نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
- مهناز امیر امینی خلف لو 1
- علی اکبر خسروی بابادی 2
- حمیدرضا رضازاده بهادران 3
- پرویز بیات 4
- علیرضا حسنی بافرانی 5
1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بوشهر، ایران
5 عضو هیئت علمی موسسه آموزش وتروج کشاورزی، تهران،ایران
چکیده
زنان روستایی نیروی عمده برای ایجاد تحول و توسعهی روستایی محسوب میشوند. از جمله رویکردهای مهم توجه به جامعه زنان روستایی آموزش و توانمندسازی آنان است که یکی از شیوههای موثر آن به کارگیری زنان پیشروی محلی با عنوان «تسهیلگران» ظرفیت سازی و محرک در جامعه است. آموزش و پشتیبانی دانشی و مهارتی از این زنان روستایی تسهیلگر یکی از اهم وظایف نهادهای مرتبط با توسعه روستایی است. هدف این پژوهش، ارایه رهیافت آموزشی مناسب با بررسی شناسه های آموزشی موثری است که در توانمندسازی زنان تسهیلگر روستایی طرحهای آبخوانداری از آنها کمک گرفته میشود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و هدف تحقیق علی – ارتباطی است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با روایی شکلی آن با بررسی نظرات کارشناسان خبره توسعه روستایی و آبخوان داری تامین و پایایی آن با محاسبه ضرایب پایایی ترکیبی، اشتراکی و تتای ترتیبی تأیید شد. پایایی ترکیبی متغیرها بین 0/81تا 0/89 و پایایی اشتراکی بین 0/68 تا 0/74 و تتای ترتیبی بین 0/77 تا 0/84 بود. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه بود و جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان تسهیلگر روستایی روستاهای حاشیه طرح آبخوانداری کوثر تنگستان در استان های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان به تعداد 850 تن بودند. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 264 تن تعیین گردید. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود و با زنان تسهیلگر روستاهای حاشیه طرح در سال 1399 به صورت حضوری مصاحبه به عمل آمد. از آزمون ناپارامتری ویل کاکسون برای مقایسه وضعیت مولفه های رهیافت آموزش موجود و مطلوب زنان روستایی حاشیه طرحهای آبخوانداری از نظر پاسخگویان و رگرسیون رتبه ای برای تعیین مولفه ای تاثیرگذار بر پیامد آموزش ها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که؛ در شرایط کنونی، مهارتهای ارتباطی (دانش ارتباط موثر) اصل اول در آموزش زنان تسهیلگر است و در شرایط مطلوب توجه به سودمندی آموزش به عنوان اصل اول آموزش زنان تسهیلگر روستایی می باشد. از دیدگاه زنان روستایی، پیامدی که از آموزش انتظار دارند اشتغال پایدار برای زنان در منطقه ی اجرای طرح آبخوانداری است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Appropriate educational approach for empowering women rural facilitators Villages on the edge of the Kowsar reservoir project in Tangistan
نویسندگان [English]
- mahnaz amiramini khalafloo 1
- aliakbar khusravibabadi 2
- hamidreza rezazadehbahaderan 3
- Parviz Bayat 4
- Alireza Hasanibafarani 5
1 PhD student in Philosophy of Education, Department of Educational Sciences , Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences , Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor of Bushehr Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Bushehr, Iran
5 Member of the Faculty of Agricultural Education and Promotion Institute, Tehran, Iran
چکیده [English]
In order to preserve the environment in rural areas, it is necessary to take advantage of effective awareness-raising and training methods for the villagers. Women are the main force for transformation and a potential source for village development. The purpose of this research is to investigate effective educational components that are used in the development of empowerment of rural women facilitators of watershed projects in education related to the importance and applications of watersheds. The current research is in the category of applied research in terms of purpose and survey type in terms of strategy. The method used in this research was the combined method (quantitative and qualitative) and the data collection tool was completing the questionnaire in 2019.The statistical population of this research was all women rural facilitators located in 11 villages on the edge of the Kotsar watershed project in Tangistan city in Bushehr province, about 50 people. The sampling method in the current research was targeted non-probability census and face-to-face interviews. One-way analysis of variance has been used to compare the status of the existing and desired training programs for rural women on the margins of water catchment projects. The results of the research showed that in the current conditions , the variable of the principle of communication skills (knowledge of effective communication) is the first principle of women's education, From the point of view of rural women, the outcome they expect from education is to create jobs and employment for women in the watershed implementation area.
کلیدواژهها [English]
- Women Facilitators
- Watershed Project
- Educational Agents
- Rural Women