نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مرکز آموزش عالی امام خمینی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
2 دانشیار مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
چکیده
جامعه دانشآموزی را باید بزرگترین سرمایه یک کشور قلمداد کرد. از جمله مهمترین انتخابهای دانش-آموزان در پایان دوره اول متوسطه، انتخاب رشته تحصیلی برای ادامه تحصیل در دوره دوم متوسطه است. این پژوهش با هدف بررسی عاملهای موثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان رشتههای کشاورزی هنرستانهای کاردانش استان البرز در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. جامعه آماری تحقیق همهی دانشآموزان رشتههای یادشده در استان البرز بودند (127نفر) که مورد سرشماری قرار گرفتند. در این تحقیق انگیزش تحصیلی بر پایه نظریه خودتعیینکنندگی مورد سنجش قرار گرفت. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامه بود. برای اندازهگیری متغیر وابسته تحقیق (انگیزش تحصیلی) از مقیاس والرند و بیسونت به شمار 28 گویه استفاده شد. تحلیل دادههای گردآوری شده با استفاده از مدلسازی معادله-های ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد خودپنداره تحصیلی با ضریب 0/22، علاقه به رشته تحصیلی با ضریب 0/245 و نگرش نسبت به ادامه تحصیل با ضریب 0/294 تأثیر مثبت و معنیداری بر انگیزش تحصیلی دانش-آموزان داشتند. در مجموع این سه متغیر 41/2 درصد از واریانس متغیر وابسته را پیشبینی می کردند. اِعمال مصاحبه از سوی مرکزهای آموزش جهاد کشاورزی به منظور انتخاب باانگیزهترین دانشآموزان برای ادامه تحصیل در رشتههای کشاورزی از جمله پیشنهادهای این تحقیق است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Factors affecting academic motivation of students in agricultural high school in Alborz province
نویسندگان [English]
- Abbas Norozi 1
- seyed davood hajimirrahimi 2
- hasan Sabzehali 1
1 Imam Khomaini Higher Education Center, Agricultural Research, Education, and Extension Organization, Karaj, Iran
2 Associate Professor of Imam Khomeini Center for Higher Education, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Karaj, Iran
چکیده [English]
The high school student community should be considered as the biggest national capital of a country. Of the most important choices of students at the end of the first period of high school is choosing the field of study to continue studying at the second period of high school. This study was conducted with the aim of studying the academic motivation of agricultural high school students in Alborz province in the academic year of 2023- 2024. The statistical population of the research was all the high school students of the mentioned fields in Alborz province (127 persons) who were selected by census. In this research, academic motivation was measured based on autonomy theory. The research method was descriptive- correlation. The tool for data collection was a questionnaire. Vallerand Bissonnette's 28-item scale was used to measure the dependent variable of the research (academic motivation. The collected data were analyzed using structural equation modeling. The results showed that academic self-concept with a coefficient of 0.22, interest in the field of study with a coefficient of 0.245, and attitude towards continuing education with a coefficient of 0.294 had a positive and significant effect on students' academic motivation. In total, these three variables predicted 41.2 percent of the variance of the dependent variable. Applying interviews on behalf of agricultural training centers in order to select the most motivated students to continue studying in agricultural fields is one of the suggestions of this research.
کلیدواژهها [English]
- Academic motivation
- Agricultural high school
- Alborz province