نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 محقق مؤسسه تحقیقات برنج، معاونت مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، آمل، ایران
2 استادیار پژوهش مؤسسه تحقیقات برنج، معاونت مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، آمل، ایران
3 استادیار پژوهش موسسه تحقیقات برنج، معاونت مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، آمل، ایران
چکیده
راهبرد مدیریت تلفیقی آفات به عنوان یک سیاست مهم سازگار با محیطزیست طی سالیهای اخیر در بستر دورههای آموزشی ترویجی کشاورزی مورد توجه ویژهای قرار گرفت. بر این مبنا، هدف از این تحقیق ارزیابی رابطه میان واکنش شالیکاران نسبت به دورههای آموزشی ترویجی، دانش مدیریت تلفیقی آفات و استفاده عملی از دانشِ آموختهشده شالیکاران مشارکتکننده در دورههای آموزشی ترویجی مدیریت تلفیقی آفات برنج بود. این پژوهش توصیفی و پس-رویدادی است که در سال 1402 انجام شد. جامعه آماری پژوهش 250 تن از شالیکاران استان مازندران بودند که در دورههای آموزشی ترویجی مدیریت تلفیقی آفات برنج مشارکت داشتند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده 146 تن در این بررسی و ارزیابی مشارکت کردند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه با طیف لیکرت پنج درجهای استفاده شده بود. روایی شکلی ابزار تحقیق توسط تنی چند (پانلی) از کارشناسان موسسه تحقیقات برنج کشور و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران تایید شد. پایایی ابزار تحقیق نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی با میزان 85/0 تا 95/0 برای متغیرهای تحقیق نیز تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS27 و Smart PLS انجام شد. یافتهها نشان دادند که واکنش شالیکاران نسبت به کیفیت دورههای آموزشی برگزار شده منفی نبوده است. همچنین وضعیت دانش مدیریت تلفیقی آفات اغلب آنان در سطح متوسط ارزیابی شد. بیشتر شالیکاران ابراز داشتند که آموختههای خود را در سطح متوسط در عمل بکار گرفتند. یافتههای حاصل از تحلیل مسیرنشان داد که دانش مدیریت تلفیقی آفات کسبشده بیشترین اثر مستقیم بر استفاده عملی شالیکاران داشت. همچنین واکنش شالیکاران نسبت به دورههای آموزشی ترویجی ضمن تاثیر مستقیم بر استفاده عملی شالیکاران از دانش آموختهشده از طریق دانش کسبشده بهطور غیر مستقیم بر آن تاثیر داشت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of the relationship between the learned knowledge and its application by Mazandaran rice farmers participating in extension training courses on integrated rice pest management
نویسندگان [English]
- Hadi Moumenihelali 1
- Mehrdad Amouoghli Tabari 2
- Vahid Khosravi 3
- Hoda Abadian 3
- Alireza Nabipour 3
1 Researcher, Rice Research Institute of Iran, Mazandaran Branch, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Amol, Iran
2 Assistant Professor, Rice Research Institute of Iran, Mazandaran Branch, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Amol, Iran.
3 Assistant Professor, Rice Research Institute of Iran, Mazandaran Branch, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Amol, Iran
چکیده [English]
The integrated pest management strategy, as an important environmentally friendly policy, has received special attention in agricultural extension training courses in recent years. Accordingly, the purpose of this research was to evaluate the relationship between rice farmers' reaction towards extension training courses, integrated pest management knowledge, and practical use of the learned knowledge of rice farmers participating in extension training courses on rice integrated pest management in Mazandaran province. The study is descriptive and ex-post facto, conducted using a survey method in 2023. The targeted population of this study consisted of 250 rice farmers who were participating in the extension training courses. Using Krejcie and Morgan table and simple random sampling method, 146 people participated in this study. A questionnaire with a five point Likert scale was used to collect data. The content validity of the research instrument was confirmed by a panel of experts from the Rice Research Institute of Iran, and the agricultural jihad organization of Mazandaran province. The reliability of the research instrument was confirmed using the ordinal theta coefficient with a rate of 0.85 to 0.95 for the research variables. Data analysis was done using SPSS27 and Smart PLS software. The results showed the reaction of the rice farmers was not negative towards the quality of the held training courses. Additionally, the level of their knowledge of integrated pest management was evaluated as average. Most of the farmers acknowledged that they applied their learned knowledge at an average level in practice. The results of the path analysis showed that the learned knowledge of integrated pest management had the most direct effect on the practical use of rice farmers. Also, rice farmers' reaction towards extension training courses, in addition to directly affecting the practical use of rice farmers, indirectly affected it through the learned knowledge.
کلیدواژهها [English]
- Integrated pest management
- extension training courses
- rice farmers
- Mazandaran province