نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زابل، سیستان و بلوچستان، ایران

2 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، کرج، ایران

10.22092/jaear.2024.365850.2014

چکیده

کاوش در ادبیات اشتغال‏ پذیری نشان می‏‏ دهد که شواهد تجربی در زمینه بر هم کنش مهارت‏ های نرم اندک بوده و به همین سبب بررسی این موضوع دارای اهمیت است؛ زیرا، می‏ تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه مهارت‏ های نرم داشته باشد. در این پژوهش علّی ارتباطی با دیدمان کمّی، تأثیر مهارت‏ های‌ نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارت‌های نرم هوش هیجانی در دانشجویان کشاورزی بررسی شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی همه ‏ی گرایش‏ های کشاورزی در دانشگاه ‏های دولتی، تشکیل دادند. نمونه آماری پژوهش مشتمل بر 384 تن است که با بهره‏ گیری از روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری چند مرحله‏ ای انتخاب شدند. ابـزار تحقیق پرسشـنامه‏ ای با مقیـاس لیکـرت پنـج سـطحی بـود که روایی شکلی آن بــا نظرخواهــی از متخصصــان و نیز سنجش بار عاملی و انجـام آزمون ‏های روایی تشـخیصی و روایی واگرا و پایایی آن نیز با سنجش تتای ترتیبی و پایایی ترکیبی بررسـی و تایید شـد(61/0- 53/0= AVEو 84/0- 78/0= CR). داده‏ های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی، آزمون‏ های کروسکال والیس، من‏ ویتنی و مدل‏ بندی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM)، در نرم افزارهای SPSS و Smart Pls پردازش شدند. یافته ‏های مدل‏بندی معادله‏ های ساختاری‏ نشان دادند که مهارت ‏های نرم ارتباطی و مهارت‏ های نرم یادگیری اثر قابل توجهی در پیش بینی مهارت‏ های نرم هوش هیجانی دانشجویان دارند. این یافته، بخشی از معمّای (پازل) اثرگذاری مهارت ‏های نرم بر دیگر مهارت ‏های نرم دانشجویان کشاورزی را روشن می‏ کند. آشکارسازی سازوکار اثرگذاری مهارت‏ های نرم ارتباطی و یادگیری بر مهارت‏ های نرم هوش هیجانی، به سبب آنکه دلیلی منطقی را برای تمرکز بر روی معدودی از مهارت ‏های نرم ارائه می‏ دهد، می ‏تواند توسعه مهارت‏ های نرم را در آموزش عالی کشاورزی آسان کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Learning and Communication Soft Skills on Emotional Intelligence Soft Skills among Iranian Agricultural Students

نویسندگان [English]

  • abdolrahim gheyassi 1
  • Amir Alambeigi 2

1 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, University Of Zabol, Sistan, Iran

2 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, University of Tehran, Karaj, Iran

چکیده [English]

Exploring the employability literature shows that there is little empirical evidence on the interaction of soft skills, and for this reason, it is important to investigate this issue; Because it can play a significant role in teaching and developing soft skills. In this causal correlational research, the effect of learning and communication soft skills on emotional intelligence soft skills in agricultural students was investigated. Final-year undergraduate students of all agricultural fields in public universities constituted the statistical population of this survey and quantitative research. The statistical sample of the research included 384 people who were selected using the inverse square root method and the multi-stage sampling method. The research tool was a five-point Likert scale questionnaire, whose formal validity was approved by a panel of experts, as well as calculating the factor loading and the discriminant validity and divergent validity and reliability tests through the calculation of ordinal theta and composite reliability. The results of structural equation modeling showed that communication soft skills and learning soft skills have a significant effect in predicting students' emotional intelligence soft skills. This finding clarifies a part of the puzzle of the effect of soft skills on other soft skills of agricultural students. Revealing the mechanism of the effect of communication and learning soft skills on emotional intelligence soft skills, can facilitate the development of soft skills in agricultural higher education because it can provide a rational reason for focusing on a few soft skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • communication skills
  • learning skills
  • soft skills
داوری، ع. و رضازاده، آ. (1393). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، تهران، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ دوم.
درویشان، ع.، تسلیمی، م. و حکیم ‏زاده، ر. (1398). طراحی مدل مهارت‌های اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان آموزش عالی کشور نمونه موردی: بنگاه‌های کوچک و متوسط استان تهران. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 10(19). صص 7-39. DOR: 20.1001.1.25382241.1398.10.19.2.0
غلامـی، ح. (1394). تبییـن و تحلیـل مؤلفه ‏هـای اشـتغال‏پ ذیری دانشـجویان دانشـکده ‏های کشـاورزی ایـران. رسـاله دکتـری، دانشـگاه تهران.
غیاثی، ع. (1401). طراحی و آزمون نظریه داده بنیان مهارت‏ های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی ایران، رساله دکتری، دانشگاه تهران. 
غیاثی، ع. علم بیگی، ا.، رضوانفر، ا.، حسینی، س. و پیش بین، س. (1401 الف). ارائه یک الگوی ساختاری توسعه مهارت‌های نرم بایسته در میان دانشجویان کشاورزی: یک رویکرد آمیخته. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 14 (61)، صص 81-99. DOI: 10.22092/JAEAR.2023.360278.1913
غیاثی، ع.، علم بیگی، ا.، رضوانفر، ا. حسینی، س. و پیش بین، س.(1401 ب). تبیین روابط ساختاری بین مؤلفه‌های مهارت‌های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی: کاربردی از تحلیل دیمتل فازی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 14(60)، صص 33-47. DOI: 10.22092/jaear.2022.357292.1873
AbuJbara, N. (2020). Development of Assessment Tool to Measure Soft Skills in the Performance of Healthcare Providers.‏ (Doctoral dissertation, University Of Oklahoma, Graduate College).‏ Amelia, A., Ronald, R., & Sucipto, H. (2022). Rural Housewives Entrepreneurial Intention: Insight from Socio-Demographic and Psychological Traits in Indonesia. Review of Integrative Business and Economics Research, 11, 168-175.‏ Choudhary, V., & Saini, G. (2021). Effect of job satisfaction on moonlighting intentions: mediating effect of organizational commitment. European Research on Management and Business Economics, 27(1), 1-11. DOI: 10.1016/j.iedeen.2020.100137 Cimatti, B. (2016). Definition, development, assessment of soft skills and their role for the quality of organizations and enterprises. International Journal for quality research, 10(1), 97-130. DOI: 10.18421/IJQR10.01-05 Cornide-Reyes, H., Riquelme, F., Noel, R., Villarroel, R., Cechinel, C., Letelier, P., & Munoz, R. (2021). Key skills to work with agile frameworks in software engineering: Chilean perspectives. IEEE Access, 9, 84724-84738. DOI: 10.1109/ACCESS.2021.3087717 Crawford, P., Lang, S., Fink, W., Dalton, R., and Fielitz, L. (2011). Comparative analysis of soft skills: What is important for new graduates? Washington, DC: Association of Public and Land-grant Universities. D’souza, P. C., Rasquinha, S. L., D’souza, T. L., Jain, A., Kulkarni, V., & Pai, K. (2020). Effect of a single-session communication skills training on empathy in medical students. Academic Psychiatry, 44, 289-294.‏ https://doi.org/10.1007/s40596-019-01158-z Dann, C., & O'Neill, S. (2018). Positioning preservice teacher formative assessment in the literature. In Formative assessment practices for pre-service teacher practicum feedback: Emerging research and opportunities (pp. 1-46). IGI Global Dell'Aquila, E., Marocco, D., Ponticorvo, M., Di Ferdinando, A., Schembri, M., and Miglino, O. (2017). Educational Games for Soft-Skills Training in Digital Environments: New Perspectives. Springer.‏ https://doi.org/10.1007/978-3-319-06311-9 Erickson, J. A. (2016). Interdisciplinarity: Increasing safety performance. Professional Safety, 61(11), 26-32.‏ Ezzat, M. (2017). The Role of Tourism and Hotels Faculties in Developing Soft Skills for Undergraduate Students in Egypt. International Journal of Heritage, Tourism and Hospitality, 11(2), 286-301.‏ DOI: 10.21608/ijhth.2017.30215 Gheyassi, A. and Alambeigi, A. (2024). Social capital and career adaptability: the mediating role of psychological capital. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/HESWBL-02-2023-0021 Ghosh, B. (2012). management soft skills for personality development. Tata McGraw-Hill Education. Goleman, D., & Boyatzis, R. (2017). Emotional intelligence has 12 elements. Which do you need to work on. Harvard Business Review, 84(2), 1-5.‏ Goodspeed, T. O. (2016). Untangling the soft skills conversation. Retrieved from Inter-American Dialogue website: https://www.thedialogue.org/analysis/untangling-the-soft-skills-conversation/ Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., Sarstedt, M., Danks, N. P., & Ray, S. (2021). Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) Using R: A Workbook.‏ Springer Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-80519-7 Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., and Sarstedt, M. (2022). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM), 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage. Hair, J. F., Hult, M, Ringle C., and Sarstedt, M. (2017). A primer on partial least square structural equation modeling (PLS-SEM).‏ Second edition. Los Angeles: Sage. Hillage, J., & Pollard, E. (1998). Employability: developing a framework for policy analysis. Research brief, 85. London: Department for Education and Employment. Hindiarto, F., Hidayat, R., & Riyono, B. (2020). Is training effective to develop individual’s soft skills in organizations? emphatic communication training on friendly and helpful behavior in private hospital. The Open Psychology Journal, 13(1).‏ 5- 13. DOI: 10.2174/1874350102013010005 Kataoka, H., Iwase, T., Ogawa, H., Mahmood, S., Sato, M., DeSantis, J., … Gonnella, J. S. (2019). Can communication skills training improve empathy? A six-year longitudinal study of medical students in Japan. Medical Teacher, 41(2), 195–200. https://doi.org/10.1080/0142159X.2018.1460657 Kock, N., and Hadaya, P. (2018). Minimum sample size estimation in PLS‐SEM: The inverse square root and gamma‐exponential methods. Information systems journal, 28 (1), 227-261. https://doi.org/10.1111/isj.12131‏ Lim, S. A. (2016). Communication ability according to self-awareness and other-awareness in some dental hygiene students. Journal of Korean society of Dental Hygiene, 16(5), 733-740.‏ https://doi.org/10.13065/jksdh.2016.16.05.733 Lou, P., & Zhang, L. Relationship between Communication Skills and Emotional Intelligence Among Medical Students.‏ Dell’Aquila, E., Marocco, D., Ponticorvo, M., di Ferdinando, A., Schembri, M., Miglino, O. (2017). Soft Skills. In: Educational Games for Soft-Skills Training in Digital Environments. Advances in Game-Based Learning. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-06311-9_1 Matteson, M. L., Anderson, L. and Boyden, C. (2016). "Soft skills": A phrase in search of meaning. Portal: Libraries and the Academy, 16(1), 71-88.‏ DOI: 10.1353/pla.2016.0009 Nghia, T. L. H. (2017). Developing generic skills for students via extra-curricular activities in Vietnamese universities: Practices and influential factors. Journal of Teaching and Learning for Graduate employability, 8(1), 22-39.‏ Nghia, T. L. H. (2021). Building soft skills for employability: Challenges and practices in Vietnam. Routledge. Oh, E. J. (2021). Mediating effect of communication ability on relationships among self-awareness, empathy, emotional intelligence and interpersonal competence of nursing students. Journal of Digital Convergence, 19(2), 549-560.‏ https://doi.org/10.14400/JDC.2021.19.2.549 Parker, K. (2019). A grounded theory model for the soft skills development of community college students (Doctoral dissertation, Ferris State University).‏ Raeissi, P., Zandian, H., Mirzarahimy, T., Delavari, S., Zahirian Moghadam, T., & Rahimi, G. (2019). Relationship between communication skills and emotional intelligence among nurses. Nursing Management, 26(2), 31–35. DOI:10.7748/nm.2019.e1820 Rekha, A. B. Integration of Employability Skills in the Curriculum.‏ Ringle, C. M., Wende, S., and Becker, J.-M. 2022. "SmartPLS 4." Oststeinbek: SmartPLS GmbH, http://www.smartpls.com. Scardamalia, M., Bransford, J., Kozma, B., & Quellmalz, E. (2011). New assessments and environments for knowledge building. In Assessment and teaching of 21st century skills (pp. 231-300). Dordrecht: Springer Netherlands Thompson, S. (2018). Coaching for soft-skill development: an action research study with project managers (Doctoral dissertation, Oxford Brookes University).‏ Wahidati, L., & Kharismawati, M. (2023). A Project-Based Integrated Language Learning to Enhance Soft Skills of Japanese Language Learners. Journal of Japanese Learning and Teaching, 11 (1), 13-23.‏ https://doi.org/10.15294/chie.v11i1.64764 Wilkes, J., & Burns, A. (2019). A decade of agriculture graduates’ employability and career pathways. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 27(4), 2-13. https://doi.org/10.30722/IJISME.27.04.001