نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ترویج و اموزش کشاورزی دانشگاه زابل، زابل، سیستان

2 گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، کرج، ایران

10.22092/jaear.2025.368590.2052

چکیده

شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته ‏های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکز‏های آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه‏ ی رشته‏ های کشاورزی در دانشگاه‌های دولتی، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل ‏دادند. 384 دانشجو، از ده دانشگاه، با روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه‏ گیری دو مرحله‏ ای به عنوان نمونه آماری پژوهش، گزینش شدند. پرسشنامه پژوهش، پس از طراحی و تأیید روایی صوری، روایی سازه (79/0-54/0= AVE)، پایایی (90/0- 79/0=θ) و پایایی ترکیبی(92/0- 88/0CR=)، در بین پاسخگویان توزیع شد. روش غالب آماری، مدل‏سازی معادله‏های ساختاری بود. نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی رشته‏ های کشاورزی بر بهبود رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی، تأثیر حمایت اجتماعی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان را میانجی‏گری(جزئی) می‏ کند. با این حال، بنا بر نتایج به دست آمده، نقش حمایتی اعضای هیأت علمی مرکز‏های آموزش عالی در تقویت سرمایه روانشناختی دانشجویان غیر خطی است. برای بهبود رفتار جستجوی شغل و سرمایه روانشناختی دانشجویان کشاورزی، حمایت اجتماعی بیشتر از سوی اعضای هیأت علمی پیشنهاد و تاکید می ‏شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of perceived social support on the job search behavior of agricultural students: Exploring linear and nonlinear predictive relationships

نویسندگان [English]

  • abdolrahim gheyassi 1
  • amir Alambeigi 2

1 Agricultural Extension and Education, Department of Agricultural Extension and Education, University Of Zabol, Sistan, Iran

2 Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, University of Tehran, Karaj, Iran

چکیده [English]

Identifying the details of the role of social support from agricultural academic staff on the job search behavior of agricultural students is a scientific necessity. Accordingly, the main purpose of this study was to investigate the role of social support from academic staff of agricultural higher education institutions on the job search behavior of agricultural students. Fourth-year undergraduate students of all agricultural fields in public universities constituted the statistical population of this study. 384 students from ten universities were selected as the statistical sample of the study using the inverse square root method and two-stage sampling method. After designing and confirming face validity, construct validity (AVE = 0.54-0.79), reliability (θ= 0.79-0.90), and composite reliability (CR<0.88-0.92), the research questionnaire was distributed among the respondents. The dominant statistical method was structural equation modeling. The results showed that social support from agricultural academic staff is effective in improving the job search behavior of agricultural students. The results also showed that psychological capital partially mediates the effect of social support on students' job search behavior. However, according to the results obtained, the supportive role of academic staff of higher education institutions in strengthening students' psychological capital is nonlinear. More social support from academic staff is suggested to improve job search behavior and the psychological capital of agricultural students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Support
  • Psychological Capital
  • Job Search
  • Employment
  • Higher Agricultural Education