نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشکده پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

2 پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

3 دانشجو/پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

چکیده

انگیزه تحصیلی دانشجویان و نگرانی‏های مربوط به آینده شغلی آن‏ها بسیار مهم و قابل توجه بوده و موسسات آموزش عالی در این زمینه نقش مهمّی را ایفا می‏کنند. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی نقش قابلیت اشتغال، به عنوان یک محرک درونی در پیش بینی سطح انگیزه تحصیلی دانشجویان کشاورزی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 230 تن از دانشجویان کاردانی و کارشناسی کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی استان البرز در سال تحصیلی 94-1393 بود که 144 تن از آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعیین و به شکل طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسش‌نامه‌ای بود که روایی شکلی به وسیله گروهی از متخصصان مربوط بررسی و تایید شد. پایایی آن با محاسبه ضریب تتای ترتیبی تایید شد(91/0≥ ≥81/0). تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون لجستیک دو وجهی روش‏های آماری اصلی بودند که با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 اجرا شدند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد انگیزه تحصیلی دانشجویان در شش بعد، انگیزه نوطلبی و نوآوری، انگیزه پایگاه حرفه‌ای، انگیزه هیجانی، انگیزه مالی، انگیزه یادگیری و انگیزه کسب مدرک دسته بندی می‏شوند که در بین آن‏ها انگیزه نوطلبی و نوآوری مهم‌ترین بعد می‏باشد. نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد داشتن مهارت رهبری به عنوان یکی از ابعاد قابلیت اشتغال مهمترین متغیر اثر گذار بر افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان بوده و از اینرو تمرکز برنامه درسی بر ارتقای مهارت‌های رهبری گامی موثر بر بهبود انگیزه تحصیلی دانشجویان خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Role of Employability Skills in Agricultural Students Educational Motivation in Imam Khomeini Higher Education Center, Iran

نویسندگان [English]

  • Amir Alambagi 1
  • Romina Amiri 2
  • Sina Sahebdel 3

چکیده [English]

Students' educational motivation and concerns for future job are interlocked and higher education institutions play a vital role in this issue. In align with this issue current empirical research focused on employability skills as an inner driver for agricultural students’ educational motivation. Statistical population was composed of 230 of agricultural students at Imam Khomeini Higher Education Center in Alborz Province, Iran from that 144 students were selected based on Krejcie and Morgan table and through stratified sampling. The research instrument was a questionnaire that its face validity and its reliability were secured prion to the main data collection phase (Ordinal Theta ranged from 0.81 to 0.91). Exploratory Factor Analysis (EFA) and binary logistic regression were the prime statistical methods applied by SPSS 23. Factor analysis showed that students' educational motivation is detected in six dimensions including; motivation and innovation, motivation and professional base, emotional motivation, financial incentive motivation, motivation to learn and motivation to get the degree. Also, motivation and innovation were the most variance extracted in these dimensions. The results of logistic regression analysis showed that students' educational motivation is dependent to some dimensions of employability including leadership skills. Hence, curriculum concentration on leadership skills could result in students' educational motivation and achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employability
  • Educational Motivation
  • Agricultural students
  • Leadership Skills
  • motivation and innovation
آقاپور، ش؛ موحد محمدی، ح؛ شعبانعلی فمی، ح. (1393). بررسی وضعیت قابلیت اشتغال در برنامة درسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های کشاورزی دانشگاه تهران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره (4) 45، 692-683.
آقاپور، ش؛ موحد موحدی، ح؛  علم بیگی، ا؛ شبانعلی فمی، ح. (1391). بررسی نقش مهارت های توسعه فردی در برنامه درسی در شکل گیری قابلیت اشتغال در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های کشاورزی دانشگاه تهران، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، (1)63، 128-113.
باورساد، م؛ حکیم، ا؛ عظیمی، ن؛ لطیفی، م؛ قالوندی، ح. (1394). بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز"، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، (1)7.
پورکریمی، ج. (1388). مقایسه رضایت شغلی و انگیزش پیشرفت در دانش آموختگان کشاورزی خود اشتغال و غیر خود اشتغال، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، (1)51، 175-155.
روحی، ق؛ آسایش، ح؛ بطحایی، ا؛ شعوری بیدگلی، ع؛ بادله، م؛ رحمانی، ح. (1392).  ارتباط خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان علوم پزشکی، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، (1)8 شماره پیاپی 9، 51-45
زمانی، غ. (1381). معیار های انتخاب شغل از دیدگاه دانشجویان کشاورزی (مطالعه موردی دانشگاه شیراز) ، مجله علوم کشاورزی ایران، (1)33، 87-81.
عدالت خواه، ح؛ جهانگیری، س؛ خان بابا زاده، م؛ امانی، ف و هاشیمیلر، م. (1384). وضعیت تحصیلی دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، (2)5،  195-193
علم بیگی، ا؛ آقاپور، ش. ( 1392). رابطه بین ارزیابی دانشجویان از مهارت های فن آوری اطلاعات و ابعاد قابلیت اشتغال آنها، فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (1)4، 148-129.
یوسفی، ع؛ قاسمی، غ و فیروزنیا، س. (1388). ارتباط انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9(1)، 85-79
Asonitou, S. (2015). Employability Skills in Higher Education and the Case of Greece, Procedia - Social and Behavioral Sciences. 175(1): 283 – 290.
Cavanagh, J., Burston, M., Southcombe, A. and Bartram, T. (2015). Contributing to a graduate-centred understanding of work readiness: An exploratory study of Australian undergraduate students' perceptions of their employability. The International Journal of Management Education, 13 (1): 278-288.
Coll, R. K., & Zegwaard, K. E. (2011). International handbook for cooperative education (2nd ed.). Boston, MA: WACE.
Cooper, L., Orell, J., & Bowden, M. (2010). Work integrated learning: A guide to effective practice. London, UK: Routledge.
Eurico, S. T., da Silva, J. M. and do Valle, P. O. (2015). A model of graduates' satisfaction and loyalty in tourism higher education: The role of employability. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 16 (1): 30–42.
Deci, E. Schwartz, A. Sheinman, L. &Reynar.)1981), An Instrument to Assess Adult Orientation toward Control versus Autonomy Whit Children.Reflection on Intrinsic Motivation & Persived Competence. Journal of Educational psychology, Vol, 73(1), 50-64.
Frank, J. D. &Meyer, W. J. (2007) University expansion and the knowledge society, Theory and Society, 36 (4), 287-311.
Friederichs, S. A, Oenema, A., Bolman, C. and Lechner, L. (2015). Long term effects of self-determination theory and motivational interviewing in a web-based physical activity intervention: randomized controlled trial. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, (12),101.
Gherardi, S., & Nicoloni, D. (2002). Learning the trade. A culture of safety in practice. Organizations Articles, 9(1), 191–233.
Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (2010). Multivariate data analysis. NY: Prentice Hall International.
Heidari, G., Modanlou, Y., Niaz Azari, M., & Jafari, A. (2010). The comparison between software instruction effect and traditional instraction effect on student enlgish achievement. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(1), 103-115. (in Persian)
Ismail, S. and Mohammed, D. (2015). Employability Skills in TVET Curriculum in Nigeria Federal Universities of Technology.  Procedia - Social and Behavioral Sciences 204,73 – 80.
Knight, P, & York, M. (2004). Learning, Curriculum and Employability in Higher Education (First Published). Routledge Falmer: Taylor and Francis e-Library.
Kumara R, Kumar S, Sharma V. (2015). Fuzzified Expert System for Employability Assessment. Procedia Computer Science 62, 99 – 106.
Lee, Y, Lee, J, Hwang Y. (2015).  Relating motivation to information and communication technology acceptance: Self-determination theory perspective, Computers in Human Behavior 51(1), 418–428.
Menon M, Pashourtidou N, Polycarpou A, Pashardes P (2012). Students’ expectations about earnings and employment and the experience of recent university graduates: Evidence from Cyprus, Journal of Educational Development 32(1), 805–813.
Molavi P, Rostami K, Fadaie Naieni A, Mohamad nia H, Rasool zadeh B. (2007). Evaluation of the factors responsible for the reduction of educational motive of students in Ardebil University of Medical Sciences, Journal of Medical Council of Islamic Republic of IRAN, 25 (1),53-8.
Nilsen H. (2009). Influence on Student Academic Behaviour through Motivation, Self-Efficacy and Value- Expectation: An Action Research Project to Improve Learning. Issues in Informing Science and Information Technology, 6(1), 544-556.
Nilsson S & Ellstrom P (2012), Employability and talent management: challenges for HRD practices, The current issue and full text archive of this journal is available at www.emeraldinsight.com/2046-9012.htm
Pillai, S., Khan, M., Ibrahim, I. and Raphael, S. (2012). Enhancing employability through industrial training in the Malaysian context, Higher Education Journal 63(1),187–204.
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (1996). Motivation in education: Theory, research and applications. Englewood Cliffs, NJ: Merrill Prentice-Hall.
Puscas, M. (2015). The Gap Between Formal Regulations, Organizational Objectives and Students’ Expectations, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197(1), 354 – 360.
PwC (2014) Talent – new challenges ahead, 17 Annual Global CEO Survey, [online] last accessed at: http://www.pwc.com/gx/en/ceosurvey/ 2014/hrs-talent perspective.jhtml.WT.mc_id=email_5-14_GMH_talent-challenge.
Rosenberg, S., Heimler, R., & Morote, E. (2012). Basic employability skills: A triangular design approach. Journal of Education Training, 54(1), 7-20.
Royan, R. M., & Deci, E. L. (2000). When rewards compete with nature: The undermining of intrinsic motivation and self-regulation. New York: NY: Academic Press.
Slavin, R. E. (2006). Educational Psychology: Theory and application (Translated by Yahya Syed Mohammadi). Publisher: Ravan publishing.                                                                                                   
Trede F & McEwen C. (2015). Early workplace learning experiences: what are the pedagogical possibilities beyond retention and employability? Higher Education Journal, 69(1),19–32.
Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C. and Vallieres, E. I. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of Intrinsic, Extrinsic and Motivation in Education. Journal of Educational and Psychological Measurement. 52, 1003-1017. 
Williamson K (2015), Skills for employability? No need thanks, we’re radiographers!’   Helping graduate healthcare professionals to stand out from the crowd, Practice and Evidence of Scholarship of Teaching and Learning in Higher Education Vol. 9, No. 1, Special Issue from Future Directions Wales Conference, 33-53.