رابطه‌ی عامل‌های آموزشی با سبک‌های یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی/بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران

2 عضو هیات علمی/دانشگاه تهران

چکیده

ارزیابی سبک یادگیری دانشجویان و دانستن این که آنان چگونه یاد می‌گیرند و استفاده از روش‌های تدریس مناسب برای بهبود کیفیت یادگیری آنان اهمیت زیادی دارد. هدف این پژوهش، بررسی رابطه‌ی عامل‌های آموزشی با سبک‌های یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعه آماری آن را دانشجویان گرایش‌های کشاورزی دانشگاه تهران (1300=N) تشکیل ‌دادند که 300 تن از آنان با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب به عنوان نمونه تعیین و انتخاب شدند. از پرسشنامه، شامل ویژگی‌های فردی و تحصیلی و‌ شاخص سبک‌‌های یادگیری سولمان و فیلدر به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. قابلیت اعتماد شاخص سبک یادگیری با استفاده از آزمون همتای وارک تایید شد و برای تایید روایی و پایایی سایر بخش‌های پرسشنامه به ترتیب از نظر متخصصان و محاسبه پایایی مرکب استفاده شد. نتایج نشان دادند که از نظر بعد پردازش، 60 درصد از دانشجویان دارای سبک یادگیری فعال، به لحاظ بعد دریافت، 55 درصد از سبک یادگیری شهودی، از نظر بعد ارایه، 7/56 درصد دارای سبک یادگیری شفاهی و به لحاظ بعد درک و فهم، 3/58 درصد از دانشجویان دارای سبک یادگیری مرحله‌گرا بودند. محاسبه‌ی همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین سبک‌های یادگیری و به کارگیری روش‌های تدریس و منبع‌های درسی (به استثنای جزوه درسی)، در مورد دانشجویان فعال- تفکرگرا و کتاب درسی و ترکیبی از منبع‌ها در مورد دانشجویان حسی‌گرا- شهودی رابطه‌ی معنی‌داری وجود ندارد. نتیجه‌ی آزمون من‌وایت‌نی گویای آن بود که تفاوت معنی‌داری بین سبک یادگیری دانشجویان بر پایه جنس و مقطع تحصیلی وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Educational Factors and Learning Styles of Agricultural Students at University of Tehran

چکیده [English]

Evaluating students' learning styles and understanding how they learn, and using the appropriate teaching methods in order to improve the quality of their learning is very important. The aim of this research was to investigate the relationship between educational factors and learning styles of agricultural students at University of Tehran. Survey method was applied in this research. The statistical population in this applied research was 1300 agricultural students at this university from which 300 students were selected applying stratified sampling technique. A questionnaire, including personal and academic characteristics of the students and "Index of Learning Styles Questionnaire" were developed to collect data. The realibilty of Learning Style Questionnaire was approved by using VARK test. Validity and reliability of the other parts of the research instrument were confirmed based on the evaluation of a panel of experts and composite reliability, respectively. The findings of research indicated that most of the agricultural students had an active learning style in terms of processing dimension (60%), an intuitive learning style in terms of perception dimension (55%), verbal learning style in terms of presentation dimension (56.7%), and sequential learning style in terms of perspective/understanding dimension (58.3%). The results of Spearman correlation analysis revealed that there was a significant relationship between active-reflective learning styles with handout and sensing-intuitive learning styles with textbook and combined educational resources respectively. Results of "Man-Whitney U" test revealed that there was no significance difference between learning styles of students in terms of gender and educational level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Active Learning
  • Agricultural student
  • Intutive Learning
  • Learning Style
  • Teaching Method
آزادمنش، ی.، عظیمیان، ج.، ضیغمی، ر. و جهانی هاشمی، ح. (1392). بررسی همبستگی سبک‌های یادگیری با برخی ویژگی‌های دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از الگوی وارک، آموزش پرستاری، 2(3)، 27-35.
احدی، ف.، عابدسعیدی، ژ.، ارشدی، ف. و قربانی، ر. (1388). سبک یادگیری دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشجویان علوم پزشکی سمنان، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، 11(2)، 141-147.
اسکندری، ف. و صالحی، م. (1387). تاثیر انگیزه و علاقه بر رابطه سبک‌های تدریس- یادگیری و عملکرد درسی (مورد: دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه کردستان)، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد چهارم، شماره دوم، 101-114.
امین جندقی، م. و رجائی، م. (1392). تاثیر سبک یادگیری دانشجویان بر سبک تدریس مرجح آنان، فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 28(9)، 15-42.
امینی، م.، علی‌پور، ا.، زندی، ب.، ابراهیم‌زاده، ع. و فرج‌الهی، م. (1390). بررسی ویژگی‌های یادگیری دانشجویان رشته‌های مهندسی با تاکید بر سبک‌های یادگیری و غلبه طرفی مغز، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 6(1)، 1-8.
امینی، ن.، زمانی، ب. و عابدینی، ی. (1389). سبک‌های یادگیری دانشجویان پزشکی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(2)، 141-147.
ایمانی، ا.، رسولی، م. و زاغری تفرشی، م. (1393). مروری بر سبک‌های یادگیری تجربی در آموزش پرستاری، آموزش پرستاری، 3(3)، 23-33.
پناهی، ر.، کاظمی، س. و رضایی، آ. (1390). رابطه سبک‌های یادگیری با پیشرفت تحصیلی: نقش جنس و رشته تحصیلی، روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 30، 189-196.
پورآتشی، م.، موحد محمدی، ح.، و شعبانعلی فمی، ح. (1388). شناخت سبک‌های یادگیری دانشجویان رشته کشاورزی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد پنجم، شماره اول، ص‌ 37- 45.
جوادی‌نیا، ع.، شریف‌زاده، غ.، عابدینی، م.ر.، خالصی، م.م. و عرفانیان، م. (1390). سبک‌های یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر اساس مدل وارک، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(6)، 584-589.
حموزاده، پ.، پوررضا، ا.، پناهی، م. و سلیمی، م. (1390). سبک‌های یادگیری دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، فصلنامه بیمارستان، 4(39)، 37-44.
درویش‌زاده، م.، سبزواری، س.، گروسی، ب. و حسن‌زاده، ا. (1392). بررسی سبک‌های یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و ارائه الگوی مناسب تدریس بر اساس دیدگاه آنان، گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 10(3)، 258-266. 
رسولی‌نژاد ا. و رسولی‌نژاد، ر. (1385). بررسی سبک یادگیری دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1384، گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 3(1)، 26-32.
ساقی، س.، چلبیانلو، غ.، فاضل، ا. و محمدی، م. (1390). بررسی رابطه سبک‌های یادگیری و پیشرفت تحصیلی با واسطه‌گری راهبردهای آگاهی فراشناختی در بین دانشجویان، علوم تربیتی، 13، 79-94.
سروقد، س. و دیانت، ع. (1388). مقایسه سبک‌های یادگیری و شیوه‌های حل مساله دانشجویان دختر و پسر گرایش‌های علوم انسانی، علوم پایه و فنی‌مهندسی، فصلنامه علمی‌پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4، 77-92.
سلیمی، م.، صادقی‌فر، ج.، پیمان، ه.، شمس، ل.، جندقیان، م. و خسروی، ا. (1391). بررسی سبک‌های یادگیری VARK در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله تحقیقات نظام سلامت، 8(7)، 1216-1224.
سهرابی، ز. و کشمیری، ف. (1391). شیوه‌های ترجیحی و سبک یادگیری دانشجویان کارشناسی‌ارشد مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران، مدیریت بهداشت و درمان، 4(3 و 4)، 57-65.
شریف‌زاده، ا. و عبدالله‌زاده، غ. (1391). بررسی رابطه بین سبک یادگیری و خصایص کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 2(64)، 111-125.
صالحی، ش.، سلیمانی، ب.، امینی، پ. و شاهنوشی، ا. (1379). بررسی ارتباط سبک‌های یادگیری و روش‌های آموزشی ترجیحی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله ایرانی آموزش پزشکی، 1(1)، 40-46.
صمدی، م. (1390). بررسی‌های ویژگی روان‌سنجی پرسشنامه سبک یادگیری فلدر سولومون در دختران دوره راهنمایی، رویکردهای نوین آموزشی، 1(13)، 39-60.  
عباس‌زاده، ع.، جمشیدی، ن. و نجفی کلیایی، م. (1390). مقایسه سبک‌های یادگیری دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری رازی کرمان در سال 1387، گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 8(2)، 195-199.
غیاثی، ع.ر. (1393). سبک‌های یادگیری پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 31، 29-36.
غیبی، م.، عارفی، م. و دانش، ع. (1391). رابطه سبک‌های یادگیری و خودکارآمدی دانشجویان گروه‌های تحصیلی، فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 1(21)، 53-69.
قهرمانی، ز.، امینی، ک.، روحانی، م. و اقوامی، م. (1392). ارتباط بین سبک‌های ترجیحی یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان، مجله‌ی توسعه آموزش در علوم پزشکی، 6(12)، 51-61. 
کریمی مشاور، م. (1391). رابطه سبک‌های یادگیری و عملکرد دانشجویان در کارگاه طراحی معماری، فصلنامه علمی پژوهشی باغ نظر، 20، 3-12.
کلباسی، س.، ناصری، م.، شریف‌زاده، غ. و پورصفر، ع. (1387). سبک‌های یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 5(1)، 10-16. 
میرک‌زاده، ع.‌ا.، غیاثوند غیاثی، ف.، شریف‌زاده، ا.، و شریفی، م. (1388). بررسی سبک‌های یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد 40-2، شماره چهارم، ص 79-89.
یزدی، م. (1388). بررسی و مقایسه شیوه‌ها و سبک‌های یادگیری دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه الزهرا: راهکاری به منظور شناسایی مسیر حرفه‌ای، اندیشه‌های نوین تربیتی، 5(2)، 123-145.
Aisami, R.S. (2015). Learning styles and visual literacy for learning and performance, procedia-social and behavioral sciences, 176, 538-545.
Al Hamdani, D. (2015). Exploring students' learning style at a Gulf university: a contributing factor to effective instruction, procedia-social and behavioral sciences, 176, 124-128.
Andreou, C., Papastavrou, E., & Merkouris, A. (2014). Learning styles and critical thinking relationship in baccalaureate nursing education: a systematic review, nurse education today, 34(3), 362-371.
Asiry, M.A. (2015). Learning styles of dental students, The Saudi journal for dentalresearch, Retrieved 23 May 2015, from: http://dx.doi.org/10.1016/j.sjdr.2015.02.002.
Azman, A. (2010). Diverse learning styles of non formal adult learners in community colleges in Malaysia, Procedia Social and Behavioral Sciences, 7,139–144.
Babadogan, C., & Budakoglu, I. (2012). Learning style scales and studies used with students of health departments of universities between 1998-2008, procedia-social and behavioral sciences, 46, 2462-2466.
Bartlett, J.E., Kotrlik, J.W., & Higgins, C.C. (2001). Organizational research: Determining appropriation sample size in survey research, Information technology, learning, and performance journal, 19(1), 43-50.
Bozkurt, N. (2013). An examination of the links between pre-service teacher's metacognitive level, learning styles and their achievement of History class, procedia-social and behavioral sciences, 93, 1634-1640.
Cano, J., Garton, B.L., & Raven, M.R. (1992). Learning Styles, Teaching Styles and Personality Styles of Pre-service Teachers of Agriculture Education, Journal of Agricultural Education, 38, 46-52
D'Amore, A., James, S., & Mitchell, E.K.L. (2012). Learning styles of first-year undergraduate nursing and midwifery students: a cross-sectional survey utilizing the Kolb learning style inventory, nurse education today, 32(5), 506-515.
Day, T.M., Raven, M.R., & Newman, M.E. (2004). The influence of Learning  Style on Student Achievement and Attitudes in World Wide Web and  Traditional Classes, Retrieved 23 May 2015, from: http://ais.msstate.edu/AEE/MECA/learningstylesposter.pdf
Dorca, F.A., Lima, L.V., Fernandes, M.A., & Lopes, C.R. (2013). Comparing strategies for modeling students learning styles through reinforcement learning in adaptive and intelligent educational systems: an experimental analysis, expert system with applications, 40(6), 2092-2101.
Dunn, R., & Griggs, S.A. (2000). Practical approaches to using learning styles in higher education, Bergin & Gravey, London.
Eishani, K.A., Saad, E.A., & Nami, Y. (2014). The relationship between learning styles and creativity, procedia-social and behavioral sciences, 114, 52-55.
El-Hmoudova, D. (2015). Assessment of individual learning style competences, procedia-social and behavioral sciences, 171, 40-48.
Eng, M. (2013). Experience applying the pharmacist learning styles inventory to experiential clerkships as a preceptor: a reflection, currents in pharmacy teaching and learning, 5(1), 62-67.
Felder, R.M., & Spurlin, J. (2005). Applications, reliability and validity of the index of learning styles, Int. J. Engng Ed. 21(1), 103-112. 
Fleming, S., McKee, G., & Huntley-Moore, S. (2011). Undergraduate nursing students' learning styles: a longitudinal study, nurse education today, 31(5), 444-449.
Frcpch, A.A.S. (2015). Learning styles and satisfaction with educational activities among paediatric physicians at King Abdulaziz Medical City Jeddah, journal of Taibah University Medical Sciences, Retrieved 23 May 2015, from: http://dx.doi.org/10.1016/j.jtumed.2015.02.002.
Halili, S.H., Naimie, Z., Siraj, S., Ahmed Abuzaid, R., & Leng, C.H. (2014). Learning styles and gender differences of USM distance learner, procedia-social and behavioral sciences, 141, 1369-1372.
Honn, R. (1995). Classrom learning and Teaching, Longman, Boston.
Hussain, N., & Ayub, N. (2012). Learning styles of students and teaching styles of teachers in business education: a case study of Pakistan, procedia-social and behavioral sciences, 69, 1737-1740.
James, W.B., & Gardner, D.L. (1995). Learning styles: Implications for Distance Learning, New Directions for Adult and continuing Education, 67, 19-32.
Kaplan, E.J., & Kies, D.A. (1995). Teaching styles and learning styles: which came first? J in str Psychol, 22, 29-34.
Katranci, Y., & Bozkus, F. (2014). Learning styles of prospective mathematics teachers: Kocaeli University Case, procedia-social and behavioral sciences, 116, 328-332.
Kim, T.Y., & Kim, Y.K. (2014). A structural model for perceptual learning styles, the ideal L2 self, motivated behavior and English proficiency, system, 46, 14-27.
Klment, M. (2014). How do my students study? An analysis of students' educational disciplines favorite learning styles according to VARK classification, procedia-social and behavioral sciences, 132, 384-390.
Koh, Y.Y., & Chua, Y.L. (2012). The study of learning styles among Mechanical Engineering Students from different institutions in Malaysia, procedia-social and behavioral sciences, 56, 636-642.
Kolb, D.A. (1984). Experiential Learning Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall, Carolina State University, USA.
Lorenzo, A.R., & Lorenzo, B.U. (2013). Learning styles of teacher education students: basis in improving the teaching-learning process, procedia-social and behavioral sciences, 103, 595-605.
Mampadi, F., Chen, S., Ghinea, G., & Chen, M.P. (2011). Design of adaptive hypermedia learning systems: A cognitive style approach, Computer & Education, 56,1003-1011.
Martin, S. (2010). Teachers using learning styles: Torn between research and accountability?, Teaching and Teacher Education, 26, 1583-1591.
Metin, M., Yilmaz, G.K., Birsci, S., & Coskun, K. (2011). The investigating pre-service teachers' learning styles with respect to the gender and grade level variables, procedia-social and behavioral sciences, 15, 2728-2732.
Milanese, S., Gordon, S., & Pellatt, A. (2013). Profiling physiotherapy student preferred learning styles within a clinical education context, physiotherapy, 99(2), 146-152.
Nielsen, T. (2013). Changes in BSc business administration and psychology students' learning styles over one, two and three years of study, Studies in educational evaluation, 39(1), 41-48.
Osman, D.O. & Demirkan, H. (2007). Learning styles of design students and the relationship of academic performance and gender in design education, Learning and Instruction, 17, 345-359.
Pashler, H., McDaniel, M., Robrer, D., & Bjork, R. (2008). Learning styles: concepts and edvidence, Psychol Sci Public Interest, 9, 65-119.
Pei-Jung, W., Wen Shya, L., Ming-Hsia, H., & Ying-Tai, W. (2013). Learning styles of undergraduate and graduate physical therapy students in Taiwan, procedia-social and behavioral sciences, 93, 1254-1258.
Phantharakphong, P. (2012). English learning styles of high and low performance students of the faculty of education, Khon Kaen University, procedia-social and behavioral sciences, 46, 3390-3394.
Pritchard, A. (2009). Ways of learning: learning theories and learning styles in the classroom, second edition, Routledge, London. 
Psaltou-Joycey, A., & Kantaridou, Z. (2011). Major, minor and negative learning style preferences of university students, system, 39(1), 103-112.
Reid, G. (2005). Learning styles and inclusion, Paul Chapman Publishing, London.
Richard, R.D., Deegan, B.F., & Klena, J.C. (2014). The learning styles of orthopedic residents, faculty and applications at an academic program, journal of surgical education, 71(1), 110-118.
Rogowsky, B.A., Calhoun, B.M., & Tallal, P. (2015). Matching learning style to instructional method: effects on comprehension, journal of educational psychology, 107(1), 64-78.
Soloman, R., & Felder, R.M. (2001). Learning Styles and Strategies, Retrieved 23 May 2015, from: http://www.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSdir/styles.htm
Stewart, K.L., & Felicetti, L.A. (1992). Learning styles of marketing majors, Edu Res Q, 15, 15-23.
Truong, H.M. (2015). Integrating learning styles and adaptive e-learning system: current developments, problems and oppourtunities, computers in human behavior, Retrieved 23 May 2015, from::www.sciencedirect.com
Tulbure, C. (2011). Do different learning styles require differentiated teaching strategies? procedia-social and behavioral sciences, 11, 155-159.
Williams, B., Brown, T., & Etherington, J. (2013). Learning style preferences of undergraduate pharmacy students, currents in pharmacy teaching and learning, 5(2), 110-119.
Wong, L.L.C., & Nunan, D. (2011). The learning styles and strategies of effective language learners, system, 39, 144-163.