افرازش انگیز ه ی تدریس اعضای هیأت علمی کشاورزی غرب کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه را زی، کرمانشاه. ایران

2 پژوهشگر پسا دکتری آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران.

10.22092/jaear.2024.364560.1992

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف ارایه‌ی مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئت علمی رشته های کشاورزی در دانشگاه‌های دولتی غرب کشور با دیدمان آمیخته (کمّی - کیفی) اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از نظریه پایه‌ور استفاده شد که به شناسایی مولفه‌های مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئت‌علمی انجامید. روش پژوهش در بخش کمّی علّی-ارتباطی بود. جامعه‌ی آماری بخش کیفی پژوهش، اعضای هیئت علمی دارای سابقه مدیریتی و آشنا به مباحث انگیزشی بودند. پس از مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند با 19 تن از آنان آستانه سودمندی به دست آمد. جامعه آماری بخش کمّی پژوهش نیز اعضای هیئت علمی دانشکده های کشاورزی دانشگاه‌های دولتی غرب کشور به شمار 486 تن بودند که بر مبنای جدول کرجسی و مورگان شمار 215 تن به عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی تناسبی انتخاب شدند. داده‌های بخش کمّی نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای یافته‌های بخش کیفی گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از طریق سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم-افزار MAXQDA انجام شد، در بخش کمّی نیز از نرم افزار SPSS18و SmartPLS3 استفاده شد. یافته‌های پژوهش در بخش کیفی به شناسایی 50 نشانگر در قالب هفت دسته عامل ساختاری، حرفه‌ای، روانشناختی، محیطی، اجتماعی، مدیریتی و علمی انجامید. یافته‌های بخش کمّی پژوهش نشان داد که همه‌ی هفت فرضیه پژوهش مورد تأیید می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The mechanism of motivating the members of the agricultural faculty in the wes t of the country to teach

نویسندگان [English]

  • Amirhossein Alibaygi 1
  • Masoumeh Taghibaygi 2
1 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture & Natural Resources , Razi University, Kermanshah, Iran.,
2 Postdoctoral Researcher of Agricultural Education, College of Agriculture & Natural Resources, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

This combined research was conducted with the main purpose of presenting a model for improving the teaching motivation of agricultural faculty members in public universities in the west of Iran. In the qualitative phase, the grounded theory was used, which led to the identification of the components of the model for improving the educational motivation of faculty members. The research method in the quantitative phase was causal-correlation. The population of the qualitative part was faculty members who had managerial experience and were familiar with motivational topics. After deep interviewing 19 of them, a threshold of usefulness was obtained. The statistical population of the quantitative part was 486 faculty members of agricultural faculties in the west of the Iran. Sample members were selected by proportional stratified random sampling technique (n= 215). The data of the quantitative part was collected through a researcher-made questionnaire based on the findings of the qualitative phase. Data analysis in the qualitative part was done through three stages of open, axial and selective coding using MAXQDA software. In the quantitative part, SPSS18 software was used to check individual characteristics and partial least squares method using Smart PLS3 software was used to test the measurement, structural model and test the hypotheses. The research findings in the qualitative part led to the identification of 50 indicators in the form of seven categories of structural, professional, psychological, environmental, social, managerial and scientific factors. The findings of the quantitative part of the research showed that all seven research hypotheses are confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching motivation
  • Faculty members
  • Agricultural higher education
  • Improve of motivation
آراسته،ح.ر.، علیمردانی،ا.،محبی،ع. و احتشامی،ع. (1388). عوامل مؤثر بر انگیزه هیئت‌علمی دانشگاه علوم انتظامی و رابطه آن با عملکرد آنها بر اساس نظریه مک کللند. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی.سال4. شماره1. ص51-31. ادیب، ی.،زارع، ب. و عابدینی،ع. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر انگیزه تحقیق و پژوهش در میان اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. دوفصلنامه جامع‌شناسی آموزش و پژوهش. شماره10. ص125-107. ابزری،م.،شائمی،ع.،پورمیری،م. و آذربایجانی،ک. (1389). عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت. ویژه‌نامه. دوره7. ص628-622. بخشی‌علی آبادی،ح.،نوروزی، د. و حسینی،ز.س. (1383). عوامل مؤثر بر ایجاد انگیزش شغلی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. شماره2. پیاپی12. ص41-31. حبیبی،آ. (1398). روش استراوس و کوربین در نظریه گراندد تئوری. نشر الکترونیک پارس مدیر. خدایاری،ز.،محمدخانی،ک.،قورچیان،ن.ق.ومحمدداودی،ا.ح. (1399). ارائه مدلی جهت ارتقاء انگیزش در مؤسسات آموزشی. فصلنامه علمی مدیریت مدرسه. دوره8.شماره2.ص370-344. داوری، ع و رضازاده، آرش. (1392). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم افزارPLS، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. داداش‌زاده اصل،م.،کوثری،م. و بوبخت،م.ب.(1392). نقش عوامل مؤثر در ایجاد انگیزش اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی آستارا. نشریه مطالعات کمی در مدیریت. دوره4. شماره4. ص234-215 زیار،س.، ممتازمنش،ن.، احمدی،س.، ابدی،ع.ر. و احمدی،ف. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس تئوری انگیزشی دوعاملی هرزبرگ. مجله‌ی توسعه آموزش در علوم پزشکی. سال9. شماره23. ص30-20. صابرفرزام،ح. و رشادت‌جو.ح. (1397). مدل ارتقا عملکرد شغلی اعضای هیئت‌علمی با تأکید بر سرمایه روانشناختی. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی. سال10. شماره2. ص105-81. عدالت‌خواه،ح.،تذکری،ز.،موحدپور،آ.،مهدوی،ع. و کریم‌اللهی،م. (1398). عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. دوره19. شماره38. ص358-347. عسکریان،م.باقری،ش. (1390). بررسی انگیزش شغلی اعصای هیئت‌علمی معاونت آموزشی ناجا بر اساس نظریه دو عاملی هرزبرگ. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی. سال 7.شماره1. ص39-7. قاسمیه،ر.،ثابت مهارلویی،ع.،هاشمی،ع.ر. و افتخاری،ع. (1395). بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر ایجاد انگیزش شغلی در بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله‌ی توسعه آموزش در علوم پزشکی. دوره9. شماره21. ص25-16. مختارنیا، م.، رضوانفر، ا. و پورآتشی،م. (1390). بررسی انگیزه پیشرفت اعضای هیئت‌علمی بر اساس ابعاد رضایت شغلی، موردپردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، شماره4. دوره2-42. ص654-647. قاسمی، ز. (1395). شناخت و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر ساختار انگیزشی با استفاده از مدل AHP (بر اساس تئوری هرزبرگ). پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا. هزاوه‌یی، م. م. و صمدی،ع. (1394). بررسی عوامل مؤثر بر انگیزه خدمتی کارکنان اجرایی استان همدان. فصلنامه اصول بهداشت روانی. سال7. شماره25 -26. ص26-13.
Anderson, J. R. (2002). Risk management in rural development a review. The World Bank rural development family, rural development Strategy Background paper=7; 4-14. Claudia, V. (2015). The role of motivation in the development of school teachers ‘career. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 1109-1115. Darby, A. and Newman G. (2014). Exploring Faculty Members’ Motivation and Persistence in Academic ServiceLearning Pedagogy. Journal of Higher Education Outreach and Engagement. 2014; 18(2): 91–119. DeAngelo, F. (2016). Elementary school managers’ relationship job motivation and performance levels in Damavand and Rood hen cities. Journal of Educational Administration. (4):75-88. Francois, E. J. (2020). Motivational factors and worldview dimensions associated with perceptions of global education initiatives by US college professors. University of South Florida. Harjanti, W. (2016). Role of Religion: Implications of Personal Value and Corporate Culture on the Lecturer Job Satisfaction. Archives of Business Research, 4(3). Roberts,B.J., Jones,C. and Lynn,M. (2014). Job satisfaction of new baccalaureate nurses.J Nurs Adm.34 (9).35-428. Jeswani, S. (2016). Do intrinsic motivation influence turnover intention? Structural equation modelling approach among technical faculty members. International Journal of Business and General Managemenet, special edition November 2016, 1-20. Jusmin, A., Said, S., Bima, M. J. and Alam, R. (2016). Specific determinants of work motivation, competence, organizational climate, job satisfaction and individual performance: A study among lecturers. Journal of Business and Management Sciences, 4(3), 53-59. McCalley, L.T. (2016). From motivation and cognition theories to everyday applications and back, again: the case of product-integrated information and feedback. Energy Policy,34(2):129-137. Stupnisky, R. H., BrckaLorenz, A., Yuhas, B. and Guay, F. (2018). Faculty members’ motivation for teaching and best practices: Testing a model based on self-determination theory across institution types. Contemporary Educational Psychology, 53, 15-26. Svodziwa, M., Kurete, F. and Gwangwara, E. (2016). Motivational Issues for Lecturers in Tertiary Institutions: A Case of Bulawayo Polytechnic. International Journal of Scientific and Research Publications, 6 (4), 167-175. Straus A, and Corbin J. (1996). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Third Edition, Los Angeles: Sage Publications. Yang, Z., Zhang, H., Kwan, H. K. and Chen, S. (2018). Crossover effects of servant leadership and job social support on employee spouses: The mediating role of employee organization-based self-esteem. Journal of Business Ethics, 147(3), 595-604. Van den Berg, BAM, Bakker AB. and Ten Cate, T.J. (2013). Key factors in work engagement and job motivation of teaching faculty at a university medical centre. Perspect Med Educ; 2(5-6): 264-75.