نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشگاه رازی
2 استادیار، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی
3 استادیار، گروه آمار، دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده
دانشگاهها به دلیل داشتن ویژگیهای پایه مانند سرمایه انسانی در قالب دانشجو و اعضای هیأت علمی محل مناسبی برای نوآوری برپایهی دانش و توسعه کارآفرینی است. مدرسان کارآفرینی جزو بنیادیترین عاملهای مؤثر برای ایجاد موفقیت مطلوب در تحقق هدفهای آموزش کارآفرینی هستند. از اینرو این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ابعاد مدرسان اثربخش (در حیطه آموزش) بر انگیزه کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، 163 تن دانشجویان گرایش آموزش و ترویج کشاورزی (به دلیل گذراندن واحد کارآفرینی) در دانشگاه رازی کرمانشاه بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 113 تن تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روایی پرسشنامه بر پایه نظر گروهی از اعضای هیأت علمی و مدرسان گروه آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه رازی تأمین شد و برای تعیین پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار R ضریب تتای ترتیبی محاسبه شد (95/0θ =). به منظور دستیابی به هدفهای تحقیق از آمار توصیفی و رگرسیون ترتیبی استفاده شد. یافتهها نشان دادند که بعد ویژگیهای شخصیتی بر انگیزه کارآفرینی تاثیر مثبت و معنیداری (در سطح 5 درصد) دارد، همچنین بر پایه دستآورد رگرسیون ترتیبی، متغیرهای ملاک توانستند 61 درصد از احتمال تغییرپذیریهای متغیر انگیزه کارآفرینی را تبیین کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship between Dimension of Effective Lecturer and Entrepreneurial Motivation from the view of Agricultural Extension Education Students at Razi University, Iran.
نویسندگان [English]
- parisa.javidaneh javidaneh 1
- bijan rezaee 2
- habib jafari 3
- Hoda Najafpour 1
1 M.SC. Student Entrepreneurship. Razi University
2 1. Assistant Professor, Faculty of Social Sciences, Razi University
3 Assistant Professor, Dept. of Statistics, Razi University
چکیده [English]
University is fertile graond for innovation base knowledge and entrepreneurship development due to its human capital in the form of students and faculty members. Entrepreneurship lecturers are most effective factors to the desired success in achieve entrepreneurship educational goals. This study was conducted to evaluate the impact of effective lecturers on entrepreneurial motivation from the perspective of agricultural students. Statistical population was 163 Agricultural Extension and Education students (who had passed entrepreneurship course prior to this stady at Razi University). Sample size was determined 113 students using Morgan table who were selected through simple random sampling technique. as Validity of the questionnaire sustained by panel of experts at the Agricultural Extension and Education, and ordinal Theta coefficient (θ=0.95) was calculated using R software to department the questionnaire reliability. Descriptive statistics and ordinal regression was used to process data. Results showed that personality traits have positive significant impact on entrepreneurship (p< 0.05). Also results of ordinal regression showed that the criterion variables could predict 61% of the probability of variability the entrepreneurial motivation variable
کلیدواژهها [English]
- "Agricultural Entrepreneurship"
- " entrepreneurial motivation"
- "teacher effective"