انگیز ه ی هنرجویان هنرستا ن های کشاورزی وزارت جهادکشاورزی برای ورود به دور ه ی دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

2 استادیار، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی،کرج، ایران.

3 استاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بوشهر، بوشهر، ایران

10.22092/jaear.2024.363365.1971

چکیده

بررسی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، هنرستان های کشاورزی مرکز تربیت نیروی انسانی ماهر به شمار می روند. با توجه به کاهش قابل توجه نسبت دانش آموزان کشاورزی به کل دانش آموزان مقطع متوسطه در یک دهه گذشته، بررسی وضعیت انگیزشی این دانش آموزان ضروری است، لذا هدف این تحقیق بررسی وضعیت انگیزشی هنرجویان ورودی در هنرستان های کشاورزی برای ورود و ادامه تحصیل در هنرستان های کشاورزی در سال 1400 بوده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و موضوعی از نظر دیدمان از نوع کمّی؛ از لحاظ نوع - تحصیلی 1401 تحقیق، توصیفی - هم وابستگی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع میدانی بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه 0 به دست آمد. به منظور تعیین / محقق ساخته که میزان پایایی آن با محاسبه ضریب پایایی تتای ترتیبی 83 روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه از نظرخواهی کارشناسان و مدیران معاونت آموزش و معاونان آموزشی مرکزهای تحقیقات و آموزش کشاورزی استفاده شد. جامعه آماری این مطالعه هنرجویان شاغل به تحصیل در هنرستان های که با توجه به محدود بودن حجم N=106 کشاورزی استان های منتخب تهران، خراسان رضوی و سمنان بوده اند. جامعه آماری از روش تمام شماری و از طریق مصاحبه مورد نظرخواهی قرار گرفتند تا زمینه های انگیزشی آنان برای ورود به هنرستان-های کشاورزی مشخص شود. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در مورد انگیزه هنرجویان از تحصیل در هنرستان های کشاورزی، این انگیزه ها را در شش عامل: "علاقه به حرفه کشاورزی" ،"کسب درآمد" ،"ادامه حرفه پدری" ،"برخورداری از امکانات موجود در هنرستان های کشاورزی" ،"تکامل شخصی و اجتماعی"، و" تاثیر خانواده، دوستان و مشاوران" طبقه بندی کرد و عامل های یاد شدهدر مجموع54/75درصد از واریانس کل متغیرها را تبیین کردند. توجه به آموز ش های مهارتی مانند درس کارورزی و کارآموزی و واحدهای عملی درس ها و برگزاری بازدیدهای میدانی برای آشنایی هنرجویان با حرفه های کشاورزی و توجه به جذب دانش آموزان کشاورزی از طریق سهمیه روستازادگان از جمله پیشنهادهای این تحقیق بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Motivation of Agricultural Schools Students Affiliated to the Ministry of Agriculture-Jahad in Choosing and Entering the Second Phase of Agricultural High Schools

نویسندگان [English]

  • SHAHRAM MOGHADDAS FARIMANI 1
  • Maryam Mahmoudi 2
  • nozar monfared 3
1 1. Associate Professor, Institute of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Seed and Plant Improvement Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran.
3 Professor, Agricultural and Natural Resources Research and Education Center in Bushehr, Bushehr, Iran
چکیده [English]

By Considering the significant decrease in the ratio of agricultural students to the total number of high school students in the past decade in Iran, therefore, the purpose of this research is to investigate the mechanisms of attracting, retaining and supporting students and students entering the secondary degree of in agricultural schools and factors affecting it. The research method used in this research was quantitative and qualitative and of the survey and interview type, and the statistical population of this study is the students studying in the agricultural schools of Tehran, Khorasan Razavi and Semnan provinces and the experts and facilitators of these trainings. They were selected by the purposeful sampling method and interviewed by a researcher-made questionnaire, in order to achieve the best solutions and educational mechanisms for attracting, maintaining and supporting scientific - technical and financial - facilities for students and graduates of these courses. The results of the exploratory factor analysis on the motivation of students to study in agricultural colleges, these motivations are divided into six factors: "Interest in agricultural career", "Earning income", "Continuation of father's profession", "Using the facilities available in colleges". agriculture", "personal and social development", and "influence of family, friends and advisors". Finally, suggestions based on research findings have been presented in order to increase and maintain the motivation of students of agricultural colleges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural schools
  • student
  • motivation
  • educational success
بخشی جهرمی، آ. و شهیدی زندی، ک. (1388). بررسی انگیزه تحصیل دانشجویان رشته های کشاورزی دانشگاه جامع علمی – کاربردی کرمان. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 5 (2): 99-89. حبیب‌پور گتابی، ک. و صفری شالی، ر. (1388). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی. تهران: نشر لویه، متفکران. حیدرنژاد، ا.، مقدس فریمانی، ش. نیک فرجام، ح. (1402). طرح کشاورزان آینده ایران، نشر آموزش کشاورزی، چاپ سوم. خسروی پور، ب.، کیخواه، ش. (1392). آموزش کارآفرینی، رویکردی کارآمد در جهت اشتغال دانشجویان کشاورزی، ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، شماره 163: 39-26. رضایی، ر.، بادسار، م.، قاسمی، م. و فتحی، س. (1396). نقش میانجی عامل‌ فردی و محیطی بر تمایل به اشتغال دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 48-2 (3): 65-55. زرگران خوزانی، م.ر. (1400). عامل های مؤثر بر انگیزه دانش‌آموزان روستایی به ادامه تحصیل در رشته های فنی وحرفه-ای و کاردانش کشاورزی. فصلنامه علمی پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 59: 202-186. سانتراک، ج. (1390). روانشناسی تربیتی. ترجمه مرتضی امیدیان. چاپ دوم. یزد: انتشارات دانشگاه یزد. علوانی، ن.، سواری، م. (1401). راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار روستایی با در نظر گرفتن روابط شهری و روستایی در استان خوزستان، جغرافیا و روابط انسانی، 5 (1): 176-158. کلانتری، خ. (1382). پردازش و تحلیل داده ها در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی. تهران: نشر شریف. لشکرآرا، ف.، جمعگی، م.، میردامادی، م. (1393). مقایسه دیدگاه هنرآموزان و هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی آموزش و پرورش استان تهران نسبت به ضروورتها و چالش های به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 6: 31: 45-37. محبوبی، م.، مقصودلو نژاد، س.، نصیری، ب. (1391). بررسی انگیزه های دانشجویان دانشجویان برای ورود به رشته های کشاورزی، چهارمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی. کرج. مرادی، م.، عمانی، ا. (1397). شناسایی موانع و راهبردهای بهبود نظام آموزشی هنرستان‌های کشاورزی استان خوزستان، فصلنامه پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، سال یازدهم، شماره 4، پیاپی، 44، 20-9. نجفی، ر.، مهدی، م. (1401). آسیب شناسی آموزش های فنی حرفه ای دوره دوم متوسطه (هنرستان‌های فنی حرفه ای و کاردانش) و ارایه راهکارهای اصلاحی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، شماره مسلسل 18807. نعمتی، ع.، افشارزاده، ن.، مقدس فریمانی، ش. و صادقی، غ. (1399). عامل هایی موثر بر انگیزه دانش آموزان روستایی کرمانشاه و روانسر برای ادامه تحصیل در هنرستان کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 52: 196-177. Li, Y. (2015). Factors influencing Chinese agricultural students intentions towards larger dairy farm management jobs. MSc. thesis of Management in Agribusiness, Massey University, Manawatū, New Zealand. Retrieved at 10 June 2023 from: http://hdl.handle.net/10179/7540. Noohi, S., Hosseini, M., Rokhsari zadeh, H., Saburi, A., Alishiri, GH. (2012). Progress motivation among baqiyatallah university of medical sciences students and its relationship with academic achievement. Iranian Journal of Military Medicine. 14(3):200-4. Pelzom, T. and Katel, O. (2017). Youth Perception of Agriculture and potential for employment in the context of rural development in Bhutan. Development, Environment and Foresight, 3(2): 92-107. Rasak, B., Asamu, F., Arisukwu, O., Iwelumor, O., Oyekola, I. and Oyeyipo, E. (2023). "Factors Influencing Career Choices in Agriculture-Related Fields Amongst Secondary School Students," 2023. International Conference on Science, Engineering and Business for Sustainable Development Goals (SEB-SDG), Omu-Aran, Nigeria, 2023, pp. 1-9. Rezakhani S. (2008). Surveying the internal and external motivation of academic achievement at the student of Rudhen University. Journal of Modern Thoughts in Education;2 (2): 85-160. Robinson, J. S., Garton, B. L., & Terry, R. (2007). Identifying the employability Skills needed in the workplace according to supervisors of college of agriculture, food and natural resources greduates. Journal of Southern Agricultural Education Research, 57(1), 95-100. Taghibaygi, M, and Khosravipour, B. (2020). Pathology of vocational agricultural training centers from the perspective of students, administrators and trainers. Tech. Edu. J. 14(3): 629 - 642, Summer. Tucker, C.M., Zayco, R.A., Herman, K.C., Reinke, W.M., Trujillo, M., Carraway, K. (2002). Teacher and child variables as predictors of academic engagement among low-income African American children. Psychology in the Schools., 39(4): 477-488. Yolal, M., Rus, R.V., Cosma, S. and Gursoy, D. (2015). A Pilot Study on Spectators’ Motivations and Their Socio-Economic Perceptions of a Film Festival. Journal of Convention & Event Tourism, 16(3), pp. 253-271.