نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیارگروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده
مهارتهای کارآفرینی به دلیل تاثیری که بر زندگی اقتصادی، فردی و اجتماعی مردم دارند، به عنوان اولویت جامعه شناخته میشوند. این تحقیق به منظور بررسی عاملهای مؤثر بر مهارتهای کارآفرینی آموزشگران آموزشکدههای فنی و کشاورزی شهرستان ساری انجام گرفته است. این تحقیق از نوع علّی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری 531 آموزشگرکشاورزی در آموزشکدههای فنی و کشاورزی شهرستان ساری بود که بر پایهی فرمول کوکران 250 نفر از آنان به روش نمونهگیری طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی شکلی آن بنابر نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برابر با 0.90=θمحاسبه شد. به منظور پردازش دادهها از نرمافزار SPSSWin16 استفاده شد. نتیجهی تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق گویای آن بود که حدود 63.5 درصد از آموزشگران میزان مهارتهای کارآفرینی خود را در حد زیاد، و 13 درصد در حد متوسط، گزارش کردند. با توجه به دستآوردهای تحقیق، بین شمار دورهی ضمن خدمت، شمار اعضا خانواده، عامل شخصیتی، عامل مدیریتی، عامل آموزشی و روحیه کارآفرینی با میزان مهارتهای کارآفرینی در سطح 1 درصد خطا همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نیز بین میزان مهارتهای کارآفرینی افراد مورد بررسی در رابطه با عامل اقتصادی در سطح 5 درصد خطا، همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که پنج متغیر؛ شمار دوره آموزشی، شمار اعضای خانواده، عامل شخصیتی، عامل مدیریتی و روحیه کارآفرینی سنجش احتمال مهارتهای کارآفرینی آموزشگران را تحت تاثیر قرار میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factors Affecting the Development of Educators’ Entrepreneurial Skills at Agricultural and Technical Colleges in Sari, Iran
چکیده [English]
Entrepreneurial skills are identified as a socity priority because of their impact on people’s economic, personal and social lives. The purpose of this research is to investigate factors affecting on the development of entrepreneurial skills among educators at agricultural technical colleges in Sari Township. Methodologically, this research is a casual-relation and applied study. The statistical population comprised 531 agricultural educators at Agricultural Technical Colleges in Sari Township. According to the Cochran formula, a sample size of 230 was selected using stratified random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The content validity of which was approved by agricultural extension experts at Islamic Azad University and its reliability was estimated to be 0.90 using ordinal theta coeficint. SPSSWin16 used the process data. The analysed results showed that approximately, 63.5% of respondents ranked their entrepreneurial skills at high level and 13% considered it at intermediate level. Results indicated that the variables; number of in-service course, family size, personality factors, educational factors, management factors and entrepreneurial spirit had a significant positive correlation (P=0.01) with entrepreneurial skills. Also economic factors have a significant positive correlation (P=0.05) with entrepreneurial skills. So, these variables have positive impact on development of educators’ entrepreneurial skills. Based on ordinal regression findings five variables including; number of educational course, family size, personality factors, management factors and entrepreneurial spirit were influencing on the probability of estimating the educators entrepreneurial skills level..
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship skills
- Agricultural two-years college
- agricultural educators
- entrepreneurial spirit