نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه را زی، کرمانشاه. ایران
2 پژوهشگر پسا دکتری آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارایهی مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئت علمی رشته های کشاورزی در دانشگاههای دولتی غرب کشور با دیدمان آمیخته (کمّی - کیفی) اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از نظریه پایهور استفاده شد که به شناسایی مولفههای مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئتعلمی انجامید. روش پژوهش در بخش کمّی علّی-ارتباطی بود. جامعهی آماری بخش کیفی پژوهش، اعضای هیئت علمی دارای سابقه مدیریتی و آشنا به مباحث انگیزشی بودند. پس از مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند با 19 تن از آنان آستانه سودمندی به دست آمد. جامعه آماری بخش کمّی پژوهش نیز اعضای هیئت علمی دانشکده های کشاورزی دانشگاههای دولتی غرب کشور به شمار 486 تن بودند که بر مبنای جدول کرجسی و مورگان شمار 215 تن به عنوان نمونه به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی تناسبی انتخاب شدند. دادههای بخش کمّی نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای یافتههای بخش کیفی گردآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از طریق سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم-افزار MAXQDA انجام شد، در بخش کمّی نیز از نرم افزار SPSS18و SmartPLS3 استفاده شد. یافتههای پژوهش در بخش کیفی به شناسایی 50 نشانگر در قالب هفت دسته عامل ساختاری، حرفهای، روانشناختی، محیطی، اجتماعی، مدیریتی و علمی انجامید. یافتههای بخش کمّی پژوهش نشان داد که همهی هفت فرضیه پژوهش مورد تأیید میباشند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The mechanism of motivating the members of the agricultural faculty in the wes t of the country to teach
نویسندگان [English]
- Amirhossein Alibaygi 1
- Masoumeh Taghibaygi 2
1 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture & Natural Resources , Razi University, Kermanshah, Iran.,
2 Postdoctoral Researcher of Agricultural Education, College of Agriculture & Natural Resources, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
This combined research was conducted with the main purpose of presenting a model for improving the teaching motivation of agricultural faculty members in public universities in the west of Iran. In the qualitative phase, the grounded theory was used, which led to the identification of the components of the model for improving the educational motivation of faculty members. The research method in the quantitative phase was causal-correlation. The population of the qualitative part was faculty members who had managerial experience and were familiar with motivational topics. After deep interviewing 19 of them, a threshold of usefulness was obtained. The statistical population of the quantitative part was 486 faculty members of agricultural faculties in the west of the Iran. Sample members were selected by proportional stratified random sampling technique (n= 215). The data of the quantitative part was collected through a researcher-made questionnaire based on the findings of the qualitative phase. Data analysis in the qualitative part was done through three stages of open, axial and selective coding using MAXQDA software. In the quantitative part, SPSS18 software was used to check individual characteristics and partial least squares method using Smart PLS3 software was used to test the measurement, structural model and test the hypotheses. The research findings in the qualitative part led to the identification of 50 indicators in the form of seven categories of structural, professional, psychological, environmental, social, managerial and scientific factors. The findings of the quantitative part of the research showed that all seven research hypotheses are confirmed.
کلیدواژهها [English]
- Teaching motivation
- Faculty members
- Agricultural higher education
- Improve of motivation