سیدابوالقاسم برآبادی؛ علی شمس
چکیده
شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای انتقال پیامهای آموزشی، جایگاه والایی در نظام آموزش کشاورزی دارند. استفاده از این شبکهها میتواند به روشهای مختلف و بر جنبههای مختلف نظام آموزشی تأثیرگذار باشد. تحقیقات زیادی نیز ارتباط بین استفاده از شبکههای اجتماعی و متغیرهای مختلفی از بروندادهای نظام آموزشی را بررسی نمودهاند. با ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای انتقال پیامهای آموزشی، جایگاه والایی در نظام آموزش کشاورزی دارند. استفاده از این شبکهها میتواند به روشهای مختلف و بر جنبههای مختلف نظام آموزشی تأثیرگذار باشد. تحقیقات زیادی نیز ارتباط بین استفاده از شبکههای اجتماعی و متغیرهای مختلفی از بروندادهای نظام آموزشی را بررسی نمودهاند. با این وجود یک سوال مهم در این زمینه این است که، آیا ارتباط معنی داری بین استفاده از شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان و عملکرد تحصیلی آنان وجود دارد؟ این مطالعه به دنبال این است تا ضمن مشخص کردن عوامل تأثیرگذار در استفاده آموزشی از شبکه های اجتماعی، به روشن نمودن رابطه بین استفاده آموزشی از شبکههای اجتماعی و عملکرد تحصیلی (معدل کل) دانشجویان بپردازد. جامعه آماری شامل 111528 تن دانشجویان دانشکدههای کشاورزی دولتی سراسر کشور بودند که از بین آنها با استفاده از جدول مورگان و بهوسیله روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی، 400 تن از دانشجویان هشت دانشگاه کشور بررسی شدند. دادهها با استفاده از طیف لیکرت و به وسیله پرسشنامه محقق ساخته که روایی ظاهری آن توسط تعدادی از اساتید رشتههای ترویج کشاورزی و ادبیات فارسی، روایی محتوایی با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده و پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترتیبی تأیید شد، جمع آوری گردید. داده ها با آزمونهای t، f و پیرسون تجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان داد که بیشترین کاربرد شبکههای اجتماعی در بین دانشجویان مربوط به برقراری ارتباط با دوستان و خانواده است. بین میزان استفاده آموزشی از این شبکهها توسط دانشجویان دختر و پسر و نیز بین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی اختلاف معنیداری وجود دارد ولی در بین گرایشهای مختلف اختلاف معنیداری مشاهده نشد. همچنین مشخص گردید که میزان استفاده آموزشی از شبکههای اجتماعی در بین دانشجویانی که از این شبکه ها با اهداف آموزشی استفاده می کردند، تأثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی آنان دارد، لذا پیشنهاد میشود مدیران و برنامهریزان آموزشی و اساتید دانشگاهها توجه بیشتری در خصوص گنجاندن این رسانهها در برنامههای درسی داشته باشند.