نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران.
3 دانش آموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده
بر پایه تجارب و مشاهدات، برنامه های آموزش کشاورزی تلویزیونی چنان که انتظار می رود مورد اقبال کشاورزان نیستند. این پژوهش با دیدمان آمیخته با هدف شناسایی و اعتباریابی شاخصهای یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی برای کشاورزان انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی افراد خبره در زمینه تدوین برنامه و آشنا به محیط روستا در سازمان صدا و سیما (چهار تن)، کارشناسان سازمان چهاد کشاورزی (بخش ترویج و آموزش کشاورزی شش تن)، اعضای هیأت علمی در دانشگاه با تخصص های رسانه، ارتباطات و ترویج و آموزش کشاورزی(چهار تن) و مددکاران ترویجی(22 تن) بودند که برای انتخاب آنان از روش نمونهگیری هدفمند-گلولهبرفی استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند گردآوری شد. برای محاسبه پایایی مصاحبهها از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد که مقدار 36/84 به دست آمد و با توجه به اینکه بیشتر از 60 درصد است، قابلیت پایایی کدگذاریها موردتأیید است. برای تعیین میزان توافق و ارزیابی روایی هر شاخص از نگاه خبرگان و پیش از تدوین مدل، از دو ضریب نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Maxqdq انجام گرفت. جامعه آماری بخش کمی کشاورزان شهرستان کرمانشاه (24391N=) بودند که به روش نمونهگیری چندمرحلهای با انتساب متناسب شمار 378 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش روایی همگرا، و پایایی ترکیبی تایید شد. پردازش دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS انجام شد. نتایج بخش کیفی به شناسایی 38 مفهوم در قالب شش شاخص، عامل استمرار در پخش برنامه، ارائه برنامه در قالبهای متفاوت مبتنی بر تعامل و بازخورد، استفاده از شیوههای مناسب جذب مخاطب، تأکید بر محتوای متناسب در برنامههای تلویزیونی آموزشی کشاورزی، توجه به عناصر مؤثر فرآیند آموزشی و برنامهریزی و سرمایهگذاری در تولید برنامه آموزشی انجامید. یافتههای تحلیل پرسشنامهها نشان داد که شاخصهای معرفی شده، مورد تأیید کشاورزان میباشد و از نظر آنان مهمترین شاخص های یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی به ترتیب شامل محتوا و زمان مناسب پخش، توجه به عناصر مؤثر فرآیند آموزش، استفاده از شیوه مناسب جذب مخاطب و ارائه برنامه در قالب تعامل و بازخورد میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying and validating suitable components for a television training program for farmers in Kermanshah province
نویسندگان [English]
- Amirhossein Alibaygi 1
- Negin Miri Jafarabadi 2
- fatemeh pourqasem 3
1 Professor, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture & Natural Resources, Razi University, Kermanshah, Iran
2 M.Sc of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture & Natural Resources, Razi University, Kermanshah, Iran
3 Ph.D of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture & Natural Resources, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]
The current qualitative and quantitative research was conducted with the aim of identifying and validating the components of a television educational program suitable for farmers. The population s tudied in the qualitative section consis ted of experts (23 people) selected using the purposive snowball sampling method. Data was collected using semi-s tructured interviews. To calculate the reliability of the interviews, the method of intra-subject agreement of two coders was used, and the value was 84.36, and considering that it is greater than 60%, the reliability of the coding is confirmed. To determine the level of agreement and assess the validity of each index from the experts' perspective and before developing the model, two coefficients of content validity ratio (CVR) and content validity index (CVI) were been used. Data analysis was carried out during two s tages of open and axial coding using Maxqdq18 software. The s tatis tical population was a quantitative section of farmers in Kermanshah (N = 24,391) who were selected as a sample by multis tage sampling method with proportional allocation of 378 people. The validity and reliability of the ques tionnaires were confirmed using the convergent validity method, Cronbach's alpha coefficient and composite reliability. The ques tionnaires were analyzed by s tructural equation modeling using Smart PLS 4 software. The results of the qualitative part made it possible to identify 38 items in the form of six categories of factors of continuity and solidarity over time and the diffusion of the program, presenting the program in different formats based on interaction and feedback, in using methods of attracting the audience, emphasizing the appropriate content of agricultural educational television programs. Particular attention was paid to the effective elements of the educational process as well as planning and inves tment in the production of the educational program. The results of the analysis of the ques tionnaires showed that the elements introduced by the experts are approved by the farmers and, according to them, the mos t important elements of an appropriate television educational program include the content and the appropriate time of broadcas t, in paying attention to the effectiveness of diffusion. Elements of the training process, using the appropriate method to attract the audience and the presentation of the program is done in the form of interaction and feedback.
کلیدواژهها [English]
- Television program
- Media organizations
- Agricultural education
- Skill Increase