نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زابل، سیستان و بلوچستان، ایران، ایران

2 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، کرج، ایران، ایران

10.22092/jaear.2025.368590.2052

چکیده

شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته ‏های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکز‏های آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ‏ی رشته‏ های کشاورزی در دانشگاه‌های دولتی، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل ‏دادند. 384 دانشجو، از ده دانشگاه، با روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه‏ گیری دو مرحله‏ای به عنوان نمونه آماری پژوهش، گزینش شدند. پرسشنامه پژوهش، پس از طراحی و تأیید روایی صوری، روایی سازه (79/0-54/0= AVE)، پایایی (90/0- 79/0=θ) و پایایی ترکیبی(92/0- 88/0=CR)، در بین پاسخگویان توزیع شد. روش غالب آماری، مدل‏سازی معادله ‏های ساختاری بود. نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی رشته ‏های کشاورزی بر بهبود رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی، تأثیر حمایت اجتماعی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان را میانجی‏گری(جزئی) می ‏کند. با این حال، بنا بر نتایج به دست آمده، نقش حمایتی اعضای هیأت علمی مرکز‏های آموزش عالی در تقویت سرمایه روانشناختی دانشجویان غیر خطی است. برای بهبود رفتار جستجوی شغل و سرمایه روانشناختی دانشجویان کشاورزی، حمایت اجتماعی بیشتر از سوی اعضای هیأت علمی پیشنهاد و تاکید می‏ شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of perceived social support on the job search behavior of agricultural students: Exploring linear and nonlinear predictive relationships

نویسندگان [English]

  • abdolrahim gheyassi 1
  • amir Alambeigi 2

1 Assistant Professor, Agricultural Extension and Education, Department of Agricultural Extension and Education, University Of Zabol, Sistan, Iran

2 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, University of Tehran, Karaj, Iran.

چکیده [English]

Identifying the details of the role of social support from agricultural academic staff on the job search behavior of agricultural students is a scientific necessity. Accordingly, the main purpose of this study was to investigate the role of social support from academic staff of agricultural higher education institutions on the job search behavior of agricultural students. Fourth-year undergraduate students of all agricultural fields in public universities constituted the statistical population of this study. 384 students from ten universities were selected as the statistical sample of the study using the inverse square root method and two-stage sampling method. After designing and confirming face validity, construct validity (AVE = 0.54-0.79), reliability (θ= 0.79-0.90), and composite reliability (CR<0.88-0.92), the research questionnaire was distributed among the respondents. The dominant statistical method was structural equation modeling. The results showed that social support from agricultural academic staff is effective in improving the job search behavior of agricultural students. The results also showed that psychological capital partially mediates the effect of social support on students' job search behavior. However, according to the results obtained, the supportive role of academic staff of higher education institutions in strengthening students' psychological capital is nonlinear. More social support from academic staff is suggested to improve job search behavior and the psychological capital of agricultural students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Support
  • Psychological Capital
  • Job Search
  • Employment
  • Higher Agricultural Education
امان اللهی، ز. ( 1393) بررسی رابطه خودکارآمدی، بلوغ شغلی و نقش میانجی نیمرخ ابعاد تصمیم ‏گیری شغلی با رفتار کاریابی در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
پورآتشی، م. (1397). ارزیابی نقاط قوت و راهکارهای ارتقای اشتغال‌پذیری دانشجویان کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 10(ویژه نامه)، صص 18-31.. DOI: 10.22092/jaear.2018.117904
داوری، ع. و رضازاده، آ. (1393). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، تهران، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ دوم.
سهیل سرو، م.، هزارجریبی، ج.، کرمی، م. و انتظاری، ا. (1398). نسبت سیاست‌های توسعه آموزش عالی و تقاضای اجتماعی. برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 11(41)، صص 33-72.
DOI: 10.22054/qjsd.2019.11838
علم بیگی، ا.، اسماعیلی، ن.، حجازی، س. ی و فهام، ا. (1402). اثر پیشران‌های استفاده از رسانه‌های اجتماعی و رفتار جستجوی شغل بر قابلیت اشتغال دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. 19(1)، صص 121-135 .https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20081758.1402.19.1.8.8
غلامـی، ح. (1394). تبییـن و تحلیـل مؤلفه‏ هـای اشـتغال‏ پذیری دانشـجویان دانشـکده‏ های کشـاورزی ایـران. رسـاله دکتـری، دانشـگاه تهران.
غیاثی، ع.، علم بیگی، ا.، رضوانفر، ا. حسینی، س. و پیش‏بین، س.(1401). تبیین روابط ساختاری بین مؤلفه‌های مهارت‌های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی: کاربردی از تحلیل دیمتل فازی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 14(60)، صص 33-47. DOI: 10.22092/jaear.2022.357292.1873
کریمی، س. (1399). نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینانه و اشتغال پذیری درک شده در رابطه بین انطباق‌پذیری مسیر شغلی و قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی26(2)، صص 53-76..
گل پیچ، ز.، سلیمانیان، ع. و امانی، ز.(1398). نقش اعضای هیئت‌علمی در فرایند کاریابی فارغ‌التحصیلان دانشگاه: یک مطالعه کیفی. آموزش عالی ایران.11(2)، صص 27-58. 20.1001.1.20088000.1398.11.2.5.7 مرکز آمار ایران (1397). دانشجویان دوره‏ های مختلف تحصیلی مؤسسات آموزش عالی برحسب رشته تحصیلی. قابل دسترسی در آدرس اینترنتی: https://amar.org.ir/statistical-information/statid/22460
میرزایی، م. و مطیع حق شناس، ن. (1396). عوامل مؤثر برتمایل به تغییر شغلی دانش‌آموختگان آموزش عالی در ایران با تأکید بر ساختار سنی جمعیت(94 -1384)، نامه انجمن جمعیت شناسی ایران. 12(24)، صص 69-107.
نیک خواه ممان، م. و صابری، س. ر. (1402). نیاز سنجی و برآورد نیروی انسانی دانشگاهی مورد نیاز در رشته‌های زیربخش صنایع تبدیلی و غذایی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 15(65)، صص 23-38. DOI: 10.22092/jaear.2023.362633.1952
ویسی نژاد، ژ. و اطهری، ز.(1402). تحلیل نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی بر اساس سرمایه روانشناختی و انطباق پذیری مسیر شغلی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. 15(64)، صص 57-72.
DOI: 10.22092/jaear.2023.362082.1941
Álvarez-González, P., López-Miguens, M. J., & Caballero, G. (2017). Perceived employability in university students: Developing an integrated model. Career Development International, 22(3), 280–299. https://doi.org/10.1108/CDI-08-2016-0135
Basco, R. Hair, J. Ringle, C. and Sarstedt, M. (2022): Advancing family business research through modeling nonlinear relationships: Comparing PLS-SEM and multiple regression. Journal of Family Business Strategy 13 (3), 100457. DOI: 10.1016/j.jfbs.2021.100457.
Byabashaija, W. and Katono, I. (2011).The Impact of college entrepreneurial education on entrepreneurial attitudes and intention to start a business in Uganda, Journal of Developmental Entrepreneurship, 16(1), 127- 144. https://doi.org/10.1142/S1084946711001768
Cain, M. K., Zhang, Z., & Yuan, K. (2017). Univariate and multivariate skewness and kurtosis for measuring nonnormality: Prevalence, influence and estimation. Behavior Research Methods, 49(5), 1716–1735. https://doi.org/10.3758/s13428-016-0814-1
Chen, D. J., and Lim, V. K. (2012). Strength in adversity: The influence of psychological capital on job search. Journal of Organizational Behavior, 33(6), 811-839.‏ DOI: 10.1002/job.1814.
Chen, I. S., and Fellenz, M. R. (2020). Personal resources and personal demands for work engagement: Evidence from employees in the service industry. International journal of hospitality management. 90, 102600. doi: 10.1016/j.ijhm.2020.102600
Chowdhury, T. A., and Miah, M. K. (2019). Perceptions of students and employers regarding employability skills for entry-level positions in marketing and sales. Australian Journal of Career Development. 28(1), 3–13. doi: 10.1177/1038416217751566
Clausen, H. B., and Andersson, V. (2019). Problem-based learning, education and employability: a case study with master’s students from Aalborg University, Denmark. Journal of Teaching in Travel & Tourism. 19(2), 126–139. doi: 10.1080/15313220.2018.1522290
Dudasova, L., Prochazka, J., Vaculik, M. and Lorenz, T. (2021), “Measuring psychological capital: revision of the compound psychological capital scale (CPC-12)”, PloS One, 16(3), e0247114, doi: 10.1371/journal.pone.0247114.
Duffy, R. D., Blustein, D. L., Diemer, M. A., and Autin, K. L. (2016). The psychology of working theory. Journal of Counseling Psychology, 63(2), 127–148. doi: 10.1037/cou0000140.
Ergün, Meriç; Şeşen, Harun (2021): A Comprehensive Study on University Students’ Perceived Employability: Comparative Effects of Personal and Contextual Factors. In Sage Open 11 (3), Article 21582440211036105. DOI: 10.1177/21582440211036105.
Fernández-Valera, M. M., Meseguer de Pedro, M., Cuyper, N. de, García-Izquierdo, M., and Soler Sanchez, M. I. (2020). Explaining Job Search Behavior in Unemployed Youngsters Beyond Perceived Employability: The Role of Psychological Capital. Frontiers in Psychology, 11, 1698. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01698
Fernández-Valera, M. M. (2023). Psychological Capital and Job Search: A Systematic Literature Review and Agenda for Future Research. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 10(1), 68–89. https://doi.org/10.13152/IJRVET.10.1.4
Gheyassi, A. and Alambeigi, A. (2024). Social capital and career adaptability: the mediating role of psychological capital. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 14(5).1070-1086. https://doi.org/10.1108/HESWBL-02-2023-0021
Guan, Y., Guo, Y., Bond, M. H., Cai, Z., Zhou, X., Xu, J., Zhu, F., Wang, Z., Fu, R., Liu, S., Wang, Y., Hu, T., and Ye, L. (2014). New job market entrants’ future work self, career adaptability and job search outcomes: Examining mediating and moderating models. Journal of Vocational Behavior, 85(1), 136–145. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2014.05.003
Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., Sarstedt, M., Danks, N. P., & Ray, S. (2021). Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) Using R: A Workbook.‏ Springer Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-80519-7
Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., and Sarstedt, M. (2022). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM), 3rd ed.
Thousand Oaks, CA: Sage. Hair, J. F., Hult, M, Ringle C., and Sarstedt, M. (2017). A primer on partial least square structural equation modeling (PLS-SEM).‏ Second edition. Los Angeles: Sage.
Hair, J.F., Jr, Sarstedt, M., Ringle, C.M. and Gudergan, S.P. (2018), Advanced Issues in Partial Least Squares Structura lEquation Modeling, Sage, Thousand Oaks, CA. Holmstrom, A. J., Russell, J. C., and Clare, D. D. (2015). Assessing the role of job-search self-efficacy in the relationship between esteem support and job-search behavior among two populations of job seekers. Communication Studies, 66(3), 277-300.‏ doi: 10.1080/10510974.2014.991043
Jolly, P. M., Kong, D. T., & Kim, K. Y. (2021). Social support at work: An integrative review. Journal of organizational behavior, 42(2), 229-251.‏ doi:10.1002/job.2485. Kock, N., and Hadaya, P. (2018). Minimum sample size estimation in PLS‐SEM: The inverse square root and gamma‐exponential methods. Information systems journal, 28 (1), 227-261. https://doi.org/10.1111/isj.12131‏
Lawrence, S. A., Gardner, J., & Callan, V. J. (2007). The support appraisal for work stressors inventory: Construction and initial validation. Journal of Vocational Behavior, 70(1), 172– 204. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2006.09.003
Lee, J. (2024). Keep Moving Forward and Strive for Excellence: A Sequential Mediation Model on Grit, Psychological Capital, Job Search Behaviors, and the Quality of Reemployment.( Ph.D. thesis), Auburn, Alabama.
Lian, R., Cai, W., Chen, K., Shen, H., Gao, X., Xu, B., and Jiang, L. (2021). Linking Mentoring and Job Search Behavior: A Moderated Mediation Model. Sage Open, 11(4), 21582440211067235. https://doi.org/10.1177/21582440211067235
Liu, S., Huang, J.L. and Wang, M. (2014), Effectiveness of job search interventions: a meta-analytic review, Psychological Bulletin, 140(4), 1009-1041.
López‐Miguens, M. J., Caballero, G., and Álvarez‐González, P. (2021). Responsibility of the University in Employability: Development and validation of a measurement scale across five studies. Business Ethics, the Environment & Responsibility, 30(1), 143-156. DOI: 10.1111/beer.12319.
Luthans, F., Avolio, B., Avey, J. and Norman, S. (2007). Positive psychological capital: measurement and relationship with performance and satisfaction, Personnel Psychology, 60(3), 541-572. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x
Maneesriwongul, W. and Dixon, J.K. (2004). Instrument translation process: a methods review, Journal of Advanced Nursing, 48(2), 175-186, doi: 10.1111/j.1365-2648.2004.03185.x.
Mehta, P., Garg, N., Gharib, M., Mehak, and Pimpunchat, B. (2023). Social support during COVID-19: Exploring the psychometric properties of the PSS-JSAS and its relationship with job search activities. Socio-Economic Planning Sciences, 85, 101349. https://doi.org/10.1016/j.seps.2022.101349
Muceldili, B., Artar, M., and Erdil, O. (2021). Determining the moderating role of career guidance in the relationship between social isolation and job search self-efficacy: A study on university students. Business and Economics Research Journal, 12(4), 843-854.‏ DOI: 10.20409/berj.2021.355.
Nghia, T. L. H. (2021). Building soft skills for employability: Challenges and practices in Vietnam. Routledge. Oh, S. K., and Jun, J. (2018). Structural relationships between career barriers, social support levels, ego-resilience, job search efficacy, and career preparation behavior of middle-aged unemployed men. KEDI Journal of Educational Policy, 15(1), 21-42.
Oludayo, A. O., and Omonijo, D. O. (2020). Work-life balance: relevance of social support. Academy of Strategic Management Journal. 9(3), 1–10.
Petruzziello, G. (2022). Exploring Perceived Employability of University Students and Graduates. (Ph.D. Thesis), amsdottorato. 10.48676/unibo/amsdottorato/10353
Renn, R. W., Steinbauer, R., Taylor, R., and Detwiler, D. (2014). School-to-work transition: Mentor career support and student career planning, job search intentions, and self-defeating job search behavior. Journal of vocational behavior, 85(3), 422-432. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2014.09.004
Sarstedt, M., Radomir, L., Moisescu, O. I., and Ringle, C. M. (2022). Latent class analysis in PLS-SEM: A review and recommendations for future applications. Journal of Business Research, 138, 398-407. DOI: 10.1016/j.jbusres.2021.08.051
Schmidt, C. V. H., and Flatten, T. C. (2022). Crossover of resources within formal ties: How job seekers acquire psychological capital from employment counselors. Journal of Organizational Behavior, 43(4), 604–619. https://doi.org/10.1002/job.2578
Shinnar, R.S., Giacomin, O. and Janssen, F. (2012). Entrepreneurial perceptions and intentions: the role of gender and culture, Journal of Entrepreneurship Theory and Practice, 10. 465-493. DOI: 10.1111/j.1540-6520.2012.00509.x
Starbuck, C. (2023). Descriptive Statistics. In C. Starbuck (Ed.), The Fundamentals of People Analytics (pp. 97–120). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-28674-2_7
Uwakwe, R. C., Okolie, U. C., Ehiobuche, C., Ochinanwata, C., and Idike, I. M. (2023). A multi-group study of psychological capital and job search behaviours among university graduates with and without Work Placement Learning Experience. Journal of Career Assessment, 31(2), 321-339. https://doi.org/10.1177/10690727221118376
Vaithilingam, S., Ong, C. S., Moisescu, O. I., and Nair, M. S. (2024). Robustness checks in PLS-SEM: A review of recent practices and recommendations for future applications in business research. Journal of Business Research, 173, 114465.‏ https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.114465
van Hooft, E. A., Kammeyer-Mueller, J. D., Wanberg, C. R., Kanfer, R., and Basbug, G. (2021). Job search and employment success: a quantitative review and future research agenda. Journal of Applied Psychology. 106, 674–713. doi: 10.1037/apl0000675
Wanberg, C. R., Zhu, J., and van Hooft, E. A. (2010). The job search grind: Perceived progress, self-reactions, and self-regulation of search effort. Academy of Management Journal, 53(4), 788-807. https://doi.org/10.5465/amj.2010.52814599
Wang, F., and Qu, J. G. (2022). A study of relationship between social support, work values and job search behavior. Frontiers in Psychology, 13, 1021299. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1021299
Yuan, Y., Yang, M., Feng, T., Rasouli, S., Li, D., and Ruan, X. (2021). Heterogeneity in passenger satisfaction with air-rail integration services: Results of a finite mixture partial least squares model. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 147, 133-158.‏ https://doi.org/10.1016/j.tra.2021.03.003
Zhang, J., Yuen, M., & Chen, G. (2018). Teacher support for career development: an integrative review and research agenda. Career Development International, 23(2), 122–144. https://doi.org/10.1108/cdi-09-2016-0155