مشتمل بر 67 نفر رییس هیئتمدیره و 67 نفر مدیرعامل به شیوه تصادفی ساده، و 56 نفر کارشناس(شامل 28 نفر کارشناس مسئول نظامهای بهرهبرداری و 28 نفر کارشناس اداره آموزش) انتخاب شدند که دورههای آموزشی تخصصی بر اساس تقویم مصوب سازمان مرکزی تعاون روستایی انتخاب و بهمنظور تعیین نیازهای آموزشی، از توافقسنجی استفاده شد. جهت اجرای دورههای آموزشی از مدل آموزش الگوی تدریس ساختگرایی 5e (فعالسازی، اکتشاف، شرحدادن، شرح و بسط، و ارزشیابی) استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مبتنی بر مـدل ارزیابی اثربخشـی کـرکپاتریـک میباشد که پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب تتای ترتیبی و پایایی مرکب و روایی نیز به استناد شاخص روایی سازه در سطح مطلوب برآورد گردید. نتایج یافتههای توصیفی مشخص نمود که در بخش نیازسنجی آموزشی بین نظر کارشناسان، رئیسان هیئتمدیره و مدیران عامل در ارتباط با نیازهای آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات آب، نحوه تشکیل گروههای همآب و مدیریت آبیاری در مزرعه، تبدیل و فراوری محصولات کشاورزی و دامی، مدیریت مصرف کودهای شیمیایی و ریز مغذیها، آشنایی با سموم کشاورزی و کاربرد آنها در زراعت و باغبانی، آشنایی با سامانههای نوین آبیاری و اصول حفاظت و بهره برداری و نگهداری آن، آشنایی با مشاغل خرد کشاورزی، تغذیه و اصلاح نژاد دام، آشنایی با مبانی و الزامات تحویل حجمی آب، آشنایی با طرحهای زیستمحیطی، بومگردی، دانش بومی و صنایع دستی، مدیریت و توسعه فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی بخش کشاورزی، آشنایی با نحوه تولید و بازاریابی گیاهان دارویی، و کنترل تلفیقی آفات گیاهی و باغی اتفاق نظر وجود داشته و گویهها دارای توافق بالایی میباشند.
آموزش کشاورزی
یاسر محمدی؛ زینب اسدپوریان
چکیده
ترویج و آموزش کشاورزی برای توسعه کشاورزی پایدار ضروری است. این مطالعه بر سهم علمی تحقیقات ترویج و آموزش کشاورزی در بازه زمانی (2023-1941) تأکید دارد. برای این منظور از تکنیک های علم سنجی شامل تحلیل هم استنادی، هم نویسندگی و هم رخدادی واژگان استفاده شد. جامعه آماری تحقیق تمام مقاله های پژوهشی منتشر شده در حوزه مورد مطالعه در ...
بیشتر
ترویج و آموزش کشاورزی برای توسعه کشاورزی پایدار ضروری است. این مطالعه بر سهم علمی تحقیقات ترویج و آموزش کشاورزی در بازه زمانی (2023-1941) تأکید دارد. برای این منظور از تکنیک های علم سنجی شامل تحلیل هم استنادی، هم نویسندگی و هم رخدادی واژگان استفاده شد. جامعه آماری تحقیق تمام مقاله های پژوهشی منتشر شده در حوزه مورد مطالعه در پایگاه داده اسکوپوس بود که در نهایت 4008 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. متغیرهای مورد بررسی شامل، نویسندگان، مجلات، مؤسسات و کشورهای برتر بودند. موضوع های مرتبط، الگوهای همکاری و روند مطالعات نیز مورد بررسی قرار گرفت. همچنین شاخصهای کلیدی مانندH-index ، شمارش استنادها و ضریب تأثیر مجله ها در راستای ارزیابی میزان رویتپذیری و تأثیر تحقیقات، مورد محاسبه قرار گرفت. تحلیلهای آماری با استفاده از نرم افزار R و VOS viewer انجام شد. یافته ها گویای روند روبه رشد، تحقیقات ترویج و آموزش کشاورزی از سال 2006 است و این روند، از سال 2010 بیشتر شد. نرخ رشد مقاله های این حوزه، 41/7 درصد بود. تحلیل نقشه علمی مطالعات، حاکی از شناسایی یک الگوی هفت خوشهای بود و کلیدواژه "تغییر اقلیم" بیشترین تکرار را داشت. تکامل موضوعی مطالعات نیز نشان داد، در دوره 2023-2017 مقاله ها به مباحث تغییر اقلیم، سازگاری و مشارکت توجه بیشتری داشته اند. بیشترین تعداد مقاله ها مربوط به کشور آمریکا بود و دانشگاه های این کشور نیز در این زمینه پیشرو بودهاند. بحث تغییر اقلیم در مقاله ها بسیار مورد توجه بوده است. به طوری که انتظار می رود این موضوع روند مقاله های ترویج و آموزش کشاورزی در آینده را از طریق بررسی روش ها و فنون پذیرش فناوری های نوین مقابله با تغییر اقلیم در بین کشاورزان، راهبردهای مناسب سازگاری مانند پذیرش شیوه های کشاورزی هوشمند به اقلیم و مشارکت کشاورزان و استفاده از دانش بومی آنها در جهت دهی به این برنامه ریزی ها تحت تأثیر قرار دهد.