نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
- زهرا خوشنودی فر 1
- سعیده نظری نوقابی 2
- مجید رضا خداوردیان 3
- غلامرضا گودرزی 4
- علی اکبر داودی راد 5
- سیروس بهادری 6
1 استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، اراک، ایران
2 استادیار موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
3 استادیار موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، تهران ، ایران
4 دانشیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، اراک ، ایران
5 استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی،، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، اراک، ایران
6 محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، اراک ، ایران
چکیده
حرفهآموزی کشاورزی در برنامههای بازپروری مددجویان در بند به شیوههای متداول کیفیت و اثربخشی مناسبی برخوردار نبوده آموزش مشارکتی و فعالیت گروهی سبب افزایش انگیزه و یادگیری عمیق میشود. این پژوهش با هدف بهکارگیری حرفهآموزی کشاورزی با استفاده از الگوی طرح تدریس عضو-گروه (Team Member Teaching Design-TMTD) در ندامتگاه اراک انجام شد. از نظر هدف کاربردی و از جهت الگوی تحقیق علّی - ارتباطی یا نیمهتجربی می-باشد که در آن از طرح تحقیق پیشآزمون- پسآزمون با گروه شاهد استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها برای بررسی انگیزه تحصیلی مددجویان، پرسشنامه استاندارد انگیزه تحصیلی هارتر (1981، 1980) بود که روایی شکلی آن با نظر کارشناسان خبـره آموزش و حرفهآموزی کشاورزی و پایایی محتوایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای ترتیبی (یا تتای ترتیبی معادل 0.92= ᶿ) تأیید شد. جامعه آماری این پژوهش 108 تن از مددجویان در ندامتگاه شهرستان اراک، استان مرکزی بودند. دو دوره حرفهآموزی کشاورزی (آموزش کاشت، داشت و برداشت زعفران و دوره آموزشی پرورش زنبورعسل) در سال 1402 بهمنظور مقایسه روشهای آموزش سنتی (مرسوم) و طرح تدریس عضو -گروه (TMTD) در نظر گرفته شد. مقایسهی نظر حرفهآموزان نشان داد در گروههای مورد مقایسه، اثر روش تدریس TMTD بر پیشرفت حرفهای مددجویان معنیدار است. نتایج آزمونهای مقایسه میانگین نیز گویای تفاوت معنیدار دو روش تدریس متداول و گروهی در انگیزه مددجویان جهت شرکت در دورههای آموزشی در هر دو دوره پرورش زعفران و زنبور عسل دارد. این پژوهش در مورد استفاده از آموزش گروهی در دورههای آموزش کشاورزی در ندامتگاه و اثرات آن در انگیزه و مشارکت مددجویان در دورههای آموزشی و پیشرفت حرفهای آنان در دورههای آموزش کشاورزی بحث کرده و یافتهها بیانگر موثر بودن روش تدریس عضو-گروه در بالا بردن دانش و انگیزه مددجویان جهت شرکت در دورههای آموزشی دارد. لذا براساس نتایج میتوان مربیان ندامتگاهها را در بکارگیری این روش در دورههای حرفهآموزی ترغیب نمود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Group Training Model for Agricultural Vocational Education for prisoners
نویسندگان [English]
- Zahra khoshnodifar 1
- Saeedeh Nazari Nooghabi 2
- majidreza khodaverdian 3
- Gholamreza Goodarzi 4
- Aliakbar Davoodi Rad 5
- Sirus Bahadori 6
1 Assis tant professor of Agriculture and Natural Resources Research and Education Center Markazi Province, of Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Arak, Iran
2 Assis tant Professor of Agricultural Education and extension Ins titute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
3 Assis tant Professor of Agricultural Education and extension Ins titute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
4 Associate Professor of Agriculture and Natural Resources Research and Education Center Markazi Province, of Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Arak Iran
5 Assis tant Professor of Agriculture and Natural Resources Research and Education Center Markazi Province, of Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Arak ,Iran
6 Researcher of Center for Research and Education of Agriculture and Natural Resources of Central Province,of Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Arak, Iran
چکیده [English]
Vocational agricultural training in the rehabilitation programs of prison inmates has not been of good quality and effectiveness in the conventional training methods, while collaborative training and team activity increases motivation and deepens learning. Therefore, this s tudy was conducted with the aim of applying team agricultural vocational training using the model of team member teaching design (TMTD) in Arak prison. This research is applied and causal-communicative and semi-experimental, which uses a pre-tes t-pos t-tes t research design with a control group. The data collection tool was a researcher-made ques tionnaire, the validity of which was confirmed by examining the opinions of experts in agricultural education and vocational training, and its reliability was confirmed by calculating the Cronbach's alpha coefficient (α = 0.92). The s tatis tical population was all the inmates in the prison of Arak city, Markazi province. Two agricultural vocational training courses (saffron planting, growing and harves ting training and honey bee breeding training) for 108 people in 2023 in order to compare traditional training methods and team members teaching design (TMTD) was determined. The results indicated that in the groups under comparison, the effect of the Team Member Teaching Design (TMTD) method on the professional development of prisoners was significant. The results of the mean comparison tes ts also revealed a significant difference between the conventional and team-teaching methods regarding the motivation of prisoners to participate in training courses in both saffron cultivation and beekeeping programs. This research discusses the use of team-based training in agricultural education programs within prisons and its effects on the motivation and participation of prisoners in training courses, as well as their professional advancement in agricultural education. It also provides a pathway for the effective utilization of innovative collaborative and team-based teaching methods in agricultural education classes
کلیدواژهها [English]
- Agricultural education
- group teaching method
- cooperative education
- team member teaching design (TMTD)