نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی
2 دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده
این پژوهش به منظور ارزیابی عامل های موثر بر فرسودگی تحصیلی، احساس بیکفایتی و خستگی ذهنی است که دانشجویان در برابر تنش های مزمن ناشی از نبود منبعها لازم برای انجام وظیفه و تکلیفهای محوله از خود نشان میدهند، اجرا شد. جامعهی آماری1250 دانشجوی رشتهی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-96 بود که با استفاده از جدول گرجسی و مورگان، حجم نمونه 300 تن برآورد شد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای گزینش شدند. پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی - تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ماسلاچ برای گردآوری دادهها استفاده شد. روایی و پایایی این پژوهش با آلفای ترتیبی برای مولفه ی ناکارآمدی76/.، شک و تردید 79/. و خستگی عاطفی 72/. مورد تأیید قرار گرفت. برای شناسایی عاملهای موثر بر فرسودگی تحصیلی از، رگرسیون ترتیبی با استفاده از نرم افزارSPSS win.16 انجام شد. بر پایه آماره نسبت شانس، احتمال تأثیر جنس دانشجویان بر فرسودگی تحصیلی آنان 23/3 برابر، احتمال تأثیر متغیرهای رشتهی تحصیلی، معدل و نوبت تحصیلی در بعد بیعلاقگی تحصیلی، به ترتیب 45/1، 26/1 و 34/2 برابر، احتمال تاثیر متغیرهای رشتهی تحصیلی و معدل در بعد خستگی هیجانی، 52/1 و 16/1 برابر، و در بعد ناکارآمدی تحصیلی 35/1 و 45/2 برابر زمانی است که این متغیرها را در نظر نگیریم. معدل نقش محافظتی در برابر فرسودگی تحصیلی داشت و تحصیل در نوبت شبانه از جمله خطرپذیری عامل های فرسودگی تحصیلی بود. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد؛ چهار متغیر معدل، رشته، نوبت تحصیلی و جنس احتمال برآورد فرسودگی تحصیلی دانشجویان را تحت تأثیر قرار میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The factors influencing on educational burnout in students of agriculture and natural resources field in Razi University
نویسنده [English]
- amirhosein Alibeigi 2
1 The senior student of agricultural extension and education, razi university, kermanshah.
2 kermanshah
چکیده [English]
Educational (Academic) burnout is the mental inadequacy and boredom feeling that students show against chronic stress due to lack of necessary resources for doing their assigned duties and tasks. The Statistical Population consisted of 1250 student who study in agriculture and natural resources Discipline at Razi University in 2016-2017 year academic that 300 person were selected by use of Krejcie and Morgan table , using random stratified sampling method. Maslach Demographic -Educational information and Educational boredom inventory was used for data collection. Validity and reliability of this scale with Cronbach's alpha was confirmed for inefficiency, incertitude (doubts) and emotional boredom subscales as 0.72, 0.76 0.71 respectively. For identifying factors influencing on educational burnout, the ordinal regression was performed with use of SPSS v. 16software. According chance ratio statistics, possibility for impact of students gender on educational burnout was 3.23, possibility for impact of academic field variables, average grade and time of courses in educational indifference dimension was 1.45, 1.26 and 2.34 respectively, possibility for impact of educational field variables and average in emotional boredom dimension was 1.52 and 1.16, and in educational inefficiency dimension was 1.35 and 2.45 times more than when we don’t consider these variables. Average had protective role against educational boredom and studying at none diurnal courses was among risks factors for educational burnout. Ordinal regression analysis show that four variable namely average, field, academic session and gender affected on measuring possibility for estimate of academic burnout in students.
کلیدواژهها [English]
- Educational Burnout
- Inefficiency
- Incompetency
- Emotional Boredom
- Intellectual Boredom