نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه رازی

2 دانشکده کشاورزی

10.22092/jaear.2024.366318.2023

چکیده

پژوهش کیفی-کمی حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی مؤلفه‌‌‌های یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی برای کشاورزان انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی افراد صاحب‌‌‌نظر بودند(23 نفر) که برای انتخاب آنان از روش نمونه‌‌‌گیری هدفمند-گلوله‌‌‌برفی استفاده شد. داده‌‌‌‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌‌‌ساختارمند گردآوری شد. محاسبه پایایی مصاحبه‌‌‌‌ها از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد که مقدار 36/84 به دست آمد و با توجه به اینکه بیشتر از 60 درصد است، قابلیت پایایی کدگذاری‌‌‌‌ها موردتأیید است. برای تعیین میزان توافق و ارزیابی روایی هر شاخص از نگاه خبرگان و پیش از تدوین مدل، از دو ضریب نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد. تحلیل داده‌‌‌‌ها طی دو مرحله کدگذاری باز و محوری با استفاده از نرم‌‌‌افزار Maxqdq18 انجام گرفت. جامعه آماری بخش کمی کشاورزان شهرستان کرمانشاه (24391N=) بودند که به روش نمونه‌‌‌گیری چندمرحله‌‌‌ای با انتساب متناسب تعداد 378 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسشنامه‌‌‌‌ها با استفاده از روش روایی همگرا، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. تحلیل پرسشنامه‌‌‌‌ها به روش مدل‌‌‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌‌‌افزار Smart PLS 4 انجام شد.

نتایج بخش کیفی منتج به شناسایی 38 گویه در قالب شش دسته عامل استمرار و همبستگی در زمان و پخش برنامه، ارائه برنامه در قالب‌‌‌های متفاوت مبتنی بر تعامل و بازخورد، استفاده از شیوه‌‌‌های مناسب جذب مخاطب، تأکید بر محتوای متناسب در برنامه‌‌‌های تلویزیونی آموزشی کشاورزی، توجه به عناصر مؤثر فرآیند آموزشی و برنامه‌‌‌ریزی و سرمایه‌‌‌گذاری در تولید برنامه آموزشی شد. نتایج تحلیل پرسشنامه‌‌‌‌ها نشان داد که مؤلفه‌‌‌های معرفی شده توسط صاحب‌‌‌نظران، مورد تأیید کشاورزان می‌‌‌باشد از نظر آنان مهمترین مؤلفه‌‌‌های یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی به ترتیب شامل محتوا و زمان مناسب پخش، توجه به عناصر مؤثر فرآیند آموزش، استفاده از شیوه مناسب جذب مخاطب و ارائه برنامه در قالب تعامل و بازخورد می‌‌‌باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying and validating suitable components for a television training program for farmers (A study in kermanshah)

نویسندگان [English]

  • Negin Miri Jafarabadi 2
  • fatemeh pourqasem 1

2 School of Agriculture

چکیده [English]

پژوهش کیفی-کمی حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی مؤلفه‌‌‌های یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی برای کشاورزان انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی افراد صاحب‌‌‌نظر بودند(23 نفر) که برای انتخاب آنان از روش نمونه‌‌‌گیری هدفمند-گلوله‌‌‌برفی استفاده شد. داده‌‌‌‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌‌‌ساختارمند گردآوری شد. برای محاسبه پایایی مصاحبه‌‌‌‌ها از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد که مقدار 36/84 به دست آمد و با توجه به اینکه بیشتر از 60 درصد است، قابلیت پایایی کدگذاری‌‌‌‌ها موردتأیید است. جامعه آماری بخش کمی کشاورزان شهرستان کرمانشاه (24391N=) بودند که به روش نمونه‌‌‌گیری چندمرحله‌‌‌ای با انتساب متناسب تعداد 378 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسشنامه‌‌‌‌ها با استفاده از روش روایی همگرا، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. تحلیل پرسشنامه‌‌‌‌ها به روش مدل‌‌‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌‌‌افزار Smart PLS 4 انجام شد. نتایج بخش کیفی منتج به شناسایی 38 گویه در قالب شش دسته عامل استمرار و همبستگی در زمان و پخش برنامه، ارائه برنامه در قالب‌‌‌های متفاوت مبتنی بر تعامل و بازخورد، استفاده از شیوه‌‌‌های مناسب جذب مخاطب، تأکید بر محتوای متناسب در برنامه‌‌‌های تلویزیونی آموزشی کشاورزی، توجه به عناصر مؤثر فرآیند آموزشی و برنامه‌‌‌ریزی و سرمایه‌‌‌گذاری در تولید برنامه آموزشی شد. نتایج تحلیل پرسشنامه‌‌‌‌ها نشان داد مؤلفه‌‌‌های معرفی شده توسط صاحب‌‌‌نظران، مورد تأیید کشاورزان می‌‌‌باشد و از نظر آنان مهمترین مؤلفه‌‌‌های برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی محتوا و زمان مناسب پخش، توجه به عناصر مؤثر فرآیند آموزش، استفاده از شیوه مناسب جذب مخاطب و ارائه برنامه در قالب تعامل و بازخورد می‌‌‌باشد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Television program
  • Media organizations
  • Agricultural education
  • Skill Increase