نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

مدرس جهادکشاورزی

چکیده

نگرش دانشجویان یکی از مهم­ترین عامل­های انگیزشی است­که به تدریج درطول زمان تبدیل به هنجارمی شود. نگرش­ها نقش بسیار مهمی­در شکل­گیری رفتارها وزمینه­یابی اشتغال دانش­آموختگان دارند. هدف این پژوهش، بررسی نگرش دانش­آموختگان علمی­کاربردی­کشاورزی نسبت­به­مؤلفه­های­آموزشی وتعیین عامل­های تاثیرگذاربرآن است. جامعه­ی­آماری470 تن­دانش­آموختگان­مرکزآموزش­جهادکشاورزی­خراسان رضوی درپایان سال تحصیلی1392-1391 بود. نوع تحقیق توصیفی وگذشته­نگر می­باشد. گردآوری داده­ها برپایه­ی پرسشنامه محقق­ساخته ،به صورت تمام شماری انجام گرفت. روایی پرسشنامه بانظرسنجی ازسه­تن ازمتخصصان موضوعی­وپایایی آن با استفاده ازضریب تتای ترتیبی(86/.=ѳ)بررسی وتاییدشد. تحلیل عاملی مؤلفه­های­آموزشی،­درسه­حوزه­ی­شناختی(دانشی)،احساسی- عاطفی(بینشی)ومهارتی(رفتاری)انجام­شد. تحلیل متغیرهاوتعیین عامل­های تاثیرگذاربرنگرش با استفاده ازمدل رگرسیون پروبیت چندگانه صورت­گرفت. نتایج نشان دادندکه­نگرش­دانش­آموختگان زن بیشترازنوع نگرش تلفیقی وتاحدودی بینشی بوده و دانش­آموختگان مردنیزبیشتردارای­نگرش­رفتاری­اند.هم­چنین­استفاده­کنندگان­ازسهمیه­آزاددارای­نگرش­شناختی­ودانش­آموختگان دارای سن پایین­تربیش­تردارای نگرش احساسی- عاطفی بودند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of Factors Affect Graduate Attitudes Related to Educational Components at Education Center of Khorasan-e- Razavi Jihad- Agricultural

نویسندگان [English]

  • hosein Rohani
  • muhamad hasan Farokhzadeh

چکیده [English]

Attitudes of students is one of the most important motivation factor that is gradually changed into behavior. attitudes have an important role in behaviour formation and employment of graduate students.The aim of this study was a survey about attitude of applied-scientific agricultural graduates. related to educational factors for determining  influential factors on it.The statistical community which  consists of 470 graduated students gathered from educational center of khorasan-e-e razavi jihad-agriculture at the end of 2013. The study was a of retrospective research. Data collection at the base of  questionnaire.the validity of  questionnaire was checked by 3 specialists and its. Reliability surveyed by  ordinal theta coefficient (ѳ=./86).the analysis of data were done in three domains of cognitive (knowledge), emotional (insight) and skill (behavior).the analysis of dependent variables and determination of influential factors on attitude was done by Probit multi regression model.The results showed that the attitude of graduated females is often an integrated attitude and partly insight and about  graduated males their  attitudes are often behavioral attitude. free quota graduates had cognitive attitude and young graduates  had emotional attitude.

کلیدواژه‌ها [English]

  • graduate attitudes
  • Educational Components
  • agricultural applied scientific agricultural graduates
  • multiple probit model
امیدی، ع. محمدی، ا. زرگر، ف . موسوی، غ .ع. (1391). ارزیابی دانش­ونگرش دانشجویان و دانش­آموختگان حرف پزشکی درمورد طب رفتاری. مطالعه مقدماتی طراحی برنامه آموزشی .مجله تحقیقات علوم رفتاری. 634-628.
 ایزدی،ص. یعقوبی،ع. (1387). وضعیت روانشناختی دانشجویان دانشکده­ی علوم انسانی دانشگاه مازندران دربدو ورود و پس از سه سال. خلاصه مقالات چهارمین سمینار بهداشت روانی دانشجویان . دانشگاه شیراز. ص61-63
 بابادی ، ع.ر. فروزنده ، ا. (1383). بررسی رابطه نگرشهای مذهبی ، سبک های اسنادی و سلامت روان در دانشجویان دختروپسر دانشگاه اصفهان . دومین سمینار بهداشت روانی دانشجویان . تهران . وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری.
برزگر،ن.مرادی،س.(1374).مولفه­های برنامه­آموزشی در بنگاه های اقتصادی.مجله مدیریت.شماره 105-106.ص32-36.
پوریازاده،ا.شعیری،م. ر. (1383). بررسی­نگرش دانشجویان الهیات نسبت به رشته الهیات و معارف اسلامی.مجله دانش و رفتار. دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد.سال یازدهم شماره9.اسفند 1383.
تبرایی،م. قاسمی،م . (1385). بررسی نگرش دانشجویان کشاورزی به اشتغال در مناطق روستایی و عوامل مؤثر بر آن. فصلنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی.شماره 52. ص 133.
خسروی پور، ب.ایروانی، ه. حسینی، س. م . موحد محمدی، ح. (1386). شناسایی و تحلیل مولفه های آموزشی موثر بر توانمندی کارآفرینانه دانشجویان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی. مجله علوم کشاورزی ایران. دوره 2-38. شماره 2 .ص202-207.
خواجه­جهرمی،س.فرهی،ح.نظری،ن.دلآذر،ر.(1389).سلامت­روانی­و عزت نفس دانشجویان سال اول،دوم،سوم،چهارم و آخر پژشکی. مجموعه مقالات پنجمین  سمینار سراسرس بهداشت روانی دانشجویان . تهران. دانشگاه شاهد.
رفیع پور،ف .(1372). سنجش­گرایش روستائیان نسبت به جهاد سازندگی. مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی. تهران . وزارت جهاد سازندگی  .
 شریفی، م. ر .طاهری نساج ،ح.( 1381).نگرش دانشجویان پزشکی به وضعیت تحصیل در رشته پزشکی. مجله ایرانی آموزش پزشکی . سال اول شماره 4.ص 35.
 قادری،ر.دستجردی،ر.سروش،ز.موهبتی،م.(1381). بررسی عوامل موثر بر نگرش دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه بیرجند. مجله ایرانی آموزش پزشکی . شماره 10.ص 45-46 .
کریمی، ی.(1373). روان‌شناسی اجتماعی. تهران.بعثت.چاپ اول. ص 295.
مهدی نژاد، و. (1376). بررسی اثر بخشی دروس­تربیتی­درکارآیی­شغلی. مجله علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان. سال سوم. نوبت دوم.پائیز و زمستان.ص 38-25.
میرکمالی، م. (1372) .تحلیلی بر توانمندی های شغلی دانش­آموختگان دانشگاه ها. فصل‌نامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. شماره چهارم. ص 38-13
 نظری­کتولی، ع.(1384). چالشهای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها. مجله تدبیر, 15(153).ص 38-33.
 یعقوبی ، ح . وقار ، م.(1380). بررسی و مقایسه سلامت روانی دانشجویان جدید الورود دانشگاه شاهد در چهار سال تحصیل متوالی .اولین سمینار بهداشت روانی تهران . وزارت علوم، تحقیقات وفن آوری.
Greene, W. (2000). Econometrics analysis 4th ed. Prentice Hall. Englewood Cliffs.